Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Hmm thanks... Maar eens kijken wat er mogelijk is op m'n werk... En tot wanneer kun je hem bij jullie meemaken?

Weet niet precies, maar geloof dat ergens in Juni is.. begin Juli misschien. Moet het dit jaar eens even uitzoeken, mn ouders komen rond die tijd op bezoek. Kijken of we ergens een top kunnen pakken en bakje koffie in de zon om 0-00 kunnen doen.
 
Maarrr heb sowieso nog 2 vragen, ik zou graag nog de middernachtzon meemaken. Red ik dat nog 2e helft van aug als ik zo 'zuidelijk' blijf?
En hoe ernstig zijn de muggen in die periode? Zijn ze er vooral 's avonds? Of ook overdag veelvuldig tijdens het rijden?
Op 14 augustus 2017 Kristiansund komt de zon om 05:25 op en gaat ie om 21:44 weer onder. Het wordt dan 's nachts niet pikkedonker. Op de Noordkaap, op om 02:52 en onder om 21:53, schemerdonker in de nacht.

Op de langste dag van het jaar (21 juni) redt je het in Kristiansund nóg niet. Op om 03:20 en onder om 23:43. Echt donker wordt het niet, het blijft daar schemeren op die kortste nacht. Om op die dag überhaupt de midzomernachtzon te kunnen zien moet je, ter indicatie, bóven de Poolcirkel (66°30'NB, ter hoogte van Mosjøen) komen, tenzij je op een berg gaat staan zoals Scheffers al zei.

En wat die muggen betreft, daar heb je tijdens het rijden geen last van. Ze zijn gratis en muggenbulten neem je mee als souvenir ;) , hoort er een beetje bij. Op de ene plek zijn er een hoop, elders geen tot weinig, het is streekgebonden. Als je ze wilt opzoeken dan zou ik tussen half juni tot begin augustus naar Lapland gaan.
 
Laatst bewerkt:
Op 14 augustus 2017 Kristiansund komt de zon om 05:25 op en gaat ie om 21:44 weer onder. Het wordt dan 's nachts niet pikkedonker. Op de Noordkaap, op om 02:52 en onder om 21:53, schemerdonker in de nacht.

Op de langste dag van het jaar (21 juni) redt je het in Kristiansund nóg niet. Op om 03:20 en onder om 23:43. Echt donker wordt het niet, het blijft daar schemeren op die kortste nacht. Om op die dag überhaupt de midzomernachtzon te kunnen zien moet je, ter indicatie, bóven de Poolcirkel (66°30'NB, ter hoogte van Mosjøen) komen, tenzij je op een berg gaat staan zoals Scheffers al zei.

En wat die muggen betreft, daar heb je tijdens het rijden geen last van. Ze zijn gratis en muggenbulten neem je mee als souvenir ;) , hoort er een beetje bij. Op de ene plek zijn er een hoop, elders geen tot weinig, het is streekgebonden. Als je ze wilt opzoeken dan zou ik tussen half juni tot begin augustus naar Lapland gaan.

Ah thanks, dan is het duidelijk, middernachtzon gaat deze vakantie niet lukken waarschijnlijk.

En okay, muggen niet overal aanwezig. En ze horen er indd ook wel bij, maar continue door zwermen muggen bewegen trekt me dan weer niet ;)
Maar klinkt doable :Y
 
Laatst bewerkt:
Ah thanks, dan is het duidelijk, middernachtzon gaat deze vakantie niet lukken waarschijnlijk.

Foto dan maar:
DSC04190_zpspnlx91fk.jpg

Met bewegend beeld:
 
Ik ga het ook meemaken (min of meer). Ben rond 8 juni in Trondheim. Daar zal het denk ik wel behoorlijk gaan schemeren maar wel hele lange dagen.
 
Ik ben begonnen met voorbereidingen nu het duidelijker begint te worden dat ik in de zomer wat langer vrij kan nemen. In de periode van 15 juli t/m 6 augustus ben ik van plan om in ieder geval naar de Lofoten te rijden via Hirsthals-Kristiansand, de nodige "nasjonale turistvegen" aan elkaar rijgen en dan via Andenes-Gryllefjord weer terug naar het "vaste land". Dit jaar wil ik er een low budget reis (onder de € 1000) van maken. Afhankelijk van het weer en in hoeverre ik ruim in de tijd zit tuf ik misschien nog door naar de Noordkaap en dan wordt het misschien een beetje duurder.
Zo ben ik van plan om hutten zoveel mogelijk te mijden doordat ik recentelijk een wat ruimere tent heb gekocht die binnen een mum van tijd staat (Hilleberg Akto), misschien af en toe wat wild te kamperen en wat instant maaltijden mee te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje qua campings in Noorwegen, weet iemand of er op de meeste ook 3 fasen stroom aanwezig is?
 
Vraagje qua campings in Noorwegen, weet iemand of er op de meeste ook 3 fasen stroom aanwezig is?
Dat zijn toch die rode (ipv blauwe) stekkerdozen? Zijn mij op een Europese camping in het algemeen nog nooit opgevallen, alleen op het binnenterrein van het circuit van Drenthe gezien die vandaag ook als camping voor genodigden dient ;) .
 
Dat zijn toch die rode (ipv blauwe) stekkerdozen? Zijn mij op een Europese camping in het algemeen nog nooit opgevallen, alleen op het binnenterrein van het circuit van Drenthe gezien die vandaag ook als camping voor genodigden dient ;) .
Ja voor zulke stekkers:

MEN_264.jpg


Elektrische motor binnen 2 minuten opladen :]
Niet binnen twee minuten maar wel binnen een half uur :P Nu is Noorwegen wel goed beslagen qua laadpalen maar het is altijd handig om ook op campings te kunnen laden, helemaal in het hoge noorden waar alles wat schaarser is.
 
Frazer schreef op 07 april 2017 @ 22:07:
Stil hier, weinig Noorwegengangers dit jaar?

Ik wil in augustus een rondje (12-14 dagen) maken langs de meest bekende plekken van zuid- Noorwegen. Ik heb weinig tijd en geen ervaring met Scandinavië, dus ik overweeg te boeken via een organisatie (daar zijn vrij veel van kom ik achter). Ik reis alleen (Ducati Multistrada) en zal vanwege het comfort vooral in hotels overnachten. Als ik hier een beetje goed gelezen heb zal ik nog wel wat warmere kleding moeten aanschaffen, ik heb nu zo'n waterdicht doorwaaipak maar dat vertrouw ik niet bij temperaturen van 10 graden en minder...
14355657_10210682612971662_6926940980922207524_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil in augustus een rondje (12-14 dagen) maken langs de meest bekende plekken van zuid- Noorwegen. Ik heb weinig tijd en geen ervaring met Scandinavië, dus ik overweeg te boeken via een organisatie (daar zijn vrij veel van kom ik achter). Ik reis alleen (Ducati Multistrada) en zal vanwege het comfort vooral in hotels overnachten. Als ik hier een beetje goed gelezen heb zal ik nog wel wat warmere kleding moeten aanschaffen, ik heb nu zo'n waterdicht doorwaaipak maar dat vertrouw ik niet bij temperaturen van 10 graden en minder... [afbeelding]

Neem een goed regenpak mee. Als je het koud hebt trek je dat over je pak heen. Winddicht dus warm bij lagere temperaturen.
 
Dat vind ik dus tegenvallen. Als het koud is, is het met een regenpak aan ook nog koud. Tenminste dat is mijn ervaring.
 
Dank voor de tip, lijkt me een goed alternatief voor een compleet nieuw pak inderdaad. TNX

Neemt in elk geval minder ruimte in. Ik heb me al eerder vergist in temperaturen (USA). Vingers bevroren in zomerhandschoenen toen de zon wel erg snel onder ging. Bij een restaurant een paar van die plastic handschoentjes gebietst bij de kok, zo kon ik de camping toch nog bereiken.
 
Laatst bewerkt:
En je gaat ook nog eens de hoogte in, daar kan het al snel meer dan 15 graden kouder zijn dan beneden aan het water.
Warm aan kunnen kleden is dus zeker een vereiste in Noorwegen.
 
Heb zelf goeie ervaring met laagjes onder de motor kleding, gebruiken hiervoor kleding die ademend is zodat je vocht goed wordt afgevoerd.
En we rijden zowel in warme als koude omstandigheden met thermo kleding.
Maar in Noorwegen kun je op een dag zomaar een paar jaargetijden mee maken :Y
 
Vorig jaar was de gemiddelde temperatuur boven Trondheim 11 graden. En op de Noordkaap was het 6 graden, windkracht 6 en horizontale regen. Met name het laatste stuk kan nat en koud zijn.
 
Dank voor de reacties. Hoger dan Trondheim kom ik niet en afgelopen zomer zat ik in onderbroek en thermoshirt in het pak tijdens mijn rondrit door NL-B-LUX-D. Ruimte voor wat extra laagjes moet er nog wel zijn en een regenpak en een paar warmere handschoenen zal ik nog even regelen. Tijdens Koningsdag moest ik de handschoenen nog opwarmen onderweg, dus die conclusie had ik al getrokken ;-)
18156045_10212868281372006_5209260078696833431_o.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan