Zuiger hoogte verschil

JerZ

Rookie
28 mei 2016
15
0
Ik heb een zuiger + cilinder en een complete kop van een husqvarna 610TE uit 1993 gekocht (mijn blok komt uit 1999)

Ze zien er allemaal nog goed uit maar nu heb ik een probleem denk ik :?

mijn oude zuiger kwam in mijn oud cilinder tot ongeveer 3 mm onder de rand van mijn cilinder kop.

Nu komt mijn nieuwe zuiger op de nieuwe cilinder gelijk met de rand van de cilinder kop.
Kan dit een probleem worden of moet ik gewoon gaan monteren en straks voelen of de cilinder me kleppen raakt?

Oude cilinder + zuiger
full
 
dan hoef je alleen maar op te letten of de kleppen de zuiger niet raken maar dat is een easy fix met extra pakkingen.

op letten alleen is niet genoeg.
minstens 1% van de slag ruimte tussen zuiger en eendert wat boven hem. bij een 2-takt makkelijk te controleren, bij een 4-takt al iets moeilijker met open kleppen enzo, die dan nog eens durven gaan zweven.
 
op letten alleen is niet genoeg.
minstens 1% van de slag ruimte tussen zuiger en eendert wat boven hem. bij een 2-takt makkelijk te controleren, bij een 4-takt al iets moeilijker met open kleppen enzo, die dan nog eens durven gaan zweven.

Dat weet ik, dat komt ter zijne tijd wel.

Stukje klei op de zuiger leggen,alles monteren,motor met de hand rond tornen .Alles uit elkaar nemen,kijken hoe ver de klei is ingedrukt.

Dan weet je enkel of de kleppen de zuiger niet raakt, stel dat de vorige zuiger een CR had van 10:1 en je lukraak deze zuiger monteerd en een CR heb van 14:1 dan gaat dat niet werken.
 
Bedankt voor je reactie halflive, maar bij "kroon" van de zuiger kan ik me nog wel iets voorstellen. Kroon, dak, ect,....
Maar vanaf waar meet je de hoogte? compressie veergroef? Hart pistonpen? Dat vraag ik me dus af....... :? :)
 
Nou ik ben eruit denk ik
Kben vandaag naar jst motoren gegaan met de oude en nieuwe zuiger.
Die man vertelde me dat de hoge compressie zuiger niet gaat passen.
Kheb dan namelijk een kortere drijfstang nodig.
Klooien met voetpakkingen kan ook niet zij die want dan kom ik in de knoei met me distributieketting.

Dus een andere zuiger was de enige oplossing, hij had nog een 2e hands voor €100 liggen.

Tis nu wel zo dat die zuiger nog korter is dan me eerste :P maar dat kan geen kwaad denk ik, toch?
full
 
Nou ik ben eruit denk ik
Kben vandaag naar jst motoren gegaan met de oude en nieuwe zuiger.
Die man vertelde me dat de hoge compressie zuiger niet gaat passen.
Kheb dan namelijk een kortere drijfstang nodig.
Klooien met voetpakkingen kan ook niet zij die want dan kom ik in de knoei met me distributieketting.

Dus een andere zuiger was de enige oplossing, hij had nog een 2e hands voor €100 liggen.

Tis nu wel zo dat die zuiger nog korter is dan me eerste :P maar dat kan geen kwaad denk ik, toch?
[afbeelding]
Is dit serieus?
Als je al die tweedehands cilinders e.d. eens weg laat en je koop een nieuwe zuiger die er wel in past. Waarom moet er een andere in? Waarom heb je die cilinder gekocht?
 
_O- Me oude cilinder + kop was kapot en zuiger ook (zie je niet deze op foto).
Toen kon ik een compleet blok kopen op mp voor 50 euro met nog goede cilinder en kop maar andere zuiger (die hoge compressie zuiger dus). De zuiger paste klote dus naar de dealer gegaan en die zeg dat deze de goede is.

Dus voor totaal €150 een goede zuiger + cilinder + cilinderkop vindt ik helemaal niet gek.

en kheb nu wat spare parts *O*
 
Als ik die hoge compressiezuiger zo zie, dan is er wrs nog wel werk aan die "goede" cilinder. En de vraag is of (al dan niet na dat werk) die lage zuiger lekker past qua speling en qua compressie.

Het is geen overbodige luxe om eens wat meetwerk te doen, bij voorkeur voordat je geld uitgeeft. Het zijn motoronderdelen, geen stoeptegels.
 
In het hemd van die HC-zuiger lijken op de foto nogal wat krassen te zitten. Als die krassen ook in de cilinder zitten, dan moet die gehoond en/of eerst opgeboord worden om die weer netjes en rond te maken. En dan zou je allernieuwste 2ehands zuiger er vast wel in passen, maar dan wel met erg veel speling.

Als die HC-zuiger al geen overmaat is...
 
Laatst bewerkt:
ja, in de HC zuiger zitten idd diepe krassen. Kweet niet waar dat vandaan komt want in de cilinderwand zie ik helemaal niets.

Hoeveel speling mag een zuiger eigenlijk tussen de wand hebben?

@ rensdw, nieuw kost de zuiger €210 + €30 zuigerveren dacht ik. Wat zou jij er voor hebben gegeven dan?
 
Die zuiger die jij gekocht heb kun je niets mee want doordat deze veel lager is heb je straks nauwelijks nog compressie en zal de motor niet of nauwelijks willen starten en zeker niet het vermogen leveren wat hij zou moeten kunnen.

Oftewel die 100 euro had je net zo goed in de lucht kunnen gooien. Dan had je er misschien nog iemand anders blij mee kunnen maken
 
ja, in de HC zuiger zitten idd diepe krassen. Kweet niet waar dat vandaan komt want in de cilinderwand zie ik helemaal niets.

Hoeveel speling mag een zuiger eigenlijk tussen de wand hebben?

@ rensdw, nieuw kost de zuiger €210 + €30 zuigerveren dacht ik. Wat zou jij er voor hebben gegeven dan?

Ik zou 100 euro overwegen als de zuiger nooit gebruikt was geweest, maar wat moet een ingelopen gebruikte zuiger opleveren? alstie bruikbaar is zou ik er 30 euro voor willen geven niet meer.
 
Nou ik ben eruit denk ik
Kben vandaag naar jst motoren gegaan met de oude en nieuwe zuiger.
Die man vertelde me dat de hoge compressie zuiger niet gaat passen.
Kheb dan namelijk een kortere drijfstang nodig.
Klooien met voetpakkingen kan ook niet zij die want dan kom ik in de knoei met me distributieketting.

Dus een andere zuiger was de enige oplossing, hij had nog een 2e hands voor €100 liggen.

Tis nu wel zo dat die zuiger nog korter is dan me eerste :P maar dat kan geen kwaad denk ik, toch?
[afbeelding]
Is geen succes, gok ik.

Heb je al gekeken wat een vervangende zuiger bij een revisiebedrijf kost?

Daar zal toch de cilinder naar toe moeten, dus kun je t meteen vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan