Oud stuurgewicht-cylindertje uit handvatstang verwijderen?

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.184
5.905
Amsterdam
Hallo,

Heel simpel probleem. Mijn linker stuurgewichtje is er waarschijnlijk uitgevallen (of een passant heeft 't eruit getrokken omdat 't al los zat), het boutje wiebelde/trilde ook al een tijdje vanzelf los ondanks regelmatig aandraaien.

Anyway, nou heb ik nieuwe stuurgewichtjes gekocht, maar bij het monteren kwam ik erachter (want dat had ik natuurlijk niet even vooraf goed bekeken) dat het cylindertje dat in het handvat zit er nog wel inzit. En niet alleen zit het er nog in, het zit er ook nog best wel goed in vast. /edit: waarschijnlijk ook al 22 jaar lang overigens.

Iemand wellicht een Grootmoeders Tip over hoe dit los te peuteren?

Thanks.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Heel simpel probleem. Mijn linker stuurgewichtje is er waarschijnlijk uitgevallen (of een passant heeft 't eruit getrokken omdat 't al los zat), het boutje wiebelde/trilde ook al een tijdje vanzelf los ondanks regelmatig aandraaien.

Anyway, nou heb ik nieuwe stuurgewichtjes gekocht, maar bij het monteren kwam ik erachter (want dat had ik natuurlijk niet even vooraf goed bekeken) dat het cylindertje dat in het handvat zit er nog wel inzit. En niet alleen zit het er nog in, het zit er ook nog best wel goed in vast. /edit: waarschijnlijk ook al 22 jaar lang overigens.

Iemand wellicht een Grootmoeders Tip over hoe dit los te peuteren?

Thanks.
Gaat het om een cbr 1000f? ( die heb/had je toch)
Zo ja dan zit daar een losse staaf in waar je grwichtje opkomt.
Heb je foto's van beide delen?
 
Ja, ik heb een CBR 1000 F. Nee, ik heb geen foto's want het stuurgewichtje was gewoon opeens pleite toen ik terug kwam bij mijn motor, maar ik zou misschien een foto kunnen maken van de binnenkant van de stuurstang. Bij de motozoom heb ik voor wènig universele dingesjes gekocht om de boel te vervangen, is me toen met mijn NTV 650 ook prima gelukt en volgens hun zat dat bij de CBR1000F hetzelfde (en zo niet kan ik 't spul komen ruilen).

Zou dat dus anders kunnen zitten?
 
Laatst bewerkt:
honda-cbr1000f-1989-k-italy-handle-pipetop-bridge_bigecm5h41f__0600_0feb.gif
 
Ff uit mijn hoofd: die bus in stuurdeel zit er goed ingeklemd. Ga je er niet zomaar uitkrijgen.

Maar ik kan het mis hebben. Kwestie van even spieken bij jouw motor, en proberen.

Ja als ik in die buis kijk zie ik gewoon die bus zitten, en toen ik daarin voelde met een schroevendraaier voelde ik het eind niet, terwijl die vervangende dingesjes best wel kort zijn. Maar aan dat plaatje te zien is die bus dus veel langer dan ik verwachtte. Het lijkt echter wel "gewoon" geklemd te zijn (en dus niet met een verborgen schroefje of met lijm of gelast of weet ik het.

Maar zo onmogelijk zal het toch niet zijn om zo'n ding eruit te krijgen?

Zou het kunnen werken als ik nou de bout aan de andere kant eruit schroef (waar het gewichtje nog wel zit) en die aan deze kant erin doe, kijk of 'ie vat krijgt, en zo ja, dan gewoon heel hard trekken?
 
Moet je niet gewoon onderdeel nummer 14 verwijderen (is een soort vorgveer) en dan kan de bus eruit?

Bij mijn fireblade was dat namelijk ook zo dus kan me voorstellen dat bij deze honda hetzelfde principe is toegepast.
 
Moet je niet gewoon onderdeel nummer 14 verwijderen (is een soort vorgveer) en dan kan de bus eruit?

Bij mijn fireblade was dat namelijk ook zo dus kan me voorstellen dat bij deze honda hetzelfde principe is toegepast.

:^
Honda zegt:
1. handvatten eraf
2. borgveer door het gat in de stuurhelft terugduwen
3. gewicht uit de stuurhelft trekken
 
Feit is dat mijn nieuwe gewichtjes er sowieso niet in gaan kunnen omdat die handvatten uitsteken buiten de stang. Had ik van tevoren ook al wel kunnen zien. Dus die ga ik dan maar ruilen voor een busje kettingvet of zo (komt wel op :) ). Maar thanks allemaal, ik zal eens kijken wat ik kan doen. (Slagtrekker... Weer een woord geleerd.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan