Honda CB400F stottert bij optrekken

heb onlangs een fraaie CB400F ( 1977 ) gekocht die goed start en stationair in toeren gaat, maar bij het wegrijden boven de 3500 toeren begint te breakdancen, en al snel stil valt. Ik kuiste de carburatoren en zag dat de stationairsproeiers vernieuwd waren, de hoofdsproeiers niet. De instelschroeven voor de luchtregeling staan nu op anderhalve toer uitgedraaid. Bougies zijn zwart maar vonken nog goed. Benzine is recent. Heeft hij nu te veel of te weinig benzine in zijn kamers? Welke stappen onderneem ik nu best?
 
Laatst bewerkt:
Als jij zegt dat je hogere toeren draait met de choke, dan krijgt hij nu dus te weinig benzine. Wat ook raar is in combinatie met de zwarte bougie's. Misschien zijn je hoofdsproeiers verstopt. Als je de luchtschroeven een halve slag in draait, loopt hij dan beter?

Nog een paar dingen die makkelijk te controleren zijn:
- Zit er een extra benzinefilter op? Zo ja, haal die eraf.

- Is de motor helemaal standaard (geen powerfilters ofzo)?

- Zo ja, zoek even op wat de standaard sproeiers moeten zijn en controleer dat.

- Als hij stationair loopt, spuit wat remmenreiniger rond de carburateurs om te checken voor valse lucht. Als het toerental veranderd weet je waar het probleem zit.

Deze stappen kun je doen als dat geen oplossing geeft.

- de carburateurs laten ultrasoonreinigen, dan kan je vervuiling uitsluiten.

- Daarna carburateurs laten synchroniseren.

Als dat allemaal geen verschil maakt kan het je ontsteking zijn, maar dat lijkt me vreemd gezien je meer toeren kan draaien als je de choke erop zet.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk te weinig benzine of valse lucht. Geen extra benzinefilter en powerfilters. Ik kocht deze moto helemaal standaard met de vermelding " nieuwe sproeiers " . Dit betrof enkel de stationaire. Hoofdsproeiers waren vuil en hoogstwaarschijnlijk standaard. Wel is de luchtfilter niet nieuw en nogal vuil. Luchtschroeven indraaien was geen verandering, maar als het echt op een halve toer aankomt moet ik mogelijks eerst deze test opnieuw doen. Ik zal de remmenreinigers-test proberen en daarna de carb's terug afnemen en alle kanalen doorblazen. Dit laatste deed ik nog niet.
Nog een vraagje: dit synchroniseren zou ik zelf proberen, maar vraag me af of een bepaalde de-synchronisatie dergelijke problemen kan geven?
 
in afwachting dat de carb's gereinigd worden, heb ik de luchtschroef nu 2 toeren uitgedraaid en direct na het starten weggereden. De motor klom vlot in toeren en alles zag er goed uit. Maar na enkele enkele bochten ( 1 km rijden ) was de fun over. Hoe warmer de motor, hoe moeilijker hij doet. In die zin begin ik de bougies te verdenken. Er zitten nu nieuwe NGK DR7ES in . Wat zou een betere keuze zijn? Ik deed geen kopervet aan ( heb er geen ), en vraag me af of dit een verbetering zou zijn.
 
Een koude motor heeft meer benzine nodig dus in theorie loopt hij te rijk. Ik neem aan dan dat dit zonder choke was.

Dit bekrachtigd ook t verhaal van de donkere bougies.

Ook bekrachtigd dit t vuile luchtfilter gezien hij dus minder lucht aanzuigt dan hij nodig heeft om alle benzine te verbranden.
 
Laatst bewerkt:
Dr8es hoort er volgens mij in.
Maar wat je beschrijft klinkt als luchttekort of te veel benzine, niet net een graadje er naast.


Zoek eens een wphb, staat veel in
 
Mede door de subtiele hint van Gixxer-harry eens zelf vakman gespeelt. En, voorlopig, met suc6! Terwijl de carb’s van de moto waren, de zogenaamde “butterfly valves” op zicht synchroon gezet. Idem met de “throttle slides”. Maar dan opgemerkt dat bij het verdraaien van de choke de “throttle slides” niet veranderden. Alhoewel hierop een instelschroef zit! Dus heb ik maar besloten deze afhankelijk te maken. Ik ga niet beweren dat de moto al gefinetuned is, maar ik kon een ritje van 5 minuten met suc6 afhaspelen. Mijn voorlopig besluit: carb’s waren miserabel afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan