Accu maakt een sissend geluid

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Mijn accu (een onderhoudsvrije motobatt) maakt een sissend geluid. Hoorde het zo net en was al een 2 uurtjes na gebruik van de motor, dacht eerst dat ik een lekke band had. Is de accu overleden en is er een chemisch proces gaande of kookt hij werkelijk en is de spanningsregelaar aan vervanging toe. Hij geeft gewoon stroom, althans alles werkt gewoon, tevens het starten van de motor. Heb het spul echter nog niet doorgemeten.
 
Mijn accu (een onderhoudsvrije motobatt) maakt een sissend geluid. Hoorde het zo net en was al een 2 uurtjes na gebruik van de motor, dacht eerst dat ik een lekke band had. Is de accu overleden en is er een chemisch proces gaande of kookt hij werkelijk en is de spanningsregelaar aan vervanging toe. Hij geeft gewoon stroom, althans alles werkt gewoon, tevens het starten van de motor. Heb het spul echter nog niet doorgemeten.

daar zou ik eerst mee beginnen,
misschien is de laadspanning te hoog
 
Mijn oude accu siste ook, zelfs bij 800ma opladen met acculader.. accuwater checken..

Mijn accu (een onderhoudsvrije motobatt) maakt een sissend geluid. Hoorde het zo net en was al een 2 uurtjes na gebruik van de motor, dacht eerst dat ik een lekke band had. Is de accu overleden en is er een chemisch proces gaande of kookt hij werkelijk en is de spanningsregelaar aan vervanging toe. Hij geeft gewoon stroom, althans alles werkt gewoon, tevens het starten van de motor. Heb het spul echter nog niet doorgemeten.

Laadspanning controleren.
 
En dan natuurlijk niet alleen bij stationair toerental meten, maar ook bij hoger toerental.
Wat het exact moet zijn, moet je even opzoeken maar 14.en een klein beetje volt is vaak wel zo ongeveer goed.
 
Laadspanning controleren.
13.8v @ 800mA

Hoeft niet per se een probleem te zijn dus. Kan ook gewoon een oude accu zijn..
Het enige wat ik bij mij ontdekte, was dat de accuwaterniveaus niet meer helemaal goed waren.. maar of het daar aan ligt? Motor startte wel gewoon met deze sissende accu en laag niveau.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik ga vanavond eerst even de laadspanning meten (weet hoe dat moet). Mochten die waarden goed zijn dan ga ik de accu eruit halen om nader te bekijken en eventueel te vervangen. Het is overigens wel zo dat ik vorige maand de motor een paar dagen op parkeerstand heb laten staan, waardoor de accu helemaal leeg is getrokken. Maar na opnieuw opladen was alles weer OK. de accu zelf heb ik er nu een 2,5 jaar in en wordt frequent gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Accu gaf gisteravond nog maar 10 volt dus die heeft een behoorlijke tik gehad. Motor wilde dus ook niet starten en kon dus ook niet verder meten. Heb hem nu aan de lader staan maar denk dat die overleden is. Komend weekeinde met een volle (al dan niet nieuwe) accu maar weer eens proberen.

Wordt vervolgt..!!
 
Een accu die een korte tijd compleet leeg heeft gestaan gaat sulfateren. Bij opladen krijg je wel de goede spanning op de accu maar de capaciteit is compleet verdwenen. Dat had je al gemerkt doordat hij na korte tijd nog maar 10 V gaf.

Nieuwe accu is de oplossing.
 
Laadspanning is te hoog door een rotte spanningsregelaar. Daardoor hoor je de accu "koken". Accu is hierdoor kapot gegaan.

Motor starten met een auto en een paar startkabels. Startkabels loskoppelen en dan de laadspanning meten.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe accu erin gezet en gemeten.

Nieuwe accu 12,4 volt.
Laadstroom stationair 13,2 volt.
Laadstroom halfgas 13,4
Laadstroom volgas 13,7 volt.

Spanningsregelaar lijkt me dus niks mis mee.
 
Dotty_121807.jpg


lisssssstig hoor ;)
 
Ook nog even meten met verlichting aan.

Heb ik gedaan maar dat leverde weinig noemenswaardige verschillen op, wellicht mede omdat bij mij standaard de lampen branden.

Heb vanmiddag een stuk gereden en meerdere malen gemeten maar elke X vergelijkbare waarden als bovenstaand. Dus lijkt me toch echt niets mis met mijn spanningsregelaar. Of het moet zijn dat extreem regenval er nog invloed op heeft. Dat waren namelijk de weersomstandigheden van toen het probleem optrad.
 
Nieuwe accu erin gezet en gemeten.

Nieuwe accu 12,4 volt.
Laadstroom stationair 13,2 volt.
Laadstroom halfgas 13,4
Laadstroom volgas 13,7 volt.

Spanningsregelaar lijkt me dus niks mis mee.

Ik zou ook de spanning vanaf de dynamo eens meten,
de spanning die jij meet is niet bijzonder hoog, 14-14,2 Volt zou beter zijn.

O,ja,
en de stekkerverbindingen eens goed controleren op inbranden/corrosie,
daar wil ook nog wel eens wat spanning verloren gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan