Schok bij start gas geven

Startrekpistool

Die hard MF'er
20 nov 2013
309
0
Wanneer ik mijn motor (FZ6 2004) laat uitrollen in bijvoorbeeld zijn 2 of 3 en vervolgens weer gas geef begint dit altijd met een behoorlijke schok. Ik heb het gevoel dat de heftigheid van die schok erger is geworden de afgelopen maanden. De schok is in de lage versnellingen het heftigst en in de hoge zeer gering. Mijn kettingspanning is zo'n 5cm mat ik net. Heeft iemand enig idee waar dit door komt en hoe ik deze schok bij het gasgeven kan verminderen?

Ik sprak met andere motorrijders hierover en iedereen herkende de schok wel maar niemand had het zo heftig als mij.

Overigens wanneer ik beheerst en heel geleidelijk gas geef kan ik m onmerkbaar maken, maar je wilt soms ook wel eens het gas vlot erop gooien.
 
Dat heet lastwisselreactie en vrijwel geen elke motor heeft het niet. Het betekent dat er speling zit in een of meerdere plekken vanaf zuiger tot en met het contact van de band met het asfalt. Kettingspeling en speling in de versnellingsbak zijn normaal. Door je ketting op de juiste spanning te zetten wordt het beter, 5 centimeter speling is best veel. Afhankelijk van welke motor je hebt, zou dit 2,5 moeten zijn, maar check dit in je handleiding. Een andere optie is dat de rubbers in je achterwiel achter het kettingwiel aan vervanging toe zijn.
 
Laatst bewerkt:
idd je kettingspeling op 2.5cm zetten, en dat hikje doet de mijne ook,
mijn oude diversion uit 1991 deed het een stuk minder, maar had dan
ook een stuk minder vermogen en koppel.....
Kan ook zijn dat hij net te laag stationair draait, je kunt dit via je
scherm uitlezen, ik meende dat de mijne rond de 1150/1200 draait..
kan zelfs liggen aan een vervuilde luchtfilter en/of slechte bougies

ohja, slechte brandstof kan ook meehelpen om het erger te maken....
 
Laatst bewerkt:
ha lastwisselactie, goed omschreven Lennart.
Heb hier een thundercat staan dat prima rijd.
Nieuwe ketting en kettingwielen, geen speling op de transmissiedemper, carburatie geheel schoon, slangen/connectoren gecontroleerd.
Gaskabel[duw&trek] afgesteld volgens wphb.
Geen speling op voorste kettingwiel tov uitgaande as.
Alles gedubbelchecked en nog heeft die thundercat dat schokkerig gedrag.
Hij pakt/bokt ineen x op, ook als je geleidelijk gas geeft.
Er is niet echt aan te wennen.
Ik denk dat de vorige eigenaar veel opgeschakeld heeft zonder koppeling oid, staat net 60dkm op de teller.
Wellicht zit het hem in het koppelingshuis of dus wat lennart omschrijft.
soort gasreactie van een V2 lijkt het wel :9~ :] :9
 
Laatst bewerkt:
Is er écht niet aan te wennen? Dan denk je al gauw aan prijzige reparaties zoals een nieuwe koppelingskorf of versnellingsbakrevisie. Zou dat echt komen door schakelen zonder koppeling?

De ene motor heeft het ook meer dan de andere, heeft te maken met schakelgedrag en afstelling van injectie/carburateurs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan