Achterrem loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilco1985

MF'er
31 mei 2012
172
0
Elspeet
[OPGELOST]Probleem zat in een verkeerd om gemonteerde ring in de rempomp. Dat is de onderste ring die de remzuiger binnen houd. Deze heeft een bolling die zat naar binnen en moest naar buiten gericht zijn. Hierdoor kwam de remzuiger niet ver genoeg terug waardoor het compensatie gaatje niet vrij kwam. Nadat deze ring omgedraaid was is het probleem verholpen *D
[OPGELOST]

Recentelijk mijn voor en achterrem systeem gereviseerd. Zowel de pomp als de klauw. Voorrem werkt weer perfect en remt beter dan hij ooit heeft gedaan. Achter echter een ander verhaal.

Als ik rijd dan loopt soms de acherrem vast. Rempedaal wordt dan hard en de zuiger blijft de blokken tegen de schijf drukken. Gevolg je hebt een ongewenste handrem. Als ik de banjo van de klauw iets open draai dan ontsnapt er wat vloeistof en werkt het geheel weer soepel.
Op dit punt dacht ik dus compensatiegat verstopt maar dat bleek niet het geval.
Gaat een tijdje goed en dan opeens is het weer mis. Herhaal ik het banjo ritueel weer en dan kan ik verder. Het werkt maar optimaal is anders.

Wat heb ik gedaan
Remklauw:
- uit elkaar gehad en schoon gemaakt.
- nieuwe zuiger geplaatst.
- stof hoesjes vervangen
- o ringen vervangen en ingesmeerd met remvet en rem vloeistof bij montage zuiger.
- pen vervangen en gesmeerd met kopervet.
- blokken geplaatst en gevet met kopervet op de klauw, veer en pen contactpunten.
- nieuwe ontluchtingsnippel geplaatst.
- ringen bij banjo vervangen

Pomp:
- nieuwe zuiger erin
- nieuwe veer erin
- rubberwerk vervangen en ingesmeerd met remvloeistof bij montage
- compensatiegaatje doorgeblazen.
- nieuwe stofhoes.
- ringen bij banjo vervangen.
- afstand tussen pedaal en pomp volgens whb ingesteld

Ontlucht met vacuum ding op de compressor.
Remvloeistof reservoir op nivo gebracht.
Tijdens het probleem ook een keer het reservoir open gehad ook geen effect.

Ben ik iets cruciaals vergeten?
Iemand de gouden tip waarmee ik kan voorkomen dat de boel weer vast loopt?
 
Laatst bewerkt:
misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor motor is,t ik heb hetzelfde met m,n suzuki gsx gehad,hele achterrem cilinder uit elkaar gehaald gereviseerd en weer in elkaar gezet met het resultaat na een paar kilometer achter rem helemaal vast ter plaatse rem ontlucht en na een paar kilometer weer,, mijn fout was dat ik de afstelling niet goed had gedaan:je moet de afstelling zo doen :: de remstang van de remcilinder moet helemaal op z,n uiterst terug staan en de voetrem helemaal op de bovenste stand,dan staat het retour kanaal helemaal open doe je dat niet dan zal het nooti lukken
 
Het is een cb600f maar dat maakt niet veel uit. Principe is het zelfde.
Ik gok ook nog steeds op een probleem met het compensatie gat. De remzuiger loopt namelijk soepel. Zodra ik de banjo iets los draai ontsnapt de druk en is de rem er af.
Binnenkort ga ik er even mee aan de slag. Blijft wel vreemd dat het een tijd goed gaat en dan opeens mis. Als de afstelling verkeerd is dan verwacht je dat het probleem continu aanwezig is.
 
met v.d.v. eens; de plunjer van de bedieningscylinder moet wel helemaal terug in zn ruststand kunnen komen anders krijg je dit probleem.

Een verstopte slang zou theoretisch ook kunnen maar dan heb je ook een heel raar pedaalgevoel (wel tegendruk, maar eerst geen remkracht) en blijft ook in koude toestand de rem even 'na ijlen' als je de bediening al losgelaten hebt. Dat lees ik allemaal niet dus simpele oorzaak = logischer.
 
misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor motor is,t ik heb hetzelfde met m,n suzuki gsx gehad,hele achterrem cilinder uit elkaar gehaald gereviseerd en weer in elkaar gezet met het resultaat na een paar kilometer achter rem helemaal vast ter plaatse rem ontlucht en na een paar kilometer weer,, mijn fout was dat ik de afstelling niet goed had gedaan:je moet de afstelling zo doen :: de remstang van de remcilinder moet helemaal op z,n uiterst terug staan en de voetrem helemaal op de bovenste stand,dan staat het retour kanaal helemaal open doe je dat niet dan zal het nooti lukken

een hele uitleg om gewoon te zeggen dat er vrije slag moet zijn op het rempedaal.
en als dat ok is, pomp zelf nakijken. is ook niet moeilijk : demonteren en blazen met je mond door het toevoerkanaal van het reservoir : als je er niets doorkrijgt is het compensatiegaatje niet vrij.
 
Iedereen die het beter weet mag mij corrigeren, maar het principe van die twee gaatjes is als volgt:

het kleine gaatje het dichtst bij de banjo zorgt er voor dat in ruststand de remvloeistof uit de remleiding terug kan naar het reservoir. Dit gaatje zit in de ruststand vlak voor de zuiger van de rempomp.

Het grotere gat is om bij het slijten van de remblokken remvloeistof in het remcircuit aan te vullen. Dit gat zit achter de zuiger van de rempomp en bij het terug komen van de zuiger kan er remvloeistof langs de rok van de zuiger het circuit in "gepompt" worden.
 
ja dat heb ik ook gehad ,zodra ik het ontluchtings ventiel open draaide kwam mijn achterrem los/en een vrije slag op mijn achterrem pendaal heb ik niet en kan ook niet/en het is misschien een heel verhaal van mij maar altijd nog beter dan een te kort verhaal waar de leden dan om aanvulling over vragen YES ????
 
Het is een cb600f maar dat maakt niet veel uit. Principe is het zelfde.
Ik gok ook nog steeds op een probleem met het compensatie gat. De remzuiger loopt namelijk soepel. Zodra ik de banjo iets los draai ontsnapt de druk en is de rem er af.
Binnenkort ga ik er even mee aan de slag. Blijft wel vreemd dat het een tijd goed gaat en dan opeens mis. Als de afstelling verkeerd is dan verwacht je dat het probleem continu aanwezig is.
Het zit mechanisch niet goed (klauw scheef of zo), of qua bediening niet goed (gaatje verstopt, komt niet vrij).
 
Het is even wachten tot de nieuwe remleiding er is. Dan ga ik de boel weer even uit elkaar trekken. Zal tegen die tijd wel wat foto's en opmerkingen plaatsen. Krijg inmiddels handigheid in het uit elkaar halen van het remsysteem. Nu nog functionerend in elkaar gestoken krijgen. |(
 
Zo het hele pretpakket is gearriveerd. Tijd om aan de slag te gaan.

Als iemand iets ziet wat beter kan of wat simpelweg een domme actie is roep dan vooral voordat ik de boel weer in elkaar heb zitten :+

Eerst een stukje werkbank gereserveerd, beetje netjes werken voorkomt vuil:
full


Alles gedemonteerd en schoon gemaakt, lang leve de perslucht voor het eruit krijgen van de zuiger:
full


Klein randje op de zuiger, van de stofring ziet er niet al te schokkend uit lijkt me:
full


In de klauw zelf ook niet veel te zien. Randjes schoon gemaakt met een krabbertje en alles goed doorgeblazen met perslucht. Hiermee werd ook automatisch de stofring verwijderd waar een beetje perslucht al niet goed voor is:
full


De stofring en de tweede afdichtingsring ingevet met roze spul uit bijgeleverde potje, daarna alles ingesmeerd met remvloeistof.
full


Het veertje in de klauw ingevet met koperpasta
full


Nog meer koperpasta smeren, alle contactdelen die heet kunnen worden ingesmeerd:
full


De remzuiger erin gedrukt, liep er mooi soepel in, goed doorgedrukt zodat er minder lucht achter zit en er ruim voldoende ruimte is voor de blokken. Dat maakt ook de montage weer eenvoudiger. Zuiger loopt soepel is met de hand in en uit te bewegen:
full


De twee geleidepennen ingesmeerd met dik vet. Deze zouden niet zo warm mogen worden dat het vet smelt. Wel moeten ze goed gesmeerd lopen.
full


De klauw is weer op de plaat gemonteerd:
full


Achterkant van de blokken in een laagje kopervet gezet zodat ze niet vast gaan zitten. En het schijnt ook piepen te voorkomen.
full


En het resultaat van een avondje klussen:
full

full


Volgende stap is de montage van de nieuw remleiding en het uit elkaar slopen van de remcilinder om te kijken of die naar behoren is. *D
 
Nadat ik gisteravond de klauw onderhanden genomen had ben ik vanavond met de rempomp zelf aan de slag gegaan.
In de klauw had ik niets afwijkend ontdekt.
De pomp is echter een ander verhaal. Daar zit onderaan een ring met een bolling om de zaak op zijn plaats te houden. Deze had ik eerst met de bolling naar binnen gemonteerd.
Hierdoor kon de remzuiger echter niet ver genoeg terug komen waardoor het compensatie gaatje niet vrij kwam. Door met een zaklamp in de remcilinder te schijnen kwam ik er achter dat het gaatje geen licht door liet en dus niet vrij kwam.
Toen heb ik de ring omgedraaid met de bolle kant naar buiten.
Nogmaals de zaklamp erin gehangen en warempel er kwam een straaltje licht uit het compensatie gaatje. Ik vermoed hiermee dus het probleem gevonden te hebben.
Volgende week gaat hij weer mee als woon werk fiets. Als het een week goed gaat dan krijg ik er vertrouwen in dat dit daadwerkelijk het probleem was.

Zo volgende stap van het geheel. Eerst de rempomp eruit gesloopt:
full


Alle onderdelen eerst even schoon gemaakt en doorgeblazen met perslucht:
full


Zo moet dat dan volgens mij weer in elkaar gedrukt worden.
full


Rubbertjes er weer opgezet. Vooral opletten dat er niets dubbel gaat zitten. Het rubber om de zuiger zit goed strak. Het rubber cupje op de veer heeft een uitstekend rubberen pennetje dat moet goed in het gaatje van de veer vallen. Er is niets zo vervelend als losschietend rubber :+
full


Eerst controleren of compensatie gaatje vrij is. Handig trucje ontdekt. Door met een felle zaklamp in je rempomp te schijnen zie je direct of de gaatjes oplichten
full


Zo dacht ik de boel weer in elkaar te stoppen. Hier lijkt het ook mis gegaan te zijn de vorige keer. Je ziet op de foto een koperkleurige ring zitten. Als ik deze monteer zoals op de foto en ik doe de zaklamp test dan is het compensatie gaatje geblokkeerd.
full


Nog een close up van de bewuste ring. Deze heb ik nu dus omgedraaid.
full


Na het omdraaien van de ring nogmaals de lampentest uitgevoerd. Niet heel goed te zien maar het lichte puntje is het compensatie gaatje. Dat lijkt nu dus goed te zitten. Na montage van het pedaal de zaak nogmaals belicht en ook dat zag er goed uit.
full


Nieuwe stalen remleiding er op. De oude leiding viel bijna uit elkaar.
Remvloeistof erin gepompt en de zaak ontlucht. Heb nu een harder pedaal dan met de oude rubberen leiding. Even een stukje geprobeerd op de standaard en het werkt naar behoren.
Probleem is dat de vorige keer ook zo was. Volgende week eens mee nemen als woon werk fiets. Als dit de hele week goed gaat dan ga ik er vanuit dat de ring verkeerd zat.

Paar uurtjes geklust en het resultaat ziet er goed uit.
full
 
Ziet er goed uit en pak je netjes aan.
Nieuwe spulletjes, alles meteen vervangen incl je remleiding, gewoon echt net werk.
Check nog je vrije slag op je pedaal en dan is het Hopelijk nu ook opgelost.
 
Dankje! Heb nog even extra gecontroleerd of het gaatje weer vrij kwam nadat ik de rempomp gemonteerd had. Het rempedaal werkt hier overigens met een veer zodat de remzuiger altijd onder veerspanning maximaal wordt teruggetrokken.
 
Dankje! Heb nog even extra gecontroleerd of het gaatje weer vrij kwam nadat ik de rempomp gemonteerd had. Het rempedaal werkt hier overigens met een veer zodat de remzuiger altijd onder veerspanning maximaal wordt teruggetrokken.

Klopt, maar als de stelstang tussen cylinder en pedaal op een te grote lengte is afgesteld, komt de cylinder echt niet op de eindaanslag hoor.
 
Zitten de keerringen rond de zuigers goed? Deze hebben een vorm die de richting bepaald.

Remmenvet op deze keeringen, lijkt mij onwenselijk als dat in contact komt met de rvs (contaminatie).

ATE vet is goed.

De keerringen hebben geen bepaalde vorm meestal zet de keerring zich in die vorm welke zo schuin uitgedraaid is in je remklauw.
 
Laatst bewerkt:
Cool luchtremmen zoals den vrachtwagen!
alleen jammer dat er niet met lucht geremd wordt, maar gewoon met een heel grote veer. de lucht druk zorgt ervoor dat remmen vrij komen.
NB wat gebeurt er als de lucht slang los schiet(geen perslucht)? vol blokkerende remmen. of wat doet de parkeerremhandel? of motor draait niet geen perslucht en de hele kombinatie hobbelt naar beneden.
 
alleen jammer dat er niet met lucht geremd wordt, maar gewoon met een heel grote veer. de lucht druk zorgt ervoor dat remmen vrij komen.
NB wat gebeurt er als de lucht slang los schiet(geen perslucht)? vol blokkerende remmen. of wat doet de parkeerremhandel? of motor draait niet geen perslucht en de hele kombinatie hobbelt naar beneden.
Parkeerrem is mechanisch (grote sterke veer in rembooster)er is perslucht nodig om hem er vanaf te krijgen.
Voetrem is op perslucht.
Met andere woorden, er is perslucht nodig om te kunnen remmen, maar ook om te kunnen rijden.
 
Zo het hele pretpakket is gearriveerd. Tijd om aan de slag te gaan.

Als iemand iets ziet wat beter kan of wat simpelweg een domme actie is roep dan vooral voordat ik de boel weer in elkaar heb zitten :+

Eerst een stukje werkbank gereserveerd, beetje netjes werken voorkomt vuil:
[afbeelding]

Alles gedemonteerd en schoon gemaakt, lang leve de perslucht voor het eruit krijgen van de zuiger:
[afbeelding]


En de glijbus waarover je klauw kan schuiven? heb je die niet onder handen genomen?
Klein randje op de zuiger, van de stofring ziet er niet al te schokkend uit lijkt me:
[afbeelding]

In de klauw zelf ook niet veel te zien. Randjes schoon gemaakt met een krabbertje en alles goed doorgeblazen met perslucht. Hiermee werd ook automatisch de stofring verwijderd waar een beetje perslucht al niet goed voor is:
[afbeelding]

De stofring en de tweede afdichtingsring ingevet met roze spul uit bijgeleverde potje, daarna alles ingesmeerd met remvloeistof.
[afbeelding]

Het veertje in de klauw ingevet met koperpasta
[afbeelding]

Nog meer koperpasta smeren, alle contactdelen die heet kunnen worden ingesmeerd:
[afbeelding]

De remzuiger erin gedrukt, liep er mooi soepel in, goed doorgedrukt zodat er minder lucht achter zit en er ruim voldoende ruimte is voor de blokken. Dat maakt ook de montage weer eenvoudiger. Zuiger loopt soepel is met de hand in en uit te bewegen:
[afbeelding]

De twee geleidepennen ingesmeerd met dik vet. Deze zouden niet zo warm mogen worden dat het vet smelt. Wel moeten ze goed gesmeerd lopen.
[afbeelding]

De klauw is weer op de plaat gemonteerd:
[afbeelding]

Achterkant van de blokken in een laagje kopervet gezet zodat ze niet vast gaan zitten. En het schijnt ook piepen te voorkomen.
[afbeelding]

En het resultaat van een avondje klussen:
[afbeelding]
[afbeelding]

Volgende stap is de montage van de nieuw remleiding en het uit elkaar slopen van de remcilinder om te kijken of die naar behoren is. *D
 
Je kan alleen voor verschillende delen van de remmerij beter geen kopervet nemen maar keramisch vet. Vooral onder het zadel (dat u-vormige plaatje waar je remblokken tegenaan zitten) krijg je hiermee vaak spanningscorrosie (staal en aluminium verbonden door kopervet). Op den duur krijg je hier weer problemen mee.
 
Is wel een boel kopervet ...

Afgelopen weekend gezien wat er kan gebeuren als je door blijft rijden:
door de hitte en de druk remklauw kapot geklapt, achterligger kreeg een hoop onderdelen en een wolk remvloeistof over zich heen ...
 
Wellicht mosterd na de maaltijd maar toch goed om te weten; de functie van beide gaatjes:
Het grote gaatje is om het circuit snel drukloos te maken zodat als je de rem loslaat de remblokken direct los komen, tevens is het gaatje om remolie aan te vullen als de blokken slijten.

Het kleine gaatje fungeert als je "druk-aanleg-punt", vanaf het kleine gaatje begint de rem druk op te bouwen, als er alleen een groot gaatje zou zijn dan werkt dat in principe ook maar je keering gaat snel stuk omdat de afdichting in dat relatief grote gat word gedrukt, een beetje net zoals zuigerveren in een te grote tweetakt uitlaatpoort willen happen.
 
Zo het hele pretpakket is gearriveerd. Tijd om aan de slag te gaan.

Als iemand iets ziet wat beter kan of wat simpelweg een domme actie is roep dan vooral voordat ik de boel weer in elkaar heb zitten :+

Eerst een stukje werkbank gereserveerd, beetje netjes werken voorkomt vuil:
[afbeelding]

Alles gedemonteerd en schoon gemaakt, lang leve de perslucht voor het eruit krijgen van de zuiger:
[afbeelding]

Klein randje op de zuiger, van de stofring ziet er niet al te schokkend uit lijkt me:
[afbeelding]

In de klauw zelf ook niet veel te zien. Randjes schoon gemaakt met een krabbertje en alles goed doorgeblazen met perslucht. Hiermee werd ook automatisch de stofring verwijderd waar een beetje perslucht al niet goed voor is:
[afbeelding]

De stofring en de tweede afdichtingsring ingevet met roze spul uit bijgeleverde potje, daarna alles ingesmeerd met remvloeistof.
[afbeelding]

Het veertje in de klauw ingevet met koperpasta
[afbeelding]

Nog meer koperpasta smeren, alle contactdelen die heet kunnen worden ingesmeerd:
[afbeelding]

De remzuiger erin gedrukt, liep er mooi soepel in, goed doorgedrukt zodat er minder lucht achter zit en er ruim voldoende ruimte is voor de blokken. Dat maakt ook de montage weer eenvoudiger. Zuiger loopt soepel is met de hand in en uit te bewegen:
[afbeelding]

De twee geleidepennen ingesmeerd met dik vet. Deze zouden niet zo warm mogen worden dat het vet smelt. Wel moeten ze goed gesmeerd lopen.
[afbeelding]

De klauw is weer op de plaat gemonteerd:
[afbeelding]

Achterkant van de blokken in een laagje kopervet gezet zodat ze niet vast gaan zitten. En het schijnt ook piepen te voorkomen.
[afbeelding]

En het resultaat van een avondje klussen:
[afbeelding]
[afbeelding]

Volgende stap is de montage van de nieuw remleiding en het uit elkaar slopen van de remcilinder om te kijken of die naar behoren is. *D


Geen nieuwe keerringen ? Zuiger ziet er ook niet best uit of lijkt dat zo ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan