Motor start soms wel en soms weer niet (Honda CBR 1999)

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.453
145
Ik heb een Honda CBR uit 1999 circuitmotor die de ene keer prima start en de andere keer niet wilt starten.

Het vreemde is dat de startmotor ten alle tijden prima ronddraaid. Zoals gisteren startte de motor vrijwel direct. Ik heb diverse testrondjes gedaan en vervolgens de motor uitgedaan. Na een kwartiertje wilde ik de motor stallen en ineens wilt het geheel niet starten

Wat ik heb gedaan. Alle contacten nagelopen, schoongemaakt en/of contactspray gebruikt. Alle bougies vervangen, carburateurs schoongemaakt, luchtfilter schoongemaakt, verschillende accu's geprobeerd, gecontroleerd of benzine doorvoer wel ok is (brandstof pomp werkt en bougies worden ook nat).

Bovenstaande maatregelen heeft het euvel niet verholpen. Heeft iemand wellicht nog ideeën?

Nu las ik dat een kapotte spanningsregelaar ook het wel/niet starten kan veroorzaken. Alleen vroeg ik mij af of dit bij mij wel aan de orde is omdat de motor niet over een dynamo beschikt?
 
met de aanname dat de accu 100 % is en het laadcircuit ok dan:

mogelijkheid kunnen zijn,
CDI) kast
Pulsgever
bobine
verzopen tijdens het starten.

ps probeer dan eens met een busje snelstart oid rechtstreeks in je luchtfilter te spuiten of deze daarna wel wil aanslaan. Zo ja dan weet je dat het aan je benzine toevoer ligt. Zo nee dan is het iets elektronisch / slechte bedrading/ brakke schakelaars etc stapgewijs nalopen begin met de pulsgever ---> CDI kastje-----> Bobines ----> bougie kabels----> bougiedoppen -----> bougies tevens altijd de bedrading doormeten.
 
Laatst bewerkt:
met de aanname dat de accu 100 % is en het laadcircuit ok dan:

mogelijkheid kunnen zijn,
CDI) kast
Pulsgever
bobine
verzopen tijdens het starten.

ps probeer dan eens met een busje snelstart oid rechtstreeks in je luchtfilter te spuiten of deze daarna wel wil aanslaan. Zo ja dan weet je dat het aan je benzine toevoer ligt. Zo nee dan is het iets elektronisch / slechte bedrading/ brakke schakelaars etc stapgewijs nalopen begin met de pulsgever ---> CDI kastje-----> Bobines ----> bougie kabels----> bougiedoppen -----> bougies tevens altijd de bedrading doormeten.

Kan je met een defecte/brakke pulsgever alsnog prima rondrijden dan? Als ik de motor eenmaal gestart krijg, dan rijdt het perfect.
 
heb je de orginele sleutels nog ? probeer het eens met de reservesleutel. Ik weet het niet zeker maar de chipherkenning in je sleutel blokeert ook het starten. Startmotor gaat wel rond maar slaat niet aan dan.
 
Ik heb geen sleutels. De motor is omgebouwd naar circuitmotor.

KLopt het dat bij zo'n motor, dat wanneer het starten niet lukt, je het geheel eerst uit moet zetten (off knop) en dan weer aan (on knop) voordat je opnieuw kan starten?
 
het gaat dus om een 600 en het euvel speelt al even : Motor start niet na schuiver (Honda CBR 600 '99)

heb je gecontroleer of de zijstandaard schakeling nog steeds zo zit als voor de crash, je zal geen zijstandaard hebben en dan zou dat contact wel eens problemen kunnen geven na een aantal jaren , corrosie etc.

hoewel ik denk dat de startmotor dan ook niet zou ronddraaien.dan hangt het misschien af of de motor in neutraal staat en je de ene keer wel of niet met de koppeling ingetrokken probeert te starten ?
 
Laatst bewerkt:
Als ik de motor start dan staat deze in neutraal en de koppeling knijp ik in. Zojuist kon ik de motor weer starten. Deze paar minuten laten draaien, daarna uitgezet, en vervolgens wilde deze niet meer starten. Af en toe wel een knal uit de uitlaat, of aanstalten dat het wilde starten, maar meer gebeurde er niet.

Kan een eventuele brakke accu een oorzaak hierin hebben? Dat de startmotor wel prima ronddraaid maar niet genoeg prik om te starten?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld? Ik ben wel eens tegen gekomen op het www dat een motor waarvan de klepspeling te krap is over het algemeen koud beter start dan warm.
 
Wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld? Ik ben wel eens tegen gekomen op het www dat een motor waarvan de klepspeling te krap is over het algemeen koud beter start dan warm.

Geen idee, maar het euvel is begonnen nadat ik een schuiver heb gemaakt. Hiervoor startte de motor, warm of koud, direct Kan daardoor de afstelling verspringen?
 
Ik heb een circuit 600FS (dholda) gehad uit 2001, die had op een gegeven moment hetzelfde probleem. Bleek dat het bij mij aan de roze!! development race CDI lag, deze diende geserviced te worden, verschillende solderingen maakten soms wel, soms geen contact. Wellicht kan je ergens een CDI lenen om dat uit te sluiten.
En wat tevens ook een bekend euvel was bij deze fietsen was dat de aardingpunt van het frame - kabelboom ging corroderen waardoor er vreemde elektra situaties ontstonden. Oplossing was deze kabel los maken schoonmaken / opschuren en terug monteren.

Ook heb ik genoeg racers gezien die onder de tank de HISS ring inc sleutel hadden geplakt. Het zou kunnen dat ze dat bij jou ook gedaan hebben en dat die door de schuivert een tik heeft gehad. Nu moet ik eerlijk bekennen dat bij een CBR uit 99 er volgens mij nog geen HISS op zit/zat? Edit: dat neem ik terug, schijnbaar zijn er wel CBRs uit 99 met HISS, want google zegt: Hey guys I have just bought a 1999 Make CBR F4 and it has the HISS system on it.

Is de fiets verder standaard of zit er HRC CDI / kabelboom etc of andere tuning op?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een circuit 600FS (dholda) gehad uit 2001, die had op een gegeven moment hetzelfde probleem. Bleek dat het bij mij aan de roze!! development race CDI lag, deze diende geserviced te worden, verschillende solderingen maakten soms wel, soms geen contact. Wellicht kan je ergens een CDI lenen om dat uit te sluiten.
En wat tevens ook een bekend euvel was bij deze fietsen was dat de aardingpunt van het frame - kabelboom ging corroderen waardoor er vreemde elektra situaties ontstonden. Oplossing was deze kabel los maken schoonmaken / opschuren en terug monteren.

Ook heb ik genoeg racers gezien die onder de tank de HISS ring inc sleutel hadden geplakt. Het zou kunnen dat ze dat bij jou ook gedaan hebben en dat die door de schuivert een tik heeft gehad. Nu moet ik eerlijk bekennen dat bij een CBR uit 99 er volgens mij nog geen HISS op zit/zat? Edit: dat neem ik terug, schijnbaar zijn er wel CBRs uit 99 met HISS, want google zegt: Hey guys I have just bought a 1999 Make CBR F4 and it has the HISS system on it.

Is de fiets verder standaard of zit er HRC CDI / kabelboom etc of andere tuning op?

De fiets is verder standaard. Inmiddels ben ik erachter dat de motor prima start als die koud is, maar zodra de motor warm is, dan start de motor niet/moeilijk. Als ik heel licht gas bijgeef, dan wilt de motor wel starten.

Verder heb ik de sensor (picup sensor?) gewisseld aan de rechterkant vh blok, dit gaf geen verschil verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan