Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Kan je dan ook niet mee als dekpassagier?
Voor de motor is natuurlijk altijd wel een plekkie in het ruim, lijkt me...............

Ik weet niet precies hoe dat werkt, kan me zo voorstellen dat er in het kader van de veiligheid maar een maximum aantal passagiers mee mag, en dat ze zich daar ook aan houden. Het autodek stond in ieder geval goed vol, tot de klep aan toe. Een motor past natuurlijk altijd wel ergens tussen maar hoe dat met de personen gaat weet ik niet. Ze hebben in de zomer trouwens ook nog een nachtboot, dus 3 verbindingen per dag, en ik kan me niet voorstellen dat die elke dag allemaal volzitten. In het ergste geval zal je misschien een paar uur moeten wachten op de nachtboot.

Ik heb het ook nog even nagekeken, ik heb 4 dagen vooraf geboekt en was 62 euro kwijt, enkele reis inclusief motor.

Nog een tipje, als je toch in de buurt van Kristiansand bent en je hebt nog tijd over, doe dan ook even Lindesnes Fyr aan. Dat is de meest zuidelijke punt van Noorwegen, ook wel de Noorse Zuidkaap genoemd. Als je toch op de Noordkaap bent geweest is dat een mooie afsluiter!
 
Als ik via Baltische landen, Rusland, Finland de Noordkaap heb bereikt zak ik af naar zuiden van Noorwegen. Ik kan nu slecht plannen hoe de situatie is tegen de tijd dat Oslo in zicht komt. Heb er dan 6 weken en bijna 10.000km opzitten. Weet niet hoe ik me voel, hoe 't weer is, hoeveel tijd ik nog heb, hoeveel zin en hoe de motor dan nog loopt. We zien 't wel!

Daarom kan het de brug bij Malmö worden, maar net zo goed 1 van de boot-oversteken naar Denemarken. Bij mooi weer en veel zin doe ik mss nog een stuk Margrietroute en bij weinig zin en regen knal ik in 1 keer naar huis. :]

Vwb de motor voor een gescheurde radiator, die ik een paar jaar terug op Sicilië had, door hoge temp. (40'C+) hoef ik deze keer geen angst te hebben.
 
6 weken, ik ben echt niet jaloers hoor!

Wat betreft de kilometers, dat zouden er best wel eens een stuk meer kunnen worden. Mijn ervaring is dat je altijd ruim over het aantal gaat wat je vooraf had bedacht. Ik had er al 9600, en dat was via Zweden naar de Noordkaap en toeristisch door Noorwegen terug. Wel de mooiste trip die ik tot nu toe gemaakt heb, jammer dat er dit jaar geen lange reis in zit.
 
Hm ik heb in september pas vakantie dit jaar. Iemand al eens in september naar Noorwegen geweest? Hoe is het weer dan meestal?
 
Als ik via Baltische landen, Rusland, Finland de Noordkaap heb bereikt zak ik af naar zuiden van Noorwegen. Ik kan nu slecht plannen hoe de situatie is tegen de tijd dat Oslo in zicht komt. Heb er dan 6 weken en bijna 10.000km opzitten.
Mooi hoor, een dergelijk ritje, zonder Rusland dan, heb ik een paar jaar geleden ook gemaakt met als noordelijkste punt Vardø (Finnmark) en heb dat toen binnen 3 weken tijd geklaard. In feite rij je een rondje om Zweden heen, was inderdaad 10.000 km en een beetje. Mijn nieuwe Michelin Pilot Power waren ver voorbij de slijtagegrens op het eind. :X En doordat ik ook "tegen de klok" inreed was, door de vele rechte wegen in Polen, Baltische Staten en Finland, mijn achterband al min of meer vierkant voordat het echte sturen in Noorwegen kon beginnen. Heb onderweg nog gekeken naar een nieuwe bandenset maar moest dan een dag wachten voordat die gemonteerd konden worden en voor een setje was ik zo'n €500+ kwijt. Ben toch maar doorgetuft. :]
 
Laatst bewerkt:
Hm ik heb in september pas vakantie dit jaar. Iemand al eens in september naar Noorwegen geweest? Hoe is het weer dan meestal?
Wel een paar jaar terug in sept dwars door Italië naar Sicilië geweest. Tot nu mijn mooiste motor-vakantie!
De ergste hitte is voorbij. (dan is het toch nog wel warm hoor) Overal plek op de campings, al die blèrkoppen zitten weer op school, en bijv. in Florence is weer plek om er gewoon doorheen te lopen.
 
Mooi hoor, een dergelijk ritje, zonder Rusland dan, heb ik een paar jaar geleden ook gemaakt met als noordelijkste punt Vardø (Finnmark) en heb dat toen binnen 3 weken tijd geklaard. In feite rij je een rondje om Zweden heen, was inderdaad 10.000 km en een beetje. Mijn nieuwe Michelin Pilot Power waren ver voorbij de slijtagegrens op het eind. :X En doordat ik ook "tegen de klok" inreed was, door de vele rechte wegen in Polen, Baltische Staten en Finland, mijn achterband al min of meer vierkant voordat het echte sturen in Noorwegen kon beginnen. Heb onderweg nog gekeken naar een nieuwe bandenset maar moest dan een dag wachten voordat die gemonteerd konden worden en voor een setje was ik zo'n €500+ kwijt. Ben toch maar doorgetuft. :]

Ik heb tot nu alleen wat high-lights bij elkaar gezocht voor de reis. Afgelopen week nog naar Harz geweest en me daar steeds op gericht. De 10.000km voor rondje Oostzee is eerste inschatting als ik in zuiden van Noorwegen arriveer. Dan komt er nog ca 2000 bij voor terugreis. Voorlopig lijkt aardig te kloppen.

Dit jaar 6 weken is prima, maar dat lukt ook niet elk jaar. De extra tijd wil ik oa gebruiken voor bezoek Tallin, Riga en enkele dagen St.Petersburg. Maar ook bijv. voor zeekanoën en op Lofoten walvis-spotten. (walvissen in Z.Afrika gemist, dus nu een MUST-see!)

Vierkant slijten lijkt niet te voorkomen. Maar Michelin Pilot Power komt wel bekend voor. Heb setje wielen met deze banden al in de schuur staan. Mss zit ik tegen het einde ook bijna op de draden, dat ik noodgedwongen een eind met de veerboot moet om thuis te komen.
Mijn setje (2e hands maar toch nieuw) heb ik van Marktplaats voor €45.
(voor vergelijk mijn nu-versleten Avon achterband heeft het 15.000km volgehouden tot oa Portugal)

Ach en als het allemaal bergen zijn dan heb je weer andere (luxe-)problemen. Vorige zomer na Picos de Europa en Pyreneeën waren mijn remblokken-voor en remschijven-voor versleten.(nee, dat was niet omdat de versleten blokken de schijven hebben opgevreten) De vele steile bergwegen met korte hairpins zorgden er gedurig voor dat ik pijn in de armen en schouders had van al het straffe remmen. (heb ik normaal nooit)
Voorband was bij thuiskomst ook helemaal kaal. Idd ook onderweg overwogen om voorband te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een bijzondere ervaring: omdat ik er nog steeds niet uit ben of ik zonder organisatie en reserveringen solo mijn eerste reis naar Noorwegen durf te maken (alternatief is boeken via een motor-reisorganisatie) sprak ik vandaag een plaatsgenoot die van oorsprong Noors is.
Die biedt me prompt gratis overnachtingen in zijn hytte aan! Vijf meter van een meer, tussen de bergen, maar verder geen luxe....
18699262_10213126753473647_152412288308052977_o.jpg


Dat maakt de beslissing een stuk gemakkelijker, want zo'n aanbod is natuurlijk super. Dat moet ik een paar daagjes in kunnen plannen.
Dat gaat voor mij nu wel spannend worden en ik zal me ook meer in het maken van GPS routes moeten gaan verdiepen. Te starten met een 11-stedentocht op Hemelvaartsdag.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een bijzondere ervaring: omdat ik er nog steeds niet uit ben of ik zonder organisatie en reserveringen solo mijn eerste reis naar Noorwegen durf te maken (alternatief is boeken via een motor-reisorganisatie) sprak ik vandaag een plaatsgenoot die van oorsprong Noors is.
Die biedt me prompt gratis overnachtingen in zijn hytte aan! Vijf meter van een meer, tussen de bergen, maar verder geen luxe....
18699262_10213126753473647_152412288308052977_o.jpg


Dat maakt de beslissing een stuk gemakkelijker, want zo'n aanbod is natuurlijk super. Dat moet ik een paar daagjes in kunnen plannen.
Dat gaat voor mij nu wel spannend worden en ik zal me ook meer in het maken van GPS routes moeten gaan verdiepen. Te starten met een 11-stedentocht op Hemelvaartsdag.
Vandaag een bijzondere ervaring: omdat ik er nog steeds niet uit ben of ik zonder organisatie en reserveringen solo mijn eerste reis naar Noorwegen durf te maken (alternatief is boeken via een motor-reisorganisatie) sprak ik vandaag een plaatsgenoot die van oorsprong Noors is.
Die biedt me prompt gratis overnachtingen in zijn hytte aan! Vijf meter van een meer, tussen de bergen, maar verder geen luxe....[afbeelding]

Dat maakt de beslissing een stuk gemakkelijker, want zo'n aanbod is natuurlijk super. Dat moet ik een paar daagjes in kunnen plannen.
Dat gaat voor mij nu wel spannend worden en ik zal me ook meer in het maken van GPS routes moeten gaan verdiepen. Te starten met een 11-stedentocht op Hemelvaartsdag.
Oeh nice!!
 
..............ik zal me ook meer in het maken van GPS routes moeten gaan verdiepen. Te starten met een 11-stedentocht op Hemelvaartsdag.
In Friesland is makkie: Gewoon achter de meute aan rijden!
Die GPS dat ga je wel leren.............

Met de GPS kan je heel veel. Toch is het niets bijzonders maar een gewoon een hulpmiddel.
Na 10.000-den GPS-km's gebruik ik het kastje de laatste tijd vooral praktisch.
De route die je thuis hebt gemaakt is zeker niet heilig, maar (vaak) slechts een leidraad.
 
Ik ga over 2 weken een rondje zweden/noorwegen rijden :Y Ben hier nog nooit geweest.
Idee is om er ongeveer 9 dagen over te doen. Denk zelf tot ongeveer tot de helft van Zweden te rijden en dan via Noorwegen weer terug.
Om niet vast te zitten aan hotel reserveringen (veel te vroeg/te laat arriveren) wil ik eigenlijk gewoon vrij rijden en rond 1600 uur via booking.com oid goedkoop plekje vinden. Misschien wel riskant maar geeft wel veel vrijheid.
Na doorlezen van dit topic ben ik er in ieder geval zeker van dat ik gewoon mijn winter outfit aantrek :$
 
Om niet vast te zitten aan hotel reserveringen (veel te vroeg/te laat arriveren) wil ik eigenlijk gewoon vrij rijden en rond 1600 uur via booking.com oid goedkoop plekje vinden. Misschien wel riskant maar geeft wel veel vrijheid.
Als je ruimte hebt om een slaapzak mee te nemen houdt je de optie open om een hut te huren, die zie je onderweg veel en zijn goedkoper dan een hotel. Bij een hut zit overwegend geen bedlinnen, vandaar.
Na doorlezen van dit topic ben ik er in ieder geval zeker van dat ik gewoon mijn winter outfit aantrek :$
Kan geen kwaad. Op mooie dagen kan je de voering uit je jas ritsen.
 
Ik ga over 5 weken. Hoop dat temp dan ietsje beter is.

Mijn intentie is om (veel) te kamperen. Een koude nacht zal er dan ook wel bij horen. Daarom neem ik naast een (gewone) slaapzak, ook een trappelzakje mee. Op advies op dit forum heb ik daarom een fleece-binnen-slaapzak bij gekocht van de Xenos (€10)

Trouwens als het weer al te bar wordt, dan vind ik wel een Hytte of een pension. (hoop ik)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet of je daar een speciale site voor hebt, maar vrijwel alle campings hebben die hutjes wel. Aangezien je nog ruim voor het hoogseizoen zit moet het wel raar lopen willen die volgeboekt zijn, dus ik zou gewoon op de bonnefooi langs een camping gaan. Die hutten heb je vanaf zo'n 25 euro (maar dat is wel goedkoop), gemiddeld zitten ze zo rond de 40 euro volgens mij. Zijn gewoon simpele onderkomens, inderdaad meestal zonder bedlinnen en handdoeken (of je moet het erbij huren), vaak ook wel een klein kacheltje, soms een kookplaatje. Voor de sanitaire voorzieningen moet je meestal gebruik maken van het normale toiletgebouw van de camping.
 
Wat is de beste website om een hytte te vinden?
Specifiek voor hutten weet ik niet, voor campings, waar 9 van de 10 keer ook hutten staan:
NAF Camp: Camping in Norway 2018 (rechts op de homepage staan nog meer nuttige links)
Norwegian Camping Guide
Op beide sites kun je de geprinte uitgave bestellen tegen een vergoeding maar dan heb je het boekje misschien niet snel genoeg thuis. Eenmaal op zo'n camping liggen de boekjes gratis om mee te nemen. En anders gewoon niks plannen en op de bonnefooi, je komt de accommodaties vanzelf tegen direct langs de weg of bewegwijzerd met bordjes. Sommige hutten zijn erg luxe, die zijn bijvoorbeeld berekend op een heel gezin inclusief sauna, daar betaal je zomaar NOK 800/nacht voor. Ik ben met weinig al blij, een bed, dak en stopcontact is voor mij genoeg en vindt je vanaf NOK 300.
 
Laatst bewerkt:
Aankomende zaterdag is de vertrekdatum :) Komt vast goed met die hytten (hoe spreek je dit eigenlijk uit??).
Wat is trouwens de beste/betaalbare optie voor eten? Ik kan hier zelf niet echt iets voor meenemen.
Denk dat het afwisselend supermarkten en wegrestaurants gaat worden.
 
Aankomende zaterdag is de vertrekdatum :) Komt vast goed met die hytten (hoe spreek je dit eigenlijk uit??).
Wat is trouwens de beste/betaalbare optie voor eten? Ik kan hier zelf niet echt iets voor meenemen.
Denk dat het afwisselend supermarkten en wegrestaurants gaat worden.

Voor mij voornamelijk supermarkten in Scandinavië, in in de Baltische staten zal het meer restaurants worden aangezien het daar erg goedkoop is :)

Ik moet nog 2 weken geduld hebben :)
 
Laatst bewerkt:
en ik nog 4 weken.......................... snif!
(mijn Rusland-visum is nu in behandeling)

Ja, hoe spreek je 'hytte' uit?
Net als in het Duits? y wordt uitgesproken als ü. Dus als [huutte]?
 
Terug
Bovenaan Onderaan