R6 inlaat nokkenas versprongen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark2302

MF'er
12 dec 2013
91
9
Appingedam
Hallo,

Vorige week gebeurde mij iets raars.
Ik stond voor het stoplicht te wachten in z'n neutraal terwijl ik wat ongeduldig met m'n linkervoet tegen m'n versnellingspook aan het tikken was.
Ik tik 'm per ongeluk in de 1e versnelling waardoor de motor afsloeg....... tot zover nog niks bijzonders dus.

Maar... toen ik de motor opnieuw startte liep het de motor ineens niet goed meer, het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer en amper 1km verder sloeg het blok af en wou ook niet meer aan slaan.

Bij de garage bleek er geen compressie meer in de cylinders zitten en we waren bang dat het bekende cylinderwand kwaaltje ook mijn R6 had getroffen.
Maar na een beetje verder onderzoek bleek dat het niet aan de cylinderwand lag maar aan het feit dat de kleppen niet meer volgens het juiste patroon open en dicht gingen.

Volgens de garage is de stand van de inlaat nokkenas ongeveer 90 graden gedraaid t.o.v. de originele stand.
Het rare aan dit hele verhaal is, is dat alles gewoon netjes op de plek zit waar het hoort te zitten.. de nokkenasketting zit strak om de tandwielen en nokkenassen en de krukas draaien gewoon (alleen op het hoogste punt lijkt de zuiger zachtjes een klep aan te tikken).
Als de nokkenasketting slap of geknapt zou zijn dan zou dit hele verhaal nog wel te verklaren zijn maar het lijkt alsof er niks gebeurd is met het hele blok behalve dat de inlaat nokkenas 90 graden versprongen is.
De garagehouder kon het niet verklaren en ik stond al net zo verbaasd te kijken.

Heeft iemand hier misschien iets soortgelijks meegemaakt of heeft iemand misschien een idee wat dit misschien kan zijn??
 
Even een visie van mijn kant(neem me niet kwalijk al ik onzin uit kraam)
Het zaakje staat op tijd, de inlaatklep opent iets voor bdp en sluit bij odp.
Nu verdraaien we de inlaat nokkenas 90 graden achteruit/terug (dus tegen de draairichting in) tov de krukas.Uitlaat nokkenas blijven vanaf.
Dan opent de inlaatklep iets voor odp en sluit bij bdp.
Wanneer gaat de zuiger de klep dan raken?
Dat de in en uitlaat kleppen mekaar gaan raken zit er ook niet in, want de timingen van de 2 nokkenassen is alleen maar verder uit mekaar komen te liggen.

houdt er wel rekeing mee dat de timing van de inlaatkleppen minimum iets van een 280° zal zijn, en misschien zelfs nog een pak meer (vind de exakte waardes niet direkt, maar een ZX6 van 2004 bv heeft een timing van 320°...

Als ik op onderstaand plaatje kijk, zie ik toch ondanks de 274° inlaattiming t.g.v. de vooropening toch nog meer dan 90° ruimte zitten? Of had ik moeten wachten tot na mijn tweede bakkie koffie?
Beetje tolerantie op de 'ongeveer 90°' van de monteur en nog een graadje of wat door het wegdraaien van de speling tussen kleppen en zuiger....

timing.JPG


Uit dit Youtube filmpje (1:24)
 
als dat zo is dan is het probleem toch zichtbaar en kan het dus nog een keer gebeuren,en ligt er nog iets in het carter denk ik.
Die schade had de monteur aan de binnenzijde van het kleppendeksel moeten zien.

Overigens is eea in twee stappen gebeurt, als het gebeurt is.

1e is bij lomp in versnelling zetten, waarna de motor beroerd liep.

Iets laten moet er nog meer verschoven zijn, want motor viel uit, en reed niet meer.

Dan zou een tandwiel wel redelijk los op de nokas moeten zitten, als daar het probleem zit. En als dat het probleem is, is het nog niet opgelost.
 
Het zou grappig zijn wanneer TS of de monteur in kwestie eens even hun gezicht lieten zien hier. Ze zijn allebei nog recentelijk op MF geweest.. kleine moeite om even een update te geven, toch?
 
Laatst bewerkt:

Als alleen de inlaatnokkenas versprongen/verdraaid is? Ik ben dan wel een noob, maar ik zie nog steeds niet waarom het niet kan zoals hier beschreven, maar het een zal wel met het ander te maken hebben O-)

De inlaatkleppen gaan dan veel te laat open en gaan dan ook veel te laat weer dicht, maar kan imo net voor de zuiger aan.

Ben hier puur om te leren hoor, dus ik wordt graag verbeterd ;)
 
Als alleen de inlaatnokkenas versprongen/verdraaid is? Ik ben dan wel een noob, maar ik zie nog steeds niet waarom het niet kan zoals hier beschreven, maar het een zal wel met het ander te maken hebben O-)

De inlaatkleppen gaan dan veel te laat open en gaan dan ook veel te laat weer dicht, maar kan imo net voor de zuiger aan.

Ben hier puur om te leren hoor, dus ik wordt graag verbeterd ;)

bij plaatje 3 staat de zuiger dan bovenin, terwijl de inlaat klep vol open staat. Dat past niet :N
 
bij plaatje 3 staat de zuiger dan bovenin, terwijl de inlaat klep vol open staat. Dat past niet :N


Sorry, ik zie hem nog steeds niet. ff de precieze hoeken daargelaten; je zou toch de inlaatnokkenas zover kunnen verdraaien/verlaten dat de kleppen gedurende een groot deel van de compressieslag open blijven staan? Om ze vervolgens net te sluiten voordat je zuiger boven is?...

M.a.w. Stel dat in plaatje 1 en 2 de inlaatkleppen nog open staan en plaatje 3 net dicht (of net 'tikkend' tegen de zuiger)

timing.JPG
 
Laatst bewerkt:
sorry, ga je niet bij het handje meenemen naar de donkere wereld van het inzicht.

Misschien dat dit helpt

full


Geen zorgen verder hoor, het blijkt dat er zelfs monteurs in het noorden zijn die heel mooi kunnen praten, maar ook dat inzicht niet hebben en toch een goede boterham verdienen.
 
Laatst bewerkt:

je kijkt naar 90 graden kruk verdraaiing ipv 90 graden nokas verdraaiing


dus zelfs bij 65 graden is het al raak

Nee, naar 65° nokkenasverdraaiing

Ja, anders gezegd; je nokkenas kan 64,9° verspringen zonder schade te maken ;)

En dat is dan in dit plaatje, bij de getekende nokkenasprofiel, ruimte boven de zuiger en openingstijd. Kan nog wel afwijken dus.

90° lijkt mij ook onmogelijk, maar er is wel ruimte i.i.g.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan