Mijn eerste project Honda cb350f

thepolarbear

MF'er
9 apr 2016
247
0
Eindelijk... Mijn eerste projectje kan bijna beginnen !!
Deze vrijdag heb ik eindelijk mijn 1973 Honda cb350 f ! De bedoeling is om deze motor helemaal op te knappen en er iets moois van maken. Maar voor ik vol enthousiasme begin te sleutel had ik een paar vragen. Ik ben wel technisch aangelegd, maar motoren zijn nieuw voor mij.
Dus... De honda cb350f rijdt momenteel niet, maar zou na een klein onderhoudje moeten kunnen rijden. Nou weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen als ik de motor krijg vrijdag.
1) Het lijkt me niet zo verstandig om direct proberen te starten (verleidelijk) omwille van misschien buile benzine of olie.
2) Met wat begin ik eerst? Motorisch goed laten draaien en daarna pas optisch mooi maken ? Ik wil de motorblok zelf zwart spuiten, eerst spuiten dan werkend maken of welke volgorde moet ik best beginnen werken?
3) En als ik de motor eerst goed wil laten draaien met welke "standaard" procedures begin ik best? Carbs kuisen, of eerst proper benzine in, of carb-clean-spul?
Achja, zoals je al kan vermoeden weet ik niet goed waar te beginnen !! Ik hoop dat jullie me verduidelijking kunnen geven :D . Alvast bedankt !
(o ja, ik wil ook wel beetje op budget blijven :D )
 
2) Met wat begin ik eerst? Motorisch goed laten draaien en daarna pas optisch mooi maken ? Ik wil de motorblok zelf zwart spuiten, eerst spuiten dan werkend maken of welke volgorde moet ik best beginnen werken?
3) En als ik de motor eerst goed wil laten draaien met welke "standaard" procedures begin ik best? Carbs kuisen, of eerst proper benzine in, of carb-clean-spul?
Achja, zoals je al kan vermoeden weet ik niet goed waar te beginnen !! Ik hoop dat jullie me verduidelijking kunnen geven :D . Alvast bedankt !
(o ja, ik wil ook wel beetje op budget blijven :D )
Zoals door Hertog-Jan al aangegeven, beetje lezen doet wonderen!

Wat betreft eerst laten draaien, of eerst blok spuiten. Dat lijkt me een redelijk simpele vraag, althans ik zou hem eerst aan het draaien proberen te krijgen. Als de motor verder rijdbaar is, meteen proefrijden. Als dan alles goed is, spuiten. Immers, als je toch iets moet vervangen dan heb je grote kans dat je je vers gespoten blok gaat beschadigen.
 
+ een paar van de uitgebreidere topics hier die hetzelfde doen lezen en ernaast houden
+ foto's plaatsen van je CB'tje (hoe dat moet kun je ook hier op het forum vinden onder FAQ)
+ een projecttopic starten (met weer veel foto's) of van dit topic de titel laten wijzigen.

Succes!

P.S. De CB550 staat inmiddels ook in Belgie

:W
 
OK Heren,

De CB350 staat bij mij thuis en mijn project kan beginnen !! Het is dus een cb350 four uit 1973. Enkele foto's:
13344795_10208976504711030_8021897797557195365_n.jpg

13435399_10208976504791032_8656093282780652902_n.jpg

13339604_10208976505511050_8824681181225638799_n.jpg


Meer foto's komen zeker nog ! Ik heb van de vorige eigenaar ook een Nederlandstalige werkplaatshandboek gekregen. Volgens hem zou de motor moeten draaien als de carbs worden gekuist, nieuwe olie erin en benzine erin. Dat is ook het eerste dat ik zal doen denk ik... Ik vind het heeeeel spannend! Ik kreeg er ook een goede accu bij, alle verlichting en electra werkt op het eerste zicht, enkel knippert de rechter pinker niet. De elektrische startmotor draait ook.
Ik merk wel dat de kickstarter beetje los zit, en de ketting niet aangespannen. En wat ook een probleempje is dat de voorrem niet remt... :p

Achja stap per stap !!

De topictitel mag veranderd worden naar "Eerste project Honda cb350f" (heb niet gevonden hoe ik dit zelf kan doen). Of moet ik een nieuwe topic aanmaken?

Ik ben heel beniewd ! :D Ik hou jullie zeker en vast geupdated :)
 
Prachtig ding Ijsbeer! Op die witte rubbers na, maar dat is te verhelpen uiteraard. Het stuur lijkt mij ook op z'n kop te zitten trouwens. Ff goed de howto volgen en dus niet zomaar met de startmotor of kick het blok beginnen te draaien, al lijkt hij zo niet enorm lang te hebben gestaan.
 
Ja heel lelijk vind ik de witte rubbers ! :p
Het is heel verleidielijk om te motor zo snel mogelijk te starten, maar ik weet dat het verstandig is dit niet direct te doen :p. Wat me verteld is te doen: Carbs proper maken, nieuwe oliefilter, nieuwe olie, nieuwe benzine, en dan denk ik de motor wel kunnen proberen starten.
Haal ik de accu er best nu uit?
 
Hallo.

Leuke motor.
De accu is waarschijnlijk toch schrot dus de accu mag er gerust uit.
Even een keer opladen en bij een motorzaak of iets dergelijke laten testen dan weet je meteen of je aan een nieuwe toe bent of niet.

Controleer voor je gaat starten ook even of je op alle 4 de bougies een goede vonk hebt.

Groeten en succes ermee!
 
Ik kreeg er een nieuwe accu bij zelfs! :D daarmee dat ik vraag of ik deze er misschien best uithaal, om te voorkomen dat die plat geraakt? Bedankt gasten ! :D
 
Ik zou ook eerst ff de motor ff laten draaien zonder bougies om overal weer olie te krijgen. Eventueel eerst nog even een pasr druppen olie in de cilinders om de zuigers goed te smeren. Stast allemaal ook in de howto.
 
Bij het verversen van de olie nog een tip: haal de oude olie eruit, laat oliefilter zitten, doe er nieuwe olie in, doe alle andere dingen die je nog moet doen, starten, tijdje draaien / rijden, olie er terug uit. En dan pas het filter vervangen en wederom nieuwe olie.

Met de eerste lading nieuwe olie heb je namelijk grote kans dat er allerlei troep terug los komt. En het is uiteraard zonde om dat allemaal meteen door je nieuwe filter te duwen ;)

Ook goed het filter op de aanzuiging schoon maken en checken of daar geen metaaldeeltjes of dergelijke in hangen.
 
Nog enkele plaatjes:
image_zpst8zviqav.jpeg

image_zpsdsovwsq7.jpeg

image_zpsb8pbhd1a.jpeg

image_zps3n65dwc1.jpeg


Heb gemerkt dat er helemaal geen olie in zit, vorige eigenaar heeft deze al gedrained. Dus ik denk dat ik het volgende ga doen:
- Nieuwe olie in de carter (moet dit de originele olie zijn of mag dat een andere olie uit de autohandel zijn?)
- Motor ronddraaien (hoe doe ik dat ? :p )
- Olie blijven vullen tot oliepijl niet meer zakt (en voldoende olie heeft)
- Bougies eruit en nakijken, en in de bougie opening wat olie gieten?
- Carbs schoonmaken met benzine of carbkuisvloeistof.

Dan wou ik in plaats van 1 grote luchtfilter (origneel) 4 aparte luchtfilters. Nu heb ik al vaker gelezen dat de enige goede van "K&N" zijn, maar als ik deze gebruik moeten de carbs hierop worden afgesteld. Ik heb gelezen dat als men k&N filter gebruikt de motor veel verbruikt (door de afstelling van de carbs) , of is dit enkel bij prestatie filters?

Excuseer mij voor de vele vragen ! Het is allemaal nieuw voor me.
 
Heb gemerkt dat er helemaal geen olie in zit, vorige eigenaar heeft deze al gedrained. Dus ik denk dat ik het volgende ga doen:
- Nieuwe olie in de carter (moet dit de originele olie zijn of mag dat een andere olie uit de autohandel zijn?)

- Motor ronddraaien (hoe doe ik dat ? :p )
- Olie blijven vullen tot oliepijl niet meer zakt (en voldoende olie heeft)
- Bougies eruit en nakijken, en in de bougie opening wat olie gieten?
- Carbs schoonmaken met benzine of carbkuisvloeistof.

Dan wou ik in plaats van 1 grote luchtfilter (origneel) 4 aparte luchtfilters. Nu heb ik al vaker gelezen dat de enige goede van "K&N" zijn, maar als ik deze gebruik moeten de carbs hierop worden afgesteld. Ik heb gelezen dat als men k&N filter gebruikt de motor veel verbruikt (door de afstelling van de carbs) , of is dit enkel bij prestatie filters?

Excuseer mij voor de vele vragen ! Het is allemaal nieuw voor me.
Olie: zien dat je de juiste hebt, waar hij vandaan komt maakt weinig uit. Wel even opletten dat je, indien nodig, de goede neemt voor motoren. Gewone (auto)motorolie werkt niet zo lekker met een natte koppeling.

Motor ronddraaien door een zijdeksel er af te halen en een sleutel op de krukas zetten.

Even zoeken naar een handboek / de juiste hoeveelheid olie en die er in gieten.

Bougies zou ik gewoon meteen vervangen voor nieuwe. Olie in het gat kan inderdaad, dezelfde als je motorolie. En niet teveel uiteraard.

Losse luchtfilters zou ik nog niet aan beginnen. Beter zo eerst proberen te starten, kun je later nog altijd vervangen. Maar dan moet je inderdaad opnieuw afstellen.
 
Ok thanks ! Nu kan ik wel even verder. Even opzoeken in het handboek welke olie, dan kan ik deze morgen gaan kopen samen met 4 nieuwe bougies ! :D Ineens ook voelermaatjes of dergelijke kopen om de elektrodeafstand van de bougies af te stellen, en dasty om de carburateurs proper te maken ! :D
 
Laatst bewerkt:
CHANGE OF PLANS !

Besloten om toch voor de zekerheid eerst alles te demonteren van de motor, omdat de motor na te kijken, eventueel te reviseren en hetzelfde met de carburators. Ben dus vandaag begonnen met demonteren van de achterspatbord, uitlaat, de luchtfilter en het luchtfilter bakje met een hoop elektrische componenten er aan.

Nu zie ik wel dat er in totaal 6 slangen die van de carbs komen niet aangesloten zijn? Zijn die soort ontluchting leidingen ofzo?
image_zps7xhhjyrf.jpeg

image_zps8bpy4dqw.jpeg


En verder nog wat foto's:
wie kan me zeggen of hier alles compleet is?

image_zpsrfm0tn19.jpeg


En hier precies wat "lekjes" aan het motorblok????
image_zpstpwilmvt.jpeg

image_zpshhdq1ccr.jpeg
 
CHANGE OF PLANS !
:o Waarom? Als het blok goed is, zou ik er niks aan doen. Opentrekken gaat je (veel) geld kosten.
Besloten om toch voor de zekerheid eerst alles te demonteren van de motor, omdat de motor na te kijken, eventueel te reviseren en hetzelfde met de carburators. Ben dus vandaag begonnen met demonteren van de achterspatbord, uitlaat, de luchtfilter en het luchtfilter bakje met een hoop elektrische componenten er aan.

Nu zie ik wel dat er in totaal 6 slangen die van de carbs komen niet aangesloten zijn? Zijn die soort ontluchting leidingen ofzo?
[afbeelding]
[afbeelding]
Beluchting en 4x overloop (vlotterbakken).
En verder nog wat foto's:
wie kan me zeggen of hier alles compleet is?
Volgens mij wel, waarom de vraag? Omdat er 4 cilinders zijn en 'maar' twee sets contactpunten?

[afbeelding]

En hier precies wat "lekjes" aan het motorblok????
Lijkt me overtollig vloeibare pakking

Maar euh; heb je geen WPHB (werkplaatshandboek)?
Kijk op CMSNL.com voor tekeningen van het spul.
Vergeet niet foto's te maken, beter teveel dan te weinig.
En wanneer je toch het blok gaat opentrekken; een klassieke beginnersfout bij deze SOHC CB's is het losmaken van het kleppendeksel zonder eerst de klepstelschroeven te lossen.
 
Maar om te zien of het blok nog goed is, moet ik deze toch eerst eens van binnen bekijken of niet? Maarja motorblok wil ik er toch uit hebben omdat ik het frame wil herspuiten of toch plaatselijk opknappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan