splines van kettingwiel versleten, wat nu?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Honda NX250 gekocht voor weinig. bij het verwisselen van de ketting heb ik gezien dat de splines van het voorste kettingwiel behoorlijk versleten zijn. Voorlopig werkt het nog wel maar ik ben bang dat ik binnenkort een probleem krijg. Zijn er oplossingen hiervoor?

Bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.
 
Ehm, ik heb eens op het etiket van een loctite-kloon gelezen dat het ook voor opvullen van spiebanen gebruikt kon worden.

Ik vraag me wel af hoeveel die NX dan gelopen heeft dat dit gebeurd, of er misschien een slecht-passend tandwiel op heeft gezeten?
Er is inderdaad locktite waar je spiebanen mee kunt vullen. Dan moet het ingesleten zijn, niet doorgesleten. Het gaat ook met de metaalgevulde kneedstaafjes van locktite.
as is keihard, die bewerk je niet met "gewoon" gereedschap.
Nee, de buitenkant is gehard. Anders zou de as breken. Als je handig bent kan je er wel een gat in boren. Tappen ga ik aan twijfelen, maar met een professioneel tapsetje zou het moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de OP gelezen? Vet ertussen en dan slijten de spiebanen niet (ja wel, maar zo langzaam dat je ongeveer 6 miljard kilometer kan rijden voor de spiebanen versleten zijn). Je zit namelijk ook met de factor roest daar.
Het gaat vooral om het klapperen, dus als TS (edit, vorige eigenaar) zijn ketting periodiek had gesteld was het ook aanzienelijk minder geweest.
 
Laatst bewerkt:
Dan kunnen we even zien of er nog onbeschadigd vlees naast zit. Als TS me dan twee tandwieltjes opstuurt kan ik het zo voor hem oplossen ;)

Of iemand anders natuurlijk.
Ja, dan snap ik je.
Ja, er zit nog vlees naast. Dat is de oplossing uit het eerdere linkje van de Transalp club. Dan plaatsen ze binnen en buiten het kettingwiel een plaatje met splines dat in de resterende splines grijpt.
 
Er zit nog wel wat "vlees" achter en voor de plaats waar het tandwiel zit. Ik koop 2 nieuwe tandwielen die ik kleiner draai en dan vast las op het centrale wiel waar uiteindelijk de ketting op komt. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Loctite is volgens mij niet sterk genoeg voor zo'n smal kettingwiel.

Hoi,
Aad.
 
Er zit nog wel wat "vlees" achter en voor de plaats waar het tandwiel zit. Ik koop 2 nieuwe tandwielen die ik kleiner draai en dan vast las op het centrale wiel waar uiteindelijk de ketting op komt. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Loctite is volgens mij niet sterk genoeg voor zo'n smal kettingwiel.

Hoi,
Aad.


En zoals Tommy al tikte; invetten die handel!

Kopervet, of Molybdeenvet.
 
Heb je de OP gelezen? Vet ertussen en dan slijten de spiebanen niet (ja wel, maar zo langzaam dat je ongeveer 6 miljard kilometer kan rijden voor de spiebanen versleten zijn). Je zit namelijk ook met de factor roest daar.
ja dat heb ik. maar een kettingwiel hoort niet ten opzichte van de as te bewegen , dus vet helpt niet tegen slijten. en een uitgaande as die roest? bovendien denk ik dat die vet genoeg wordt van het ketting onderhoud.
 
ja dat heb ik. maar een kettingwiel hoort niet ten opzichte van de as te bewegen , dus vet helpt niet tegen slijten. en een uitgaande as die roest? bovendien denk ik dat die vet genoeg wordt van het ketting onderhoud.


bij deze motor zit het tandwiel niet vast op de as.
er is geen grote centrale moer waar je het tandwiel mee vastzet.
dat word gedaan met een borgplaatje die je over de splines schuift en een stukje verdraait en dan met 2 M6 moertjes vastzet.
het tandwiel heeft dan nog steeds iets speling op de as.
 
Terug
Bovenaan Onderaan