Kawasaki Z750... van onderdelen tot..

MichielWolthaus

Die hard MF'er
4 mrt 2013
282
0
Brakel
Een paar weken geleden mijn Suzuki GR650 verkocht, aangezien die 'klaar' was en ik een nieuw project wilde.
Dus vorige week heb ik een Z750 in onderdelen gekocht. Historie onbekend maar wel een groot deel van de onderdelen aanwezig. Het enige dat bekend is, is dat die al een hele poos heeft stil gestaan.

Eerst maar eens in elkaar zetten en rijdend maken om mankementen naar boven te halen en dan weer uit elkaar halen om hem om te bouwen naar een cafe racer / tracker / scrambler. Wat precies moet nog gaan blijken.

Berg met onderdelen.
P1080244.jpg

Na een paar avonden staat die al een heel eind in elkaar. Nog een avond bezig geweest met de startmotor aan de gang krijgen. Toen ik eindelijk spanning had op de startmotor bleek deze kapot. :z Gaat er tzt toch af.
P1080259.jpg

P1080260.jpg

Carburateur schoongemaakt als laatste punt voordat de motor gestart kan worden.
P1080267.jpg


En hij loopt! Nokkenas ketting klappert wel wat, dus even kijken of die nog gespannen kan worden en anders vervangen. Voor de rest klinkt alles nog aardig gezond. :] Tips hierover zijn welkom
https://youtu.be/AwvujR7zflA
 
Laatst bewerkt:
Ik ga volgen!

Heb toentertijd voor mij en Mark Meisner (Genesiz) doppen gedraaid voor de toerenteller en de startmotor:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Kan je daar de technische tekeningen wel voor geven, of eventueel een keer dopjes voor je maken (als ik weer een keer een dagje op school ben)

Originele onderdelen niet weg doen trouwens. Na mijn caferacer project wil ik mijn originele KZ750B weer origineel maken. (dus t.z.t. mag je me wel een berichtje sturen)
 
Ik heb zelf ook toegang tot een draaibank maar geen ervaring met het snijden van draad. Of t moet met een normale snijmoer kunnen... Dus ik laat t je weten. Technische tekeningen zijn fijn, hoef ik t niet zelf te tekenen.

Welke onderdelen zoek je? Zadel, kappen etc gaan waarschijnlijk allemaal weg.
 
Misschien dat ik uiteindelijk wel interesse heb in je zadeltje en je uitlaten.
Ook zoek ik nog een stuur en koplamp ring.

Had je deze motor nou trouwens via Facebook gefixed, of was dat weer een andere twin die ik voorbij zag komen.
Het is een snij ijzer van M18 met fijne draad geloof ik.

Als je even je mailadres geeft (via P.b.) dan zoek ik de tekeningen even voor je op!
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig heb ik nog even al deze onderdelen nodig om even een testritje met de motor te gaan maken. Ik schrijf jullie namen op en kom erop terug als de motor weer uit elkaar gaat.

Het was die motor op Facebook ja, in Den Bosch.
Ben er tot nu toe aardig tevreden mee, met de staat van alles. Nog niets geks tegen gekomen voor een motor die al zo lang heeft stil gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig heb ik nog even al deze onderdelen nodig om even een testritje met de motor te gaan maken. Ik schrijf jullie namen op en kom erop terug als de motor weer uit elkaar gaat.

Het was die motor op Facebook ja, in Den Bosch.
Ben er tot nu toe aardig tevreden mee, met de staat van alles. Nog niets geks tegen gekomen voor een motor die al zo lang heeft stil gestaan.

Voor zover ik op de plaatjes zie is hij ook best netjes! Hoeveel heb je er nou uiteindelijk voor neer moeten leggen? De interesse was wel groot volgens mij!
 
Dat lijkt wel heel leuk. Een motor aantrappen met een kickstarter. Maar ik kan je vast vertellen: een 750 twin met hoge compressie is echt geen pretje om aan te trappen. Je krijgt er hele grote neusgaten van en je kunt goed leren vloeken.
En wat win je ermee (naast een berg ergenis en pijn en als je geluk hebt een flinke blessure) 4 à 5 kilo?
Ik ken mensen die een norton 750/850 hebben maar er niet op rijden omdat het een kloteding is om aan te trappen en liever op hun oudjes rijden met lage compressie.
 
Interesse was inderdaad groot, maar ik had hem gebeld en ben gelijk langs gereden. Dat is het voordeel als je in de buurt woont. Heb er 350 voor betaald, viel mij alles mee. Mijn NX650 was er haast slechter aan toe en die was duurder (was dan wel niet in onderdelen).

Ik snap dat kickstart z'n nadelen heeft. Maar het is niet zo dat het verwijderen van de startmotor het dan later onmogelijk maakt om alsnog een startmotor te plaatsen... Dus eerst maar eens alleen met kickstart proberen ;)

Bedankt voor de reacties!
 
Dat lijkt wel heel leuk. Een motor aantrappen met een kickstarter. Maar ik kan je vast vertellen: een 750 twin met hoge compressie is echt geen pretje om aan te trappen. Je krijgt er hele grote neusgaten van en je kunt goed leren vloeken.
En wat win je ermee (naast een berg ergenis en pijn en als je geluk hebt een flinke blessure) 4 à 5 kilo?
Ik ken mensen die een norton 750/850 hebben maar er niet op rijden omdat het een kloteding is om aan te trappen en liever op hun oudjes rijden met lage compressie.

Grote neusgaten? })
 
uhum, met de kick …
tja, ik heb nieuwe bussen gestoken en nieuwe pistons (zuigers). Veel te veel compressie heeft dat ding. De kick krijg ik amper naar beneden. Amper 120 km mee gereden. :-(
Nu zit er een zo'n gelbatterij in met massa power. De kabels die naar de aarding gaan en de rest dat met starten te maken heeft heb ik verzwaard. Die brandden eerst gewoon door.
Nu is het Push button en rijden maar.
Z750 B1 ’76
Foto staat wel ergens op een ander topic van de 750twin

Grtz en succes
 
Heb zelf ook een twin met kick only, ben er wel klaar mee.......als ie warm is krijg ik 'm met een kick aan en koud met een keer of 3. Het scheelt enorm als je er een elektronische ontsteking in zet van Dyna. Maar met mijn leren pakkie aan en 30 graden is het geen pretje. Ik ga binnenkort de startmotor vervangen, Dank nog daarvoor Vincent, zodat ik lekker op 'n knoppie kan drukken. Mijn bonneville zal daarentegen altijd kick only blijven.........kijk er nu al naar uit
 
Mijn AJS is ook een makkelijke starter ondanks dat het een 500cc ééncilinder is. Met de kleplichter,lage compressie en verstelbare ontsteking start hij Meestal in één keer soms twee keer en nooit een terugslag.
De kawa twin was echt een draak om te starten met de kickstarter.
 
Ik had je facebook berichtje nog helemaal niet gezien!
Maar ik heb die weerstand op mijn originele fiets gewoon laten zitten (degene die aan de zijkant van de bovenste blokbeugels zit toch?)

Bij mijn caferacer heb ik alle overbodige dingen weggehaald en dus een hele nieuwe kabelboom aangelegd.
Daar zit die dus ook niet meer in.

Heb je trouwens ook nog een kettingkast over straks :? ?
 
Ja, kettingkast heb ik nog, maar heb nog niet gekeken of die nog heel is.

Inderdaad die weerstand. Lijkt mij compleet overbodig...
 
Heeft er iemand een 16mm rempomp voor de voorrem liggen. Wilde de remmen weer gangbaar maken maar t binnenwerk van de rempomp is gebroken.
 
De zuiger is doormidden gebroken. Corrosie zit heel diep dus het aluminium is gewoon vergaan. Het liefst heb ik een complete werkende pomp. Want de pomp is sowieso niet best meer.
 
mooi een Z 750 B erbij
ik heb zelf een Z 750 B1 van 76 al 28 jaar,,is nagenoeg helemaal gerestaureerd

alleen met de kickstarter ? succes je zal idd hele grote neusgaten krijgen .
om deze reden rijd ik bijna altijd met mijn diversion .

De startmotor is niet altijd het probleem vaak zit de oorzaak van slecht starten in de starter vrijloop.

de uitlaten die je erbij hebt ,,daar zou ik maar zuinig op zijn niet meer te krijgen en als ze er wel nog ergens zijn zeer duur ,,,meestal zijn ze helemaal weg gerot , indien je ze kan redden is dat zeker de moeite waard .

ik wil ze ook wel redden voor je O-)

ik ga dit zeker volgen
 
Afgelopen weken nog wat meer gedaan aan de Z750.
Vorige week een nieuwe ketting geplaatst, want er was geen ketting aanwezig bij de motor.
Heb de voorrem weer werkend dankzij een rempomp van Vincent. :}
Ook nog de kans gezien om een de dop voor de startmotor en voor de toerenteller te maken, die voor de toerenteller is beschadigd door een foutje in de draaibank, dus ik hoop dat ik die nog netjes kan maken...

Daarna geprobeerd om de koppeling te stellen, maar dat gaat niet...
Ik zal even opsommen wat er niet gaat en misschien dat iemand een idee heeft waar ik het moet zoeken. Anders gaat binnenkort de blokdeksels er af om zelf op onderzoek uit te gaan, blokdeksels zullen er toch vroeg of laat af moeten om het probleem op te lossen.

  • De stelbout in het koppelingsmechanisme moet heel ver ingedraaid worden, zo ver zelfs dat de borgmoer er niet meer overheen gaat.
  • Met de motor uit gaat het koppelen heel zwaar, de pen die het blok in gaat beweegt nauwelijks.
  • Met de motor draaiend gaat het koppelen nog steeds niet en treedt een schurend geluid op als ik probeer te koppelen.
  • Het achterwiel draait (sneller als dat zou kunnen van opspattende olie oid) als de motor draait ook al staat deze in z'n vrij. Met de motor uit kan ik het achterwiel gewoon rond draaien.

Stalen bussen zijn voor de NX650 ;)
P1080271.jpg


De gehele motor op dit moment.
P1080273.jpg


Schetsje
P1080274.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft je blok al die jaren met olie opgeslagen gestaan?

Het is een natte koppeling. Misschien dat de platen volledig aan elkaar geplakt zitten.

Dipjes zien er netjes uit. Vergeet de oring van de startmotor zelf niet over te zetten.

Bij het monteren moet je dynamocover er trouwens af. Tandwiel en de startmotor vallen namelijk in je blok (zo had ik mijn dynamo verpest)
 
Blok heeft al die tijd olie erin gehad. Ik ga de blokdeksels er wel vanaf halen om te kijken of ik wat zie dat niet klopt / kapot is.

Ik heb een O ringset dus zet gewoon een nieuwe O ring in de dop. Ik vroeg me trouwens af hoe de dop voor de toerenteller afgedicht wordt, die toerentellerkabel heeft conische draad en dicht daar ook op af volgens mij. Of smeer je bij jouw gewoon loctite ertussen om het af te dichten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan