R6 inlaat nokkenas versprongen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark2302

MF'er
12 dec 2013
91
9
Appingedam
Hallo,

Vorige week gebeurde mij iets raars.
Ik stond voor het stoplicht te wachten in z'n neutraal terwijl ik wat ongeduldig met m'n linkervoet tegen m'n versnellingspook aan het tikken was.
Ik tik 'm per ongeluk in de 1e versnelling waardoor de motor afsloeg....... tot zover nog niks bijzonders dus.

Maar... toen ik de motor opnieuw startte liep het de motor ineens niet goed meer, het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer en amper 1km verder sloeg het blok af en wou ook niet meer aan slaan.

Bij de garage bleek er geen compressie meer in de cylinders zitten en we waren bang dat het bekende cylinderwand kwaaltje ook mijn R6 had getroffen.
Maar na een beetje verder onderzoek bleek dat het niet aan de cylinderwand lag maar aan het feit dat de kleppen niet meer volgens het juiste patroon open en dicht gingen.

Volgens de garage is de stand van de inlaat nokkenas ongeveer 90 graden gedraaid t.o.v. de originele stand.
Het rare aan dit hele verhaal is, is dat alles gewoon netjes op de plek zit waar het hoort te zitten.. de nokkenasketting zit strak om de tandwielen en nokkenassen en de krukas draaien gewoon (alleen op het hoogste punt lijkt de zuiger zachtjes een klep aan te tikken).
Als de nokkenasketting slap of geknapt zou zijn dan zou dit hele verhaal nog wel te verklaren zijn maar het lijkt alsof er niks gebeurd is met het hele blok behalve dat de inlaat nokkenas 90 graden versprongen is.
De garagehouder kon het niet verklaren en ik stond al net zo verbaasd te kijken.

Heeft iemand hier misschien iets soortgelijks meegemaakt of heeft iemand misschien een idee wat dit misschien kan zijn??
 
Hallo,

Vorige week gebeurde mij iets raars.
Ik stond voor het stoplicht te wachten in z'n neutraal terwijl ik wat ongeduldig met m'n linkervoet tegen m'n versnellingspook aan het tikken was.
Ik tik 'm per ongeluk in de 1e versnelling waardoor de motor afsloeg....... tot zover nog niks bijzonders dus.

Maar... toen ik de motor opnieuw startte liep het de motor ineens niet goed meer, het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer en amper 1km verder sloeg het blok af en wou ook niet meer aan slaan.

Bij de garage bleek er geen compressie meer in de cylinders zitten en we waren bang dat het bekende cylinderwand kwaaltje ook mijn R6 had getroffen.
Maar na een beetje verder onderzoek bleek dat het niet aan de cylinderwand lag maar aan het feit dat de kleppen niet meer volgens het juiste patroon open en dicht gingen.

Volgens de garage is de stand van de inlaat nokkenas ongeveer 90 graden gedraaid t.o.v. de originele stand.
Het rare aan dit hele verhaal is, is dat alles gewoon netjes op de plek zit waar het hoort te zitten.. de nokkenasketting zit strak om de tandwielen en nokkenassen en de krukas draaien gewoon (alleen op het hoogste punt lijkt de zuiger zachtjes een klep aan te tikken).
Als de nokkenasketting slap of geknapt zou zijn dan zou dit hele verhaal nog wel te verklaren zijn maar het lijkt alsof er niks gebeurd is met het hele blok behalve dat de inlaat nokkenas 90 graden versprongen is.
De garagehouder kon het niet verklaren en ik stond al net zo verbaasd te kijken.

Heeft iemand hier misschien iets soortgelijks meegemaakt of heeft iemand misschien een idee wat dit misschien kan zijn??

Iets mis met de spanner?
 
Je nokkenas staat 90 graden van zijn timing maar je blok kan nog steeds rond :?
Als het lukt om met een of 2 tandjes verschil je blok nog rond te krijgen zonder de kleppen te breken vind ik het al sterk.
 
Iets mis met de spanner?
Dachten wij ook als eerste, maar de ketting zit strak om de tandwielen en deze draaien soepel.

Dan is de nokkenas tov het tandwiel verdraaid... vreemd verhaal
Yup, is idd vreemd.. daarom ben ik ook benieuwd naar de ervaring van anderen want ik kan het zelf ook niet verklaren.

Je nokkenas staat 90 graden van zijn timing maar je blok kan nog steeds rond :?
Als het lukt om met een of 2 tandjes verschil je blok nog rond te krijgen zonder de kleppen te breken vind ik het al sterk
Daarom sta ik ook raar te kijken, ik begrijp hoe een zuigermotor werkt, maar ik ben zelf geen monteur.
Mogelijk zijn de kleppen ook beschadigd, daar gaat de monteur nu naar kijken en komt er misschien een logische verklaring naar boven... maar dit is de info die tot zo ver bekend is dus ik wou even rondvragen.

het lijkt mij een vertaalslag waarin iets verloren gegaan is.
maar het zou fijn zijn als de kleppen nog goed zijn.
word vervolgd ?
Het blok wordt verder gedemonteerd om te kijken wat er aan de hand is, dus wordt idd nog vervolgd :Y
(maar dat kan even duren)
 
Volgens de garage is de stand van de inlaat nokkenas ongeveer 90 graden gedraaid t.o.v. de originele stand.
Dan gaat de inlaatklep dus open als de zuiger omhoog gaat, dus of tijdens de uitlaatslag of tijdens de compressieslag.
Wel vreemd dat je motor nog liep want het lijkt mij logisch dat hij uit zijn carb`s blaast ipv zuigt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ver ik me kan herinneren zitten die met bouten vast, lijkt me van niet dus.
idd
yamaha-yzf-r6ppc-2002-camshaft-chain_bigyau2194a-9_272c.gif
 
Hallo,

Vorige week gebeurde mij iets raars.
Ik stond voor het stoplicht te wachten in z'n neutraal terwijl ik wat ongeduldig met m'n linkervoet tegen m'n versnellingspook aan het tikken was.
Ik tik 'm per ongeluk in de 1e versnelling waardoor de motor afsloeg....... tot zover nog niks bijzonders dus.

Maar... toen ik de motor opnieuw startte liep het de motor ineens niet goed meer, het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer en amper 1km verder sloeg het blok af en wou ook niet meer aan slaan.
Het meeste kwaad was al geschied, maar dat je er nog een km (of verder) mee door zou willen rijden, vind ik niet handig, nav van je verhaal over het geluid.
Bij de garage bleek er geen compressie meer in de cylinders zitten en we waren bang dat het bekende cylinderwand kwaaltje ook mijn R6 had getroffen.
Als dat zo is, dan is dat gekomen door die km rijden, of tijdens die km.
Maar na een beetje verder onderzoek bleek dat het niet aan de cylinderwand lag maar aan het feit dat de kleppen niet meer volgens het juiste patroon open en dicht gingen.

Volgens de garage is de stand van de inlaat nokkenas ongeveer 90 graden gedraaid t.o.v. de originele stand.
Het rare aan dit hele verhaal is, is dat alles gewoon netjes op de plek zit waar het hoort te zitten.. de nokkenasketting zit strak om de tandwielen en nokkenassen en de krukas draaien gewoon (alleen op het hoogste punt lijkt de zuiger zachtjes een klep aan te tikken).
Als de nokkenasketting slap of geknapt zou zijn dan zou dit hele verhaal nog wel te verklaren zijn maar het lijkt alsof er niks gebeurd is met het hele blok behalve dat de inlaat nokkenas 90 graden versprongen is.
De garagehouder kon het niet verklaren en ik stond al net zo verbaasd te kijken.

Heeft iemand hier misschien iets soortgelijks meegemaakt of heeft iemand misschien een idee wat dit misschien kan zijn??
Kan het niet een meetfout van de garage zijn?

En is het niet zo dat beide nokassen niet meer goed staan? Dat zou bijv kunnen als de nak over de tandjes vd krukas is gerost, dat dat tndwieltje verschoven (weet ff niet hoe die gemonteerd zit). Timing net 'off'. Lekker een km klepjes koppen, totdat ook compressie wegvalt.

zoiets, of is dat de gek gedacht?
 
Ik denk ook even hardop;

Nokkenas een tandje (of twee) versprongen waardoor 'het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer' door de rakende en brekende kleppen. Door alle krachten die daarbij kwamen kijken is de nokas nog eens een eindje door de ketting geschoten of is de tandwielhouder t.o.v. de nokkenas verdraaid (die zal wellicht geperst zijn)?

Resultaat; geen compressie meer en alles kan nog wel ronddraaien?

Hmm, niet meer hardop nadenken ;)

Ben wel benieuwd, dat wel.
 
Ik denk ook even hardop;

Nokkenas een tandje (of twee) versprongen waardoor 'het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer' door de rakende en brekende kleppen. Door alle krachten die daarbij kwamen kijken is de nokas nog eens een eindje door de ketting geschoten of is de tandwielhouder t.o.v. de nokkenas verdraaid (die zal wellicht geperst zijn)?

Resultaat; geen compressie meer en alles kan nog wel ronddraaien?

Hmm, niet meer hardop nadenken ;)

:Y

Erst alles lezen, dan pas denken ;)
 
:Y

Erst alles lezen, dan pas denken ;)

Ik denk ook even hardop;

Nokkenas een tandje (of twee) versprongen waardoor 'het blok ratelde alsof alle boutjes ineens los zaten, ik had bijna geen vermogen meer' door de rakende en brekende kleppen. Door alle krachten die daarbij kwamen kijken is de nokas nog eens een eindje door de ketting geschoten of is de tandwielhouder t.o.v. de nokkenas verdraaid (die zal wellicht geperst zijn)?

Resultaat; geen compressie meer en alles kan nog wel ronddraaien?

Hmm, niet meer hardop nadenken ;)

Ben wel benieuwd, dat wel.

Ik las alleen iets over een gebout tandwiel. Ben trouwens sowieso meer van de stripboeken O-) ;) ;

tandwielhouder.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat Martell en /of Boskawouter er het dichtste bij zitten of dat één vd twee het zelfs helemaal bij het rechte eind heeft.
Kan me ook bijna niks anders voorstellen.
Doorrijden was sowieso wel het allerniethandigste wat je kunt doen,op het met je voet op het versnellingspookje tappen terwijl de motor in z'n vrij draait na dan..

Groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
De vraag is nu, hoe kan zomaar de ketting over het tandwiel verspringen, de TS zegt wel dat er niks m is is met de spanner, maar zijn we daar wel zo zeker van?

Nee, daar zijn we niet zeker van. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat er zomaar gekke dingen gebeuren als je een stationair draaiende motor zomaar ineens blokkeert ;)
Die ketting zal best een gekke zwieper krijgen.
 
Ik kan me er juist niks bij voorstellen wat beiden met elkaar te maken zou hebben,
Je zet hem alleen wat lomp uit, dat iis alles.
Met een beetje lomp terugschakelen zal de boel meer op z,n kloten krijgen.

Bij deze meneer was dat toch blijkbaar niet alles...

Maar goed; spanner niet ok, ketting niet ok, tandwielen niet ok, misschien gelijk al iets verdraaid? Blijft gokken, hopelijk komt TS snel met meer info van de monteur.
 
Hier de monteur.

inlaatnokkenas is iid ongeveer 90 gr van tijd af. uitlaatnokkenas staat goed.
motor loopt dus niet meer en blaast idd uit de carburateurs.
kleppen raken de zuiger net wel/net niet.
spanner nog niet gecontroleerd.

bouten vd nokkenastandwielen zitten goed vast, niets ziet er losgelopen uit.

ik ben er van overtuigd dat indien ik de inlaatnokkenas weer op tijd zet de motor weer loopt maar wil en zal eerst een oorzaak vinden van het van tijd af raken.
ook wil ik eerst de staat vd inlaatkleppen controleren dus de kop gaat er ter controle af.
kleppen zijn nog dicht op de zitting maar ik twijffel of ze misschien een ietsje krom zijn maar door de veerdruk toch dichtgetrokken worden.
indien dat zo is gaat dat op de lange duur uiteraard problemen opleveren.

eerste prioriteit is het vinden van de oorzaak van het van tijd af raken.

wordt vervolgt.
 
Hier de monteur.

inlaatnokkenas is iid ongeveer 90 gr van tijd af. uitlaatnokkenas staat goed.
motor loopt dus niet meer en blaast idd uit de carburateurs.
kleppen raken de zuiger net wel/net niet.
spanner nog niet gecontroleerd.

bouten vd nokkenastandwielen zitten goed vast, niets ziet er losgelopen uit.

ik ben er van overtuigd dat indien ik de inlaatnokkenas weer op tijd zet de motor weer loopt maar wil en zal eerst een oorzaak vinden van het van tijd af raken.
ook wil ik eerst de staat vd inlaatkleppen controleren dus de kop gaat er ter controle af.
kleppen zijn nog dicht op de zitting maar ik twijffel of ze misschien een ietsje krom zijn maar door de veerdruk toch dichtgetrokken worden.
indien dat zo is gaat dat op de lange duur uiteraard problemen opleveren.

eerste prioriteit is het vinden van de oorzaak van het van tijd af raken.

wordt vervolgt.
Dan zou tandwielhouder verschoven zijn op de as, of de nak heeft een zwiepert gemaakt door bijv een falende naks.

1 e lijkt me te checken mbv merkteken op tandwiel icm werkelijke stand nokken.
 
kleppen zijn nog dicht op de zitting maar ik twijffel of ze misschien een ietsje krom zijn maar door de veerdruk toch dichtgetrokken worden.
indien dat zo is gaat dat op de lange duur uiteraard problemen opleveren.

Vraag tussendoor, als de veren sterk genoeg zijn (of de afwijking dusdanig klein?) dat de klep nog op de zitting wordt getrokken, hoeveel/wat voor problemen kan dat opleveren? Slijt dat op een gegeven moment niet gewoon weer netjes een beetje schuin op elkaar in? Ik kan me op zich wel voorstellen dat de sluiting dan slechter wordt naarmate het toerental stijgt.
 
Als de nokkenas 90 graden draait draait de krukas 180 graden.
Hoe kan in godsnaam de zuiger naar boven als de kleppen geheel geopend zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan