koppeling blijft plakken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gespierde spijker

MF veteraan
23 jul 2011
7.242
18
Hallo mensen.

Ik heb sinds een paar weken een leuke honda NTV650 naked en ik heb een vraag aan de kenners.

Mijn koppeling komt niet goed los waardoor hij niet soepel schakelde.
Ik heb de kabel maximaal strak gezet zonder dat deze onder spanning staat natuurlijk.

Dan nog komt de koppeling niet lekker los.
Wanneer de motor draait op de middenbok en ik knijp de koppeling helemaal in Tot het handvat en klik hem in zijn versnelling dan gaat het achterwiel op halve snelheid draaien.
Dus slipt wel maar ontkoppeld dus niet voldoende.

Ik weet natuurlijk niet welke olie precies erin is gegaan laatste wissel door vorige eigenaar.
Dit zou niet heel lang geleden zijn en naar zijn zeggen is er een a merk motorfiets olie in gegaan.

Motor is uit 1996 en heeft nu 37K gelopen.

Alvast bedankt!
 
Dat is normaal gedrag, komt door het meebewegen van de olie. Als het goed is zit er ook totaal geen kracht achter en kan je het wiel weer stoppen met je pink (wel ff voorzichtig testen natuurlijk :) )

En coppeling :')
 
Laatst bewerkt:
20160507_200258_zpseuqg9d5k.jpg
 
Heb je al geprobeerd om de koppelingshendel zeg maar dmv snel pulserend in en uit te knijpen ? Vaak komen de platen dan wel los van elkaar.

Heeft de motor lang stilgestaan soms ?
Koppelingskabel moet je goed afstellen met speling kijk in je WPH voor de afstelling van jouw motor.
Misschien heeft de vorige eigenaar er ineens full syntheet olie ingemikt? Vraag ernaar welke olie.
Mocht het allemaal niet helpen dan de boel open maken en de platen opmeten op slijtage ?
Koppelings platen goed dan half syntheet olie erin en de platen schoonmaken in benzine en opnieuw in de juiste volgorde inbouwen.
 
Vanmiddag nieuwe olie en filter besteld.

BEL-RAY EXP 10W40 4L + oliefilter.

Komt morgen binnen dus zal snel vervangen en ''hopen'' dat het dat is maar dat geluk heb ik meestal niet.
 
Toch wel, de cc's (koppen) en daarmee het vermogen kunnen iets verschillen maar in de basis zijn transalp, africa twin, ntv en hawk blokken allemaal hetzelfde. en ze zijn in de regel inderdaad behoorlijk betrouwbaar.

De koppeling kan blijven plakken door oude koude olie maar mocht dat het geval zijn dan is het "losmaken" ervan simpel. Met de motor uit in de 1 zetten, koppeling in knijpen, voorrem vasthouden en starten. De motor zet een klein stapje naar voren maar door het draaien van de motor en het tegenhouden van de draaiing van het wiel moeten de platen wel loskomen. Een andersinds normale situatie dus je doet er niks mis mee. Ook verkeerde olie kan het plakken veroorzaken dus vervanging van de olie is een goed begin.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn redelijk "veilig" gebouwd. 50 tot 65 pk. temeer de de rede dat ze zo lang heel blijven; er word nooit echt veel vermogen van gevraagd. Maar meer vermogen is zeker mogelijk. In Amerika word of werd (dat weet ik niet) er best actief met de hawks in competitie geracet waardoor er daar ook best wel wat aftermarket voor te vinden is. Andere nokkenassen, iets meer compressie en een optimaal in en uitlaat traject doen een hoop. Ik heb ze daar op fora met 80pk voorbij zien komen dus er is zeker wat mogelijk. ga je echt topvermogen vragen dan zal de betrouwbaarheid wel in het geding komen maar er is zonder al te veel risico wel wat meer uit te halen ja.
 
Laatst bewerkt:
Toch wel, de cc's (koppen) en daarmee het vermogen kunnen iets verschillen maar in de basis zijn transalp, africa twin, ntv en hawk blokken allemaal hetzelfde. en ze zijn in de regel inderdaad behoorlijk betrouwbaar.

De koppeling kan blijven plakken door oude koude olie maar mocht dat het geval zijn dan is het "losmaken" ervan simpel. Met de motor uit in de 1 zetten, koppeling in knijpen, voorrem vasthouden en starten. De motor zet een klein stapje naar voren maar door het draaien van de motor en het tegenhouden van de draaiing van het wiel moeten de platen wel loskomen. Een andersinds normale situatie dus je doet er niks mis mee. Ook verkeerde olie kan het plakken veroorzaken dus vervanging van de olie is een goed begin.


Dit ga ik straks even proberen.
Kwaad kan het niet.

Zal toch het zaakje effe open moeten maken en alles even goed nalopen.
 
Toch wel, de cc's (koppen) en daarmee het vermogen kunnen iets verschillen maar in de basis zijn transalp, africa twin, ntv en hawk blokken allemaal hetzelfde. en ze zijn in de regel inderdaad behoorlijk betrouwbaar.

De koppeling kan blijven plakken door oude koude olie maar mocht dat het geval zijn dan is het "losmaken" ervan simpel. Met de motor uit in de 1 zetten, koppeling in knijpen, voorrem vasthouden en starten. De motor zet een klein stapje naar voren maar door het draaien van de motor en het tegenhouden van de draaiing van het wiel moeten de platen wel loskomen. Een andersinds normale situatie dus je doet er niks mis mee. Ook verkeerde olie kan het plakken veroorzaken dus vervanging van de olie is een goed begin.


Dit foefje heb ik gisteren gedaan en idd hij "hopt" een klein beetje bij de start.
Bij thuiskomst was het nog niet weg dus misschien een paar keer doen?
Vermoord ik zo niet de startmotor trouwens ?

Vandaag komt de olie en filter binnen .

Hou jullie op de hoogte.
 
Toch wel, de cc's (koppen) en daarmee het vermogen kunnen iets verschillen maar in de basis zijn transalp, africa twin, ntv en hawk blokken allemaal hetzelfde. en ze zijn in de regel inderdaad behoorlijk betrouwbaar.

De koppeling kan blijven plakken door oude koude olie maar mocht dat het geval zijn dan is het "losmaken" ervan simpel. Met de motor uit in de 1 zetten, koppeling in knijpen, voorrem vasthouden en starten. De motor zet een klein stapje naar voren maar door het draaien van de motor en het tegenhouden van de draaiing van het wiel moeten de platen wel loskomen. Een andersinds normale situatie dus je doet er niks mis mee. Ook verkeerde olie kan het plakken veroorzaken dus vervanging van de olie is een goed begin.
Waarom zou je zo de starter willen belasten?


Blok starten. Warm draaien.
Voorwiel tegen muurtje.
Voorrem er bij, en dan met koppeling in in 1e zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan