splines van kettingwiel versleten, wat nu?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Honda NX250 gekocht voor weinig. bij het verwisselen van de ketting heb ik gezien dat de splines van het voorste kettingwiel behoorlijk versleten zijn. Voorlopig werkt het nog wel maar ik ben bang dat ik binnenkort een probleem krijg. Zijn er oplossingen hiervoor?

Bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.
 
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Honda NX250 gekocht voor weinig. bij het verwisselen van de ketting heb ik gezien dat de splines van het voorste kettingwiel behoorlijk versleten zijn. Voorlopig werkt het nog wel maar ik ben bang dat ik binnenkort een probleem krijg. Zijn er oplossingen hiervoor?

Bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.


Nieuw ketting wiel.
 
Nieuw kettingwiel plaatsen? Als je de as bedoelt zal het wat lastiger zijn. Zal ook de enige goede oplossing zijn om de as te vervangen.
Of als je een beunoplossing wilt kun je hem vastlassen. Zal wel lastig zijn als je kettingwiel versleten is.
 
Ik heb pas gelezen dat dit bij Africa Twins ook vaak voorkomt.
Mogelijke oplossingen die daar werden aangedragen:
- vast lassen (beun de la beun)
- as vervangen
- en er was iemand die iets maakte (een extra plaatje zo even uit mijn hoofd), zodat er geen speling meer was. Maar daarvoor kun je het beste even op forum van de transalpclub kijken. Wellicht past dat ook voor een NX250 (geen idee)
 
Grappig, ik heb hetzelfde met een BMW/Rotax 650. Ik ben ook al aan het kijken voor oplossingen met spiebanen en zo, maar dat gaat hem niet worden.
Ik ben op zoek naar een andere as, of onderblok. Er zit nu een nieuwe kettingset op. Ik denk dat ik hem van de week ga lassen, dan heb ik minstens 20.000km de tijd om nieuwe onderdelen te vinden
 
Kun je niet precies tussen as en tandwiel een gat boren van een mm of 5? Dus tandwiel er op zetten en dat gat boren. Ik zou klein beginnen, 2mm of zo. Per mm naar 5mm gaan. Dan heb je in je tandwiel een half gat en in je as ook. Vervolgens sla je er een pennetje van 5mm in en je tandwiel zal niet meer over de splines schieten. Pennetje zou ik met locktite monteren.
 
Kun je niet precies tussen as en tandwiel een gat boren van een mm of 5? Dus tandwiel er op zetten en dat gat boren. Ik zou klein beginnen, 2mm of zo. Per mm naar 5mm gaan. Dan heb je in je tandwiel een half gat en in je as ook. Vervolgens sla je er een pennetje van 5mm in en je tandwiel zal niet meer over de splines schieten. Pennetje zou ik met locktite monteren.
Dat is moeilijker dan je denkt. Het kettingwiel is zachter als de as. Je boortje zal dus niet in de naad boren, maar naar buiten drijven.
Misschien dat het lukt met een dremel naar ondermaat en dan als laatste gang met een boortje op maat en rond boren.
 
Ehm, ik heb eens op het etiket van een loctite-kloon gelezen dat het ook voor opvullen van spiebanen gebruikt kon worden.

Ik vraag me wel af hoeveel die NX dan gelopen heeft dat dit gebeurd, of er misschien een slecht-passend tandwiel op heeft gezeten?
 
Misschien een stomme opmerking:
Zou het iets zijn om er soldeer in te vloeien? Of is dat te slap?
Als je het dan later weer gaat verwijderen hoef je het alleen op te stoken.

Soldeer is te slap.

Die oplossing met een tweede tandwiel (binnenkantje) ertegenaan lassen is wel een goede optie volgens mij.
 
Ander blok scoren is het makkelijkste..
Heb je meteen een donorblok..
Maar lassen is lijkt mij de enige optie om t nog te kunnen redden..
Komt er met een nieuw tandwiel iig een 10k aan km s bij...
Anders zou ik t ook niet weten...
Suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan