Koppelings slipt na vervangen van APRILIA RSV mille uit 2000

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo,

Ik weet dat er vele olie topics zijn maar dit is denk ik een vrij specifieke vraag.
Ik heb vorige week zaterdag een aprilia RSV mille gekocht uit 2000.

Deze ben ik nu een grote beurt aan het geven en had vandaag vast de olie en Oliefilter vervangen.
Zowel bij castrol op de site als bij kroonolie en beiden geven aan 15w50 vol synthetisch.
Dus netjes kroonolie besteld, expulsa RR.

Deze erin gedaan en even een rondje ging goed. Vervolgens wat verder gereden en nu begint de koppeling te slippen.
Nu zit er iets teveel olie in maar lijkt me sterk dat dit de oorzaak is???

Mijn vraag nu, wat zijn de opties?
- olie eruit en toch met half Syn. Gaan rijden?
- mogelijk de koppelingsplaten vervangen en deze olie erin laten zitten.

Of moet ik nu inmiddels beiden al vervangen omdat ik de platen gesloopt heb. Heb 2 keer gevoeld dat de koppeling slipte en vervolgens heel rustig naar huis gereden. Slipt alleen bij veel vermogen bij rustig rijden niks aan de hand. Heb nu circa 40 km met deze olie gereden.

Ben benieuwd en hartelijk dank alvast weer.
 
Hallo,

Ik weet dat er vele olie topics zijn maar dit is denk ik een vrij specifieke vraag.
Ik heb vorige week zaterdag een aprilia RSV mille gekocht uit 2000.

Deze ben ik nu een grote beurt aan het geven en had vandaag vast de olie en Oliefilter vervangen.
Zowel bij castrol op de site als bij kroonolie en beiden geven aan 15w50 vol synthetisch.
Dus netjes kroonolie besteld, expulsa RR.

Deze erin gedaan en even een rondje ging goed. Vervolgens wat verder gereden en nu begint de koppeling te slippen.
Nu zit er iets teveel olie in maar lijkt me sterk dat dit de oorzaak is???

Mijn vraag nu, wat zijn de opties?
- olie eruit en toch met half Syn. Gaan rijden?
- mogelijk de koppelingsplaten vervangen en deze olie erin laten zitten.

Of moet ik nu inmiddels beiden al vervangen omdat ik de platen gesloopt heb. Heb 2 keer gevoeld dat de koppeling slipte en vervolgens heel rustig naar huis gereden. Slipt alleen bij veel vermogen bij rustig rijden niks aan de hand. Heb nu circa 40 km met deze olie gereden.

Ben benieuwd en hartelijk dank alvast weer.
Hoi,

Je viscositeit is goed, ik begrijp echter dat velen toch de voorkeur aan een halfsyntheet geven.
Kijk wel goed of de olie geschikt is voor natteplaten koppelingen.

Je zou kunnen proberen of het met een halfsynthetische olie opgelost is.
Je hoeft dan niet de platen te vervangen (wat sommigen wel zeggen als bangmakerij), het kan wel even duren voordat het slippen over is omdat het even duurt voordat de olie uit de platen is (als dat al de oorzaak is).

Andere optie is dat de platen versleten zijn en dat nu door de synthetische olie aan het licht komt. Om de platen te checken moet wel je koppelingsdeksel eraf.

Ik zou nog even rijden om te kijken of de problemen aanhouden, anders olie vervangen en fan eventueel nog platen checken.
 
Gewoon volsynth gebruiken. De startkoppeling is nogal gevoelig, daar wil je de beste smering voor hebben en dat is volsyntheet. Ik gebruik altijd motul 7100.

Hoeveel kilometer staat erop? Misschien is je koppeling gewoon aan zn eind aan het raken.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon volsynth gebruiken. De startkoppeling is nogal gevoelig, daar wil je de beste smering voor hebben en dat is volsyntheet. Ik gebruik altijd motul 7100.

Hoeveel kilometer staat erop? Misschien is je koppeling gewoon aan zn eind aan het raken.
Staat nu 37.000 op de teller.

Maar klopt dus wel dat er vol synthetisch in hoort?
Koppeling slipte met de oude olie niet en sinds de wisseling is het slippen begonnen
 
Ik ben niet bekend met kroon oil, ik ken castrol (is opgewerkte mineraal die ze volsynth noemen), motul 7100 en 300V en putoline nano tech. Met de laatste twee merken heb ik nog nooit dergelijke problemen gehad.
 
Kroon olie heb ik ook last mee gehad. Ook slippende koppeling. Ondanks dat het de juiste olie zou moeten zijn. Zelfs nog een monster naar Kroon NL gestuurd voor onderzoek. Er bleek teveel benzine door de olie te zitten. Toch vreemd na <500 km en geen verdere problemen..... Ook is me niet helemaal duidelijk waarom benzine de koppeling zou laten slippen. Maar goed.

Ik gebruik nu alleen nog Motul 5100. Een half syntheet. Zoals voorgeschreven.
Maar los daarvan, de motul olie staat gewoon bekend als de juiste cq. aangeraden olie voor de oer-milles.
 
of beter nog, motul 300v 15w50.

heb het vorige week ook gehad. Alleen dan met putoline nanotech 4+. Gelijk slippen op "volle bak" modus. Olie eruit Motul 300v erin , klaaaaaar!

koppelingsplaten zou kunnen maar mijn inziens duidelijk nav oliewissel!

succes
 
heb het vorige week ook gehad. Alleen dan met putoline nanotech 4+. Gelijk slippen op "volle bak" modus.
Bij mijn TL1000R niet en die is ook zeer gevoelig voor de olie. Morgen weer lekker op CPZ rijden met kwaliteitsolie. :]

Ik zou bij deze Mille eerst even de Barnett koppelingsveren monteren; kosten <€20,00?
 
Laatst bewerkt:
Als de voorgeschreven olie erin gaat en de koppeling begint te slippen, dan klinkt het mij gewoon als dat de platen versleten zijn.

Ik geloof namelijk niet dat Kroon 'zomaar een olie' voorschrijft om in die machine te gieten. Die zou echt wel afdoende/geschikt moeten zijn.
 
Als de voorgeschreven olie erin gaat en de koppeling begint te slippen, dan klinkt het mij gewoon als dat de platen versleten zijn.

Ik geloof namelijk niet dat Kroon 'zomaar een olie' voorschrijft om in die machine te gieten. Die zou echt wel afdoende/geschikt moeten zijn.

Bedankt voor je bijdrage.

Het is alleen wel degelijk zo bij de Mille. Heel de Aprilia community heeft dit al jaren in kaart gebracht, en de koppeling van de Mille / Falco / Futura / Capo / Tuono is heel erg gevoelig voor de precieze samenstelling van de olie.

Daar zullen allerlei technische redenen voor zijn, zoals de oliesproeier in de korf, de kwaliteit van de gebruikte platen, de veersterkte van de koppelingsveren, maar de makkelijkste oplossing is de juiste olie gebruiken.

Maar het staat TS natuurlijk volledig vrij om z'n stack op te meten, dan weten we het zeker.
 
of beter nog, motul 300v 15w50.

heb het vorige week ook gehad. Alleen dan met putoline nanotech 4+. Gelijk slippen op "volle bak" modus. Olie eruit Motul 300v erin , klaaaaaar!

koppelingsplaten zou kunnen maar mijn inziens duidelijk nav oliewissel!

succes
Motul 300V is race olie die bedoeld is om regelmatig te vervangen en is daarnaast ontzettend duur.
7100 is prima geschikt ook voor circuitgebruik.
 
5100 zal ook prima zijn.... denk dat met zijn slippende koppeling in het vervolg geen consessies meer doet en de beste pakt in de serie om bovenstaand uit te sluiten
300v is gewoon de beste. En de meeste "italiaanse rijders" wisselen toch olie sneller dan nodig, en voor die 10 euro meer kies ik gewoon de beste in het assortiment.


Helaas bij de putoline collectie ging die vlieger niet op.. Die olie mag alleen nog in mijn crossert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan