Kawa 250 LTD krukassensor

AwesomeAudio

MF'er
9 jan 2015
90
3
He mede-muizen,

Onlangs heb ik de kabelboom van mijn cafe racer onder handen genomen waarbij ik de nodige draden heb weggehaald. Denk daarbij aan de knipperlichten, jiffy-schakelaar, startonderbreker etc.
Gisteren heb ik de kabelboom aangesloten en alles werkt zoals het hoort, MAAR: ik krijg geen vonk...Vandaag heb ik een en ander getest en alles lijkt te werken behalve de krukassensor. Deze heb ik losgehaald van de motor om apart te kunnen testen.

Nu is mijn vraag: hoe test ik een krukassensor? :?

Ik begreep van een filmpje op joetjoep dat beide kabels van de sensor met elkaar in verbinding komen te staan wanneer de krukas op de juiste positie is.Dit heb ik op mijn kawa getest maar helaas zonder succes. Ik weet nu niet of mijn sensor kapot is of dat mijn test verkeerd is.

Wie kan mij hiermee helpen?! Oh ja, en is er een manier om een signaal vanaf de sensor door de CDI te knallen om een vonk uit de bougie te krijgen? Als dit werkt dan weet ik in elk geval dat het geheel werkt.

Thanks! :W
 
Ik heb al eens een paar keer gelezen dat er motoren zijn met een weerstand in/bij het contactslot.
Worden de draden doorgeknipt of verbonden zodat de weerstand vervalt (Cdi krijgt dan een verkeert signaal), dan start de motor niet meer.
 
Laatst bewerkt:
een kawasaki ltd 250 uit 84 heeft geen krukassensor.
wel een signaalgever voor de ontsteking, en dat is niet meer dan een eenvoudig spoeltje.
kun je doormeten op weerstand.
als deze nul is dan is hij stuk.
 
Het contactslot bestaat uit 4 draden waarvan ik 2 draden (positief en negatief) heb verbonden door middel van een schakelaar. De overige 2 draden heb ik uit de rest van de kabelboom gehaald. Misschien dat het wel een weerstand was die er bij hoorde. Het schema heb ik helemaal uitgeschreven dus die ga ik weer even doornemen.

Als ik de 2 kabels die door de signaalgever doormeet dan krijg ik geen waarde...Ik kan dus concluderen dat deze stuk is. Hoe wordt dit onderdeel officieel genoemd? Dan kan ik op zoek naar een vervanger :Y
 
Het contactslot bestaat uit 4 draden waarvan ik 2 draden (positief en negatief) heb verbonden door middel van een schakelaar. De overige 2 draden heb ik uit de rest van de kabelboom gehaald. Misschien dat het wel een weerstand was die er bij hoorde. Het schema heb ik helemaal uitgeschreven dus die ga ik weer even doornemen.

Als ik de 2 kabels die door de signaalgever doormeet dan krijg ik geen waarde...Ik kan dus concluderen dat deze stuk is. Hoe wordt dit onderdeel officieel genoemd? Dan kan ik op zoek naar een vervanger :Y

Maar hoe kan de signaalgever defekt zijn, terwijl de motor voor die tijd wel goed liep?
Oké, niets is onmogelijk. .

Of heb je de motor niet lopend gekocht?
 
Ik heb de kabelboom losgehaald en daarmee ook de signaalgever uit de carter. Ik denk dat het in deze tijd is geweest dat die kapot is gegaan. Ik vind het zelf ook behoorlijk apart maar stuk is het zeker.

Iemand toevallig een goede site waar ik makkelijk zo'n los onderdeel kan bestellen?
 
Bedankt mannen! Ik gisteren een nieuwe sensor gekocht maar helaas heeft dit niet geleidt tot een vonk...

Ik heb onderzocht of er misschien een weerstand is verwijderd na het veranderen van het contact maar de enige weerstanden die op het contact zijn aangesloten waren die van de lichten en het gehele stroom circuit. Ik maak nog maar van 1 weerstand gebruik (het gehele stroom circuit) waardoor die andere 2 geen invloed kunnen uitoefenen op de vonk.

Ook heb ik nog even de bobine en bougie gecontroleerd. De bougie geleidt goed en de bobine ook. Daarnaast heb ik geprobeerd de piek van de vonk te meten door de + in de bougiekap te schuiven en de - op de accu aan te sluiten. Dit gaaf een zeer lage waarde, minder dan 12 Volt. Volgens mij moet hier juist een waarde rond de 230V uit komen...

Weet iemand waar ik nog meer op moet letten? Voordat ik de kabelboom losmaakte werkte alles nog naar behoren. Ik ga er dus vanuit dat de losse componenten nog goed werken. Kan het misschien zo zijn dat de accu te leeg is? Deze heeft een constante spanning van 12,2V.

Bedankt!
 
gelukkig werkt je ontsteking niet, anders had je een nieuwe multimeyer kunnen kopen. Waar haal je die 230V vandaan ?

Bougie geleidt goed ?

Ik denk dat je best er iemand bij haalt die weet wat hij doet.
 
Bedankt voor je verhelderende ingeving, ik had er zelf nog niet aan gedacht om iemand erbij te halen die weet wat hij doet... _O- Dat is namelijk de rede dat ik dit topic heb gestart ;)
Ik ben een noob op het gebied van elektronica en hoop daarom te leren van wat men hier aan informatie geeft. Tot nu toe ben ik een heel eind gekomen en hopelijk kan ik met jullie hulp dit klusje klaren.

Nogmaals, alle *informatie* is welkom!
 
Het contactslot bestaat uit 4 draden waarvan ik 2 draden (positief en negatief) heb verbonden door middel van een schakelaar. De overige 2 draden heb ik uit de rest van de kabelboom gehaald. Misschien dat het wel een weerstand was die er bij hoorde. Het schema heb ik helemaal uitgeschreven dus die ga ik weer even doornemen.

Als ik de 2 kabels die door de signaalgever doormeet dan krijg ik geen waarde...Ik kan dus concluderen dat deze stuk is. Hoe wordt dit onderdeel officieel genoemd? Dan kan ik op zoek naar een vervanger :Y

Heb je ook het originele elektrisch schema van deze fiets, en zou je dat hier kunnen plaatsen? Eventueel met jouw schema d'r bij, zodat we kunnen meelezen waar het mis kan zitten.
 
Het contactslot bestaat uit 4 draden waarvan ik 2 draden (positief en negatief) heb verbonden door middel van een schakelaar. De overige 2 draden heb ik uit de rest van de kabelboom gehaald. Misschien dat het wel een weerstand was die er bij hoorde. Het schema heb ik helemaal uitgeschreven dus die ga ik weer even doornemen.

Als ik de 2 kabels die door de signaalgever doormeet dan krijg ik geen waarde...Ik kan dus concluderen dat deze stuk is. Hoe wordt dit onderdeel officieel genoemd? Dan kan ik op zoek naar een vervanger :Y
Is het veel moeite om die schakelaar weer even te vervangen door het OEM contactslot, en dan te proberen?
 
JanBros; mijn reactie was omdat ik inderdaad niet weet wat ik aan het doen ben en daarom om hulp vraag. In jou reactie op mijn hulpvraag stelde je exact dezelfde vraag als de initiële vraag van het topic. Het was niet bedoeld om jou uit te lachen, mijn excuses als dat wel zo overkwam.

Bosso; In dat filmpje startte de motor vóórdat ik de kabelboom had losgemaakt. Daarna was het topic al gesloten dus kon ik er niet meer op voortborduren.

Het is inderdaad niet veel moeite om de schakelaar te vervangen door het OEM contact, dat ga ik vanavond even doen. Ook heb ik de accu opnieuw helemaal opgeladen en een nieuwe bougie gekocht. Vanavond probeer ik het opnieuw. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Het schema komt eraan! Ben de afgelopen dagen druk geweest en heb het alleen kunnen uit tekenen. Voor de orde wil ik het nog even digitaal verwerken. Nog even geduld aub!
 
2iudy5t.jpg


Bij deze het schema zoals het er nu uitziet. Er zat in de originele kabelboom (voordat ik het heb aangepast) een jiffy schakelaar en een soort van switch tussen. Deze heb ik eruit gehaald en ik denk dat daar het probleem is gaan ontstaan. Er komt een dubbel signaal vanuit de Stator naar de CDI. Het lijkt mij dat dit niet goed is... |(

Wie o wie kan mij hier mee helpen en uitleggen wat ik fout heb gedaan? Thanks alvast! *O*
 
Ik heb 1 dynamo maar er zitten 2 elementen in verwerkt. Eén is waarschijnlijk voor de startmotor en de ander voor het opladen van de accu. Klopt dat?

Waarom is het niet een geweldig schemaatje en wat kan ik eraan doen om het te verbeteren?
 
Ik heb 1 dynamo maar er zitten 2 elementen in verwerkt. Eén is waarschijnlijk voor de startmotor en de ander voor het opladen van de accu. Klopt dat?

Waarom is het niet een geweldig schemaatje en wat kan ik eraan doen om het te verbeteren?
Zo ziet het er doorgaans uit:
3e8435f11a122d95ffffa2dfffffe417.JPG


En t kan best dat je twee dynamo-delen hebt. Maar een dynamo gaat echt je starter niet van stroom voorzien ;)

En het voorbeeldschema hierboven, zou best eens van jouw model motor kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ziet het er doorgaans uit:
[afbeelding]

En t kan best dat je twee dynamo-delen hebt. Maar een dynamo gaat echt je starter niet van stroom voorzien ;)

En het voorbeeldschema hierboven, zou best eens van jouw model motor kunnen zijn.

Helaas niet m'n beste Martell. Je laat hier het schema zien van een 305 2 cilinder. De 250 is een 1 cilinder.




Aanvulling: Ik heb ook even op www.classiccycles.org gekeken, en dit is het enige schema wat bij de KZ250 te zien is. Dus Martell kan wel eens goed zitten. Zei het dat je de typische 2 cilinderdingetjes eruit moet laten.
 
Laatst bewerkt:
Helaas niet m'n beste Martell. Je laat hier het schema zien van een 305 2 cilinder. De 250 is een 1 cilinder.




Aanvulling: Ik heb ook even op www.classiccycles.org gekeken, en dit is het enige schema wat bij de KZ250 te zien is. Dus Martell kan wel eens goed zitten. Zei het dat je de typische 2 cilinderdingetjes eruit moet laten.
Ik had ook gezocht op kz250, maar niet gecontroleerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan