Onstekkingspoel

JerZ

Rookie
28 mei 2016
15
0
hallo

ik heb een vraag over de werking van een ontsteking van een 4 takt motor.

ontstaat er een vonk bij de uitlaatslag?

dus heb je nu bij elke krukas wenteling een vonk?
 
Ja, dat snap ik, maar dat is geen uitlaatslag, het is dus ook geen wasted spark zoals bij een viertakt waarbij gevonkt wordt met de zuiger boven, maar zonder brandbaar mengsel.

als je wasted spark nu eens gewoon vertaald naar het nederlands, zal je merken dat je het woord "uitlaat" in geen enkele vorm nergens voor nodig hebt.
het is gewoon een verspilde/zinloze vonk.
 
Wat gebeurt er als je een bougie kortsluit?
Blijft de andere dan vonken?

'k zal dat eens uittesten deze week.
maar ik vermoed van wel, want als je 1 dop los maakt, zou volgens die tekeningen het circuit onderbroken moeten zijn en de andere bougie niet meer mogen werken.
kortsluiting van 1 bougie zou dan in priciepe hetzelfde resultaat moeten geven.
 
Is het niet zo dat als je vanuit de secundaire spoel kijkt, beide bougies naar massa parallel staan, of mis ik iets ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het niet zo dat als je vanuit de secundaire spoel kijkt, beide bougies naar massa parallel staan, of mis ik iets ?
Ja je mist iets. De spoel zit zelf nergens aan massa.
Parallel zou ook alleen maar werken als de elektrode afstanden exact gelijk zouden zijn.
Als de enen dichter staat zal hij daar overslaan en niet op de bougie die verder open staat.
Ook zou bij kortsluiting van een bougie de ander niet meer vonken.
Vervang de bougies in de afbeelding bovenaan eens door lampjes.
 
'k zal dat eens uittesten deze week.
maar ik vermoed van wel, want als je 1 dop los maakt, zou volgens die tekeningen het circuit onderbroken moeten zijn en de andere bougie niet meer mogen werken.
kortsluiting van 1 bougie zou dan in priciepe hetzelfde resultaat moeten geven.

Ik denk eerder dat ze parallel staan, dan kan je er 1 gerust loshalen en blijft de ander werken.
 
En nou?
full
 
als 1 lamp in kortsluiting ligt, zal de andere ook niet branden (zie uitleg hieronder ;) )

vermits een bougie niet echt last heeft van te hoge spanning, zal de ene dus wel vonken als de andere in korsluiting ligt (dom natuurlijk om dat pas nu door te hebben door die tekening :$ ), maar nu moet ik het niet meer testen :)
 
De reden dat wanneer je een dop los trekt de andere wel blijft vonken is dat de spanning door zal slaan in de bobine naar massa. Als je dit lang genoeg blijft doen zal de isolatie beschadigd raken en kan je de bobine weggooien.
 
ja je mist iets. De spoel zit zelf nergens aan massa
Ok, maar vanuit de spanningsbron gezien staan beide bougies wel degelijk parallel, vandaar mijn opmerking "hangt van je referentie af". Mijn referentie is de spanningsbron, de spoel, maar daar mag ik dus niet vanuit gaan ?

Als ik het vanuit bougie 1 naar bougie 2 kijk, dan staan beide bougie's in serie, samen met de spoel, dus massa, bougie 1, spoel, bougie 2 massa. Als je het zo stelt loopt de stroom van massa naar massa, maar dat is niet logisch.

Laten we het zo stellen, er loopt een stroom wanneer er een vonk overslaat (bougie electrode).
Deze stroom gaat naar de massa, het motorblok dus.

Een stroom gaat dan alleen lopen als er een potentiaal verschil ontstaat, waar ontstaat dat potentiaal verschil hier tussen ? massa en massa ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, maar vanuit de spanningsbron gezien staan beide bougies wel degelijk parallel, vandaar mijn opmerking "hangt van je referentie af". Mijn referentie is de spanningsbron, de spoel, maar daar mag ik dus niet vanuit gaan ?

Als ik het vanuit bougie 1 naar bougie 2 kijk, dan staan beide bougie's in serie, samen met de spoel, dus massa, bougie 1, spoel, bougie 2 massa. Als je het zo stelt loopt de stroom van massa naar massa, maar dat is niet logisch.

Laten we het zo stellen, er loopt een stroom wanneer er een vonk overslaat (bougie electrode).
Deze stroom gaat naar de massa, het motorblok dus.

Een stroom gaat dan alleen lopen als er een potentiaal verschil ontstaat, waar ontstaat dat potentiaal verschil hier tussen ? massa en massa ?
Heb je wel eens gehoord van galvanische scheiding?
Er loopt helemaal geen stroom naar massa. dat de bougies aan massa zitten maakt voor de secundaire spoel niks uit want de spoel zelf zit nergens aan massa. Er is geen gesloten kring naar massa dus zal daar ook nooit geen stroom lopen. Kijk nog eens naar het schema met de lampjes.
 
Ja, ik weet wat galvanische scheiding is, en ook hoe een bobine werkt. Ook weet ik dat de vonk het overspringen is van elektronen tgv van een potentiaalverschil. Dit potentiaalverschil tov massa wordt opgewekt door een spanningsverandering in de primaire spoel. Door de koppeling van beide spoelen (magnetisch veld, dus galvanisch gescheiden) ontstaat hierdoor een spanning in de secundaire spoel.

Wil er wel verder op het wisselen van het magnetisch veld ingaan etc, maar dat voegt hier even niets aan toe.

Mijn vraag blijft, waar tussen ontstaat volgens jouw een potentiaal verschil ?
 
Ja, ik weet wat galvanische scheiding is, en ook hoe een bobine werkt. Ook weet ik dat de vonk het overspringen is van elektronen tgv van een potentiaalverschil. Dit potentiaalverschil tov massa wordt opgewekt door een spanningsverandering in de primaire spoel. Door de koppeling van beide spoelen (magnetisch veld, dus galvanisch gescheiden) ontstaat hierdoor een spanning in de secundaire spoel.

Wil er wel verder op het wisselen van het magnetisch veld ingaan etc, maar dat voegt hier even niets aan toe.

Mijn vraag blijft, waar tussen ontstaat volgens jouw een potentiaal verschil ?
Tussen de aansluitingen van de secundaire spoel.
Er gaat een stroom lopen van de ene aansluiting van de spoel door bougie 1 en 2 die in serie staan en dan weer terug naar de andere aansluiting van de spoel. Dat de bougies contact maken met massa doet niet te zaken, het is immers het enige in die kring dat aan massa ligt.
Als je een scheidingstransformator met een aansluiting aan aarde legt gebeurd er ook niks en wanneer je een aansluiting beet pakt zal je daar niks van merken.
Wat begrijp je niet aan de afbeelding met de 2 lampjes?
 
In de eerste instantie zou ik willen zeggen : gezien vanuit de bron parallel, maar dat is tov massa. Je kan de massa idd weglaten in de tekening. Wanneer je dat doet, dan is de stroomkring inderdaad een serie schakeling.

Ik zie waar je heen wilt, je hebt gelijk.

Dit betekent ook dat de richting van de elektronen bij beide bougie's precies anders om is. De elektronen stroom gaat bij de ene bougie van de massa elektrode naar de elektrode, terwijl bij de andere bougie de stroom van de elektrode naar de massa elektrode gaat.

Dit zou te moeten zien zijn aan het verschil in slijtage patroon van de beide bougie's. Ik zal eens bij mijn KR1-s kijken of ik dat kan zien.

Bedankt, nooit geweten, altijd overheen gedacht...
 
als je wasted spark nu eens gewoon vertaald naar het nederlands, zal je merken dat je het woord "uitlaat" in geen enkele vorm nergens voor nodig hebt.
het is gewoon een verspilde/zinloze vonk.
Het gaat niet om het woord, het gaat om het principe, dat kun je uit mijn eerdere reply terug halen.
Nee, dat bedoel ik niet.
Om een motorfiets op elke cilinder in elke compressieslag te laten vonken heb je een hele set puntjes, condensators en bobines nodig, die dan op de nokkenas moeten komen.
Een verdelerkap met rotor is een anders systeem om onderdelen te sparen, maar op een motor al helemaal debiel, volgens mij is Guzzi de laatste die dat geprobeerd heeft.
En een tweetakt heeft geen loze uitlaatslag.
Wasted spark was niet mijn inbreng, het ging mij om een loze slag.
 
Laatst bewerkt:
In de eerste instantie zou ik willen zeggen : gezien vanuit de bron parallel, maar dat is tov massa. Je kan de massa idd weglaten in de tekening. Wanneer je dat doet, dan is de stroomkring inderdaad een serie schakeling.
In het secundaire hoogspanningscircuit komt het motorblok alleen maar voor als doorverbinding en niet als massa van één of ander circuit.
Dit betekent ook dat de richting van de elektronen bij beide bougie's precies anders om is. De elektronen stroom gaat bij de ene bougie van de massa elektrode naar de elektrode, terwijl bij de andere bougie de stroom van de elektrode naar de massa elektrode gaat.
Het secundaire circuit is een serieschakeling waarbij de stroom door beide bougies hetzelfde is. Dus eerste aansluiting bobine --> centrale elektrode bougie 1 --> zijkant bougie 1 --> motorblok --> zijkant bougie 2 --> centrale elektrode bougie 2 --> tweede aansluiting bobine.
Dit zou te moeten zien zijn aan het verschil in slijtage patroon van de beide bougie's. Ik zal eens bij mijn KR1-s kijken of ik dat kan zien.

Bedankt, nooit geweten, altijd overheen gedacht...
 
Bij een 2 takt krijgt iedere naar-boven gaande-slag een vonk.
Bij een 180 graden 2 takt twin, krijgt iedere pot dus ook als de zuiger op/nabij ODP zit, een vonk.
Snappie?


Okee dan, maar als de zuiger naar beneden gaat, wordt het verse mengsel via de spoelpoorten naar boven de zuiger geblazen en dus bevindt zich boven de zuiger een brandbaar mengsel, niet gecomprimeerd want dat gaat de volgende stap worden, maar het lijkt me dat een vonk daar niet tot het gewenste resultaat gaat lijden. (of is het leiden?)
 
Staan deze lampjes in serie of staan ze parallel?[afbeelding]

Als de aftakking in het midden naar massa gaat, maar een van de aansluitingen van de secundaire wikkeling zit nergens aan massa, dan staan ze in serie. (dacht ik)

Bij de tekening van de 2CV staan de bougies met elkaar in serie want de secundaire wikkeling zit niet aan massa zoals bij een normale bobine.
 
Als de aftakking in het midden naar massa gaat, maar een van de aansluitingen van de secundaire wikkeling zit nergens aan massa, dan staan ze in serie. (dacht ik)

Bij de tekening van de 2CV staan de bougies met elkaar in serie want de secundaire wikkeling zit niet aan massa zoals bij een normale bobine.
Wanneer is het een normale bobine?
Bij bijna alle 4 cilinders met 2 bobines zit de secundaire aansluiting niet aan massa.
Die werken namelijk op dezelfde manier als die van de 2cv.
 
Klopt, maar bij een ouderwetse (auto)bobine gaat de secundaire uitgang naar de verdeler en de andere kant van de secundaire wikkeling zit samen met een kant van de primaire wikkeling aan massa en dat is de aansluiting met de 1. 15 is de aansluiting waar de plus aan vast moet.

Zie de tekening ergens hier bovenaan de pagina.
 
Terug
Bovenaan Onderaan