Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Hoe zit het met de boot van Kristiansand naar Denemarken? Moet je die van tevoren boeken of kan je daar gewoon heenrijden en een kaartje kopen?
 
Laatst bewerkt:
Hoe rijden jullie naar het noorden van Denemarken? Denemarken schijnt dermate saai te zijn dat sommigen gewoon adviseren om de motor op de aanhanger te zetten.
 
Hoe rijden jullie naar het noorden van Denemarken? Denemarken schijnt dermate saai te zijn dat sommigen gewoon adviseren om de motor op de aanhanger te zetten.

Vorig jaar zo'n saaie tocht door Denemarken gemaakt dat we nu ook in Kiel de boot op gaan, zowel heen als terug.
En dan met een toeristische route naar Kiel en terug.
 
Als ik dit hierboven lees, bemerk ik dat iedere persoon veel verschilt in Ausdauer.
Heeft natuurlijk ook te maken met je constitutie. Toch huilen we vaak te snel.

Ik lees hier over concentratie-problemen bij mensen die 20 jaar jonger zijn dan ik. Uuuuuuh, WAT??
Een mens kan veel-veel verder dan dat ie zelf vaak denkt.

Maar als gemeld: Het is vakantie en je doet 't voor de lol, dus een beetje comfort is niet zo verkeerd. Daar houd ik ook van! Wel heb ik als nodig een ruime reservetank. Een keer een nachtje doorhalen is echt niet zo erg. Boven in Noorwegen heb je er dan ook nog de hele nacht licht bij!
 
Inderdaad, iedereen beleeft zijn hobby en vakantie op zijn eigen manier.
Dat is het mooie van motorrijden, je kan het ook zo invullen als je zelf graag wilt !
 
Na alle drukte in Duitsland vind ik Denemarken een verademing. Vooral het stuk vanaf Hamburg tot Flensburg is redelijk dramatisch; veel bouwstelle en files. Na Flensburg gaat het lekker vlot richting Hirsthals.
 
El Pollo Diabolo schreef:
Hoe zit het met de boot van Kristiansand naar Denemarken? Moet je die van tevoren boeken of kan je daar gewoon heenrijden en een kaartje kopen?
Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. Ik heb mijn heen ticktet erg vroeg geboekt en toen was het €69, meen ik. Omdat ik nog niet wist wanneer ik retour zou gaan dacht ik dat ik op de laatste camping wel een ticket zou kopen voor de volgende dag. Heb ik ook gedaan, maar doe dat nooit meer. Zelfde ticket was toen€230.
Wordt gratis lid van de Fjord Club, is je ticket nog goedkoper en kun je sparen voor de kleine pontjes op de route, mits van de firma Fjord line.
Dus nu lid worden en in de gaten houden waneer jouw reisdatum geboekt kan worden, laagste prijs garantie. Fjord Line vaart met een snelboot naar Noorwegen.

En inderdaad, de route naar Hirsthals door Denemarken is een kwestie van rustig toeren, goede wegen en je bent toch motorrijder? Aanhangers met motors er op zijn geen echte rijders. _O- _O- :W :W
 
Laatst bewerkt:
*O* *O*
Als ik dit hierboven lees, bemerk ik dat iedere persoon veel verschilt in Ausdauer.
Heeft natuurlijk ook te maken met je constitutie. Toch huilen we vaak te snel.

Ik lees hier over concentratie-problemen bij mensen die 20 jaar jonger zijn dan ik. Uuuuuuh, WAT??
Een mens kan veel-veel verder dan dat ie zelf vaak denkt.

Maar als gemeld: Het is vakantie en je doet 't voor de lol, dus een beetje comfort is niet zo verkeerd. Daar houd ik ook van! Wel heb ik als nodig een ruime reservetank. Een keer een nachtje doorhalen is echt niet zo erg. Boven in Noorwegen heb je er dan ook nog de hele nacht licht bij!
 
Als ik dit hierboven lees, bemerk ik dat iedere persoon veel verschilt in Ausdauer.
Heeft natuurlijk ook te maken met je constitutie. Toch huilen we vaak te snel.

Ik lees hier over concentratie-problemen bij mensen die 20 jaar jonger zijn dan ik. Uuuuuuh, WAT??
Een mens kan veel-veel verder dan dat ie zelf vaak denkt.

Maar als gemeld: Het is vakantie en je doet 't voor de lol, dus een beetje comfort is niet zo verkeerd. Daar houd ik ook van! Wel heb ik als nodig een ruime reservetank. Een keer een nachtje doorhalen is echt niet zo erg. Boven in Noorwegen heb je er dan ook nog de hele nacht licht bij!

100% mee eens.
 
El Pollo Diabolo schreef:Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. Ik heb mijn heen ticktet erg vroeg geboekt en toen was het €69, meen ik. Omdat ik nog niet wist wanneer ik retour zou gaan dacht ik dat ik op de laatste camping wel een ticket zou kopen voor de volgende dag. Heb ik ook gedaan, maar doe dat nooit meer. Zelfde ticket was toen€230.
Wordt gratis lid van de Fjord Club, is je ticket nog goedkoper en kun je sparen voor de kleine pontjes op de route, mits van de firma Fjord line.
Dus nu lid worden en in de gaten houden waneer jouw reisdatum geboekt kan worden, laagste prijs garantie. Fjord Line vaart met een snelboot naar Noorwegen.

En inderdaad, de route naar Hirsthals door Denemarken is een kwestie van rustig toeren, goede wegen en je bent toch motorrijder? Aanhangers met motors er op zijn geen echte rijders. _O- _O- :W :W
Thanks, ik ga me gelijk aanmelden! Wat betreft de ferry, ik ga heen over de brug bij Malmo en terug met de boot. Maar ik wil absoluut niet moeten gaan plannen om op tijd in Kristiansund te zijn, dus ik ontkom niet aan een duur ticket vrees ik.
 
Hoe rijden jullie naar het noorden van Denemarken? Denemarken schijnt dermate saai te zijn dat sommigen gewoon adviseren om de motor op de aanhanger te zetten.

Ik ga over een maand richting Hirtshals, 1070km snelwegrit. Het is even saai maar ach, dan heb het saaiste maar gelijk gehad.

In Hirtshals AirBNB geboekt, volgende ochtend 10:00 naar Kristiansand, ticket was 50euro.
 
Als ik dit hierboven lees, bemerk ik dat iedere persoon veel verschilt in Ausdauer.
Heeft natuurlijk ook te maken met je constitutie. Toch huilen we vaak te snel.

Ik lees hier over concentratie-problemen bij mensen die 20 jaar jonger zijn dan ik. Uuuuuuh, WAT??
Een mens kan veel-veel verder dan dat ie zelf vaak denkt.

Maar als gemeld: Het is vakantie en je doet 't voor de lol, dus een beetje comfort is niet zo verkeerd. Daar houd ik ook van! Wel heb ik als nodig een ruime reservetank. Een keer een nachtje doorhalen is echt niet zo erg. Boven in Noorwegen heb je er dan ook nog de hele nacht licht bij!

Voor sommige is het makkelijker dan anderen, heeft niet alleen met leeftijd te maken maar ook met wat voor type fiets bijvoorbeeld. Of je op een racer gaat of een GS maakt bijvoorbeeld nogal verschil.

Zelf zie ik een motorvakantie als een 'sportieve' vakantie. Als je met die instelling op vakantie gaat heb ik automatisch al veel meer power om kilometers te maken. 's Avonds wil ik helemaal gaar zijn en languit in de stoel zitten met een ijskoud biertje in mijn handen. Als ik dan opgebrand en moe ben geeft dat mij een voldaan gevoel.

Comfort bouw ik meestal in aan het einde van de rit. Een keer een luxe hotelletje pakken is echt niet erg, leuk voor de afwisseling :)
 
Mag je trouwens in Noorwegen nog steeds gratis met de pont met een elektrisch voertuig?
 
Ik lees hier over concentratie-problemen bij mensen die 20 jaar jonger zijn dan ik. Uuuuuuh, WAT??
Een mens kan veel-veel verder dan dat ie zelf vaak denkt.

Dan ben ik die grens al een paar keer over gegaan. Ik wil best even doorbikkelen maar als je lichaam zegt dat het genoeg is geweest en je negeert dat, laat je lichaam het op andere manieren wel weten wie er de baas is. IK heb geen om in het verkeer mezelf en of anderen in gevaar te brengen. Zoals door meerdere personen al is gezegd, vakantie moet wel een ontspanning zijn en het moet leuk blijven.
 
19 juni ga ik met twee andere MF-ers die kant op voor een kleine twee weken. We hebben de ferry geboekt Kiel-Oslo en terug overwegen we Hirtshals. Heb er zin in, ben erg benieuwd.

Zal me even goed inlezen in dit en het vorige topic :)
 
Voor sommige is het makkelijker dan anderen, heeft niet alleen met leeftijd te maken maar ook met wat voor type fiets bijvoorbeeld. Of je op een racer gaat of een GS maakt bijvoorbeeld nogal verschil.

Zelf zie ik een motorvakantie als een 'sportieve' vakantie. Als je met die instelling op vakantie gaat heb ik automatisch al veel meer power om kilometers te maken. 's Avonds wil ik helemaal gaar zijn en languit in de stoel zitten met een ijskoud biertje in mijn handen. Als ik dan opgebrand en moe ben geeft dat mij een voldaan gevoel.

Comfort bouw ik meestal in aan het einde van de rit. Een keer een luxe hotelletje pakken is echt niet erg, leuk voor de afwisseling :)

Gewoon op een ouwe FZ van 32jaar oud! :]
Gister kwam ik thuis van de Harz na 450km binnendoor.
Gevoel was dat ik net een uurtje op de motor heb gezeten.

Er zijn dagen dat ik toeristisch doe, maar ook soms een dag als nodig dat ik 1000km maak.
De volgende dag zit ik dan weer rustig aan het strand of ga ik een stad of museum bekijken.
Òf als het mooi is dat ik een dag helemaal NIETS doe. Ja, idd met een koud biertje in de hand!
Het is maar net wat ik tegenkom onderweg! Hotelletjes bewaar ik voor dagen met heel slecht weer!
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik ga me gelijk aanmelden! Wat betreft de ferry, ik ga heen over de brug bij Malmo en terug met de boot. Maar ik wil absoluut niet moeten gaan plannen om op tijd in Kristiansund te zijn, dus ik ontkom niet aan een duur ticket vrees ik.

Je kan ook wachten tot een paar dagen van te voren. Meestal kan je een week van te voren aardig inschatten wanneer je terug naar huis gaat, er zal toch een moment komen dat je weer thuis moet zijn, dus een beetje plannen moet je uiteindelijk toch. Afgelopen jaar heb ik een dag of 6 vooraf online geboekt op een camping. Dat lukte niet helemaal, problemen met de creditcard, maar Fjordline heeft gewoon een klantenservice in Nederland. Even gebeld en alles geregeld. Ik weet uit mijn hoofd niet meer hoeveel het kostte, maar zeker niet meer dan 100 euro. Die 230 euro lijkt me eerder een exces, misschien in de hoogtijdagen rondom begin of einde van de vakantie. Ik ging in de laatste week van juni, dus al aardig richting het hoogseizoen. Het viel me wel op dat de boot flink vol (zo niet helemaal volgeboekt) was. Als je helemaal niet reserveert en op de bonnefooi heen gaat loop je natuurlijk wel het risico dat hij echt vol zit en je niet mee kan.
 
Ik ga over een maand richting Hirtshals, 1070km snelwegrit. Het is even saai maar ach, dan heb het saaiste maar gelijk gehad.

Zo denk ik meestal ook. Iedereen kan wel adviseren de snelweg te vermijden en lekker binnendoor te rijden, maar die hebben dan waarschijnlijk onbeperkte vakantiedagen. Ik ga er liever de eerste of laatste dag even goed voor zitten en dan maar een dagje afzien op de snelweg. Dan weet je tenminste dat je daarna kunt relaxen en de dagen die dat oplevert gebruik ik liever om lekker toeristisch te rijden in een gebied waar het echt mooi is.

Denemarken vind ik trouwens prettiger rijden dan Duitsland. Het is veel rustiger op de weg, geen bouwstellen en je mag vrijwel het hele stuk van Flensburg naar Hirtshals 130 als ik me goed herinner.
 
Je kan ook wachten tot een paar dagen van te voren. Meestal kan je een week van te voren aardig inschatten wanneer je terug naar huis gaat, er zal toch een moment komen dat je weer thuis moet zijn, dus een beetje plannen moet je uiteindelijk toch. Afgelopen jaar heb ik een dag of 6 vooraf online geboekt op een camping. Dat lukte niet helemaal, problemen met de creditcard, maar Fjordline heeft gewoon een klantenservice in Nederland. Even gebeld en alles geregeld. Ik weet uit mijn hoofd niet meer hoeveel het kostte, maar zeker niet meer dan 100 euro. Die 230 euro lijkt me eerder een exces, misschien in de hoogtijdagen rondom begin of einde van de vakantie. Ik ging in de laatste week van juni, dus al aardig richting het hoogseizoen. Het viel me wel op dat de boot flink vol (zo niet helemaal volgeboekt) was. Als je helemaal niet reserveert en op de bonnefooi heen gaat loop je natuurlijk wel het risico dat hij echt vol zit en je niet mee kan.

Kan je dan ook niet mee als dekpassagier?
Voor de motor is natuurlijk altijd wel een plekkie in het ruim, lijkt me...............

Zo denk ik meestal ook. Iedereen kan wel adviseren de snelweg te vermijden en lekker binnendoor te rijden, maar die hebben dan waarschijnlijk onbeperkte vakantiedagen. Ik ga er liever de eerste of laatste dag even goed voor zitten en dan maar een dagje afzien op de snelweg. Dan weet je tenminste dat je daarna kunt relaxen en de dagen die dat oplevert gebruik ik liever om lekker toeristisch te rijden in een gebied waar het echt mooi is.

Denemarken vind ik trouwens prettiger rijden dan Duitsland. Het is veel rustiger op de weg, geen bouwstellen en je mag vrijwel het hele stuk van Flensburg naar Hirtshals 130 als ik me goed herinner.
Kan zijn dat het in Noord-Duitsland minder mooi is???

Afgelopen weekend terug gekomen van de Harz en (vrijwel) helemaal binnendoor naar Nederland gereden. daar zaten verrassend mooie weggetjes tussen. Ik herinner me nog hele mooie stukken langs de Weser. Zelfs in de Achterhoek en na Doesburg laatste stuk over de Veluwe ben ik binnendoor blijven rijden.

Ik begrijp dat helemaal binnendoor naar Hirtshals ook niet een goede optie is.
Dan rijd ik liever een dag extra langs de fjorden................ :]
 
Laatst bewerkt:
De ferry boek ik via www.aferry.nl, die laat ook allerlei alternatieve oversteken zien die wat goedkoper kunnen zijn. Ze hebben ook een app waarmee je onderweg in Scandinavië de terugreis kan boeken. Vanaf 15 juni 2017 is trouwens iedere GSM data en belbundel een EU bundel (inclusief Noorwegen en Zwitserland), zonder bijkomende kosten dus.
Verder valt het me op dat de sfeer op dit topic sinds het begin van de maand wat grimmiger begint te worden. Iedereen mag zijn hobby op zijn eigen manier beleven maar respecteer elkaar! forumregels
 
Ik begrijp dat helemaal binnendoor naar Hirtshals ook niet een goede optie is.
Een goed optie is het misschien niet maar ben het dit jaar wel van plan omdat mijn huidige motor zich niet echt thuis voelt op de snelweg. Kost me dan wel 2 dagen om er te komen.
 
Laatst bewerkt:
+1
Ik ga deze zomer vanuit de achterhoek binnendoor naar Hirthals.
Met alleen stukjes snelweg om de grote steden te vermijden.
Een dikke 400 km per dag.
Moet te doen zijn. :)

Dan met de boot naar Langesund.
 
Terug
Bovenaan Onderaan