Achterrem loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilco1985

MF'er
31 mei 2012
172
0
Elspeet
[OPGELOST]Probleem zat in een verkeerd om gemonteerde ring in de rempomp. Dat is de onderste ring die de remzuiger binnen houd. Deze heeft een bolling die zat naar binnen en moest naar buiten gericht zijn. Hierdoor kwam de remzuiger niet ver genoeg terug waardoor het compensatie gaatje niet vrij kwam. Nadat deze ring omgedraaid was is het probleem verholpen *D
[OPGELOST]

Recentelijk mijn voor en achterrem systeem gereviseerd. Zowel de pomp als de klauw. Voorrem werkt weer perfect en remt beter dan hij ooit heeft gedaan. Achter echter een ander verhaal.

Als ik rijd dan loopt soms de acherrem vast. Rempedaal wordt dan hard en de zuiger blijft de blokken tegen de schijf drukken. Gevolg je hebt een ongewenste handrem. Als ik de banjo van de klauw iets open draai dan ontsnapt er wat vloeistof en werkt het geheel weer soepel.
Op dit punt dacht ik dus compensatiegat verstopt maar dat bleek niet het geval.
Gaat een tijdje goed en dan opeens is het weer mis. Herhaal ik het banjo ritueel weer en dan kan ik verder. Het werkt maar optimaal is anders.

Wat heb ik gedaan
Remklauw:
- uit elkaar gehad en schoon gemaakt.
- nieuwe zuiger geplaatst.
- stof hoesjes vervangen
- o ringen vervangen en ingesmeerd met remvet en rem vloeistof bij montage zuiger.
- pen vervangen en gesmeerd met kopervet.
- blokken geplaatst en gevet met kopervet op de klauw, veer en pen contactpunten.
- nieuwe ontluchtingsnippel geplaatst.
- ringen bij banjo vervangen

Pomp:
- nieuwe zuiger erin
- nieuwe veer erin
- rubberwerk vervangen en ingesmeerd met remvloeistof bij montage
- compensatiegaatje doorgeblazen.
- nieuwe stofhoes.
- ringen bij banjo vervangen.
- afstand tussen pedaal en pomp volgens whb ingesteld

Ontlucht met vacuum ding op de compressor.
Remvloeistof reservoir op nivo gebracht.
Tijdens het probleem ook een keer het reservoir open gehad ook geen effect.

Ben ik iets cruciaals vergeten?
Iemand de gouden tip waarmee ik kan voorkomen dat de boel weer vast loopt?
 
Laatst bewerkt:
Ok gokje, je hebt nog oude remleidingen (rubber meuk) die van binnen afbreken (afbrokkelen), waardoor het vloeistof geblokkeerd word.
Eenmaal een keer geremd blijft de rem dus geblokkeerd... > jij gaat rijden > remmen worden heet > vloeistof zet nog meer uit > handrem op de motor.
 
alleen als dat kleine vuiltje het compensatiegaatje verstopt. anders gaat dat echt niets blokeren.
dat klopt niet helemaal ik heb ook als eens bij een kennis meegemaakt dat er een flapje aan de binnenkant gedeeltelijk was losgekomen en dat werkte als 1 richtingsklep. wel vloeistof richting de remklauw maar vaak niet meer terug. waren ook oude rubberen remleidingen.
 
compensatie gaatje niet open.
dat kan door vuil komen, of door dat de zuiger niet ver genoeg terug kan naar de rustpositie zodat het gaatje niet vrijkomt.
dit is makkelijk te controleren door de remzuiger aan de remklauw in te drukken.
als dit niet gaat dan zit het gaatje dicht.
 
Lucht zet uit waardoor de rem gaat remmen naarmate de rem warmer/heter wordt,dus ik zou hem nogmaals ontluchten.

:N

Lucht is samenpersbaar waardoor je dan een sponzig gevoel krijgt.

Wat jij bedoelt is vapor lock wat als ik me niet vergis optreed als je oude remvloeistof hebt waar veel vocht in zit, als de boel warm wordt verandert het vocht in stoom en gaat de boel vastzitten...
 
:N

Lucht is samenpersbaar waardoor je dan een sponzig gevoel krijgt.

Wat jij bedoelt is vapor lock wat als ik me niet vergis optreed als je oude remvloeistof hebt waar veel vocht in zit, als de boel warm wordt verandert het vocht in stoom en gaat de boel vastzitten...
Idd vaporlock. Maar gelijk een staalomvlochten leiding nemen is nooit weg :W
 
Bedankt voor de reacties!
Ik ga beginnen met stalen remleidingen achter.
Deze rubberen liggen er al best lang op. Officieel moet je de rubberen om de paar jaar vervangen dacht ik zelfs. Denk niet dat het ooit gebeurd is.

Compensatie gat verstopt was ook mijn eerste idee. Die had ik al grondig schoon gemaakt. Als er echter vuil bestaande uit loslatende delen van de leiding in het systeem komt dan kan dat een oorzaak zijn.

Lucht zet zeker uit als het warm wordt. Maar het is beter samen te persen dan vloeistof. Ben pas gestopt met ontluchten tot er een goede stroom aan vloeistof zonder bellen uit kwam. Daarnaast de banjo zelf nog los ontlucht.
 
Laatst bewerkt:
Zitten de keerringen rond de zuigers goed? Deze hebben een vorm die de richting bepaald.

Remmenvet op deze keeringen, lijkt mij onwenselijk als dat in contact komt met de rvs (contaminatie).
 
Zitten de keerringen rond de zuigers goed? Deze hebben een vorm die de richting bepaald.

Remmenvet op deze keeringen, lijkt mij onwenselijk als dat in contact komt met de rvs (contaminatie).

Bij de rempomp heb ik er alleen remvloeistof op gedaan.
De rubbers zijn gemonteerd met de groeven in de vloeistof richting. Is het meest logische en zo kwamen de oude er ook uit.
 
Nee, als er een luchtbel in de remklauw zit en deze warm wordt gaat de luchtbel uitzetten waardoor de rem vast komt te staan.

:N :')

hoeveel bar zou die lucht onder druk kunnen opleveren ?
hoeveel bar heb je nodig om te kunnen remmen ?
als je compensatiegaatje vrij is, dan kan die luchtbel nooit onder druk komen, want dat beetje extra druk zal dan veel gemakkelijker remvloeistof terug duwen naar het reservoir, dan dat het de remblokken in beweging zal krijgen.
 
:N :')

hoeveel bar zou die lucht onder druk kunnen opleveren ?
hoeveel bar heb je nodig om te kunnen remmen ?
als je compensatiegaatje vrij is, dan kan die luchtbel nooit onder druk komen, want dat beetje extra druk zal dan veel gemakkelijker remvloeistof terug duwen naar het reservoir, dan dat het de remblokken in beweging zal krijgen.
:^
Ik denk dat je geen speling op de remplunjer hebt. De plunjer wordt een klein beetje ingedrukt waardoor het gaatje het systeem afsluit en de rem gaat aanlopen bij het uitzetten door warm worden.
 
Ga in iedergeval de leiding vervangen door rvs.
Die dingen zijn toch eigenlijk al aan vervanging toe.
De vrij slag staat dan dus te ruim? Hierdoor zakt de plunjer te ver door en sluit het compensatie gat? De plunjer is voorzien van groeven. Om de vloeistof door te laten lopen zodat deze retour kan via het gat naar reservóir.

Bedankt voor de tips tot nu toe! Zit zeker genoeg experimenteer materiaal tussen. Eerst tijd voor bbq en biertje :)
 
Ga in iedergeval de leiding vervangen door rvs.
Die dingen zijn toch eigenlijk al aan vervanging toe.
De vrij slag staat dan dus te ruim? Hierdoor zakt de plunjer te ver door en sluit het compensatie gat? De plunjer is voorzien van groeven. Om de vloeistof door te laten lopen zodat deze retour kan via het gat naar reservóir.

Bedankt voor de tips tot nu toe! Zit zeker genoeg experimenteer materiaal tussen. Eerst tijd voor bbq en biertje :)

Nee omgekeerd, bij te weinig vrije slag kan het gebeuren dat je rem vastloopt.
 
Bedank voor alle antwoorden de volgende punten ga ik eerst controleren.

- plunjer niet ver genoeg terug door beperkte vrije slag rempedaal => compensatie gat niet vrij
- defecte leiding => rvs leiding
- lucht in de leiding => ontluchten

Als ik een aanwijsbare oorzaak kan vinden laat ik dit wel even weten voor de credits :+
 
Heb je wel vrije slag in de rempedaal van de achterrem ? Het remsysteem moet probleemloos weer tot rust kunnen komen en heeft daarom die vrije slag nodig.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan