Zuiger hoogte verschil

JerZ

Rookie
28 mei 2016
15
0
Ik heb een zuiger + cilinder en een complete kop van een husqvarna 610TE uit 1993 gekocht (mijn blok komt uit 1999)

Ze zien er allemaal nog goed uit maar nu heb ik een probleem denk ik :?

mijn oude zuiger kwam in mijn oud cilinder tot ongeveer 3 mm onder de rand van mijn cilinder kop.

Nu komt mijn nieuwe zuiger op de nieuwe cilinder gelijk met de rand van de cilinder kop.
Kan dit een probleem worden of moet ik gewoon gaan monteren en straks voelen of de cilinder me kleppen raakt?

Oude cilinder + zuiger
full
 
Het lijkt er een beetje op dat bij de nieuwe de cylinder afgevlakt is, en dat de zuiger tegen de kop en kleppen aanstoot.
Ook is de dome een stuk hoger, dit zal dan wel ook een hogere compressie motor zijn.
 
Laatst bewerkt:
De hele zuiger is hoger. Met je oude kop gaat niet werken, maar de nieuwe kop zou een diepere kamer moeten hebben die overeen komt met de zuiger. Ik zou hem eerst monteren zonder koppakking, als hij dan rond kan gaan lukt het met pakking zeker.
 
Bedankt voor de vlugge reacties *O*

Nee, ik was niet de voetpakking vergeten, maar toen ik de cilinder van het oude blok afhaalde zag ik dat er 2 voetpakkingen gezet waren.

Ik heb gekeken naar de cilinderkoppen en deze zijn precies hetzelfde ook de diepte van de kamers zijn gelijk.

Wel zag ik dat op de krukas van de oude zuiger R5 staat en op de krukas van de nieuwe stond R3, wat houdt dit in?
 
ik zie ook 1 cylinder met een losse cylinderbus, en 1 cylinder gegoten als 1 geheel.

als beide originele onderdelen zijn, zijn ze dan in alle geval van verschillende bouwjaren. Wil niet zeggen dat het niet goed te krijgen is, wel dat je goed moet opletten en alles 5 keer kontroleren voor je het blok effektief laat draaien.
 
Is het niet zo dat bij de 2e zuiger de "uithammen" voor de kleppen verder in de zuiger zitten als bij de 1e?

neen, de 2de is vergeleken met de 1ste een hoge compressie zuiger.
het "centrum" deel van het zuigeroppervlak komt een pak hoger dan bij de 1ste. "crown height" (is daar een nederlandse term voor ?) van beide zuigers lijkt mij identiek.
 

Je zou dit eens moeten plaatsen op een forum waar meer kennis is van dit specifieke model.
Wat je wel kan doen en waar wij je bij kunnen helpen is het volume meten van de verbrandingskamer, het volume van de zuigerkroon en hoe diep deze in de cilinder ligt, tot op een tiende nauwkeurig.

Met die gegevens kan ik wel de compressieverhouding uitrekenen en dan weet je of deze combinatie zou kunnen werken, dan hoef je alleen maar op te letten of de kleppen de zuiger niet raken maar dat is een easy fix met extra pakkingen.

Hoe je het bovenstaande moet doen is genoeg over te vinden op google en YT.

Succes :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan