Na schuiver elektrische stoten van het stuur

Noud J

MF'er
12 apr 2016
41
0
Gennep
Hallo,

Vanmiddag helaas onderuit gegaan met mijn Hyosung GS125.
Gelukkig niks aan overgehouden op een paar krassen na.

Er is echter wel een vreemd geval naar voren gekomen:
Als ik nou koppel of rem, krijg ik door de handschoenen heen elektrische stoten.
Niet heftig of pijnlijk, maar eerder kietelend en vervelend.
De frequentie lijkt overeen te komen met de toerental van de motor.

Voor de schuiver was dit probleem beperkt bij de startknop.

Ik denk dat het iets met de ontsteking is(?).

Een nieuwe ontsteking is niet zo duur en vrij makkelijk.
Maar misschien is iemand bekend met het probleem en kan ik beter ergens anders zoeken?

Als je iets weet of wilt proberen laat maar weten!

Bedankt!!

~
Noud
 
Aangezien het elektrisch systeem van jouw fiets 12 volt is kun je dat onmogelijk voelen, laat staan dat je het door handschoenen heen voelt! Blijven er nog twee dingen over.
Ten eerste jouw dynamo die een redelijk hoge wisselspanning levert. Lijkt me sterk dat dat de boosdoener is want dan zou door de val een van de kabels tussen dynamo en spanningsregelaar beschadigd moeten zijn en dan zou die spanning nog van daar tot in je stuur moeten zien te komen zonder verdere kortsluiting te maken.
Tweede en voor mij meest waarschijnlijke is dat er vanaf de bobine naar je bougie ergens een schade is opgetreden waardoor er een behoorlijk hoge spanning op bepaalde delen van je fiets kan komen te staan die inderdaad afhankelijk is van je toerental. (is de dynamo trouwens ook)
Deze spanning is groot genoeg om door handschoenen te gaan en als het moet nog andere grote weerstanden te overbruggen. Ik zou daar dus als eerste gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien het elektrisch systeem van jouw fiets 12 volt is kun je dat onmogelijk voelen, laat staan dat je het door handschoenen heen voelt! Blijven er nog twee dingen over.
Ten eerste jouw dynamo die een redelijk hoge wisselspanning levert. Lijkt me sterk dat dat de boosdoener is want dan zou door de val een van de kabels tussen dynamo en spanningsregelaar beschadigd moeten zijn en dan zou die spanning nog van daar tot in je stuur moeten zien te komen zonder verdere kortsluiting te maken.
Tweede en voor mij meest waarschijnlijke is dat er vanaf de bobine naar je bougie ergens een schade is opgetreden waardoor er een behoorlijk hoge spanning op bepaalde delen van je fiets kan komen te staan die inderdaad afhankelijk is van je toerental. (is de dynamo trouwens ook)
Deze spanning is groot genoeg om door handschoenen te gaan en als het moet nog andere grote weerstanden te overbruggen. Ik zou daar dus als eerste gaan zoeken.

slaat de boel niet door/over bij de bougie, bougie kabel of bobine. heb het bij de auto gehad, toen bleek er water in te staan (kapje kapot gegaan)


Ik heb al eens eerder gecontroleerd of daar niks kapot is. Niks gevonden.
Ik zal morgen nog eens de tank eraf halen en nogmaal zoeken.

Weet iemand zo wat voor een spanning erop staat?

Stiekem hoop ik dat daar het probleem zit, is lekker snel opgelost en mooi goedkoop :}

Morgen laat ik meer weten!
Alvast bedankt!!!!
 
Laatst bewerkt:
Schokken die een frequentie hebben gelijk aan het toerental van de motor?
Jij kan voelen dat je bij 5000 toeren 83 schokken per seconde krijgt?
12 volt kan je niet voelen. Ik zou eens een afspraak gaan maken met een huisarts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schokken die een frequentie hebben gelijk aan het toerental van de motor?
Jij kan voelen dat je bij 5000 toeren 83 schokken per seconde krijgt?
12 volt kan je niet voelen. Ik zou eens een afspraak gaan maken met een huisarts.

Het verschil tussen stationair en rijden is te voelen. Ik zou een en afspraak gaan maken bij het toilet, kun je van je gezeik af. :+
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen stationair en rijden is te voelen. Ik zou een en afspraak gaan maken bij het toilet, kun je van je gezeik af. :+
:+
Pak eens een spanningszoeker en houd die tegen je stuur. als die gaat branden hoef je niet naar de dokter. Misschien maakt je ontsteking slecht massa en loopt die via je stuur door jou naar massa.
 
:+
Pak eens een spanningszoeker en houd die tegen je stuur. als die gaat branden hoef je niet naar de dokter. Misschien maakt je ontsteking slecht massa en loopt die via je stuur door jou naar massa.

Hahaha :P

Ik ga morgen gewoon even de gehele ontsteking nalopen. Toch snap ik het nog niet helemaal. Waarom zou de (minuscule) stroom door mijn lichaam lopen en niet gewoon over het veel makkelijkere frame?
 
Hahaha :P

Ik ga morgen gewoon even de gehele ontsteking nalopen. Toch snap ik het nog niet helemaal. Waarom zou de (minuscule) stroom door mijn lichaam lopen en niet gewoon over het veel makkelijkere frame?
Ik was serieus hoor.
Kijk of je spanningszoeker gaat branden. Als je stuur slecht massa maakt kan er een stroompje lopen via jou naar massa.
 
Het verschil tussen stationair en rijden is te voelen. Ik zou een en afspraak gaan maken bij het toilet, kun je van je gezeik af. :+
_O- :W

Hahaha :P

Ik ga morgen gewoon even de gehele ontsteking nalopen. Toch snap ik het nog niet helemaal. Waarom zou de (minuscule) stroom door mijn lichaam lopen en niet gewoon over het veel makkelijkere frame?

Spanning zoekt doorgaans de gemakkelijkste weg. Maar de spanning die je ontsteking ontwikkelit is zo hoog, denk hier aan spanningen van meer als 10000 volt, dat ze ook nog met gemak een omweggetje kunnen maken en nog voelbaar zijn.
Vergelijk het een beetje met vlak bij een boom staan waar de bliksem op in slaat. Of in een meer staan terwijl daar de bliksem op in slaat. Natuurlijk kan de elektriciteit rechtstreeks via het water weg naar de aarde, maar geloof maar dat je een flinke opdonder krijgt...
 
_O- :WSpanning zoekt doorgaans de gemakkelijkste weg. Maar de spanning die je ontsteking ontwikkelit is zo hoog, denk hier aan spanningen van meer als 10000 volt, dat ze ook nog met gemak een omweggetje kunnen maken en nog voelbaar zijn.
Vergelijk het een beetje met vlak bij een boom staan waar de bliksem op in slaat. Of in een meer staan terwijl daar de bliksem op in slaat. Natuurlijk kan de elektriciteit rechtstreeks via het water weg naar de aarde, maar geloof maar dat je een flinke opdonder krijgt...
Bij bliksem gaat de spanning niet meteen weg naar de aarde.
Ook aarde heeft een weerstand. stel dat de bliksem in een boom slaat en dat die spanning 100.000 volt is. 100 meter verder is de spanning geheel verdwenen in de grond.
Dat houd in dat iedere meter de spanning 1000 volt lager wordt.
Het spanningsverschil tussen iedere meter is 1000 volt. Dat is ook de reden dat je met je voeten tegen elkaar moet gaan staan. Het spanningsverschil tussen je voeten is dan max 200 volt.
 
_O- :WSpanning zoekt doorgaans de gemakkelijkste weg. Maar de spanning die je ontsteking ontwikkelit is zo hoog, denk hier aan spanningen van meer als 10000 volt, dat ze ook nog met gemak een omweggetje kunnen maken en nog voelbaar zijn.
Vergelijk het een beetje met vlak bij een boom staan waar de bliksem op in slaat. Of in een meer staan terwijl daar de bliksem op in slaat. Natuurlijk kan de elektriciteit rechtstreeks via het water weg naar de aarde, maar geloof maar dat je een flinke opdonder krijgt...
Dat is een misverstand dat iedereen gelooft, bij een parallelschakeling van identieke weerstanden is de stroom door elke weerstand even groot. Maak ik één weerstand kleiner wordt de stroom door deze groter. Spanning heeft niets te kiezen of te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan