Koppeling komt niet vrij Suzuki SV650 2000

Gijs

MF veteraan
26 mrt 2012
2.205
0
Na het wisselen van de koppelingsplaten (staal & gevoerd) en de veren blijven we met dit probleem zitten.
Platen zijn gewisseld omdat ze verbrand waren. Veren zijn gewisseld omdat ze aan het service limiet zaten.

Probleem:
In de versnelling met koppeling in geknepen blijft hij enorm veel aangrijpen.
Te zien hier: https://youtu.be/1jdaxm7KUJ4

We hebben de nieuwe platen eerst in verse olie ingeweekt.
Deze olie
104066.jpg


Daarna de platen uitgewisseld zoals ze er in hebben gezeten.
De stalen platen met de scherpe kant naar buiten. De service manual zegt hier niks over.

Alles in elkaar gezet zoals het in elkaar zat en dit kwam overeen met de manual.
Olie compleet ververst die de zelfde olie zoals hierboven.

Koppelingshendel afgesteld zoals je in dit filmpje kunt zien:
https://youtu.be/iyi0LNJrVH0
Ik heb 14mm vrije slag voordat ik de pin ga induwen.
Ik heb ook geprobeerd de koppeling al 1,5mm voorspanning te geven zodat hij eigenlijk al vrij ligt. Daarna nog de koppeling intrekken zodat hij nog eens 1,2mm vrij komt. Toch blijft het enorm aangrijpen en is het achterwiel in de versnelling nauwelijks rond te draaien.

Koppeling weer open gemaakt om te kijken of we niks verkeerd hebben gemonteerd. Geen afwijkingen kunnen vinden en alles weer gemonteerd.

De koppeling weer afgesteld zoals het hoort. Drukplaat komt ongeveer 1,2mm vrij zoals in dit filmpje te zien is.
https://youtu.be/ueAgzLtKQ6A
Zoals je ziet kost het veel kracht om het wiel te laten draaien omdat hij zo blijft aangrijpen.

Wie o wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt:
In zijn 1 met koppeling ingetrokken (vrij dus) blijft de koppeling aangrijpen. Dat is het probleem. In zijn vrij draait het wiel perfect rond.
 
Ik heb beide geprobeerd. Eerst de drukstift afgesteld met slappe kabel. Bij weerstand een kwart slag losser. Daarna de kabel afgesteld.

ik heb ook geprobeerd de drukstift al extra ver in te draaien. Zodat bij koppelingshendel los de drukplaat al een beetje ontkoppeld is.
Als je daarna de hendel intrekt komt de drukplaat bijna 2,5mm los van de gevoerde plaat.
 
Het lijkt er heel erg op dat de platen aan elkaar plakken. Toen ik de gehele stapel er uit haalde moest ik wel wat moeite doen om de platen los van elkaar te krijgen.
 
als je in de eerste versnellling met koppeling in de band met de hand kan tegen houden, lijkt mij niet veel aan de hand.

in je laatste video draai je het wiel etc tegen de normale draai richting in. afezien van het feit dat je dat met ingeschakelde versnellingsbak sowieso niet moet doen ivm nak-spanner, als je een startmotor met slipkoppeling hebt dan is het normaal dat dat zwaar gaat of zelfs niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal originele onderdelen.

Ik.draai alleen aan het wiel met ontkoppelde koppeling. Dus na veel kracht zetten draai je hem door de koppeling heen. De krukas staat dus gewoon stil en doe je niks met je nok as ketting.
 
Het is niet meer dan normaal dat je veel moeite moet doen om zo op de bok met de koppeling in in versnelling het wiel tegen te houden. Ook als je de motor vooruit duwt met de motor uit gaat dat met de koppeling in in versnelling veel zwaarder dan in zijn vrij.
 
We hebben vandaag de koppeling nogmaals open gehad.
Alle platen er uit.
in versnelling 1 gezet en achter wiel rond gedraaid.
Geen weerstand.
Daarna de helft van het pakket er in gedaan zonder tegen elkaar te drukken.
Al lichte weerstand.
Daarna het hele pakket er in zonder de druk plaat en zonder aan te drukken. Dus ruimte tussen elke plaat.
Nog wat meer weerstand.
Daarna druk plaat er op zonder de veren.
Nog meer weerstand.
Veren er op gemonteerd.
Zo veel weerstand dat je echt flink kracht moet zetten op het achterwiel.

Daarna alles afgemonteerd en de motor aan gezet en de olie goed warm laten worden.
Motor op de bok en in zijn versnelling gezet.
Wiel loopt gelijk aan met de koppelingshendel ingetrokken.
Je kunt het wiel daarna wel stoppen met je handen maar hij wil echt aanlopen.
Als je het wiel zijn gang laat gaan en op snelheid laat komen en je laar daarna de koppeling los is er geen merkbaar snelheidsverschil.

Er is nog niet met de motor gereden. Het complete koppelingspakket was erg duur en willen we niet meteen weer vernaaien.
 
Laatst bewerkt:
We hebben vandaag de koppeling nogmaals open gehad.
Alle platen er uit.
in versnelling 1 gezet en achter wiel rond gedraaid.
Geen weerstand.
Daarna de helft van het pakket er in gedaan zonder tegen elkaar te drukken.
Al lichte weerstand.
Daarna het hele pakket er in zonder de druk plaat en zonder aan te drukken. Dus ruimte tussen elke plaat.
Nog wat meer weerstand.
Daarna druk plaat er op zonder de veren.
Nog meer weerstand.
Veren er op gemonteerd.
Zo veel weerstand dat je echt flink kracht moet zetten op het achterwiel.

Daarna alles afgemonteerd en de motor aan gezet en de olie goed warm laten worden.
Motor op de bok en in zijn versnelling gezet.
Wiel loopt gelijk aan met de koppelingshendel ingetrokken.
Je kunt het wiel daarna wel stoppen met je handen maar hij wil echt aanlopen.
Als je het wiel zijn gang laat gaan en op snelheid laat komen en je laar daarna de koppeling los is er geen merkbaar snelheidsverschil.

Er is nog niet met de motor gereden. Het complete koppelingspakket was erg duur en willen we niet meteen weer vernaaien.
je moet testen of je het wiel stil kan houden, dus niet eerst gaan laten draaien en dan stoppen. als je hem met weinig moeite stil kan houden zou ik mij er niet druk om maken.

dat je wiel zonder belasting uiteindelijk net zo snel gaat draaien als zonder koppeling is alleen maar goed. het betekend dat er weinig weerstand in de aandrijflijn is.
 
Laatst bewerkt:
guote uit de OP:
"Na het wisselen van de koppelingsplaten (staal & gevoerd) en de veren blijven we met dit probleem zitten.
Platen zijn gewisseld omdat ze verbrand waren. Veren zijn gewisseld omdat ze aan het service limiet zaten."

Titel draad: "Koppeling komt niet vrij Suzuki SV650 2000"

1+1=2 :+
 
Laatst bewerkt:
bij mij SV uit 2003 niets anders, wiel draaien met de hand kost erg veel moeite. Maar stil blijven staan in de 1 met de koppeling ingetrokken lukt makkelijk.

ook als ik hem op de paddock laat draaien met ingetrokken koppeling draait het achterwiel mee, klein tikje op de achterrem is voldoende om wiel stil te zetten.

Lijkt me gewoon normaal dus?
 
Nog niet gereden, er moet ook nog gewerkt worden ;)

Hele koppelingspakket vervangen omdat de veren aan de maat waren en de platen verbrand.

Ik snap dat het logisch is dat wiel een beetje mee draait maar dit lijkt mij te veel.
Wat mij vooral niet zint is dat de met de motor uit in de versnelling koppeling ontkoppeld ik enorm veel kracht moet zetten wil ik het achter wiel rond krijgen. Als ik dat bij mijn andere motoren vergelijk is dat een wereld van verschil.

Ik ga nu 2 dingen doen: Wiel op de grond in de versnelling met koppeling in. Kijken of hij wil vertrekken & rijden.
Maar ik begin er ook van overtuigd te raken dat dit normaal is. Alleen hopen dat die over 1 jaar niet weer verbrand is want dan wordt het een dure motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan