Wildstar XV1600

fb358727

Rookie
29 nov 2015
21
0
Gent
Halloo, na lang overleg heb ik uiteindelijk een Yamaha Wildstar XV1600 gekocht.
model 2001, 50000km, maniakaal onderhouden ttz, vorige eigenaar heeft onderhoud altijd zelf uitgevoerd. Na ritjes van 2000km steeds onderhoud, olie er af, filters doorblazen, sommige ook vernieuwen enz enz...(vertelde men mij!)
Maar !! ik stel nu vast dat er verder niks gebeurd is aan die motor qua "ONDERHOUD"... buiten die filters, olie enz...
Mijn eerste toer van vorige week met de motor na controle van nieuwe verse olie !!! stel ik vast dat de motor een heel mooi geluid heeft, flink optrekt zonder nare geluiden, mooi start en mooi blijft draaien, ook warm terug makkelijk start, stationair iets hoger draait dan enz...
Echter na een rit van 50km en soms flink doortrekken op sommige wegen stel ik vast dat de motor plots veranderd van geluid bij het optrekken ???? Een geluid dat vanuit de motor komt die wat rauwer is. De motor maakt een dan bij het optrekken een rauwer, metaalachtig geluid en is niet meer hetzelfde ???? Heeft iemand daar enige ervaring of antwoord op...
Wanneer ik de motor een kwartiertje laat staan (sigaretje paffen) dan loopt hij devolgende 10 km terug smoedy, vlotes, stil...maar plots is het geluid opnieuw anders en rauwer, de motor loopt dan brutaler...??
tks 8-) 8-) 8-)
 
een wildstart is niet stil.
je hoort vrij duidelijk de boel draaien in het blok.
dat komt de de grote cilinderinhoud icm met luchtgekoelde cilinders.
deze koelribben versterken het geluid wat uit het blok komt.
 
Ok, tks...Is het dan normaal dat het geluid bij een warme motor zo versterkt wordt dat je bijna zou zeggen dat je de "kleppen" van de motor hoort, ttz dat dit de indruk geeft ???
Of kan/moet de motor opnieuw afgeregeld worden en verdwijnt dan die rauwe werking van het blok. Ik kan niet zeggen dat de motor verliest aan kracht, hij loopt verder. Ik heb die dag 150km gereden en ben zo (op deze manier, mét deze ervaring) verder gereden...
Op sommige momenten hebt ik hem doorgetrokken naar 140km/h en alles blijft zoals het is...
Toch raar dat blokgeluid bij warme motor...
 
heeft idd zelfstellende klepstoters.
maar omdat er 2 kleppen op 1 klepstoter zitten, moet wel degelijk af en toe de klepspeling controleren.
wat wel eens gebeurt bij de wildstar is dat deze zelfstellers lek gaan.
is te merken aan moeilijk starten alsof de accu te zwak is en in een verder stadium, een tikkende klep.
 
Starten doet hij prima hoor, geen probleem, stationair geen getik, motor staat mooi stationair te draaien bij koude start. Wel altijd choke gebruiken bij koude start. Je moet al een heel eind rijden vooraleer hij wat "houterig" begint te rijden...
Je kan verder rijden zoals daarvoor maar het geluid wordt een beetje luider, de toon van de motor veranderd van "naaimachientje" naar een iets hardere brutalere werking binnenin de motor, verder blijft alles hetzelfde. De vorige eigenaar zegt dat dit eigen is aan de Wildstar ??
Daarom dat ik hier de vraag stel aan de ervaren Star-riders...ik vindt dat raar...
Ik heb een Star650 gehad en twee jaar geleden een RoyalStar 1300. Geen van beiden had deze kenmerken. Wél kreeg je dat geluid als je bv in de hoge versnelling optrok aan een te lage snelheid, begrijp je...
 
Wel op 'pingelen' zou ik het niet zo direct hebben...
Wanneer de motor warm is en je hem stationair laat draaien hoor je niks...
Wanneer je rijd en hem niet belast, je snelheid gewoon aanhoud hoor je ook niks...
De motor laat zich alleen 'extra' horen als je optrekt !, alleen wanneer hij warm is...
Dus pingelen zou ik niet zeggen...
 
Ja, heb ik bij mijn eerste tankbeurt gedaan, had ook 'ergens' gelezen dat dit beter was dan de 95 in sommige gevallen...Uiteraard ga ik nu (heb de tank nu leeggereden! 350km met die mengeling van 95 en 98 die er in zat, de 98 tanken, ben benieuwd...
 
Starten doet hij prima hoor, geen probleem, stationair geen getik, motor staat mooi stationair te draaien bij koude start. Wel altijd choke gebruiken bij koude start. Je moet al een heel eind rijden vooraleer hij wat "houterig" begint te rijden...
Je kan verder rijden zoals daarvoor maar het geluid wordt een beetje luider, de toon van de motor veranderd van "naaimachientje" naar een iets hardere brutalere werking binnenin de motor, verder blijft alles hetzelfde. De vorige eigenaar zegt dat dit eigen is aan de Wildstar ??
Daarom dat ik hier de vraag stel aan de ervaren Star-riders...ik vindt dat raar...
Ik heb een Star650 gehad en twee jaar geleden een RoyalStar 1300. Geen van beiden had deze kenmerken. Wél kreeg je dat geluid als je bv in de hoge versnelling optrok aan een te lage snelheid, begrijp je...

De star 650 is een luchtgekoeld 2 cilinder blok, Dragstar 650 het kleine zusje van de Dragstar 1100, de Royal Star is een 4 cilinder 1300 cc watergekoeld blok.
Dus die zou ik niet vergelijken met de Wildstar 1600.
Iedere motor heeft zo zijn eigen karakter.
 
De Wildstar heeft soms een bijgeluid, wordt ook wel de "Knock"genoemd.
Citaat van het WSFH forum. Gerben was een lid dat het blok kon dromen.
Er zijn ook al hele verhalen geschreven over "the knock" in diverse amerikaanse forums. (ook een tik)
De redenen die genoemd zijn zijn heel uiteenlopend.
Wat wel een feit is (en dat heb ik van een heel ervaren yamaha monteur)
is dat de tolerantie van de tandwielen aan de rechterkant van je blok heel ruim is.
(kant van je nokkenassen)
dit zijn oa de tandwielen van je startcircuis als de aandrijftandwielen van je nokkenassen.

Door deze tolerantie maakt de ene wildstar (veel) meer mechanische geluiden dan de andere.

Gerben

Verder is het zo dat het wildstarblok een dik luchtgekoeld blok is met veel bewegende delen en dat geeft mechanische geluiden.

En inderdaad, de hydraulische stoter bedient twee kleppen. Dus "stellen"is niet echt nodig, wel kun je het verschil tussen deze twee kleppen gelijk zetten.
Als het blok zijn normale onderhoud krijgt is het een onverslijtbaar blok, dat voor zijn prestaties en toerental aardig over bemeten is.
Mijn Roadstar, lees Wildstar ging afgelopen vakantie in de Pyrenëen met duo en aanhanger zonder een krimp over de 100.000km en er is nooit inwendig aan het blok gesleuteld.

En een V-Twin met twee emmers van 800cc per stuk loopt nooit als een naaimachientje en is sowieso niet te vergelijken met een Royal Star.
Ik rijd twee motoren met het XV 1600 blok en ze zijn beide echt heel verschillend qua geluid en mechanisch gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan