Sproeiers icm. open filters GPZ600r

Pittzz

MF'er
9 mei 2014
30
0
Ik heb van m'n GPZ600R de airbox ge-elimineerd (wat een onding om te de- en monteren is dat zeg.....) en 4 losse filtertjes gemonteerd. Nu zal de sproeierbezetting aangepast moeten worden want de motor slaat nu compleet dood. Met airbox was het trouwens al niet wat het moet zijn , en zonder airbox is 't al helemaal niks.

Ook heb ik er een 4-1 op gemaakt , maar dat schijnt ook niet zo maar straffeloos te kunnen.

Maar in welke richting moet ik het gaan zoeken qua sproeier ? Nu zitten er 4 stuks 102 in (wat overigens vreemd is want ik lees bijna overal dat er 104 en 108 in moet zitten maar dat terzijde.)

Buiten de uitlaat en de filters is 't ding compleet standaard.

Heeft iemand hier wel eens met dat bijltje gehakt ?
 
Goedkope EMGO filters? of fatsoenlijke K&N filters? dat maakt nogal verschil namelijk, en ik zou verlengstukjes zetten tussen carb en filter want met de filter direct op de carb is de lucht veel te turbulent, en carb werkt met vacuüm signalen en die zijn zwakker bij turbulente lucht.
 
En zo te lezen kun je zowiezo al 2 maten (qua hoofdsproeier)groter gaan, maar het snelste is natuurlijk om de fiets op de testbank te zetten.
Wees wel zeker over wat de hoofdsproeier is en wat de andere sproeiers zijn.
 
Mijn advies zou zijn, maak hem eerst goed lopend met originele luchtfilter.
Motor liep niet goed/beroerd/slecht? En waardoor kwam dat?
Nu ga je alle focus richten op de nieuwe afstelling terwijl misschien de carbs vuil zijn, ontsteking, compressie, kleppen stellen, etc het probleem veroorzaakt.
Je kan het ook vragen op het fzr gpz forum/club, misschien heeft daar iemand losse filters op z'n fzr gpz.

:+
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies zou zijn, maak hem eerst goed lopend met originele luchtfilter.
Motor liep niet goed/beroerd/slecht? En waardoor kwam dat?
Nu ga je alle focus richten op de nieuwe afstelling terwijl misschien de carbs vuil zijn, ontsteking, compressie, kleppen stellen, etc het probleem veroorzaakt.
Je kan het ook vragen op het fzr forum/club, misschien heeft daar iemand losse filters op z'n fzr.
FZR?

GPZ600 bedoel je?
 
Zitten keihin cvk 32 mm carburateur s op zo ja dan moeten er slappere veren op de gas schuiven hoofdsproeier aan passen enz ( ik heb nog een set liggen ) voor het fijn afstellen gaat er veel tijd inzitten.succes
 
Goedkope EMGO filters? of fatsoenlijke K&N filters? dat maakt nogal verschil namelijk, en ik zou verlengstukjes zetten tussen carb en filter want met de filter direct op de carb is de lucht veel te turbulent, en carb werkt met vacuüm signalen en die zijn zwakker bij turbulente lucht.

Het is een budget rundum hause fiets met budget filters van de Ali ,ik zal nu wel heel het forum over me heen krijgen omdat dat niks is t.o.v. K&N's maar so be it..... die fancy dingen komen misschien nog wel een keer als ik de waarde van deze fiets wil verdubbelen. Er zit natuurlijk wel wat in wat je zegt , maar echt plek om ze nog verder naar achter te zetten is er niet. Misschien in de filters ?

En zo te lezen kun je zowiezo al 2 maten (qua hoofdsproeier)groter gaan, maar het snelste is natuurlijk om de fiets op de testbank te zetten.
Wees wel zeker over wat de hoofdsproeier is en wat de andere sproeiers zijn.

Tsja , als ik een testbank had...maar wat bedoel je met 2 maten ? wat is 1 maat ?

Mijn advies zou zijn, maak hem eerst goed lopend met originele luchtfilter.
Motor liep niet goed/beroerd/slecht? En waardoor kwam dat?
Nu ga je alle focus richten op de nieuwe afstelling terwijl misschien de carbs vuil zijn, ontsteking, compressie, kleppen stellen, etc het probleem veroorzaakt.
Je kan het ook vragen op het fzr gpz forum/club, misschien heeft daar iemand losse filters op z'n fzr gpz.

:+

Motor loopt verder goed , carbs zijn schoon , kop is eraf geweest , kleppen gecheckt , gevlakt , nieuwe pakking , timing 100% , kleppen gesteld , compressie is goed , geen mistrap. Het enige probleem is dat ik er andere filters op wil hebben omdat ik van die klote airbox af wil omdat het drama is om te de- en monteren en omdat het voor geen meter aansluit op de carbs.

Zitten keihin cvk 32 mm carburateur s op zo ja dan moeten er slappere veren op de gas schuiven hoofdsproeier aan passen enz ( ik heb nog een set liggen ) voor het fijn afstellen gaat er veel tijd inzitten.succes

Die carbs zijn het ja. Dat van die hoofdsproeier geloof ik wel , maar die veren lijkt me van niet. Dat is juist wat er gebeurt ,de schuiven lijken me juist veel te vlug open te gaan met als gevolg nog meer lucht.

Mijn advies zou zijn, maak hem eerst goed lopend met originele luchtfilter.
Motor liep niet goed/beroerd/slecht? En waardoor kwam dat?
Nu ga je alle focus richten op de nieuwe afstelling terwijl misschien de carbs vuil zijn, ontsteking, compressie, kleppen stellen, etc het probleem veroorzaakt.
Je kan het ook vragen op het fzr gpz forum/club, misschien heeft daar iemand losse filters op z'n fzr gpz.

:+


Alles wat er te fixen viel is gefixt , er is verder geen probleem alleen een modificatie. Het ding liep redelijk goed met de airbox.


Kijk , hier hebben we wat aan. Spreek je uit eigen ervaring ? Ik neem aan dat je niet zomaar iets roept....

Na een uurtje googelen , lezen en rekenen neigde ik zelf naar 125.....maar ik heb echt geen flauw idee of dat ergens op slaat.
 
Mwoa, blijft gokken. Zou zelf +25% doen, en aangezien je misschien wel 104-108 hebt, lijkt me 130 wel OK om te proberen. Je merkt het vanzelf..

Nou , 104 en 108 zou ik moeten hebben maar er zit 4x 102 in.......Vandaar de 125.

Ik ga eens wat proberen , ik laat de resultaten wel weten !

Thanks !
 
Wat bedoel je met motor slaat nu helemaal dood???/

CV"s ( maar ook andere carbs) doen alleen wat met de hoofdsproeier via de naald, de rest is een combinatie van lucht-stationair en andereregelingen, dus nogmaals de vraag , wat bedoel je, help ons even aan de juiste info...
 
Wat bedoel je met motor slaat nu helemaal dood???/

CV"s ( maar ook andere carbs) doen alleen wat met de hoofdsproeier via de naald, de rest is een combinatie van lucht-stationair en andereregelingen, dus nogmaals de vraag , wat bedoel je, help ons even aan de juiste info...

Even in detail : blok loopt , trekt en start als een zonnetje....tot pak 'm beet 4000 toeren. Daarna gebeurt er niks meer en lijkt het er op dat ie te veel lucht of te weinig brandstof krijgt. Met die airbox liep ie wel een heel stuk beter maar omdat die zo slecht aansloot tegen de carbs was dat ook niet 100%
 
Door dat er open filter,s op zitten komt er zoveel lucht binnen door de venturi dat er te weinig vacuüm overblijf om de gasschuiven omhoog te trekken ( weet niet of ik het goed verwoord hebt).

Ja , dat zou ook nog kunnen. Maar onbelast en zonder filters komt ie wel op toeren en zie je die schuiven z'n best omhoog gaan. Maar je opmerking geeft stof tot nadenken......
 
En dat bedoelde waomoto met die slappere veren, dan gaan de schuiven wat makkelijker omhoog (denk ik tenminste, ik wist niet dat er zulke setjes bestonden by the way)

Het zou zo maar kunnen....maar dan nog , ze gaan nogal op en neer dus ik weet het ook niet. Ik rij nu 20 jaar maar ben (buiten bromfietsen om vroeger) weinig met carburateurs bezig geweest en al helemaal niet met aanpassen. Het enige wat ik vaak tegenkwam bij het ondereerp open filters is dat je de sproeiers moet aanpassen...maar wellicht nog wel meer idd
 
"Het zou zo maar kunnen....maar dan nog , ze gaan nogal op en neer dus ik weet het ook niet. Ik rij nu 20 jaar maar ben (buiten bromfietsen om vroeger) weinig met carburateurs bezig geweest en al helemaal niet met aanpassen. Het enige wat ik vaak tegenkwam bij het ondereerp open filters is dat je de sproeiers moet aanpassen...maar wellicht nog wel meer idd"

(en zo te lezen in dit toppic ben je niet de enige)

Mischien is het een goed idee om wel wat info over de werking van cv carbs op te zoeken
 
Goed mijn uitleg is misschien niet helemaal goed doe maar wat anders. ,,, plak de 4filter,s eens voor 3/4 af zodat er minder lucht naar binnen kan met ductape dan weer proberen ( je moet er wel mee rijden dus niet met stilstaande motor )( bij stilstand reageerde de motor altijd wel op gasrespons)
 
Door dat er open filter,s op zitten komt er zoveel lucht binnen door de venturi dat er te weinig vacuüm overblijf om de gasschuiven omhoog te trekken ( weet niet of ik het goed verwoord hebt).

Als je dit soort dingen plaatst, weet je niet echt hoe een CV carburateur werkt...
Als een schuif niet open gaat, dan wordt je vacuum alleen maar groter, dus dat is het mooie van een CV, die regelt dat altijd perfect....

Kijk hier maar even, dan wordt precies uitgelegd hoe het werkt , en hoe je het af kunt stellen

 
Hoe meer weerstand door het filter des te meer benzine er wordt mee gezogen.
Daarom heb je nu een grotere sproeier nodig (als die prulfilters meer doorlaten als het origineel filter)
Ja oke, door meer weerstand zal het zuigeffect in de carb inderdaad groter zijn... maar goed bij venturi denk ik meer aan het effect dat je krijgt bij hoge luchtstroming door de versmalling in de carb.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan