Mijn ZXR 750 pruttelt en stoot zwarte roet uit

ROTH

Rookie
21 feb 2016
7
0
Boskoop
Beste forumgenoten,

Na de meeting in Veenendaal 8 mei jongstleden ben ik helaas met pech stil komen te staan onderweg naar mijn ouderlijk huis (ik hoop niet dat dit een traditie gaat worden :P).

De laatste 3 km had de motor er geen zin meer in en viel spontaan uit. Helaas mislukte alle pogingen om de motor weer gestart te krijgen aan de kant van de weg.

Bij controle het volgende geconstateerd (en vervangen):
- luchtfilter was naar binnengezogen en totaal verpulvert. Luchtfilter vervangen
- alle 4 de bougies waren helemaal zwart en rot. Alle bougies vervangen.
- er zat zwarte roet in het benzinefilter. Benzinefilter vervangen.

Nu start de motor weer, maar rijdt nog niet helemaal soepel.....
De motor pruttelt soms bij het wegrijden. Je geeft dan gas, maar vermogen heeft de motor dan niet. 2 of 3 keer het gas even opentrekken lost dit probleem, tot nu toe, direct op.
Dit gebeurt soms ook bij tijdens het rijden in een willekeurige versnelling.
Ook komt er zwarte roet uit de uitlaat wanneer je gas geeft.

Ik heb deze motor nu 1,5 jaar in mijn bezit. Dat pruttelen deed die af en toe al en had hier niet echt last van, maar ik vermoed dat dit probleem verband heeft met de vervuiling van de bougies en filters. Aangezien ik deze net allemaal heb vervangen en er niet op zit te wachten dit over 2 maanden weer te doen wil ik heeeel graag van dit probleem af.

Wellicht is er iemand onder jullie dit een soortgelijk probleem heeft gehad? Ik vermoed dat het probleem in de carburateurs zit, maar helaas ben ik niet zo technisch om dit zelf op te lossen en hem hiervoor wegbrengen gaat momenteel even niet.


Ik hoor graag jullie reactie.

Betreft een ZXR 750 L '93

Mvg
 
Beter is, de carburateurs ultrasoon laten reinigen door een dealer en opnieuw laten synchroniseren . Wil je het allerbeste dan ook de kleppen laten stellen/nakijken. Dan rijd deze weer als een zonnetje en hoef je je niet zo te ergeren . Motorrijden moet leuk zijn en motorrijden en onderhouden kost geld :Y
 
Je hebt zoveel troep door de carburatie gehad, dat er idd wss nog wat meuk in zit.
Zal een verpulverd luchtfilter ( hoe krijg je het voor elkaar _O- ) door het brandstoffilter komen? ;)

Ik heb bij mijn ZX9R vroeger ook wel eens het filter vervangen.
Was al 15 jaar oud, maar ik had er meer van verwacht. :)

 
Check ff of er geen benzine slang dubbelgevouwen/afgeklemd zit.
Of alle bougiedoppen/kabels goed vast zitten.
Gooi er eens 2 flesjes Forte in (volle tank). Misschien heb je mazzel en rijd je hem schoon anders carbs demonteren & schoonmaken (op je gemak)
 
Door wat je net allemaal omschrijft, zou ik zelf kiezen om:

-brandstofpomp nakijken. (punten branden in)
-kleppen stellen
-carburateurs reinigen (ultrasoon - of alleen normal)
-synchroniseren
-slangen controleren. (vacuum en milieu)

hiermee weet je zeker dat het het probleem aanpakt, de motor straks fantastisch loopt en je in de toekomst geen problemen hoeft te verwachten.

Ik heb het wel vaker voor mensen gedaan die hun Eigen motor niet meer terug kenden en spijt hadden dat ze het niet eerder hadden gedaan.

succes
 
Door wat je net allemaal omschrijft, zou ik zelf kiezen om:

-brandstofpomp nakijken. (punten branden in)
-kleppen stellen
-carburateurs reinigen (ultrasoon - of alleen normal)
-synchroniseren
-slangen controleren. (vacuum en milieu)

hiermee weet je zeker dat het het probleem aanpakt, de motor straks fantastisch loopt en je in de toekomst geen problemen hoeft te verwachten.

Ik heb het wel vaker voor mensen gedaan die hun Eigen motor niet meer terug kenden en spijt hadden dat ze het niet eerder hadden gedaan.

succes
Lijkt me beter om eerst alle symptomen op een rij te hebben, dan de diagnose stellen, en dan zowel de symptomen als de oorzaken aanpakken.

Dán weet je de problemen zijn aangepakt. :)
 
Lijkt me beter om eerst alle symptomen op een rij te hebben, dan de diagnose stellen, en dan zowel de symptomen als de oorzaken aanpakken.

Dán weet je de problemen zijn aangepakt. :)
Beetje het lijstje aanpassen? :)

- compressie meten
- kleppen stellen
- compressie checken
- brandstofpomp nakijken. (punten branden in)
- slangen controleren. (vacuum en milieu)
- carburateurs reinigen (ultrasoon - of alleen normal)
- synchroniseren
 
Beetje het lijstje aanpassen? :)

- compressie meten
- kleppen stellen
- compressie checken
- brandstofpomp nakijken. (punten branden in)
- slangen controleren. (vacuum en milieu)
- carburateurs reinigen (ultrasoon - of alleen normal)
- synchroniseren
Rot luchtfilter betekent nieuw luchtfilter, luchtfilterhuis reinigen en carbs reinigen.
Vies benzinefilter betekent vervangen, tank reinigen en inspecteren. Cars worden al gereinigd.

Vanaf daar ga je verder.
Klepspeling verloopt niet door vieze benzine, of stukjes luchtfilter in een vlotterbak.

Overigens vind ik het bij dit model geen verkeerd idee om de slangen van tank naar kraan, van kraan naar pomp en van pomp naar carbs te vervangen. Die zijn wss toch al erg oud inmiddels, maar dat staat even los van het het probleem an sich.
 
Wat een reacties :) bedankt daarvoor

Nog een kleine toevoeging op mijn verhaal

Ik heb de motor vorig jaar gekocht en dit is mijn eerste motor. Ik heb de motor gekocht van iemand die de motor zelf 2 jaar in bezit heeft gehad en inderdaad nooit onderhoud heeft gepleegd aan de motor. Daarvoor heeft de motor een x aantal jaar bij een dealer gestaan.

Ik heb zelf direct het olie filter en de olie vervangen, alle overige vloeistoffen vervangen.
Vervolgens heb ik de motor weggebracht en is hier onderstaand aan gebeurd
- voor- en achterband vervangen
- ketting en tandwielen vervangen(originele tandwielverhouding zit er weer op, dit was niet het geval)
- remmen gereviseerd en opnieuw afgesteld

Helaas is er toen niets geconstateerd dan wel aangegeven door de dealer ondanks dat ik nog gevraagd had de motor technisch goed na te kijken :(
Dus ik ben ervan uitgegaan (assumption is the mother of all fuck ups), dat er verder niets aan de hand was. Misschien was dat destijds ook zo.

Tijdens het rijden vorig jaar inderdaad af en toe het inhouden zoals eerder beschreven. Ik heb er toen 1 flesje Forte in gegooid. 2 weken geleden dus met pech langs de weg.. en inmiddels dus ook luchtfilter, benzinefilter en bougies vervangen. Ook is de tank iets hoger gezet omdat deze inderdaad de benzineslangen iets afknelden.

Dus ja ik ben mij er al zeer zeker van bewust dat motorrijden geen goedkope hobby is. Maar waar ik meezit komt eigenlijk hierop neer. Ik wil momenteel door blijven rijden met mijn motor, maar wil niet over een x aantal weken, maanden weer mijn luchtfilter, benzinefilter, etc vervangen. Los van dat ik van dit probleem af wil en gewoon zonder issues op mijn motor wil rijden. Zelf mijn carburateurs bekijken en reinigen zal hem nog niet worden.....

Als er dus iemand is die (wellicht tegen een geringe vergoeding) voor mij (samen met mij) het lijstje kan afwerken :
- compressie meten
- kleppen stellen
- compressie checken
- brandstofpomp nakijken. (punten branden in)
- slangen controleren. (vacuum en milieu)
- carburateurs reinigen (ultrasoon - of alleen normal)
- synchroniseren

Ik hoor het graag :)
 
Als er dus iemand is die (wellicht tegen een geringe vergoeding) voor mij (samen met mij) het lijstje kan afwerken :
- compressie meten
- kleppen stellen
- compressie checken
- brandstofpomp nakijken. (punten branden in)
- slangen controleren. (vacuum en milieu)
- carburateurs reinigen (ultrasoon - of alleen normal)
- synchroniseren

Ik hoor het graag :)
http://www.motor-forum.nl/forum/pm_new_message/2/user/4357
 
Terug
Bovenaan Onderaan