Roestplekken op chroom weg krijgen?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.006
8.663
Driebergen
Facebook
Ik heb nu een Suzuki GT750 uit de jaren 70 in de schuur staan in originele staat, deze was in goede conditie maar heeft een half jaar buiten gestaan en nu zit al het chroomwerk onder de roestplekken. -O-

full

full


Het zit op de uitlaten, spatborden, koplamp, knipperlichten etc. (best wel een chroombak, soort tweetakt chopper dit :P ) en ik wil niet gelijk met iets schurends aan de gang omdat ik vrees voor krassen, is er iets wat werk als roestoplosser wat je kan laten inwerken zodat het meeste zichtbare roest er af gaat?
 
Geloof het of niet maar cola en alu folie gaat best goed.
In de cola zit een bepaald zuur die de roest aanpakt en de alufolie geeft de pitjes een beetje kleur.

Als je dit met bijv chrome poets middel doet gaat het chroom mooi glimmen maar worden de pitjes zwart.

Met redelijk succes getest op setje uitlaten van een gsx750 van '80.

Weg gaat het nooit maar netjes word het wel.
 
+1 voor de cola en een prop aluminiumfolie; geen krassen, wel resultaat :Y

Edit; zal vast ook wel met een ander zuur gaan (azijn?), maar bij ons blijven na feestjes altijd van die aangebroken flessen staan en ik drink die meuk niet :N
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je zo'n motor. In goede staat. En dan zet je hem een half jaar buiten. :?

Ik ben dan heel benieuwd wat voor moois je nog meer hebt wat dan wel in de schuur mag staan als je deze ervoor buiten zet.
 
Achteraf kijk je een koe in z'n kont, zeggen ze hier. Maar ik zou zo'n motor niet buiten zetten, is altijd wel ergens een plekje voor te vinden en als je dat niet vindt kun je er een dikke laag vaseline op smeren, roest het gegarandeerd niet.

Maar daar heb je nu weinig aan. Is het chroom doorgeroest, dan is opnieuw verchromen de enige optie en dat is duur. Is het oppervlakkige roest, dan werkt de alu folie en de cola, of een stukje staalwol in de motorolie dopen.

En die mooie klassieker beter bewaren, anders krijgen we ruzie.
 
Voor het geval je niet weet hoe het zit met chroom en roest:
Chroom zelf roest niet. De roest die je ziet komt van het onderliggende materiaal.
In de loop der jaren komen er poreusiteiten en microscheuren in het chroom waardoor de onderlaag bloot komt te staan aan lucht. Meestal ijzer/metaal.

Je kan het wegpoetsen waarna je het chroom moet behandelen met een middel dat in die poreusiteiten en microscheuren indringt. Dan beschermt het enigzins.
Maar als de roest er eenmaal in zit krijg je het er nooit meer uit. Beste is ontchromen en opnieuw verchromen waarbij je als hechtlaag een dikke chemisch nikkel laag laat aanbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Dan is het maar goed dat hij niet meer bij de vorige eigenaar is.

Het ligt nét iets anders, de eigenaar had hem aan een familielid uitgeleend en deze heeft hem in weer en wind gestald, daarna is de motor naar mij gekomen want ik mocht hem gebruiken voor het Suzuki T en GT clubtreffen dit weekend (was super!) dus hij is niet van mij helaas ;)Heb hem net weer bij het baasje thuis gezet en de veroorzaker kan daar gaan komen poetsen! })

Ik heb getest met een prop alufolie en water op het spatbord en dat werkt heel goed, blijven alleen kleine pitjes over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan