Check olie melding op Gsxr Srad

20 mei 2011
177
4
Stadskanaal
Vraag,

Ik heb een Gsxr Srad 750 van 1999. Hij heeft een aantal jaartjes stil gestaan.

Nieuwe accu erin, nieuwe olie en filter erop en het was starten en lopen alsof ik hem gisteren had weg gezet.

Maar, nu geeft hij de melding check in combinatie met het olielampje. Er zit voldoende olie in, op 3 kwart in het glaasje rechtop.

Wat zou dat kunnen zijn?
 
Misschien luchtbel in het filter of leiding ( je kunt het beste eerst het filter vol gieten met olie en dan zo snel mogelijk het filter er op schroeven) zodat de oliepomp zomin mogelijk Zonder olie draaid .
 
Ter aanvulling trouwens. Er zit 10w40 halfsynthetische olie in geschikt voor motoren. Ik heb in de winkel nagevraagd welke olie erin moest, en ze kwamen met dat recept.


Het is een f1 indicatie storing !! Geen olie druklampje

Er gaat ongeveer 2.7 ltr olie in hoeveel heb je erin gedaan ?

Je moet na het vullen de motor eventjes 1 minuut laten draaien pas dan gaat dat lampje uit.Een tijdje wachten de olie laten zakken daarna evt bijvullen.

Als eerste altijd je oliefilter vullen met olie dat scheelt al een berg gezeik. ;)

Dat lampje kan ook een storing aangeven maar dan moet je een diagnose stekker gebruiken om die uit te kunnen lezen.

Of paperclip gebruiken dan die wel in de goede gaten prikken :)
 
Laatst bewerkt:
Het is een f1 indicatie storing !! Geen olie druklampje

Er gaat ongeveer 2.7 ltr olie in hoeveel heb je erin gedaan ?

Je moet na het vullen de motor eventjes 1 minuut laten draaien pas dan gaat dat lampje uit.Een tijdje wachten de olie laten zakken daarna evt bijvullen.

Als eerste altijd je oliefilter vullen met olie dat scheelt al een berg gezeik. ;)

Dat lampje kan ook een storing aangeven maar dan moet je een diagnose stekker gebruiken om die uit te kunnen lezen.

Of paperclip gebruiken dan die wel in de goede gaten prikken :)

FI.. Fault indicator.
 
Super bedankt voor het meedenken mannen!

Ik ga straks proberen of het lampje na een minuut automatisch uitgaat. Als dat niet helpt even de pool van de accu af.

Het bijzondere in het geheel is:

Ik heb het filter leeg geplaatst. Dat was niet slim begrijp ik nu. Ik heb de motor gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid olie, 2,7 ltr, Toen heb ik de motor even laten lopen om het filter te vullen. Daar gaf hij geen storing op. Toen heb ik de motor weer even laten staan en zag ik dat het glaasje leeg was en zich niet weer vulde.

Ook na een tijdje staan kwam er geen olie weer voor het glaasje. Mij is uitgelegd dat het glaasje tot de helft, of voor 3 kwart gevuld moet zijn met olie. Dus heb ik er nog een halve liter bijgevuld.

Ik heb er nu zo'n 150-200km mee gereden. Als ik het oliepeil nu controleer na een nacht stil staan staat hij nog steeds keurig op 3 kwart in het glaasje. Maar gisteren gaf hij met starten deze melding.

Loop ik geen risico op motor schade door er nu mee te gaan rijden?
 
Super bedankt voor het meedenken mannen!



Het bijzondere in het geheel is:

Ik heb het filter leeg geplaatst. Dat was niet slim begrijp ik nu.
Bijna niemand doet het zo behalve een goede monteur.Het is geen issue dus geen nood!
Ik heb de motor gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid olie, 2,7 ltr, Toen heb ik de motor even laten lopen om het filter te vullen. Daar gaf hij geen storing op. Toen heb ik de motor weer even laten staan en zag ik dat het glaasje leeg was en zich niet weer vulde.

Ook na een tijdje staan kwam er geen olie weer voor het glaasje. Mij is uitgelegd dat het glaasje tot de helft, of voor 3 kwart gevuld moet zijn met olie. Dus heb ik er nog een halve liter bijgevuld.
Dat is normaal de olie gaat je oliefilter vullen en verdeeld zich in je blok dan vul je idd even wat bij.Hou wel je motor hierbij recht horizontaal in DUS....NIET bijvullen als je motor op de zij-standaard staat want dan gaat er wel 8 ltr in O-)

Vind zelf dat als je al 2,7 ltr erin had zitten en dat je daarna er nog 0,5 ltr kon bijvullen al redelijk veel?
Ik heb er nu zo'n 150-200km mee gereden. Als ik het oliepeil nu controleer na een nacht stil staan staat hij nog steeds keurig op 3 kwart in het glaasje. Maar gisteren gaf hij met starten deze melding.
Oke, je had er al meegereden dan moet die f1 melding allang weg zijn.Dat lampje gaat vrijwel meteen na het starten uit.

Je zal nu moeten kijken welke storingsmelding je motor geeft op je dash ? Een dealer kan dat snel eventjes voor doen want jij zelf kan het niet denk ik ;)

Meestal als een motor lang stil staat dan zal er wel een connector gecorrodeerd zijn die deze fout geeft.
Loop ik geen risico op motor schade door er nu mee te gaan rijden?

Je weet nu niet wat er niet goed is dus rijden met een rood lampje is nooit slim ;)
 
Laatst bewerkt:
Als er chec in display staat start de motor niet, en dat heeft niks met de olie te maken. Is gewoon een startbeveiliging ingeschakeld. Ook bij een FI code staat er geen chec!


Ik ging hier vanuit :)

Vraag,

Ik heb een Gsxr Srad 750 van 1999. Hij heeft een aantal jaartjes stil gestaan.

Nieuwe accu erin, nieuwe olie en filter erop en het was starten en lopen alsof ik hem gisteren had weg gezet.

Maar, nu geeft hij de melding check in combinatie met het olielampje. Er zit voldoende olie in, op 3 kwart in het glaasje rechtop.

Wat zou dat kunnen zijn?


Dat de f1 bleef staan tijdens het rijden de check melding zou niet meer van toepassing moeten zijn als hij startte !
 
Laatst bewerkt:
Update.

Ik heb nog geen melding weer gehad. Intussen weer zo'n 250km erbij gereden.

Ik heb de motor een beurt gegeven. Daarna ben ik ermee gaan rijden. Heb zo'n 150 km gereden. Daarna gaf hij plots de melding. Dat deed hij daarvoor niet. Dus ik heb niet 150km gereden met de melding.

Maar, hij heeft de melding maar een aantal keren gegeven toen ik hem starte. Ik heb hem toen een halve dag laten staan omdat ik het niet vertrouwde. Toen ik hem Eind van de middag weer starte was de melding weg. Daarna ook niet weer terug gekomen.
 
Update.

Ik heb nog geen melding weer gehad. Intussen weer zo'n 250km erbij gereden.

Ik heb de motor een beurt gegeven. Daarna ben ik ermee gaan rijden. Heb zo'n 150 km gereden. Daarna gaf hij plots de melding. Dat deed hij daarvoor niet. Dus ik heb niet 150km gereden met de melding.

Maar, hij heeft de melding maar een aantal keren gegeven toen ik hem starte. Ik heb hem toen een halve dag laten staan omdat ik het niet vertrouwde. Toen ik hem Eind van de middag weer starte was de melding weg. Daarna ook niet weer terug gekomen.

Nogmaals:

Je had de rode stopknop zeker om staan? Of in de versnelling met de standaard uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan