zelf klussen

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Hoi,

Ik wil graag zelf aan mijn motor sleutelen, omdat ik van mening ben dat het laten maken/ vervangen van onderdelen veel te duur is. Zelf ben ik voltijd student en heb daardoor doordeweeks weinig tijd overdag en in de ochtend. Zijn er snelcursussen waarvan jullie zeggen dat het een goede cursus is (omgeving Den Bosch of Utrecht)? Of zijn er ook werkplek handboeken waarvan jullie zeggen dat ze heel handig zijn? Zijn er ook meer opties? Waarom zou ik de ene optie boven de andere moeten kiezen?
Graag hoor ik van jullie.

groetjes
 
ik denk dat memo meer doelt op een boek wat niet specifiek de techniek behandelt van een specifiek model.
Als je een motor hebt zegt het wel meer als je daar het boek van hebt uiteraard.

volgens mij was er een jongedame op het forum hier voornemens een cursus te organiseren ?
met een mt03.
 
Als je een wphb hebt van je motor en je bent een beetje handig kun je een heel eind komen.

Maar heb je wel echt goed gereedschap en een momentsleutel enzo en heb je paddockstands of een motorlift of een andere manier om je motor te ondersteunen?
 
Heb geen ervaringen met een cursus *specifiek* op dit onderwerp.

Wat ik wel ( ondertussen ) heb geleerd, theorie is leuk.. maar in de praktijk leer je het pas echt.


Heb zelf erg veel geleerd met "mee" sleutelen met een monteur ( afkijken )
Ook hier op het forum is heel veel info en slimmigheid te lezen, waar je in eerste
instantie niet zoveel misschien aan hebt, maar toch een *plekje* krijgt in je geheugen ,
en later van pas komt.

En , hoe raar het ook klinkt... Als je eenmaal -moet- leer je ook verdomde snel.
 
aangezien je dus nog niet veel ervaring hebt in sleutelen neem ik aan dat je ook nog niet veel gereedschap hebt.
ga er dan wel van uit dat de eerste tijd het zelf doen van onderhoud meer kost als het laten doen. in het begin zal je vaak nieuw gereedschap moeten kopen en gereedschap van een redelijke kwaliteit is niet goedkoop. ook ga je fouten maken en die kosten meestal ook een hoop geld om die weer op te lossen. bij voorbeeld een te strak aangedraaide olie aftapplug kan de carterpan zo sterk beschadigen dat je voor het geld van de reparatie meerdere keren je olie had kunnen laten vervangen. dat heet leergeld en daar gaat geen cursus tegen helpen. monteur is normaal een vak waar je jaren aan bezig bent om zo goed te worden dat je weinig fouten maakt dus een snelcursus gaat die hoeveelheid ervaring niet snel bijbrengen.

P.S. ervaring is de totale som van al je fuck-ups uit het verleden.
 
Ik heb een Kawasaki ZX6R uit 1996. En inderdaad, ik doelde eigenlijk op een algemeen handleiding. Maar aangezien het uiteindelijk gaat om het repareren van mijn motor, is een specifieke handleiding misschien wel beter. Er is inderdaad een verschil tussen praktijk en theorie, wat mij ook meer geld gaat kosten. Ook heb ik zelf geen gereedschap, maar ik ken wel mensen die dat wel hebben. Zo'n cursus includeert meestal hele basale dingen. Momenteel moet aan mijn motor het volgende worden vervangen: remblokken voor (bdz), voorband en voorvork keeringsbanden (bdz). Hier vragen garages dus minimaal 400 euro voor, terwijl de onderdelen (na mijn search, mlmparts.com) veel goedkoper is. Het vervangen van keeringsbanden lijkt me tricky en dus iets wat een ervaren monteur doet. Echter, zo blijf ik maar dokken en leer ik het zelf nooit. Een voltijd opleiding is het beste, echter is dit geen optie vanwege mijn huidige studie. Is dan een (snel)cursus of WPHB een betere alternief? Los van dat sleutelen aan je motor handig is, lijkt het me ook wel leuk om te doen.
Graag hoor ik van jullie
 
aangezien je dus nog niet veel ervaring hebt in sleutelen neem ik aan dat je ook nog niet veel gereedschap hebt.
ga er dan wel van uit dat de eerste tijd het zelf doen van onderhoud meer kost als het laten doen. in het begin zal je vaak nieuw gereedschap moeten kopen en gereedschap van een redelijke kwaliteit is niet goedkoop. ook ga je fouten maken en die kosten meestal ook een hoop geld om die weer op te lossen. bij voorbeeld een te strak aangedraaide olie aftapplug kan de carterpan zo sterk beschadigen dat je voor het geld van de reparatie meerdere keren je olie had kunnen laten vervangen. dat heet leergeld en daar gaat geen cursus tegen helpen. monteur is normaal een vak waar je jaren aan bezig bent om zo goed te worden dat je weinig fouten maakt dus een snelcursus gaat die hoeveelheid ervaring niet snel bijbrengen.

P.S. ervaring is de totale som van al je fuck-ups uit het verleden.

ik was een jaar of 10 dat mijn eerste brommertjes uit elkaar gingen, idd na enige missers leer je al heel veel voor je naar een "jaren" lange opleiding gaat, als volwassene, het leuk vinden om te sleutelen kost je heel veel moeite om dat in te halen, ga naar een basis cursus,
maar ga je ook verdiepen in de werking van je motor en al de techniek, daar zijn tegenwoordig honderden leuke filmpjes op YouTube, pak eens een technisch museum om b.v een opengewerkt motorblok te zien.
goed gereedschap is het halve werk is de regel, maar als je ziet wat ik als 10-11 jarige met een hamer een schroevendraaier en een bahco voor elkaar kreeg 8-)
(oh en een bougiesleutel).
 
Het vervangen van voorvorkkeeringen is een beste klus waar je vaak ook wel wat speciaal gereedschap voor nodig hebt. Zonder sleutel ervaring zou ik daar niet aan beginnen. Die keerringen zijn de kosten niet, dan ben je voor een paar tientjes klaar. Probleem is dat het best veel werk is, dus je betaald hoofdzakelijk arbeidsloon. Wat je wel zou kunnen doen is de zelf de veerpoten eruit halen en deze los wegbrengen, dat scheelt vaak ook al.

Dingen zoals remblokjes vervangen, remvloeistof verversen zijn dingen die je ook als beginner goed zelf kan doen zonder al te veel bijzonder gereedschap. Dat soort dingen kreeg je vaak bij een sleutelcursus wel uitgelegd, maar met een handboek en vele filmpjes op YT kom je zelf ook wel een heel eind.

Belangrijk is wel dat je het zelf ook leuk vind om te doen. Het kan best wat tijd kosten en als je het puur uit besparingsoogpunt doet kan je misschien het plezier er in verliezen. Zoals al eerder gezegd, ga er in het begin niet vanuit dat je veel gaat besparen. Je moet investeren in gereedschap en dat is niet goedkoop. Je hoeft natuurlijk niet meteen het duurste gereedschap aan te schaffen, maar ik zou de setjes van een paar knaken bij de Action of de Gamma laten liggen. De kans dat je met goedkoop gereedschap boutjes en moertjes gaat beschadigen is veel groter, en als je die daardoor niet meer los of vast krijgt ben je verder van huis en moet je alsnog naar de dealer.
 
Denk je niet dat hij dat zelf ook wel begrijpt?

Zelf sleutelen is altijd +1.
Zoek vrienden die zelf sleutelen.
Je ontwikkeld vanzelf vaardigheden en inzicht na verloop van tijd.
Kijk of er in jouw regio een mf groep actief is en sluit je hierbij aan.
Wellicht doe je ook daar technische kennis op. En ja, schade en schande geeft wijsheid.
Terugdenkend aan die verkeerd gemonteerde naks
:')
 
Ik heb een Kawasaki ZX6R uit 1996. En inderdaad, ik doelde eigenlijk op een algemeen handleiding. Maar aangezien het uiteindelijk gaat om het repareren van mijn motor, is een specifieke handleiding misschien wel beter. Er is inderdaad een verschil tussen praktijk en theorie, wat mij ook meer geld gaat kosten. Ook heb ik zelf geen gereedschap, maar ik ken wel mensen die dat wel hebben. Zo'n cursus includeert meestal hele basale dingen. Momenteel moet aan mijn motor het volgende worden vervangen: remblokken voor (bdz), voorband en voorvork keeringsbanden (bdz). Hier vragen garages dus minimaal 400 euro voor, terwijl de onderdelen (na mijn search, mlmparts.com) veel goedkoper is. Het vervangen van keeringsbanden lijkt me tricky en dus iets wat een ervaren monteur doet. Echter, zo blijf ik maar dokken en leer ik het zelf nooit. Een voltijd opleiding is het beste, echter is dit geen optie vanwege mijn huidige studie. Is dan een (snel)cursus of WPHB een betere alternief? Los van dat sleutelen aan je motor handig is, lijkt het me ook wel leuk om te doen.
Graag hoor ik van jullie
mensen die goed gereedschap hebben zijn meestal niet erg happig om dat uit te lenen omdat de kans dat het gesloopt wordt of niet meer terug komt groot is. en de meeste mensen met goed gereedschap zijn daar zuinig op vanwege de investering die het gekost heeft. je zal misschien best eens een keer 1 of 2 dingen mogen lenen maar een hele set uitlenen gebeurt niet vaak. dus ga je sleutelen bij de gene met gereedschap maar dan moet het project ook nu af want die hebben geen zin in een gedemonteerde motorfiets die daar maar in de schuur blijft staan.
de remblokken zijn dingen die je goed zelf kan met een minimum aan gereedschap en dat zijn ook dingen die je makkelijk kan doen bij iemand met gereedschap. dat zijn klusjes van een paar minuten tot hooguit een uur de eerste keer. oude blokken losmaken en uit nemen, zuiger(s) goed schoonmaken en terug drukken, eventueel de geleidepen weer gangbaar maken en invetten nieuwe blokken plaatsen en weer vast zetten en dan even een paar keer in de rem knijpen om de blokken goed aan te leggen en klaar ben je als er niks tegen zit. bij vork keerringen vervangen komt al wat meer kijken. die dingen zijn niet zomaar kapot gegaan. en het is ook een stuk meer werk. daar zou ik toch even een monteur naar laten kijken het kan zijn dat de keringen gewoon versleten zijn door de tijd maar het kan ook zijn dat er pitting in de voorvork zit of dat de geleidebussen versleten zijn en dan kan je er wel dom nieuwe keerringen in zetten maar dan zijn ze zo weer kapot. daar heb je het oog van een vakman bij nodig. waar je wel al heel veel van leert is alleen de vorkpoten naar de monteur brengen en vragen of je mee mag kijken bij de vervanging. Niet die man m/v van zijn werk houden maar gewoon mond dicht handen over elkaar en toekijken met eventueel een vraag of hij uitleg kan geven bij wat hij doet en ziet. zelf doe je dan het demonteren van de poten en het weer terug plaatsen met behulp van het werkplaatshandboek en youtube filmpjes. je hebt hier al wel een stuk meer gereedschap voor nodig en een stuk meer tijd want er is een kans dat je niet op de zelfde dag klaar gaat zijn en dus licht de motorfiets dan ergens een paar dagen in de weg maar je leert al weer een stuk meer door het doen en je neemt de monteur een hoop simpel werk uit handen wat zich terug betaald in een lagere rekening. en er blijven nog genoeg dingen over die je fout kunt doen waar je dus weer van kan leren.
 
Laatst bewerkt:
mensen die goed gereedschap hebben zijn meestal niet erg happig om dat uit te lenen omdat ~~een vakman bij nodig. waar je wel al heel veel van leert is alleen de vorkpoten naar de monteur brengen en vragen of je mee mag kijken bij de vervanging. Niet die man m/v van zijn werk houden maar gewoon mond dicht handen over elkaar en toekijken met eventueel een vraag of hij uitleg kan geven bij wat hij doet en ziet. zelf doe je dan het demonteren van de poten en het weer terug plaatsen met behulp van het werkplaatshandboek en youtube filmpjes. je hebt hier al wel een stuk meer gereedschap voor nodig en een stuk meer tijd want er is een kans dat je niet op de zelfde dag klaar gaat zijn en dus licht de motorfiets dan ergens een paar dagen in de weg maar je leert al weer een stuk meer door het doen en je neemt de monteur een hoop simpel werk uit handen wat zich terug betaald in een lagere rekening. en er blijven nog genoeg dingen over die je fout kunt doen waar je dus weer van kan leren.
~
Als je wat wil zeggen, niets bij naam noemen, wel erg geïnteresseerd, knap hoe hij dat doet, egootje strelen, lekker dom blondje spelen, gaat een monteur vanzelf wel praten :P
 
Boekje 'motorfietstechniek' van paul Klaver..

Ja, wellicht is dat handig om mee te beginnen. Wss alleen basis-vaardigheden.
Ik denk dat TS er veel te makkelijk over denkt. Hierboven zijn al genoeg argumenten genoemd om dat aan te geven.

WPHB is vlgs mij gewoon werkplaats handboek. Meestal in een Engels-talige versie. Voor een beginnend sleutelaar is dat veel te hoog gegrepen. Daar wordt vaak uitgegaan van een zekere basis-kennis. O ja, en ook een ruime set goed gereedschap. En dan mag je er zo €1000 voor uittrekken. Heel fijn is dan wel als je weet waar het gereedschap voor dient en hoe je het kan gebruiken.

Ik kom nog wel eens bij mensen voor een klusje. Vaak hebben ze niet meer in huis dan een verrotte waterpomptang en een (goedkope) schroevendraaier zonder punt. Hiermee kan je dus helemaal NIETS maken. Als dit dan je startpunt is, heb je nog een lange weg te gaan!!!!
 
Laatst bewerkt:
Als 13-14 jarig jochie zat ik al aan cross-brommertjes en fietsen te sleutelen. Vaak met verkeerd en slecht gereedschap. Toen dus ook veel leergeld betaald.
Daarna in alle jaren iets bijgeleerd en een fikse gereedschap-set verzameld. Dat noemen ze: Ervaring!

En TS hoopt dat in een paar weken te kunnen inhalen.................??
 
Niet zo mekkeren jongens.
Gewone dingetjes als kettingsetje vervangen, remblokjes en voorvork keerringen komt de TS met een beetje nauwkeurig werken en goed lezen wel uit.
Volgens mij staat er van alledrie een howto op MF.
Het boekje van Paul Klaver is inderdaad een goed begin. Een WPH maakt van een motorrevisie een hoofdzaak, dat is een beetje jammer, maar voor samenbouw en modelspecifieke grapjes wel nodig.
En duizend euro gereedschap? Ik durf elke (metrische) motor uit elkaar te halen met voor 50 euro gereedschap van de Action.
En anders is hier altijd nog de MF vraagbaak.
 
Je kan ook heel veel op het internet vinden. Youtube of Google.

Je moet de remblokken vervangen? Type in: zx6r 1996 brake pads replacement. Kan je ongetwijfeld een vergelijkbaar voorbeeld vinden waarna je zelf kan beoordelen of je die uitdaging aan gaat.

Hetzelfde doe je met het voorwiel. Hetzelfde met de voorvork.


Soms kan je niets vinden en soms vind je alles. Dit betekent nog niet dat je het kan aangezien je vaak (zoals gezegd) gereedschap nodig hebt en vaak ook kennis en ervaring welke niet altijd zo 1,2,3, naar voren komen in filmpjes of how to's.

Boven in het Techniek gedeelte in dit forum heb je een sticky topic met een zooitje How to's.

Ik heb ten tijde van mijn eerste motor een huis tuin en keuken doppenset gekocht van Mannesman. Een momentsleutel van Mannesman (die ik enkel vertrouw op hoge aanhaalmomenten) en een steeksleutel setje. Op het kleine rateltje na voldoet het na alle jaren nog prima voor de keren dat ze nodig zijn.

Een setje schroevendraaiers en tangen er bij en je komt al een heel eind op de stoep!


Inmiddels heb ik met een paar vrienden een garagebox welke ingericht is met van alles (brug, takel, werkbank, etc. etc.) en dan merk je dat het allemaal een stuk makkelijker gaat. Neemt niet weg dat je met wat basisgereedschap bijna alle basis onderhoud dingen wel kan doen. Je moet ergens mee beginnen.

Veel lees en sleutel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Ja, wellicht is dat handig om mee te beginnen. Wss alleen basis-vaardigheden.
Ik denk dat TS er veel te makkelijk over denkt. Hierboven zijn al genoeg argumenten genoemd om dat aan te geven.

WPHB is vlgs mij gewoon werkplaats handboek. Meestal in een Engels-talige versie. Voor een beginnend sleutelaar is dat veel te hoog gegrepen. Daar wordt vaak uitgegaan van een zekere basis-kennis. O ja, en ook een ruime set goed gereedschap. En dan mag je er zo €1000 voor uittrekken. Heel fijn is dan wel als je weet waar het gereedschap voor dient en hoe je het kan gebruiken.

Ik kom nog wel eens bij mensen voor een klusje. Vaak hebben ze niet meer in huis dan een verrotte waterpomptang en een (goedkope) schroevendraaier zonder punt. Hiermee kan je dus helemaal NIETS maken. Als dit dan je startpunt is, heb je nog een lange weg te gaan!!!!

niet helemaal waar, ooit een moet je niet zelf doen/ onmogelijk, Yamaha FS1,
met een oude schroevendraaier een inbussleutel, hamer pijpsleuteltje en waterpomptang, koppelingsplaten vernieuwd. blind zonder boek en internet bestond nog niet, sterker 6 jaar voor de commodore 64 op de markt kwam . dus alles kan })
 
Terug
Bovenaan Onderaan