28mm mikuni's gescoord, heb wat vragen

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Hoi mensen,
ik heb op MP 2 mikuni's gescoord waar ik er 1 van met succes op de jawa 350 wtin weet afte stellen.
Ik heb de dingen vandaag binnen. 1 ervan zou op een Rd hebben gezeten.
Ik heb 2 vragen;
1 ik dacht dat bij een 2 takt carb de gasbuis uiteinde een halve-maan vorm had.. dat is bij deze niet zo.. kan dat dan alsnog een 2 taktcarb zijn?

2 op beide zitten aansluitingen/uitgaande buisjes terwijl er ook een aansluiting voor benzine en een ontluchtingskanaal op zit.. er zijn dus openingen 'te veel'
Natuurlijk moet het spul geen valse lucht lekken..als ik plaatjes post, kan iemand me dan vertellen- als ik detail-plaatjes maak- waarvoor welk opening-uiteinde is?
 
Laatst bewerkt:
Welke type's zijn de carburateurs?

Zo te zien Mikuni VM series. Zover ik weet zijn dat 2-takt carbs.


EDIT: na wat lezen kun je deze makkelijk converteren naar 4-takt door die sproeierbuis waar jij heb over hebt. Maar het zijn zover ik lees oorspronkelijk 2-takt carbs. Dus alleen even die sproeierbuis wisselen (en eventueel sproeiers/gasnaald).

Je hebt volgens mij inderdaad degene nodig met het halve maantje.

Boventjes is voor 2-takt, onderste is voor 4-takt.
Primarychokeandairbleedneedlejets.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er staan geen type aanduidingen op, de 1 is 28mm, de ander 28,7mm.
Ik heb intussen detailfoto's gemaakt van den raedselachtige aansluitingen..
2 ontluchtingspijpjes lijken wat veel?

en het uiteinde van de sproeierbuis, geen halve maan maar gewoon rond.. kan dat voor een 2 takt carb?
 
Ik zou even googlen op Mikuni VM24 en VM28, dan lijken de carburateurs te zijn die jij hebt.

Normaal gesproken 2-takt carbs. Maar wellicht 'omgebouwd' tot 4-takt. (al weet ik dit niet zeker).
 
Okay, dat met de sproeierbuizen blijft voor me een onzekerheid, heb er veel verschillende dingen op google over gevonden.
Mijn vragen over de carb met de chokehandle aan de zijkant;
Op deze foto aan de rechterzijde een messing tuutje.. misschien aansluiting voor de 2 takt-oliepomp?


Daarnaast heeft deze carb aan weerszijden nog 2 kanaaltjes. De uiteinden zijn ongelijk van dikte. 2 ontluchtingskanaaltjes lijkt me overdreven?
Op deze vage foto zie je de 2 kleine uiteinden uitsteken;

hier rechtsboven de regelschroef het kleine uiteinde, dat grote gat is een blind gat;

En hier aan de andere zijde;


Iemand een idee?
 
Nu de andere carb., die met de chokehandle op de kop;
Dit uiteinde is van een buisje op hoogte in de vlotterbak,dit lijkt me de overloop, en ook meteen ontluchting?


Dan zitten er nog 2 aansluitingen op die - heb ik helemaal zelf uitgevogelt, zowieso dicht moeten; een kanaal van de choke die naar een andere carb kan, en een kanaal achter de schuif wat kennelijk het vacuum deelt met een andere carb.
Dan is er alleen nog dit mysterieuze ding, dit messing haakse tuutje..
Iemand een idee?
 
..Ik heb geen idee of het OEM dingen zijn..
Wellicht ziet iemandn dit topic die deze carbs kent..
Wel bedankt voor de link. Ik zal 'm vanaaf eens bekijken.
Misschien zijn er bouwtekeningen die laten zien waar welk kanaal voor is.
1 van de 2 heeft 2 kanaaltjes die allebei in de vlotterbak komen..
Waarom 2? :?
 
Het halve maantje aan de naaldbuis betekent niets voor 2 of viertakt, bij mikuni ken ik al 3 lengtes van het stukje dat uitsteekt en ook als half maantje of vol, de keuze er voor heeft te maken met de weerstand op je luchtfilter , de menglucht van je buis en soms zit daar (in de kelk) ook weer een messing sproeier in, en de afschuining van je gasschuif, de samen bepalen hoe hoog de brandstof in de lucht word opgezogen en hoe de menging is bij een bepaalde luchtsnelheid.

Foto 2, Het messing pijpje aan de uitgang van de carb is een olie aansluiting voor mengolie injectie, je zult in dit kanaal een veer belast terugslag klepje kunnen vinden zodat wel olie door de pomp in de carb kan worden geperst (feitelijk een antidruppelklep)maar geen lucht terug naar de pomp, je zult waarschijnlijk hard moeten blazen er door te kunnen komen, wellicht is zelfs een compressor nodig om het kanaal door te kunnen blazen.

Foto 4 ,beluchting van de vlotterbak, moet een slangetje aan.
Foto 5, beluchting van de remluchtsproeier(?), hier moet iig een loos slangetje aan.
het doorzichtige glaasje waarin je de gasschuif kunt zien herken ik als van een rd350, het glaasje is bedoeld om beide carbs te kunnen synchroniseren, in de gasschuif zit een merkteken(punt).

Foto 6, overloop van de vlotterbak, is dus wat anders als beluchting, moet slangetje aan.
Foto 7, beluchting van de vlotterbak, moet slangetje aan, de dikke aansluiting is vaag,het lijkt een cross carburateur dus dan kan geen tweede cilinder, huh?.

De carb met de zeskant dop onder op de vlotterbak lijkt me van een crosser, het idee van de zeskant dop is dat je zo hoofdsproeier kunt wisselen door de carb te kantelen in zijn rubbers en je hoeft de vlotterbak niet los te maken, dat is typisch iets voor een wedstrijd motor.
de choke hevel is volgens mij van het type die boven 50% gas stand vanzelf weer uit gaat wat je vaak op crossers zag en ook de gasschuif lijkt verchroomt(en van messing?) wat iets van crossers is.
De andere gasschuif is van alu en gecoat

Het idee van de slangetjes is onduidelijk, op iedere carb zitten er een aantal maar ze gaan op tweetakten zelden ergens naar toe, dat komt omdat de beluchting en overloop in de buitenlucht moeten uitkomen en niet in de luchtfilterruimte kunnen uitkomen anders klopt de werking van je carb niet meer.
Op je jawa hoef je feitelijk niet meer te doen dan de benzine slang aan te sluiten en aan de carb met olie aansluiting het pijpje afpluggen, verder aan alle andere poijpjes een loss stukje slang, de enige reden die ik kan verzinnen om er toch maar slangetjes aan te doen is dat het daarmee moeilijker voor vuil word om je carb binnen te komen.

Kun je wat rondom fotos van de cross carb maken?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop hier mijn vraag te kunnen stellen. Ik heb een Suzuki Gs450L, een goede en leuke motor, alleen het geluid beviel me niet. Na goed nagedacht te hebben toch maar de boormachine gepakt en in beide dempers op het eind 3 gaatjes van 8,5mm geboord. Na een maand begint ie wat na te knallen als ik minder gas geef, nou weet ik niet of dat te make heeft met dat hij wat weinig benzine krijgt als gevolg van de gaten, ik denk toch maar even kijken of de bougies wit uitslaan en ja hoor beide zijn wit. Ik denk aan wat grotere sproeiers en er wed al gauw gezegd: zijn er niet! Heb ooit op een kawasaki z550 open luchtfilters gezet met 10% grotere sproeiers er zaten toen sproeiers in van 92 en zette er sproeiers van 100 in, die waren gewoon te koop. Oke de vraag: iemand ervaring met dit probleempje? iemand die weet of er grotere sproeiers in moeten en zoja welke? komt dat geknal van te weinig brandstof in verhouding met gaten in uitlaat? Hopelijk ben ik niet te laat.
Ik hoop op wat reakties.
Groet,

Subolt
 
Ik hoop hier mijn vraag te kunnen stellen. Ik heb een Suzuki Gs450L, een goede en leuke motor, alleen het geluid beviel me niet. Na goed nagedacht te hebben toch maar de boormachine gepakt en in beide dempers op het eind 3 gaatjes van 8,5mm geboord. Na een maand begint ie wat na te knallen als ik minder gas geef, nou weet ik niet of dat te make heeft met dat hij wat weinig benzine krijgt als gevolg van de gaten, ik denk toch maar even kijken of de bougies wit uitslaan en ja hoor beide zijn wit. Ik denk aan wat grotere sproeiers en er wed al gauw gezegd: zijn er niet! Heb ooit op een kawasaki z550 open luchtfilters gezet met 10% grotere sproeiers er zaten toen sproeiers in van 92 en zette er sproeiers van 100 in, die waren gewoon te koop. Oke de vraag: iemand ervaring met dit probleempje? iemand die weet of er grotere sproeiers in moeten en zoja welke? komt dat geknal van te weinig brandstof in verhouding met gaten in uitlaat? Hopelijk ben ik niet te laat.
Ik hoop op wat reakties.
Groet,

Subolt
Svp eigen topic maken ipv deze kapen.
 
niet leuk zo'n antwoord. Ik stel serieus een vraag en denk het hier te kunnen doen, krijg ik zo'n reaktie. Moet even bijkomen van zoiets. Wij motorrijders zijn toch echte kerels en kunnen normaal met elkaar omgaan
 

De vraag is toch gesteld, dus gelukt ;) Hier mogen stellen dan weer niet.

niet leuk zo'n antwoord. Ik stel serieus een vraag en denk het hier te kunnen doen, krijg ik zo'n reaktie. Moet even bijkomen van zoiets. Wij motorrijders zijn toch echte kerels en kunnen normaal met elkaar omgaan

Martell heeft zelfs 'svp' in z'n reactie staan, nog normaler met elkaar omgaan lijkt me lastig.


Maar dus; zelf even een nieuw topic openen op de juiste plek en dan stromen de antwoorden (en aanvullende vragen) vanzelf binnen :Y
 
niet leuk zo'n antwoord. Ik stel serieus een vraag en denk het hier te kunnen doen, krijg ik zo'n reaktie. Moet even bijkomen van zoiets. Wij motorrijders zijn toch echte kerels en kunnen normaal met elkaar omgaan
Kom maar even lekker bij.

Ik vertel je precies hoe het hier werkt. Kwestie van een kerel zijn, en een topic aanmaken.

Nu ben je een topic van een ander aan het verkloten.


Vanaf hier ON TOPIC.
 
Het halve maantje aan de naaldbuis betekent niets voor 2 of viertakt, bij mikuni ken ik al 3 lengtes van het stukje dat uitsteekt en ook als half maantje of vol, de keuze er voor heeft te maken met de weerstand op je luchtfilter , de menglucht van je buis en soms zit daar (in de kelk) ook weer een messing sproeier in, en de afschuining van je gasschuif, de samen bepalen hoe hoog de brandstof in de lucht word opgezogen en hoe de menging is bij een bepaalde luchtsnelheid.

Foto 2, Het messing pijpje aan de uitgang van de carb is een olie aansluiting voor mengolie injectie, je zult in dit kanaal een veer belast terugslag klepje kunnen vinden zodat wel olie door de pomp in de carb kan worden geperst (feitelijk een antidruppelklep)maar geen lucht terug naar de pomp, je zult waarschijnlijk hard moeten blazen er door te kunnen komen, wellicht is zelfs een compressor nodig om het kanaal door te kunnen blazen.

Foto 4 ,beluchting van de vlotterbak, moet een slangetje aan.
Foto 5, beluchting van de remluchtsproeier(?), hier moet iig een loos slangetje aan.
het doorzichtige glaasje waarin je de gasschuif kunt zien herken ik als van een rd350, het glaasje is bedoeld om beide carbs te kunnen synchroniseren, in de gasschuif zit een merkteken(punt).

Foto 6, overloop van de vlotterbak, is dus wat anders als beluchting, moet slangetje aan.
Foto 7, beluchting van de vlotterbak, moet slangetje aan, de dikke aansluiting is vaag,het lijkt een cross carburateur dus dan kan geen tweede cilinder, huh?.

De carb met de zeskant dop onder op de vlotterbak lijkt me van een crosser, het idee van de zeskant dop is dat je zo hoofdsproeier kunt wisselen door de carb te kantelen in zijn rubbers en je hoeft de vlotterbak niet los te maken, dat is typisch iets voor een wedstrijd motor.
de choke hevel is volgens mij van het type die boven 50% gas stand vanzelf weer uit gaat wat je vaak op crossers zag en ook de gasschuif lijkt verchroomt(en van messing?) wat iets van crossers is.
De andere gasschuif is van alu en gecoat

Het idee van de slangetjes is onduidelijk, op iedere carb zitten er een aantal maar ze gaan op tweetakten zelden ergens naar toe, dat komt omdat de beluchting en overloop in de buitenlucht moeten uitkomen en niet in de luchtfilterruimte kunnen uitkomen anders klopt de werking van je carb niet meer.
Op je jawa hoef je feitelijk niet meer te doen dan de benzine slang aan te sluiten en aan de carb met olie aansluiting het pijpje afpluggen, verder aan alle andere poijpjes een loss stukje slang, de enige reden die ik kan verzinnen om er toch maar slangetjes aan te doen is dat het daarmee moeilijker voor vuil word om je carb binnen te komen.

Kun je wat rondom fotos van de cross carb maken?
uit nieuwschierigheid: hoe zit het dan met carbs met ram air? daar zitten de beluchtingen toch wel op de filterbox aangesloten?
 
Super dank voor de repliek!!
ik vermoedde uiteraard wel zo iets maar wilde het zeker weten..
Ik dacht er nog een de stofzuiger op de carb te zetten en dan voelen waar er nog meer lucht doorheen komt..
Ik was van plan 1 van deze carbs op de jawa 350 twin te zetten, samen met het meer open gemaakt lufi huis..
De naald die er nu in zit lijkt me er te recht voor.
Het doosje met onderdelen wat erbij zat had 2 spitsere naalden van get type 4L6..
maar beiden zijn krom/verbogen...
Ik ben bang dat de brommerboer ze niet heeft liggen..
Zou 'k nu aan topham vast zitten?
De plaatjes van de 'crosscarb' op verzoek;




 
Deze carb van de foto's hierboven heeft een spitsere naald..veel langer dan die van de andere dus niet wisselbaar maar gezien het spul wellicht ook op gasbuis etc is afgestemd ga ik geen delen onderling verwisselen.

Misschien deze eens proberen.. maar loop vast op zo iets simpels als een passend stukje rubber brandstof bestendig slang te vinden om de verbinding naar het lufi-huis te maken.. vanmiddag 5 div techn. zaken af geweest..
Nergens een stukje rubber met 43mm binnendiameter.. -O-
 
Ik zou de rd350 carb proberen, de andere met de chromeb gasschuif zou wellicht ook kunnen werken aangezien deze volgens mij veeeeeel ouder is , ik gok jaren 70 wellicht van een gt500 oid, je zit dan wel meer in de richting van een laag vermogen zuigergestuurde twee takt.
Ik heb meerdere type met chromen gasschuif gebruikt op mijn 80 cc racer, die van mij kwamen zonder uitzondering van een suz rm125 waarop toen 28mm een gangbare maat was.
Meestal zijn die oude mikunis ook erg zwaar, dus van een zware alu soort gemaakt en ze hebben zonder uitzondering nooit een type aanduiding er op staan dus het is altijd gissen wat het is, ik heb overigens voor 2000 oid nooit een aanduiding op een mikuni of keihin zien staan buiten evt zoiets als VM wat slechts een serie aanduiding is want daarbinnen heb je ook weer honderden typen.
Soms hebben die oude mikunis een vlotter naald zonder ingebouwd veertje( vaak dan ook gekoppelde messing vlotters) in dat geval kun je bijna altijd rekenen op een lekkende carb bij een trillend blok, kijk daar naar en kies evt diegene met een verende vlotternaald en kunstof vlotters.


43 mm zit dicht bij 1,25 inch, ik zou het bij een leverancier van landbouw mechanisatie/water-sproei spul proberen want dat is in die wereld een gangbare maat
 
Terug
Bovenaan Onderaan