Na voorbandwissel reageert gas niet meer voldoende (Triumph)

Lej

Rookie
15 mei 2016
2
0
Brecht
Heb bij mijn triumph trophy 1200SE mijn voorband vervangen door hetzelfde model(Pirelli angel GT 120/70*17).
Om deze band even in te rijden wou ik een kort ritje maken. De motor startte maar reageert niet of onregelmatig op de gas. Stationair blijft hij gewoon draaien maar bij het rijden krijg ik het toerental met veel moeite tot 3000 toeren per min. De bandendruk komt zoals normaal op het display(2,6 bar voorband en 2,9 achterband). Het gele lichtje van de bandenspanning knippert. Zit er een beveiliging op dit systeem of hoe kan ik dit oplossen?
bedankt alvast voor de reactie
 
welkom op motor-forum.
heb je zelf de band op het wiel geplaats?
zo ja heb je opgelet dat er niks beschadigd is aan het luchtdruk systeem.

het hoeft er niets mee te maken te hebben maar misschien gaat dit model in een noodloop als de bandendruk te laag is, afgezien van wat je dashboard weergeeft.

maar zoals gezegd, kan toeval zijn en totaal los staan van de bandwissel.
 
Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad het lampje van de ABS knipperde ook. Bij het monteren van het wiel had ik gekeken naar het loopvlak van het achterwiel (ook een pirelli angel gt) en de tekening van de band in dezelfde richting gelegd waardoor de ABS krans aan de verkeerde kant zat. Nu heb ik het wiel gedraaid en alles blijkt in orde. Is het normaal dat de tekening van de voor- en achterband tegenovergesteld moet gelegd worden? De band heb ik laten vervangen bij een bekende bandencentrale.
 
Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad het lampje van de ABS knipperde ook. Bij het monteren van het wiel had ik gekeken naar het loopvlak van het achterwiel (ook een pirelli angel gt) en de tekening van de band in dezelfde richting gelegd waardoor de ABS krans aan de verkeerde kant zat. Nu heb ik het wiel gedraaid en alles blijkt in orde. Is het normaal dat de tekening van de voor- en achterband tegenovergesteld moet gelegd worden? De band heb ik laten vervangen bij een bekende bandencentrale.
Serieus prutswerk, als ik het mag zeggen.

Zowel de persoon die de band vervangt, als de persoon die het wiel monteert, heeft zitten slapen.
 
Waarom? De band zat toch goed om het wiel/de velg? Alleen het wiel zat verkeerd in de vork.
Bij het monteren van het wiel had ik gekeken naar het loopvlak van het achterwiel (ook een pirelli angel gt) en de tekening van de band in dezelfde richting gelegd waardoor de ABS krans aan de verkeerde kant zat.
Alleen een prutser gaat kijken naar profiel van een achterband, om dat te vergelijken met profiel van voorband, en obv daarvan bedenken wat dan eendraairichting zou zijn.
Er staat gewoon een pijltje op de voorband met de juiste draairichting.

Daarnaast is het nogal erg duidelijk (er zal ook wel een pijltje op het wiel ergens staan), door de ABS krans, hoe het wiel er in moet.

Maar ik heb nog eens gelezen: de montage van het wiel is kennelijk mis gegaan, niet montage van de band.
 
Dat het profiel van een achterband tegengesteld is aan het profiel van een voorband klopt.

profiel van de achterband krijgt te maken met krachten bij het versnellen/accelereren en de voorband bij het afremmen.
 
Laatst bewerkt:
Dat het profiel van een achterband tegengesteld is aan het profiel van een voorband klopt.

profiel van de achterband krijgt te maken met krachten bij het versnellen/accelereren en de voorband bij het afremmen.
Profiel is toch ten behoeve van water afvoer? En ongeacht of je remt of optrekt, draaien je wielen toch dezelfde kant uit en moet het water afgevoerd worden?
 
even gegoogled:





Ik zal je alles uitleggen voor ik op mijn avatar spring. Allereerst: de draairichting wordt in de fabriek bepaald omdat het weefsel dat voor de sterkte zorgt over elkaar heen ligt en dus in één richting uit elkaar zou gaan bij de sterkste kracht, het remmen bij het voorwiel en het accelereren bij het achterwiel. In de juiste richting zal het weefsel dat voor de sterkte zorgt juist in elkaar gekneld worden. Dat is erg belangrijk omdat rubber niet zo sterk is en vaak ook nog niet helemaal uitgehard als de banden nieuw zijn. Veel defecten aan banden zijn in het binnenste.

Bij achterbanden van een motorfiets moet het water naar buiten om het effect dat de band over water gaat rijden en dus slipt, tegen te gaan. Dat proces verloopt vrij explosief. De band heeft bij regen zo meer grip op de weg. Bij voorbanden is dat eigenlijk net zo maar de laatste tijd hebben fabrikanten ingezien dat juist de zwaardere motoren meer gediend zijn van het beter kunnen remmen, je gaat ook niet graag hard rijden bij regen en motorbanden zijn niet zo breed als autobanden. Daarom is het profiel van de voorband vaak naar binnen toe. Er is wel eens ruzie geweest bij dealers omdat een fabrikant het ontwerp wijzigde en een motor met een "verkeerde band" geleverd werd. Ik heb ook een band met dat tegengestelde profiel maar dat wil niet zeggen dat mijn motor zo een zware is. De maat van de velg is groter als gemiddeld.

Een motor veert in bij het remmen, dat vereist een goede weerstand van de band bij het remmen. Tijdens het rijden zal alleen het midden belast worden. Het midden van de motorband heeft dus een groef in de lengterichting. Deze groef is vaak een slingerende lijn omdat randen van groeven zorgen voor grip op de weg en om toch water naar buiten te dirigeren in plaats van alleen naar voren en naar achteren. Een slingerende en in het speciaal een onderbroken lijn zorgt voor beter rechtuit rijden bij groeven en ribbels in de lengte van de weg zoals gefreesd wegdek en belijning. Dat draagt erg bij aan het comfort. Het midden-profiel van een motorfietsband moet ten minste een millimeter diep zijn.

Voor de draairichting staat er een pijl op de zijkant (de wang) Dit zegt alleen niet alles omdat een achterband als voorband kan worden gebruikt en dan dus omgedraaid moet worden. Het is dan wel zaak om dat niet als eerste uit te proberen en de leverancier te vragen of dit kan. Een "universele" band heeft door de fabrikant een pijl gekregen die twee richtingen uit wijst. Alfred
 
Voor de draairichting staat er een pijl op de zijkant (de wang) Dit zegt alleen niet alles omdat een achterband als voorband kan worden gebruikt en dan dus omgedraaid moet worden. Het is dan wel zaak om dat niet als eerste uit te proberen en de leverancier te vragen of dit kan. Een "universele" band heeft door de fabrikant een pijl gekregen die twee richtingen uit wijst. Alfred
Bijzonder
 
Dat had ie met 1200cc wel gecorigeerd denk je niet? _O-


Lekkere actie weer, wiel er verkeerdom in.
Als je nou ergens geen verstand van hebt, hal er dan iemand bij die het wel heeft of laat het doen? Er zijn allerhande technische scenario's te bedenken waarbij er serieuze dingen fout kunnen gaan.

Gezien het gestuntel met de juiste draairichting van het wiel en de juiste montage van het voorwiel lijkt alles mogelijk.
En onthoud dat op een moderne motor met goede voorremmen de voorrem het zal winnen van de het motorvermogen ;)
 
Daar vrees ik toch een beetje voor. De remmen zullen in principe met gemak het motorvermogen kunnen beteugelen, maar op het moment dat de motor voluit accelereert verplaatst het zwaartepunt zich naar achter. Hierdoor krijgt de voorband minder grip en de achterband meer grip en zal je dus gewoon over je voorwiel wegglijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan