Waarom moeilijk schakelen bij laag oliepeil?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik zou graag jullie hulp inroepen om iets te begrijpen.

Vanochtend iets vreemds meegemaakt. Ik wilde gaan rijden met mn Honda CBR1000f. Gestart en rijden maar. Na 100 meter viel het me op dat ik alleen in de 1e en 2e versnelling kon komen. Ook met kracht wilde de motor niet in de 3e versnelling. De koppeling werkte prima. Ik ben gestopt en heb gekeken of het pookje ergens tegen aan liep. Dat bleek niet het geval. Toen de olie gepeild en het bleek dat er te weinig olie in zat (oeps!). Olie bijgevuld en alles was oke daarna. Schakelen ging weer prima.

Mn vraag : Hoe komt het dat schakelen moeilijk/niet gaat als het oliepeil laag is? De koppeling deed het prima.

Alvast bedank voor het meedenken.

Hoi,
Aad.
 
Lijkt me dat er deels smering van de pomp komt. En als die misschien geen druk kan leveren..mag je misschien wel heel blij zijn dat er niet meer moeilijk ging lopen..?
 
Hoe lang heb je gewacht met peilen van de olie? Als je gelijk peilt als de motor uit staat dan is het niveau sowieso lager omdat de olie nog niet terug is gezakt in het carter.
 
Ff het draaipunt van het schakelpedaal goed smeren.


Jep, dat was het dus. Vandaag weer schakel problemen. Het bleek dat het pookje niet uit zich zelf naar de middenstand terug ging. Het pedaal liep te stroef. Smeren van de draaipunten verhielp het euvel. Het heeft dus niets met het oliepeil te maken denk ik.
Bedankt voor het meedenken.

Hoi,
Aad.
 
wel, je zou zeggen dat als je eenmaal rijdt de olie wel overal heen gespetterd wordt..
De versn. bak van mijn enfield zit bijna een liter fliessfett in.. en dat moet je aftoppen met olie.. dier er vervolgens weer uitlekt..
Na enige lekvrije tijd ging het schakelen moeilijker..
Weer een plens olie bijgedaan en het euvel wat over..
 
Moderne motorfietsen van na het stoom tijdperk :P hebben zoiets moderns als een schakelpedaal dat op een eigen draaipunt zit en vervolgens via een stangstelsel verbonden zit met een schakelhevel op/in/aan het motorblok.
En dat draaipunt wil wel eens roestig worden waardoor het schakelpedaal niet meer soepel wil draaien om zijn scharnierpunt of 1 van de verbindings kogeltjes of wat er ook voor verbinding gebruikt wordt roest vast.
 
Het ding dat jij beschrijft ervaar ik al op honda modellen van af begin jaren 70.
Nooit een kapotte bak gehad,alleen lastiger schakelen bij laag niveau.
Waarom.......minder spat smering op de schakel wals?
Geen idee,gewoon lekker hoog olie niveau houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan