Start problemen met Honda CB250 rs

mooiwerk

Rookie
27 mei 2016
5
0
Sinds een paar weken ben ik bezig met de reparatie van een Honda CB250rs uit 1982.
Het probleem wat ik heb is het volgende: wanneer ik de motor aandruk start deze eigenlijk best snel maar wanneer ik de startmotor gebruik gaat het eigenlijk niet.
Ik heb de bougie er uitgehaald en goed aan de aarde liggen maar zie geen vonk.
Via het Honda boek heb ik diverse metingen uitgevoerd en volgens deze metingen blijkt dat de CDI unit defect is.
Nu zou ik dat graag zeker willen weten en is de vraag of iemand mij kan helpen met het antwoord of misschien wel een CDI unit heeft liggen zodat ik het even zou kunnen testen voordat ik een nieuwe koop en er later achter kom dat het toch ergens ander aan ligt.
Concreet is mijn vraag hoe kan ik zeker weten dat de CDI unit defect is.
Ik heb een foto bijgevoegd van de CDI unit

alvast bedankt voor de moeite
Aaldrik.
full
 
als de motor met aanduwen wel start, ligt het dus niet aan de cdi.
wat wel kan gebeuren is dat jij met een te zwakke accu start en dat de spanning tijdens het starten te ver omlaag gaat, en dan heb je idd geen vonk meer terwijl de startmotor de krukas nog wel rond krijgt.
dus het probleem zit in de accu.
 
Bedankt voor de tips.
Ik zal deze week er een accu naast zetten zodat ik zeker weet of er voldoende spanning is.
Wat de compressie betreft is dat wel goed want wanneer ik de motor aandruk krijg ik veel weerstand, ik mag er toch vanuit gaan dat dat een goede indicator is.
En ook speciaal bedankt voor het how to ...topic.

ik hoop eigenlijk nog dat er zich iemand meld met een werkende Cdi unit maar ja hoeveel geluk moet je daar voor hebben.

groet en bedankt
Aaldrik.
 
ik mag er toch vanuit gaan dat dat een goede indicator is.

Gissen is missen.
Meten is weten.

En als je hulp zoekt dan is het misschien wel handig om op de gestelde vragen een antwoord te geven. Anders heeft hulp vragen geen zin.
 
Laatst bewerkt:
Sorry ik had de vraag maar half gelezen de motor heeft 45000 km gereden.
Ik heb er net een goede auto accu naast gezet en heb nog steeds geen goede vond.
Heb ook de bobine doorgemeten inclusief de bougie kabel en dit lijkt allemaal goed.

Wat de compressie betreft hoe kun je die meten en wat ik niet snap is het verband tussen de vonk van de bougie en de compressie.
Het zou toch zo moeten zijn dat ik eerst een goede vonk moet hebben alvorens ik verder zou moeten gaan of maak ik hier een denk fout.
 
als de motor met aanduwen wel makkelijk start, en met electrisch starten niet, dan is het toch de spanning die teveel zakt.
je kan het ook controleren door te starten met de bougies eruit.
de startmotor heeft het dan veel makkelijker doordat er geen compressie is.
als er dan wel een vonk is, dan moet je het daarin zoeken.
 
Sinds een paar weken ben ik bezig met de reparatie van een Honda CB250rs uit 1982.
Het probleem wat ik heb is het volgende: wanneer ik de motor aandruk start deze eigenlijk best snel maar wanneer ik de startmotor gebruik gaat het eigenlijk niet.
Ik heb de bougie er uitgehaald en goed aan de aarde liggen maar zie geen vonk.
Via het Honda boek heb ik diverse metingen uitgevoerd en volgens deze metingen blijkt dat de CDI unit defect is.
Nu zou ik dat graag zeker willen weten en is de vraag of iemand mij kan helpen met het antwoord of misschien wel een CDI unit heeft liggen zodat ik het even zou kunnen testen voordat ik een nieuwe koop en er later achter kom dat het toch ergens ander aan ligt.
Concreet is mijn vraag hoe kan ik zeker weten dat de CDI unit defect is.
Ik heb een foto bijgevoegd van de CDI unit

alvast bedankt voor de moeite
Aaldrik.
[afbeelding]
Vergeet de cdi.
Ding werkt bij aanduwen, dus....

Je startsysteem heeft een defect. Dat kan de accu zijn, of starter. Of iets daaromheen, maar dit zijn de twee eerste verdachten.

Multimeter op accupolen, en meten tijdens startpoging.
 
Bedankt voor de tips.
Ik zal deze week er een accu naast zetten zodat ik zeker weet of er voldoende spanning is.
Wat de compressie betreft is dat wel goed want wanneer ik de motor aandruk krijg ik veel weerstand, ik mag er toch vanuit gaan dat dat een goede indicator is.
En ook speciaal bedankt voor het how to ...topic.

ik hoop eigenlijk nog dat er zich iemand meld met een werkende Cdi unit maar ja hoeveel geluk moet je daar voor hebben.

groet en bedankt
Aaldrik.
Vergeet de cdi.
Vergeet ook compressie.
Je blok doet t toch prima?

Je krijgt het alleen niet goed aan mbv electrische start, wel met aanduwen.
 
Een 250cc die al 45000km gelopen heeft dat is niet niks voor zo'n klein hoogtoerig blokje.
Verbruikt hij ook veel olie?

En voor degenen die niet begrijpen dat een te lage compressie ervoor kan zorgen dat een motor niet elektrisch te starten is maar wel aan te duwen, die zou ik even willen vragen om stil te staan bij de omwentelingssnelheid van de krukas bij elektrisch starten en bij aanduwen.

Even een voorbeeld uit de koekblik wereld. Men neme een kats versleten mercedes indirekt ingespoten diesel met snelgloeispiralen en een snel draaiende startmotor. Ondanks al deze noodoplossingen wil de diesel niet meer starten. Vervolgens knoop je dat ding achter een ander koekblik en sleep je hem aan. Echt waar ongelogen binnen 10meter lopen dat ding. En ja de accu was ook goed en nee ook op 24v, terwijl de boordspanning 12v is, wilde hij niet meer starten.

Of een 2takt brommobiel niet elektrisch te starten maar aanduwen en binnen 5 meter lopen. Oorzaak ook een kats versleten blokje.
 
Laatst bewerkt:
Of de motor olie verbruikt weet ik niet, de motor is van mijn zoon en deze heeft er nog geen 100 km mee gereden.

Wat ik niet snap is het volgende:
Wanneer ik de bougie er uithaal krijg ik geen normale vonk en dat zou toch wel moeten.
(bougie zit wel goed tegen een ongeisoleerde bout van het blok aan )
 
Kabelbreuk in de bobinekabel naar de bougie?
Defekte bougie?
Slechte massa waar de bougie tegen aan ligt?
Met aanduwen loopt hij wel vrijwel direct goed, dus aan de ontsteking ligt het niet.

Wat over blijft kan een stukje veiligheidscircuit zijn of het relais dat de CDI inschakelt als aan alle veiligheidsvoorwaarden voldaan is.

Ik zou het bedradingsschema na moeten lopen hoe dat werkt.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet snap is het volgende:
Wanneer ik de bougie er uithaal krijg ik geen normale vonk en dat zou toch wel moeten.
(bougie zit wel goed tegen een ongeisoleerde bout van het blok aan )

Mijn reactie was als antwoord op bovenstaande door TS gevraagd :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan