Het grote Noorwegen topic! Deel 2

In Juni de afdaling van Lysebotn gedaan. Volgens mij 1 auto tegengekomen....

Maar dat lag misschien aan de stromende regen en harde wind........ :N

Begin Augustus ga ik weer een weekje alleen dit keer met de auto
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn vorig jaar begin juni geweest, hoewel we geen tijd hadden om die rots te beklimmen, hebben we overal maar weinig toeristen gezien.

Dus als je rust wil, ga dan niet in het hoogseizoen. :+

Misschien is het ook net pech hebben, dat zo'n schip aanmeert op het moment dat je er bent, die dingen meren niet elke dag aan toch?

Cruiseseizoen duurt zowat het hele jaar, in Geiranger liggen er permanent ongeveer 2/3, en die wisselen iedere dag. Dat is echt big business

Vorig jaar was ik er eind mei/begin juni, dat vind ik toch echt geen hoogseizoen.
 
Tja, maar wat betreft drukte; dit geld toch voor alles en overal?
...........alle bergpassen die ik onderweg beklom had ik helemaal voor mezelf, amper verkeer en motorrijders. Je kan dan heerlijk doorrijden maar een nadeel -> 's Avonds koelt het al snel af, gaat de zon al snel onder en de campings zijn gewoon 75% leeg.

Het voordeel van drukte: het is niet saai op de camping, je hebt wat volk om je heen.
Er zijn mensen in het restaurant, het is gezellig in de kroeg.
Als het zou kunnen zou ik toch later willen gaan. Helaas lukt dat nu effe niet.
Sept is een veel mooiere tijd, dat heb ik wel in Italië ervaren.

Met de grote vakantiestroom heb je alleen maar ellende van de drukte.
Camping is overvol en is er hooguit nog een smal plekje naast het toilet en camping-tarief zorgt voor dubbele kosten. Als toegift mag je ook nog de hele dag naar al die krijsende kinderen luisteren. Op de bonnefooi naar een hotel gaan geeft ook een flinke kans op volgeboekt. Kom je bij een attractie of mooi uitkijkpunt dan zie je voornamelijk de ruggen van je voorgangers. In het restaurant moet je eerst een half uur wachten en dan krijg je een tochtige plek net bij de ingang.

De enige plek waar het wel leuk is als het iets drukker is, dat is idd de kroeg.
Verder mogen van mij zoveel mogelijk mensen wegblijven.
 
Als het zou kunnen zou ik toch later willen gaan. Helaas lukt dat nu effe niet.
Sept is een veel mooiere tijd, dat heb ik wel in Italië ervaren.

Met de grote vakantiestroom heb je alleen maar ellende van de drukte.
Camping is overvol en is er hooguit nog een smal plekje naast het toilet en camping-tarief zorgt voor dubbele kosten. Als toegift mag je ook nog de hele dag naar al die krijsende kinderen luisteren. Op de bonnefooi naar een hotel gaan geeft ook een flinke kans op volgeboekt. Kom je bij een attractie of mooi uitkijkpunt dan zie je voornamelijk de ruggen van je voorgangers. In het restaurant moet je eerst een half uur wachten en dan krijg je een tochtige plek net bij de ingang.

De enige plek waar het wel leuk is als het iets drukker is, dat is idd de kroeg.
Verder mogen van mij zoveel mogelijk mensen wegblijven.

Dat is het, je wil de weg voor jezelf hebben maar wel wat volk om je heen hebben.

Ik vind het nadeel van vroeg in voorjaar/laat in najaar, dat de zon snel ondergaat, en dat het dan al heel snel een stuk kouder word. Niet erg als je in een hotel zit, maar met de tent is iets minder.
 
Dat is het, je wil de weg voor jezelf hebben maar wel wat volk om je heen hebben.

Ik vind het nadeel van vroeg in voorjaar/laat in najaar, dat de zon snel ondergaat, en dat het dan al heel snel een stuk kouder wordt. Niet erg als je in een hotel zit, maar met de tent is iets minder.

In Z.Italië was half sept. die lagere avondtemp. juist wel weer lekker!
In Noorwegen heb je tot start herfst nog steeds langer licht dan in NL.
(ca 21 sept staat de zon recht boven de evenaar)

Een beetje kou vind ik nooit erg. Vooral: Als het maar droog blijft!

In Noord-Spanje had ik vaak de (meestal zeer mooie) weg voor mezelf maar dan is het soms zo stil dat het niet erg is dat er wel een auto voorbij komt. Mijn hotel daar was op 1500m. Idd als de zon onder was ging de temp met sprongen naar beneden.
 
Dat de zon vroeg onder gaat heb je in Noorwegen geen last van. (afgezien van de winter dan :+)
 
Laatst bewerkt:
Dat is het, je wil de weg voor jezelf hebben maar wel wat volk om je heen hebben.

Ik vind het nadeel van vroeg in voorjaar/laat in najaar, dat de zon snel ondergaat, en dat het dan al heel snel een stuk kouder word. Niet erg als je in een hotel zit, maar met de tent is iets minder.

Dat vind ik ook wel een nadeel, hoewel je daar in het voorjaar minder last van hebt dan in het najaar. In het voorjaar moet je overigens wel erg vroeg gaan wil je daar last van hebben. Eind juni is immers de langste dag, dus mei en juni zijn meestal prima te doen, als je al rond eind april gaat dan is het wel vroeg donker.
 
Geirangerfjord, de een gaat....

DSC04503_zps5nqehry3.jpg


De ander komt
DSC04507_zpsxylhpylu.jpg


En die waas op de 2e foto, das geen mist... :X

Maar wordt veroorzaakt door:

DSC04505_zps1ong23jj.jpg


Maar even buiten het dorp ligt het er gelukkig al weer zo bij:
DSC04511_zpsxbksvlch.jpg
 
Ik zal mijn best doen, zal in ieder geval tegen die tijd wat foto's plaatsen. Maar het duurt nog even, september pas. In juni eerst nog een tripje naar de Alpen :]
 
Vet, ga je met je eigen fiets? Zo ja, hoe krijg je je fiets daar? Ben ook ff benieuwd wat het kost? :)

Ik ga met eigen motor inderdaad. Deze wordt vanuit Rotterdam verscheept naar IJsland, en zelf vlieg ik er een week later achteraan. Voor het eerst in mijn "motorreiscarriere" ga ik met een georganiseerde reis mee. De reden daarvoor, een gids die al jaren in IJsland komt en dus de mooie plekken weet, en daarnaast leek het me niet zo verstandig om op eigen houtje het binnenland in te gaan, zonder telefoonbereik door de middle of nowhere. Ik heb wel bewust gezocht naar een reis die ook echt het binnenland in gaat en zo min mogelijk asfalt volgt, en waarbij je eigen motor mee gaat. De kosten voor deze reis komen op 3500 euro, dat is duur maar wel all-in. Verschepen motor, vliegtickets, overnachtingen en voeding, alleen exclusief brandstof. Het is een reis van 14 dagen waarvan 11 rijdagen. Zal wel even wennen zijn, alles geregeld terwijl ik normaal altijd vrij primitief kampeer, maar misschien ook wel eens lekker. Heb er in ieder geval wel erg veel zin in!

Het verschepen van je motor is trouwens ook mogelijk zonder dat je met een georganiseerde reis meegaat. Rederij Samskip uit IJsland doet dit vanuit Rotterdam, voor een motor kost dit je 800 euro retour. Kan me zo voorstellen dat ze niet elke week varen, dus waarschijnlijk ben je wel gebonden aan vaste data. Je kunt ook vanuit Denemarken met de ferry. Deze maakt wel een tussenstop op de Faroereilanden, waardoor je er enkele reis 4 dagen over doet. Het is ongeveer even duur als verschepen vanuit Rotterdam, alleen komt er natuurlijk geen vliegticket meer bij dus ben je wel een stuk goedkoper uit. Het kost je dan alleen wel al een ruime week van je vakantie.
 
Heel gaaf Frazer, staat ook bij ons nog op het lijstje.
Wij gaan twee dagen op off-road cursus in Zweden en dan nog drie dagen rond Hamar het bos in.
Is ook een beetje een test voor ons, of georganiseerd wat is!
Weer met dezelfde Noor als vorig jaar, maar nu met meerdere mensen.
We willen in iedergeval naar Trolltunga, verder geen vaste plannen.
De resterende tijd moeten we nog wat verzinnen :Y
 
Laatst bewerkt:
Ben jaloers, ons plan is om in 2018 naar IJsland te gaan, idd ook dmv georganiseerde reis om zo ongeveer dezelfde redenen :+
Veel plezier daar :)
 
Prachtige plannen!
Ik ga jullie reisvoorbereidingen volgen op het forum.
En natuurlijk straks het verslag van de reis door IJsland zelf.

Wellicht is het beter om nu al een IJsland-topic te starten. (ipv hier onder Noorwegen)
 
Heel gaaf Frazer, staat ook bij ons nog op het lijstje.
Wij gaan twee dagen op off-road cursus in Zweden en dan nog drie dagen rond Hamar het bos in.
Is ook een beetje een test voor ons, of georganiseerd wat is!
Weer met dezelfde Noor als vorig jaar, maar nu met meerdere mensen.
We willen in iedergeval naar Trolltunga, verder geen vaste plannen.
De resterende tijd moeten we nog wat verzinnen :Y

Dat klinkt ook niet verkeerd! Ik zou ook best die kant weer op willen, zeker als je de foto's van afgelopen jaar weer ziet, maar je moet een keus maken natuurlijk. Stiekem wel een beetje jammer dat een lange kampeerreis er niet in zit dit jaar, maar ook dat komt wel weer. Trolltunga zou ik ook nog wel willen doen, sowieso van plan wat meer te gaan wandelen in plaats van alleen maar op die motor te zitten, maar het is zo leuk :]
 
Ik ga komende zomer (ik vertrek 17 juli waarschijnlijk) voor 3-4 weken via Zweden naar de Noordkaap en via Noorwegen terug. Ik reis solo. Ik vroeg me af of er misschien nog meer rijders daarheen gaan, zodat we bovenin ergens kunnen afspreken, gedeelde smart is namelijk halve smart ;) Zoek dus geen reismaatje voor de hele trip, maar gewoon ergens even ouwehoeren. Let me know! 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
Hey hier ook maar eens melden.

Ik heb al allerlei mooie verhalen gelezen en ben me aan het oriënteren op een Noorwegenvakantie met de motor, ongeveer 2 weken vanaf 21-8. Maar misschien ga ik nog proberen weekje eerder vrij te krijgen. Dus wie weet El Pollo Diablo... Of we lossen elkaar net af, of het ken net :)

Ik moet de route nog maken, maar denk nu vanaf Oslo beetje naar boven tot ongeveer Molde/Kristiansund en dan via de kust weer naar beneden maar heb nog geen concrete route en of planning. Wil iig een gletscher tour maken en uiteraard de Fjorden...

Maarrr heb sowieso nog 2 vragen, ik zou graag nog de middernachtzon meemaken. Red ik dat nog 2e helft van aug als ik zo 'zuidelijk' blijf?
En hoe ernstig zijn de muggen in die periode? Zijn ze er vooral 's avonds? Of ook overdag veelvuldig tijdens het rijden?
 
Ik ga komende zomer (ik vertrek 15 juli waarschijnlijk) voor 3-4 weken via Zweden naar de Noordkaap en via Noorwegen terug. Ik reis solo. Ik vroeg me af of er misschien nog meer rijders daarheen gaan, zodat we bovenin ergens kunnen afspreken, gedeelde smart is namelijk halve smart ;) Zoek dus geen reismaatje voor de hele trip, maar gewoon ergens even ouwehoeren. Let me know! 8-) :]


Kom ff auwehoeren in Sausvatn!
 
Hey hier ook maar eens melden.

Ik heb al allerlei mooie verhalen gelezen en ben me aan het oriënteren op een Noorwegenvakantie met de motor, ongeveer 2 weken vanaf 21-8. Maar misschien ga ik nog proberen weekje eerder vrij te krijgen. Dus wie weet El Pollo Diablo... Of we lossen elkaar net af, of het ken net :)

Ik moet de route nog maken, maar denk nu vanaf Oslo beetje naar boven tot ongeveer Molde/Kristiansund en dan via de kust weer naar beneden maar heb nog geen concrete route en of planning. Wil iig een gletscher tour maken en uiteraard de Fjorden...

Maarrr heb sowieso nog 2 vragen, ik zou graag nog de middernachtzon meemaken. Red ik dat nog 2e helft van aug als ik zo 'zuidelijk' blijf?
En hoe ernstig zijn de muggen in die periode? Zijn ze er vooral 's avonds? Of ook overdag veelvuldig tijdens het rijden?

Weet niet precies hoe het zit met middernachtzon, maar ik weet wel dat je hier (halverwege noorwegen) al behoorlijk de berg op moet voor middernachtzon in het goede seizoen....
 
[...]


Weet niet precies hoe het zit met middernachtzon, maar ik weet wel dat je hier (halverwege noorwegen) al behoorlijk de berg op moet voor middernachtzon in het goede seizoen....
Hmm thanks... Maar eens kijken wat er mogelijk is op m'n werk... En tot wanneer kun je hem bij jullie meemaken?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan