Mijn eerste project Honda cb350f

Weet niet of die nu echt meer rammelt dan op 3 pitten, ik denk wel ongeveer hetzelfde. Ik heb enkel de carburators nog eens schoongemaakt en de vlotterhoogte goed gezet... Dat heeft er niet zo veel mee te maken denk ik... :P .

Misschien wordt het nu tijd om het blokje uit het frame te halen en zo bepaalde zaken nakijken/reviseren en ook ineens aan het frame en wielen en vorken etc te werken? *O* *O*

Ik zou hem toch eerst eens helemaal afstellen en netjes lopend maken al was het alleen al ter leering ende vermaeck. Timing, kleppen, synchroon stellen, nak spanner etc. (zie weer het WPHB ;) ). En sowieso op compressie testen want je weet nog steeds niet of het blok nog gezond genoeg is. Maar dat is dus wat ik zou doen ;)
 
Ik zou hem toch eerst eens helemaal afstellen en netjes lopend maken al was het alleen al ter leering ende vermaeck. Timing, kleppen, synchroon stellen, nak spanner etc. (zie weer het WPHB ;) ). En sowieso op compressie testen want je weet nog steeds niet of het blok nog gezond genoeg is. Maar dat is dus wat ik zou doen ;)

:^
 
Dat topic ga ik ook zeker in de gaten houden. Misschien toch eens een hulplijn inschakelen, een kennis van me ziet het wel zitten om eens langs te komen en samen de nodige zaken afstellen aan het motorblok. Dan voel ik me ook zekerder :-D .
 
Of toch eerst zelf proberen... Wil er zoveel mogelijk van leren *O* .
Nog even wachten op de pakjesman die mijn bestelde compressiemeter moet leveren *O* .
 
En op elk potje, past een nieuw dekseltje :Y .

358EC73B-FD71-412F-A5A5-8591505F0C46_zpsfxdxyted.jpg
 
Of toch eerst zelf proberen... Wil er zoveel mogelijk van leren *O* .
Nog even wachten op de pakjesman die mijn bestelde compressiemeter moet leveren *O* .
Heb je er eentje gekocht met het ventiel vlakbij het bougie gat? Of eentje die hem pas na de slang heeft zitten, bij de meter? Die laatste zie je namelijk vaker en is onbruikbaar voor motorfietsen met een kleine cilinder inhoud.
 
Een heel fijne week gehad in Zwitserland. Maar back to work nu ! *O*
Pakjesman bracht nieuw speelgoed :} .

7FCB3A45-0D7D-4CE3-A1AA-037C2F9C93FF_zpsdskcp9ga.jpg


Het ventieltje is precies wel pas na de slang... :/ .

Toch compressie kunnen meten en dit zijn de resultaten:

Cilinder 1: 65 PSI
Cilinder 2: 110 PSI
Cilinder 3: 110 PSI
Cilinder 4: 110 PSI

... Eerste cilinder duidelijk minder compressie, zekere voor het onzekere, 2de keer gemeten en ditmaal kom ik bij cilinder 1 een compressie van 100 PSI.
Dus ik heb wel goede compressie denk ik, enkel beetje een twijfelgeval bij cilinder 1.
Die meetresultaten verkreeg ik ook niet in 1 keer kicken op de kickstart, steeds na een kick of 4 a 5.
 
Meestal doe je 2 sets metingen, 1x droog en 1x met wat olie erop. Sets, omdat je dan een gemiddelde kan nemen wat de nauwkeurigheid wat verhoogt. Met olie doe je om een betere seal te krijgen, als de waarden dan veeeel hoger zijn wil dat meestal zeggen dat je zuigerveren niet geweldig afsluiten.

Ohja, normaal ook met warme motor trouwens ;)

Compressietest - een compressie test meet conditie van motor is een duidelijke uitleg :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een tweede test... De motor beetje laten lopen tot die uit is gevallen, en door een nog onbekende rede niet meer aan wou... :?

Dan de "droge" compressie test:
Cilinder 1: +- 100psi
Cilinder 2: +- 90 psi
Cilinder 3: +- 80psi
Cilinder 4: +- 100psi

Compressie test met olie:
Cilinder 1: +- 100psi
Cilinder 2: +- 95psi
Cilinder 3: +- 80psi
Cilinder 4: +-100 psi

Dit zijn goede resultaten denk ik?
Maar waarom wil de motor niet meer aan na een tijdje gedraaid te hebben? De afstelschroeven heb ik volgens WPHB (7/8 toer uitdraaien) afgesteld btw...
En nog een probleem: Een bougie wil nu niet meer in het bougiegat... moet redelijk veel kracht zetten |( |( .
Arghhh no progress, hate it '( :N
 
|( |( .
Arghhh no progress, hate it '( :N
Van compressie metingen weet ik weinig van.

Af slaan en niet meer aan willen kan van alles zijn. M'n eerste ingeving is hoofd zekering.

Bougie gat waarschijnlijk tikkie scheef begonnen met indraaien. Dan heb je als het ware een stukje schroefdraad getapt op het eerste stukje, waar die bij opnieuw indraaien steeds weer op pakt.
Als je met kracht verder gaat trekt de bougie vanzelf weer recht in het gat. Alleen vreet je dan wel al het draad weg. -O-
 
Nogmaals en ter volledigheid: Met deze meter is je meting waardeloos!

Als je het volume in de slang bij de verbrandingsruimte optelt dan is die volume zomaar ineens 50% groter geworden. Dat kan deze waarden verklaren. 100psi is sowieso veel te laag want dat is 7 bar! Alles onder de 10 bar is te laag. In het werkplaatshandboek staan de juiste afkeur waarden.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals en ter volledigheid: Met deze meter is je meting waardeloos!

Als je het volume in de slang bij de verbrandingsruimte optelt dan is die volume zomaar ineens 50% groter geworden. Dat kan deze waarden verklaren. 100psi is sowieso veel te laag want dat is 7 bar! Alles onder de 10 bar is te laag. In het werkplaatshandboek staan de juiste afkeur waarden.

Deze meter heb ik gekocht: vidaXL Compressiemeter voor benzinemotoren 9-delig

Heb op het internet weining andere soorten gezien... :/
 
Van compressie metingen weet ik weinig van.

Af slaan en niet meer aan willen kan van alles zijn. M'n eerste ingeving is hoofd zekering.

Bougie gat waarschijnlijk tikkie scheef begonnen met indraaien. Dan heb je als het ware een stukje schroefdraad getapt op het eerste stukje, waar die bij opnieuw indraaien steeds weer op pakt.
Als je met kracht verder gaat trekt de bougie vanzelf weer recht in het gat. Alleen vreet je dan wel al het draad weg. -O-
|( |( |(
 
Bougie komt "vast" te zitten na enkele slagen... Dus niet de volledige draad is kapot, enkel een stukje in het begin... Klote seg.
Misschien eens met een M12 tapje erdoor? Ik lees verschillende ervaringen met midlock, heli coil, kop demonteren/ niet demonteren... Hopelijk hoef ik niet zo ver te gaan.
 
Deze meter heb ik gekocht: vidaXL Compressiemeter voor benzinemotoren 9-delig

Heb op het internet weining andere soorten gezien... :/

Laat me mezelf even nuanceren: Het ligt er niet aan waar het knopje zit waar je de druk laat weglopen. Het gaat er om waar het ventiel zit. Een goede compressietester heeft bij de bougie een soort autoventiel zitten in plaats van dat deze bij de meter in zit. Dat kun je vaak niet zien op de foto's op het internet. Dit is de meter die ik zelf heb: Rothewald 3-in-1 Kompressionstester digital kaufen | Louis Motorrad & Feizeit
 
Laat me mezelf even nuanceren: Het ligt er niet aan waar het knopje zit waar je de druk laat weglopen. Het gaat er om waar het ventiel zit. Een goede compressietester heeft bij de bougie een soort autoventiel zitten in plaats van dat deze bij de meter in zit. Dat kun je vaak niet zien op de foto's op het internet. Dit is de meter die ik zelf heb: Rothewald 3-in-1 Kompressionstester digital kaufen | Louis Motorrad & Feizeit

Verdorie heb ik nu werkelijk een verkeerde compressietester gekocht :X |( .
Misschien nieet 100%, maar toch wel genoeg voor een indicatie ofzo? :')
 
Ook iets wat me opviel: de uitlaatbochten werden heel snel heel warm, als in een halve minuut... Weet nauurlijk niet of dit normaal is of niet :p .
 
Nee, zoals ik al twee keer zei is deze ook niet bruikbaar voor een indicatie.

Dit type meter werkt prima op een motor met veel motorinhoud en (dus ook) grote verbrandingskamers want dan is het volume van de slang verwaarloosbaar ten opzichte van die twee.

Uitlaat bochten horen warm te worden. Daar zou ik me niet direct zorgen over maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan