cilinderkop wel of niet ultrasoon laten reinigen?

sjoemie

Die hard MF'er
2 jun 2009
300
10
dedemsvaart
goeiedag,

ik heb mijn cilinderkop van mijn CB650F al een tijdje (anderhalf jaar)in een doos onder een doek in mijn garage liggen.
nu wil ik deze weer monteren maar krijg te horen dat ik deze eerst ultrasoon moet laten reinigen?

mijzelf lijkt dit wat overdreven..

nu zou ik graag jullie mening hierover willen weten.

(de reden van demontage toen die tijd was omdat ik de zuigers heb schoongemaakt, nieuwe zuigerveren heb gemonteerd en de boel heb laten honen)

mvg.

Erik.
 
Ja, best overdreven. (wat mensen al niet adviseren) :?
Een periode van anderhalf jaar is hiervoor veel te kort. (je moet dan echt denken aan decennia)
Oók de verpakking in een doos (en zelfs extra onder een doek) geven voor een ultrasoon reiniging géén aanleiding.
 
Laatst bewerkt:
Als je hem in de vaatwasser legt krijg je hem eruit met veel oxide aanslag (witte puntjes). Gegeven dat je er een blokje bij doet. Laatst nog gedaan met losse carters, vervolgens toch maar laten stralen. Heeft te maken met fosfaat in het schoonmaakmiddel, vertelde de zandstraalmeneer.

Oppervlakte roest op je kleppen is misschien ook een probleem als je hem met water schoon maakt. Tenzij hij geheel gedemonteerd is uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Had je de kop eerder al schoongemaakt?
Als hij al eens schoongemaakt is en er zit alleen wat stof op, zou ik hem hooguit met wat ontvetter reinigen.

Mocht hij niet schoongemaakt zijn zou ik dat alsnog doen. Een schone kop kun je ook veel beter inspecteren op defecten. Ik vraag mij alleen af of een ultrasoonreiniger hiervoor het meest geëigende apparaat is.
 
Als je hem in de vaatwasser legt krijg je hem eruit met veel oxide aanslag (witte puntjes). Gegeven dat je er een blokje bij doet. Laatst nog gedaan met losse carters, vervolgens toch maar laten stralen. Heeft te maken met fosfaat in het schoonmaakmiddel, vertelde de zandstraalmeneer.

Oppervlakte roest op je kleppen is misschien ook een probleem als je hem met water schoon maakt. Tenzij hij geheel gedemonteerd is uiteraard.
Fosfaat mag niet meer. Het is gewoon zout. Maar als je de kop er uit haalt en meteen in de WD40 hoost heb je nergens last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan