Onstekkingspoel

JerZ

Rookie
28 mei 2016
15
0
hallo

ik heb een vraag over de werking van een ontsteking van een 4 takt motor.

ontstaat er een vonk bij de uitlaatslag?

dus heb je nu bij elke krukas wenteling een vonk?
 
De lelijke eend (Citroen 2CV) had dat al in 1948 en dat scheelt niet alleen een bobine, maar ook een verdeler, verdeelkap en rotor.

post-885-0-15569200-1425715258.jpg


Het is in feite een heel simpel systeem en daar is niks mis mee.
 
Rotor en verdelerkap bedoel je.
het KOST je bij meercilinders juist een extra bobine, en ja motoren hebben dit ook gehad hoor een rotor met verdelerkap, deze is van een Kawa500 2tact

[afbeelding]
Nee, dat bedoel ik niet.
Om een motorfiets op elke cilinder in elke compressieslag te laten vonken heb je een hele set puntjes, condensators en bobines nodig, die dan op de nokkenas moeten komen.
Een verdelerkap met rotor is een anders systeem om onderdelen te sparen, maar op een motor al helemaal debiel, volgens mij is Guzzi de laatste die dat geprobeerd heeft.
En een tweetakt heeft geen loze uitlaatslag.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik me niets bij voorstellen want de tweetakt werkt heel simpel en elke keer als er een zuiger boven komt volgt er een explosie. Bij de viertakt is er om de twee omwentelingen een explosie.

Mijn 59 jaar oude Norton loopt met de bobine van een lelijke eend. de beide bougies staan in feite met elkaar in serie op de enkele bobine en vonken dus tegelijk. De een tijdens de arbeidslag en de andere kant aan het einde van de uitlaatslag.

Bij de tweetakt komt de uitlaatpoort vrij als de zuiger beneden komt en de inlaatpoort komt vrij als de zuiger boven komt. Hij zuigt het mensel naar het carter en als de zuiger naar beneden gaat wordt het verse mengsel via de spoelpoorten naar boven de zuiger gebracht.

Maar ik ben benieuwd of iemand er iets meer over kan vertellen bij de 180 graden tweetakt twin want dat zou dus betekenen dat beide bougies elke 180 graden vonken.
 
Laatst bewerkt:
Bij een 180 graden twin met een bobine heb je ieder 180 graden een vonk op beide bougies.
Dan heb je toch een waisted spark, of begrijp ik het niet goed?
 
Kan ik me niets bij voorstellen want de tweetakt werkt heel simpel en elke keer als er een zuiger boven komt volgt er een explosie. Bij de viertakt is er om de twee omwentelingen een explosie.

Mijn 59 jaar oude Norton loopt met de bobine van een lelijke eend. de beide bougies staan in feite met elkaar in serie op de enkele bobine en vonken dus tegelijk. De een tijdens de arbeidslag en de andere kant aan het einde van de uitlaatslag.

Bij de tweetakt komt de uitlaatpoort vrij als de zuiger beneden komt en de inlaatpoort komt vrij als de zuiger boven komt. Hij zuigt het mensel naar het carter en als de zuiger naar beneden gaat wordt het verse mengsel via de spoelpoorten naar boven de zuiger gebracht.

Maar ik ben benieuwd of iemand er iets meer over kan vertellen bij de 180 graden tweetakt twin want dat zou dus betekenen dat beide bougies elke 180 graden vonken.

Bij een 2 takt krijgt iedere naar-boven gaande-slag een vonk.
Bij een 180 graden 2 takt twin, krijgt iedere pot dus ook als de zuiger op/nabij ODP zit, een vonk.
Snappie?
 
De bougies staan parallel, 1 bobine, je kan de bougie-kabels gewoon verwisselen.
Had de yamaha RD 305 ypvs dat ook niet ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een 2 takt krijgt iedere naar-boven gaande-slag een vonk.
Bij een 180 graden 2 takt twin, krijgt iedere pot dus ook als de zuiger op/nabij ODP zit, een vonk.
Snappie?
Ja, dat snap ik, maar dat is geen uitlaatslag, het is dus ook geen wasted spark zoals bij een viertakt waarbij gevonkt wordt met de zuiger boven, maar zonder brandbaar mengsel. Dat is ook geen bijzonder principe, die indruk kreeg ik omdat er een 70-er jaren fossiel aangehaald werd.
 
Kweenie, als de bougies in serie staan zal de motor stoppen als je een van de bougiedoppen er af trekt.

klopt.
ik heb ook nog nooit gesnapt waarom ze dat op schema's/tekeningen in serie zetten, terwijl de ene gewoon zijn werk blijft doen als je de andere ontkoppelt.
geldt trouwens ook bij in-lijn 4 cylinders met maar 2 bobijnen, daar kan je ook gerust 1 dop los trekken, en dan draait hij gewoon verder op 3 cylinders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan