KTM Duke 2 lc4 640 koelvloeistof in blok

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Gegroet!

Ik ben in het bezit van een KTM Duke 2 met een lc4 640 blok en 19k km op de teller. Geweldige motorfiets, alleen hij loopt niet meer ;(

Het begon toen hij bij een koude start steeds uitviel, plotseling. Vervolgens merkte ik op dat er koelvloeistof uit de uitlaatpoort bij de cilinder lekte. Ik heb toen de olie eruit laten lopen en dat was koffiebruin.... daar zat dus een hoop koelvloeistof in :/

Daarna ging ik maar de boel uit elkaar halen. Toen ik de uitlaat eraf trok, stroomde er een lading koelvloeistof uit de uitlaatpijpen. Nu dacht ik aan een gescheurde koppakking of gescheurde cilinderkop o.i.d. alleen nu heb ik alles een beetje los liggen, maar ik zie niks. De koppakking is nog helemaal intakt en ik kan niet echt iets zien aan de cilinderkop. Er zit wel een soort van lijntje, maar ik kan niet echt zeggen of dit een scheur is of dat het gewoon zo hoort. Zie foto.

Ik heb nog een dunne vloeistof in de uitlaatpoorten gegoten om te kijken of het ergens uit lekte, maar ook dat gebeurde niet.

Misschien dat er wel een scheur in zit, maar dat alleen de vloeistof lekt als er druk op staat. Kunnen jullie mij vertellen hoe ik de cilinderkop goed kan controleren of weten jullie aan de hand van de foto of dit zo hoort?
Wat kunnen verder nog oorzaken zijn voor koelvloeistof in de cilinderruimte/blok en uitlaat?

Foto:


Mijn dank is groot!!! :}
 
Je zou haast gaan denken dat er en dan een scheurtje in de kop moet zitten zodat het koelwater naar je uitlaat kan, maar hoe komt het dan in je olie?
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe proeft je verbrandingskamer? Zoet?

Gewoon aan likken, ga je heus niet dood van. Als er koelvloeistof in je verbrandingsruimte heeft gezeten (=zoet) dan zou ik er vanuit gaan dat het van daaruit in de uitlaat gekomen is.

Pakking hoeft niet perse zichtbare schade te hebben om te lekken. De kop kan ook krom zijn. Dat is makkelijk te controleren door een vel schuurpapier op een glad vlak te leggen en dan de kop er een paar keer overheen te halen. Dan zie je al snel als hij niet overal raakt. Tip: Een granieten keukenblad is meestal mooi vlak en dus geschikt als ondergrond.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor de reacties!

De verbrandingskamer is vrij nat van de koelvloeistof. In die uitsparingen op de zuiger (bedoelt voor de kleppen) zit koelvloeistof.

Bedankt voor de tip! Zal zo eens even die truc met dat schuurpapier proberen!

Ik las trouwens op de engelse fora, dat het ook wel eens voorkomt dat de waterpomp kan gaan lekken van deze blokken. Iemand ervaring?
 
Bedankt voor je reactie!

Maar ik las in het onderstaande topic dat de waterpomp ook in de motor zelf kan gaan lekken.

Adventure Rider


De cilinderkop ligt nu bij een revisiebedrijf en daar gaan ze hem afpersen en mocht hij goed zijn, vlakken ze hem ook meteen af.
 
Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad cbrrrr... Ik kan geen kop vinden helaas. De duitse sites repareren en verkopen ze gelukkig nog wel, alleen hebben ze allemaal op het moment niks liggen.
Een nieuwe is 650 euro :S
 
Hallo allemaal,

Ik heb nu een cilinderkop gekocht, alleen er is een verschil met de cilinderkop.

Zo ziet mijn nieuwe kop eruit:


En zo ziet mijn oude kop eruit:



En dit zit er dan op. Dat chromen pijpje met dat uiteinde komt dan in dat gat van de cilinderkop.



Weet iemand wat dit is, waar het voor is en of het er moet blijven?
Ik weet alleen dat het aan de flens van mijn akrapovic uitlaatsysteem zit en dat er een vacuumslangetje op zit die naar de inlaatkant van de kop gaat. En het is een soort klep die op druk werkt waar een dikke slang op zit die naar mijn frame toe loopt maar verder?

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Lunar
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat?:P Nog nooit van gehoord.

Ik kan niet door het frame heen kijken, maar volgens mij loopt het uiteindelijk naar mijn luchtfilter toe, dus ik denk dat het een soort EGR klep is.
 
Alu plug erin en vastzetten met de uitlaatbocht flensen.
298_0.JPG

KTMnr:plug 58336024000 en o-ring KTM CU-SEAL RING 12 X 16 X 2 Part # 58436054000
 
Terug
Bovenaan Onderaan