Led koplamp

hobbix

MF'er
26 mei 2015
221
0
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een H4 koplamp door een led koplamp? Ik bedoel niet alleen het "lampje" (bulb/peertje). Maar de complete koplampunit of de reflector met het koplampglas. (Hebben we daar in NL geen duidelijkere woorden voor?)

Het gaat mij om de verbeterde zichtbaarheid van de weg en de omgeving. Ik heb nu nightvision (oid) en dat is al een flinke verbetering t.o.v. de originele peertjes.
 
Led zal volgens mij niet beter zijn..
iig niet qua lichtopbrengst.. daar loopt deze techniek nog op achter.. al wordt alles wel steeds beter..
Wat je kan proberen is een complete koplamp te plaatsen met een hoog-vermogen led trafo erop/ aan.
Er zijn verschillende soorten.. je moef even kijken wat jou past.
Maar gecombineerd (dus H4) in led... lijkt mij vooralsnog niet beter dan t lampje wat je nu hebt...
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn geen full led koplampen te krijgen aftermarket, jammer maar er is niet genoeg vraag naar. Er zijn wel wat af-fabriek led koplampen maar dat zijn fabrieksopties en de bewakingselectronica die erbij komt kijken is ook niet echt 'effe' in te bouwen.
 
Led zal volgens mij niet beter zijn..
iig niet qua lichtopbrengst.. daar loopt deze techniek nog op achter.. al wordt alles wel steeds beter..
Wat je kan proberen is een complete koplamp te plaatsen met een hoog-vermogen led trafo erop/ aan.
Er zijn verschillende soorten.. je moef even kijken wat jou past.
Maar gecombineerd (dus H4) in led... lijkt mij vooralsnog niet beter dan t lampje wat je nu hebt...
Succes!

Led is veel beter dan halogeen, met 5x de lichtsterkte, leevensduur van tig jaren en een veel beter regelbaar lichtbeeld dmv selectief dimmen van leds. Maar volgensmij denk je in halogeenkoplampen voorzien van een LED bolletje, en dat is geen LED koplamp maar een reflector met een ledje. Dat vroeg TS niet.
 
Led is veel beter dan halogeen, met 5x de lichtsterkte, leevensduur van tig jaren en een veel beter regelbaar lichtbeeld dmv selectief dimmen van leds. Maar volgensmij denk je in halogeenkoplampen voorzien van een LED bolletje, en dat is geen LED koplamp maar een reflector met een ledje. Dat vroeg TS niet.

Bestaat ook wel...
Maar weet even niet bij welk merk dat vandaan komt...
Maar was idd erg aan de prijs..
 
Ze zijn er als reflector met leds, en als volledige koplamp (met behuizing). Die laatste kosten rond de €500. Waar het mij om gaat is of iemand daar ervaring mee heeft. Ik zie op internet wel vergelijkingen maar dat is m.i. vaak de bekende wc-eend wetenschap/logica. En dan is er nog de koeling die een duidelijke invloed heeft op de levensduur van de diodes.
 
Laatst bewerkt:
meestal heb je geforceerde koeling nodig..
als je echt veel licht heb zal er een trafo op moeten om gewoon meer licht te geven..
voor een sjopper (=gewicht) niet erg, maar meestal willen we dat niet..

H4 lamp:
_MG_2292.JPG


er bestaat een koplampunit meer voor rally/ enduro gebruik, met een set ledlampen erin, maar ik dacht ook met een xenon iets dinges erin..
 
Laatst bewerkt:
meestal heb je geforceerde koeling nodig..
als je echt veel licht heb zal er een trafo op moeten om gewoon meer licht te geven..
voor een sjopper (=gewicht) niet erg, maar meestal willen we dat niet..

H4 lamp:
[afbeelding]

er bestaat een koplampunit meer voor rally/ enduro gebruik, met een set ledlampen erin, maar ik dacht ook met een xenon iets dinges erin..

Nogmaals, zo'n insteeklampje is wat anders dan een led koplamp................

Dit is een LED koplamp:

philips-BMW1200GS.jpg


In elk opzicht superieur aan halogeen.

Dit is een LED insteeklampje om van een goedkope reflectorlamp iets in de richting van LED te maken:

Free-shipping-Car-Truck-H8-1800lm-cree-LED-headlight-50W-per-set-Cree-HeadLight-auto-H7.jpg


Lichtopbrengst vaak minder dan halogeen, soms gelijkwaardig, heel soms iets beter. Levensduur is een kwestie van mazzel hebben, inbouwen is lastig vanwege het benodigde stuk koelelement incl electronica waarvoor een reflectorlamp dus duidelijk niet gemaakt is.
 
Laatst bewerkt:
Led zal volgens mij niet beter zijn..
iig niet qua lichtopbrengst.. daar loopt deze techniek nog op achter.. al wordt alles wel steeds beter..
Wat je kan proberen is een complete koplamp te plaatsen met een hoog-vermogen led trafo erop/ aan.
Er zijn verschillende soorten.. je moef even kijken wat jou past.
Maar gecombineerd (dus H4) in led... lijkt mij vooralsnog niet beter dan t lampje wat je nu hebt...
Succes!

Vrienden van mij rijden met LED van Creed. Die dingen geven echt wel 10x meer licht dan een standaard halogeen lampje. :')

Of het goed licht is laat ik dan even in het midden. Het is in ieder geval niet minder dan een gemiddelde xenon kit wat er bij hen uitkomt en duidelijk meer licht dan mijn H7 halogeen lampje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel dit in mijn koplamp zitten:
880, 881, 893 LED Headlight Bulb - 2800 Lumen

Ik ben er ook zeer over te spreken, het heeft sowieso een veel hogere lichtsterkte vergeleken met de halogeen lamp die er vanaf de fabriek in zit. Dit is te merken aangezien ik vaak op onverlichte paden rij in het donker. Op mijn motor was het geen probleem om het in te bouwen ook al was het best krap. Was binnen 30 minuten klaar inclusief richten.

Daarnaast verkoopt dat merk ook complete koplamp units zoals:
Cyclops Phoenix LED Headlight

Heb overigens geen aandelen ofzo hoor ;), gewoon een tevreden klant. Er is ook genoeg te lezen over Cyclops op verschillende anderen fora.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn geen full led koplampen te krijgen aftermarket, jammer maar er is niet genoeg vraag naar. Er zijn wel wat af-fabriek led koplampen maar dat zijn fabrieksopties en de bewakingselectronica die erbij komt kijken is ook niet echt 'effe' in te bouwen.
Zijn er wel.

Sinds enige tijd levert Harley de modellen af met LED (duurdere modellen).
Dus zijn er ook aftermarket units te koop, bij de bedrijven die after market meuk voor Haley's maken (zonder afbreuk te willen doen aan kwaliteit hoor)
 
Nogmaals, zo'n insteeklampje is wat anders dan een led koplamp................

Dit is een LED koplamp:

[afbeelding]

In elk opzicht superieur aan halogeen.

Dit is een LED insteeklampje om van een goedkope reflectorlamp iets in de richting van LED te maken:

[afbeelding]

Lichtopbrengst vaak minder dan halogeen, soms gelijkwaardig, heel soms iets beter. Levensduur is een kwestie van mazzel hebben, inbouwen is lastig vanwege het benodigde stuk koelelement incl electronica waarvoor een reflectorlamp dus duidelijk niet gemaakt is.
Goed bezig. :}

De markt is ondertussen blijkbaar wel in ontwikkeling. *O*
Als je gelukt hebt dan past deze dus i.p.v. het koplampglas.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan