HELP, CBR600F2 wil niet meer lopen :(

Bokito1989

MF'er
9 mrt 2016
37
0
Enschede
Beste forumgenoten,

Ik ben bezig aan mijn eerste motorseizoen en heb hiervoor een CBR600 gekocht (een F2 uit 93).
Hij heeft al wat mooie kilometers gemaakt maar liep ietwat onregelmatig. Na wat lezen en research besloten om met mijn uitgeprinte servicemanual in de aanslag de carburateurs schoon te maken.

Nadat ik eindelijk bij de carburateurs was aangekomen blijk ik de 1e en 2e al niet open te krijgen ivm een dolle schroefkop.
de 3e kreeg ik wel open en daar vond ik een sproeier die verstopt zat. deze schoongemaakt en teruggeplaatst. de 4e durfde ik al niet meer te proberen aangezien ik ervan was overtuigd dat ik zojuist het probleem had verholpen.
Spul weer in elkaar gezet en jahoor,... me fiets liep weer als een zonnetje :)

dit heeft een week geduurd en ik wil gisteren van me werk naar huis rijden,... wil hij niet starten,.. (accu is zwak en was na een paar pogingen electrisch starten was electrisch starten er niet meer bij) na bijna 10 verwoedde pogingen om hem aan te duwen krijg ik hem eindelijk aan de praat.

ik ben naar huis gereden en merk dat ik minder vermogen heb dan eerder, en vandaag krijg ik hem niet meer aan de praat.
Wie heeft een idee in welke richting ik moet gaan zoeken/proberen? Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken.
 
Oohh, nu ik het verhaal gelezen heb valt het toch mee, geen echte Bokito.

Ik zou eerst beginnen met de accu en het laadsysteem controleren en doormeten. how to - accu en laadsysteem controleren.
Of de spanningsregelaar nog wel 100 % is en hoe de dynamo eraan toe is. Ik ga er eigenlijk van uit dat de accu bij het chemisch afval kan, maar je weet het niet.

Het slechte lopen kan komen doordat de accu gaar is, en niet genoeg kan leveren aan de elektronische ontsteking.
Het kan ook zijn dat de spanningsregelaar slecht is en het verkeerde voltage aanmaakt. Veel te hoog of veel te laag.
En het komt ook wel eens voor dat de dynamo gedeeltelijk kapot is, waardoor de accu niet goed genoeg opgeladen word.

Of een combinatie van deze 3.
 
tnx for the feedback, ik ben inmiddels een stapje verder en heb met hulp van een vriend het apparaat wat harder kunnen aandrukken waardoor hij nu WEL aansloeg. gelijk een stukje gereden om weer wat spanning op de accu te bouwen. echter loopt hij nu op drie poten.
Wat mogelijk ook het niet aanslaan verklaart. morgen toch maar de carbs en bougies doen -_-
 
tnx for the feedback, ik ben inmiddels een stapje verder en heb met hulp van een vriend het apparaat wat harder kunnen aandrukken waardoor hij nu WEL aansloeg. gelijk een stukje gereden om weer wat spanning op de accu te bouwen. echter loopt hij nu op drie poten.
Wat mogelijk ook het niet aanslaan verklaart. morgen toch maar de carbs en bougies doen -_-

spanningsregelaar gaat nogal eens naar de klote op een CBR.
zeker een aandachtspuntje.
bij mijn cbr 600 ook en daardoor laadde de accu niet meer bij wat resulteerde in slecht lopen bij lage toeren en niet meer stationair lopen, kon gelukkig nog thuiskomen voordat de accu te leeg was.
Mocht je een nieuwe monteren doe dan ook de stekkerverbinding en gebruik wat koelpasta tussen de regelaar en het alu plaatje.
 
Oohh, nu ik het verhaal gelezen heb valt het toch mee, geen echte Bokito.

Ik zou eerst beginnen met de accu en het laadsysteem controleren en doormeten. how to - accu en laadsysteem controleren.
Of de spanningsregelaar nog wel 100 % is en hoe de dynamo eraan toe is. Ik ga er eigenlijk van uit dat de accu bij het chemisch afval kan, maar je weet het niet.

Het slechte lopen kan komen doordat de accu gaar is, en niet genoeg kan leveren aan de elektronische ontsteking.
Het kan ook zijn dat de spanningsregelaar slecht is en het verkeerde voltage aanmaakt. Veel te hoog of veel te laag.
En het komt ook wel eens voor dat de dynamo gedeeltelijk kapot is, waardoor de accu niet goed genoeg opgeladen word.

Of een combinatie van deze 3.

Als er één sproeier verstopt zit, kan je er van uit gaan, dat er meer verstopt zitten, dus alle carbs reinigen.
Waarschijnlijk is de accu plat door teveel startpogingen.
En als er troep in de carbs zit, ook gelijk de tank op roest controleren.

Dolle schroefkopjes kan je soms nog open krijgen, door het juiste bitje er met een hamer voorzichtig in de tikken, anders met een dremel een sleufje in de schroef zagen en deze met een platte schroevendraaier los draaien. Een voorzichtig tikje met een kuststof hamer op alle schroefkopjes wil nog wel eens helpen het oxide laagje wat vaak aanwezig is te breken. Ze gaan dan makkelijker los.
 
Als er één sproeier verstopt zit, kan je er van uit gaan, dat er meer verstopt zitten, dus alle carbs reinigen.
Waarschijnlijk is de accu plat door teveel startpogingen.
En als er troep in de carbs zit, ook gelijk de tank op roest controleren.

Dolle schroefkopjes kan je soms nog open krijgen, door het juiste bitje er met een hamer voorzichtig in de tikken, anders met een dremel een sleufje in de schroef zagen en deze met een platte schroevendraaier los draaien. Een voorzichtig tikje met een kuststof hamer op alle schroefkopjes wil nog wel eens helpen het oxide laagje wat vaak aanwezig is te breken. Ze gaan dan makkelijker los.

Het juiste bitje voor de schroefjes is JIS, Japanese international Standard.
Dus met philips help je ze naar de klote :Y
 
Hey, bedankt voor de tip. kan dit nog steeds van toepassing zijn als hij WEL stationair loopt?

Zou kunnen, maar om daarachter te komen even de how to volgen.
Begin maar eens met de laadspanning te meten.
En zoals vroembert al opmerkte de carbs ff goed schoonmaken.
Let wel op dat je ieder onderdeeltje weer in dezelfde carburateur terugzet.
De sproeiers van de binnenste carbs zijn een maatje groter dan de buitenste.

Vastzittende schroefjes met een verneukte kop krijg ik meestal weer los met een scherpe zijkniptang.
 
Bij gebrek aan het juiste staal en gereedschap gisteren de carbs maar gelaten voor wat ze zijn, ik zal eerst een dremel moeten aanschaffen voordat ik die open krijg. wel op basis van de reacties hier de spanningsregelaar bekeken en deze heeft een wel heel erg verkoold/verbrand contactje. ik heb een nieuwe spanningsregelaar besteld en hoop dat dat het is. na het seizoen komen de carbs wel weer aan de beurt voor een grondige schoonmaak. ik zal hier wel even laten weten of ie straks weer loopt ofniet.
 
Waarom kijk je niet eerst het laadsysteem niet even helemaal na?
Voordat je de carbs eraf sloopt, dat kan altijd nog.

De motor kan ook gewoon slecht lopen door een krakkemikkig laadsysteem.
(Hoewel, het is wel leuk werk, een beetje stoeien met de carbs)
 
Laatst bewerkt:
De carbs zijn er af geweest...zitten de inlaatrubbers wel goed ? Dit kun je testen met een spuitbus remmenreiniger. als de motor loopt..wat remmenreiniger rond de inlaatrubbers spuiten..hoor je verschil in toeren dan rubbers goed zetten.
Verder...als je 1 carb schoonmaakt...dan meteen alle. eigenlijk ook meteen synchroniseren.
Schroefjes die je niet loskrijgt kun je met een zijkniptang of kleine nijptang loskrijgen..of met een zaagje een sleufje zagen op de kop waarna je met een passende platte schroevendraaier ze kunt lasdraaien. Soms helpt wat kruipolie en/of wd40 ook wel om het spul los te krijgen. Zelf heb ik al eens de boel verwarmd met een fohn....na het opwarmen kreeg ik de schroefjes wel makkelijk los. Ik zou dit niet met een brander doen...carb...benzine... :X

Je zegt hij loopt op 3 poten...ook bij stationair ?
 
Die verbrande draad komt door slecht contact in de stekker. Als je dat oplost is je laadsysteem waarschijnlijk in orde. Als er in 1 carb troep zit, meestal ook in de andere 3. En aangezien de kanaaltjes en sproeiers van het stationair systeem het kleinst zijn, zitten die het eerst dicht. Dus allemaal openmaken en schoonmaken. Gebruik daarbij de tips die gegeven zijn. Ook al is het laadsysteem defect, met een opgeladen accu moet de motor goed lopen.
 
Ik heb inmiddels een dremel 3000 besteld (50euries, aanbieding bij de wehkamp) en kan dan alle carbs schroefjes openen en schoonmaken.
Inderdaad stoeien om die assembly van het blok af te trekken, goeiedag wat een geweld kwam daaraan te pas :')
synchroniseren is een kunstje dat ik nog niet onder de knie heb. Stationair leek hij wel gewoon goed en regelmatig te lopen.
Ik de accu los en aan de druppellader hangen, en de spanningsregelaar ligt ook op me kastje dus testen en lopen zal ie pas doen als ik de nieuwe regelaar en accu weer gemonteerd heb. Update volgt. en nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!
 
Soms is het beter dat je de carbs even handmatig synchroniseert. Vooral als je ze allevier deelt van elkaar.
Ik weet niet of dat kan bij jouw motor, mooiste is alleen 4 aan elkaar plakken en dan met een dik strookje karton of een dun boortje, allevier gaskleppen gelijk zetten.

En na het monteren nog even nasynchroniseren.
 
Ik heb inmiddels een dremel 3000 besteld (50euries, aanbieding bij de wehkamp) en kan dan alle carbs schroefjes openen en schoonmaken.
Inderdaad stoeien om die assembly van het blok af te trekken, goeiedag wat een geweld kwam daaraan te pas :')
synchroniseren is een kunstje dat ik nog niet onder de knie heb. Stationair leek hij wel gewoon goed en regelmatig te lopen.
Ik de accu los en aan de druppellader hangen, en de spanningsregelaar ligt ook op me kastje dus testen en lopen zal ie pas doen als ik de nieuwe regelaar en accu weer gemonteerd heb. Update volgt. en nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!

Die zitten inderdaad lekker vast, komt doordat de rubbers uitgehard zijn.
Beetje silliconen spray maakt het monteren iets makkelijker.

Synchroniseren heeft pas nut als de carbs weer goed schoon zijn en de motor weer goed start en loopt.
Is goed te doen met een carbtune of zelfgemaakte met benzine slang gevuld met olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je al een nieuwe spanningsregelaar hebt bestelt maar bij mijn vorige motor, een cbr600f3, waren die contactjes van de spanningsregelaar de oorzaak van precies dezelfde klachten.
Heb ze afgeknipt en nieuwe erop gedaan en alles was goed!
 
Mijn Goof loopt weer als een trein,..
Spanningsregelaar was inderdaad het probleem. echter hadden ik en mijn maten de boel alweer uit elkaar getrokken en in elkaar gezet.
Even na het starten begonnen de carbs benzine te squirten als een malle. *zucht* de vlotterbakpakkingen hebben het dit keer niet overleefd. nieuwe besteld en binnen gekregen. nu heb ik de carbassembly mee gehad naar het werk en alles schroeven laten vervangen voor nieuwe,.. thuis alle sproeiers schoongeweekt in benzine en alles weer inelkaar gezet.

Spul weer op de motor, luchtfilters (tering wat een boel schroeven) tank en zadel erop en testen maar. om er vervolgens achter te komen dat de gaskabel ergens gekneld zit en blijft hangen. huuln met de pet op,... carbs zitten scheef en drukken het geheel onder een net iets andere hoek waardoor er te weinig ruimte is voor de gaskabel. alles los dus,... de 2e poging was wel geslaagd. alles zit weer op z'n plek en de Goof loopt weer naar behoren. nu de kappen er weer op worstelen en maar eens rijden ipv slutteln.

bedankt voor de hulp en tips iedereen
 
inderdaad, bedankt voor de terugkoppeling :)
blijft een zwak punt die spanningsregelaars, accu spanning te laag en je cdi gaat rare dingen doen.

enne, nog een beetje koelpasta gebruikt zodat de nieuwe het hoofd koel kan houden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan