vliegwieltrekker

gjvz

MF'er
20 okt 2014
76
7
Wie kan mij vertellen wat voor vliegwieltrekker ik nodig heb voor een Honda CB 400N 1979?

Mvg. Gijs
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb wel wat rondgekeken maar ik zou graag de maatvoering van de trekker willen hebben.
En ik weet niet of er verschil zit tussen de CB 400 en de CB 450.
En dat van die steekas; daar had ik wel iets over gelezen maar ik ga liever voor een originele
vliegwieltrekker.Dus in feite ben ik op zoek naar de maatvoering van deze trekker.
Ik zit ook een beetje met de onderlinge verschillen. de een heeft 22mm, de andere 26mm de volgende 27mm. Maar welke is nou de goeie?
 
Ik ben niet bekend met vliegwielen van een CB. Maar valt daar niet aan te meten?
Als je de diameter kunt vaststellen en wetende dat de schroefdraad doorgaans metrisch fijn is, dan kom je toch een heel eind?
Een originele trekker zou ook mijn voorkeur hebben. Die kunt je beheerst op spanning zetten. (zonder het risico van beschadigen)

Misschien je vraag op een specifieker CB 400 forum plaatsen. Zo nodig worldwide. (USA, GB)
 
Spoed kammetje erin als de moer/bout verwijderd is. Diameter eidigd op een logische hele millimeter maat. Het is echt geen rocker science hoor. Gewoon effe 1tje draaien uit een frot ijzer, klaar.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.
Het is een beetje moeilijk te meten want de draad ligt nogal diep.
Volgens mij is het ook een 20 x 1.5
Dus dan moet ik daar maar naar op zoek gaan.
Maar zover ik nu ervaar ligt deze maat niet voor het oprapen.
full

(Natte droom is goed gevonden maar niet de ultieme) ;)
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of je de link van gewaardeerd MF lid Gassen niet bestudeerd hebt.
In die link staat toch duidelijk:

Oil drain plug, 20mm with 1.5mm thread
(Cheap replacement for official flywheel extractor)


Dus met een M20 olie-aftap-bout van een auto, tractor of stationaire motor gaat het lukken.
Deze kun je gebruiken als vervanger van een originele "dure" vliegwieltrekker

Zo'n "ding" ziet er zo uit: m20 x 1.5 plug - Google zoeken

Het maakt niet uit welke kleur je neemt. :+

(en pas terugkomen hier, met foto's, als je vliegwiel er af ligt!)
 
TS, Wat???? ZUCHT???? (zie het nu pas)

Je hebt hier van meerdere MF-ers uiterst correcte antwoorden en hulp aangeboden gekregen.

Succes met je klus!
(i rest my case)
 
Natuurlijk heb ik de link van MF lid Gassen bestudeerd en begrepen maar ik vraag om een
originele vliegwieltrekker. Ik ben er nu achter gekomen dat het een trekker van m20x1.5 moet zijn.
Deze komt schijnbaar niet veel voor maar ik heb er toch een gevonden.
Dus al met al, was de vraag; een originele vliegwieltrekker.
Maar toch weer bedankt voor de reactie.
 
Ik heb de originele vliegwieltrekker binnen.
Deze is toch wat professioneler.
Daar komt nog bij dat een M20 bout een treksterkte heeft van 8.8 en deze
vliegwieltrekker 12.2, dus aanmerkelijk sterker.
Het is verstandig bij gebruik de draad wat in te vetten met molykote.

0TWuBYk.jpg

VlUhFiS.jpg

WWXbv3B.jpg

mKKoAjh.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je hebt dus gewoon een veredelde M20 x 1,5 bout gebruikt.
En niet een professionele vliegwiel-trekker zoals is afgebeeld op het plaatje van DutchMicro.

"Goed gereedschap het halve werk?" :?

M20 bouten zijn overigens in diverse treksterktes verkrijgbaar. (dus óók hoger dan 8.8)

Het "voordeel" :N van de hoge treksterkte van jouw bout-vliegwieltrekker is, dat je (als het zwaar gaat) eerst de interne schroefdraad van het vliegwiel kapot draait of stuk trekt en dan pas de externe draad van je bout-vliegwieltrekker. Dat risico loop je bij de professionele vliegwieltrekker van DM nagenoeg niet.

Je vliegwiel ligt eraf zo te zien. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan