bougie witte electroden, wel verzuipen.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.242
Assen
Mensen, ik wil een curieus verschijnsel met jullie delen wat me- kennelijk- toch bezighoudt.

Enige wijl geleden heb ik getracht een heuse koso motoforce- dit zou een niet-slechte imi zijn- op mijn tweetact jawa 350 twin.
(Ik wil er nog steeds wat anders, vb mikuni vm of dell-orto, dan de originele jikov 28mm op proberen)

Na initiële afstelling pakte de motor onderin en in het midden erg mooi op- veel beter dan met de jikov- maar bovenin (100km/h rijden, vonkerij plots uitzetten en bougies bekijken)leek het mengsel wat arm.

Het curieuze in het verhaal komt nu;
Met HS 90 was het vermogen goed, maar bougiebeeld wat arm..
Ik ben met een ruimersetje op pad gegaan en kwam vervolgens op 140(!) uit.
Onderin/midden verzoop de motor maar de electroden van de bougies (ja juiste warmtegraad) bleven wit/grijs!!
Voor de zekerheid weer(..) op valse lucht gecontroleert..was nix aan de hand..

Mijn idee was; die koso is een ruk-ding!
Maar dan nog blijf ik het raar vinden...
Heeft iemand er een andere theorie over?
eens kijken of ik een plaatje kan vinden hoe de bougie er uit zag...
 
Heb je de bougie test ook uitgevoerd in het midden/probleem gebied of enkel bij die 100km-u?

Ja, meteen met sproeier 90.. dat zag er goed uit.. Later was dat mijns inziens niet meer nodig omdat hij in het middengebied voelbaar rijker/te rijk liep..

met 140 was het een kunst m vanuit stilstand weg te komen (verzuipen) maar bovenin kennelijk wel te arm.. erg vreemd..
 
Dan zou ik toch inzetten op een onjuist ontstekingstijdstip en/of vervroeging. Vooral als hij te laat staat kan de boel best snel te heet worden.

Weet ik, maar;
-Met de jikov is dit verschijnsel er niet.
- de onsteking is electronisch, speciaal voor dit ding en is niet af te stellen- maar heb 'm destijds wel met stroboscoop gecontroleerd..
 
Laatst bewerkt:
Een bougie af kunnen lezen en daar een conclusie uit trekken is een vak op zich wat maar weinigen kunnen.

Als je dan de test ook nog eens niet goed uit voert zegt het beeld en de kleur van de bougie helemaal niets.

Nog 1 keer.

Zoek een lang stuk rechte weg op en laat de motor voluit in toeren en trekkend door lopen naar de max haalbare snelheid. Vervolgens contact uit en koppeling in zodat de motor meteen af slaat en niet meer rond gaat.
En dan pas de kleur aflezen.

Deze manier van afstellen is dus alleen geschikt om de afstelling van de hoofdsproeier te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Een bougie af kunnen lezen en daar een conclusie uit trekken is een vak op zich wat maar weinigen kunnen.

Als je dan de test ook nog eens niet goed uit voert zegt het beeld en de kleur van de bougie helemaal niets.

Nog 1 keer.

Zoek een lang stuk rechte weg op en laat de motor voluit in toeren en trekkend door lopen naar de max haalbare snelheid. Vervolgens contact uit en koppeling in zodat de motor meteen af slaat en niet meer rond gaat.
En dan pas de kleur aflezen.

Deze manier van afstellen is dus alleen geschikt om de afstelling van de hoofdsproeier te controleren.

En jij 'vind'dat ik dat niet deed''
hey, ik herinner je nog van een vorig topic..
Ik wil je -weer-van harte uitnodigen je de moeite te besparen om op mijn topics te reageren.. :Y
- ook al is dit een openbaar forum en 'heb jij het recht' zoals je zelf zegt- om te reageren.
 
Echt waar?

Colortune snap ik nietzo.. kan niet onder de tank kijken onder het snel rijden.. en werkt zo'n ding wel met een 2 takt?


Colortune werkt ook met 2 takt, er wordt als het goed is een kleurenkaart meegeleverd. Co meter of airfuel meter werkt ook. Weliswaar niet onder belasting, maar je krijgt wel een indicatie.
 
..of ik zou een systeem met spiegeltjes moeten maken dat ik het tijdens het rijden kan zien..?
Zou die koso dan toch iets deugen? :P
Hmmm..
 
Laatst bewerkt:
Je naald gaat gewoon omhoog bij voldoende gasgeven, dus doet de hoofdsproeier ook bij onbelast gegeven mee.

Dat klopt, maar in de vrij 'voldoende'gas geven en een moment constsnte flow/vaccuum hebben EN het blok niet aan barrels revven lijkt me moeilijk..
Nu snap ik rollerbanken.. ofzo?

Als ik naar zo'n rollerbank-boer ga moet ik dan die carburateur van de plank meenemen? :+
 
Dat, of CO meten.
Met de huidige benzine hou je witte bougies tot hij verzuipt. De kleur van je bougie zegt niets meer over je brandstofverhouding.

Ehm, ik moet zeggen dat de bougie van mijn andere jawa wel 'vlgs het boekje' gekleurd is..
en met huidige benzine(met ruimersetje onderweg mee) afgesteld is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan