Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Tja, een live webblog of online reisverslag bijhouden had ik niet zoveel zin in. Het thuisfront kon ons volgen en zo af en toe foto's van uitzichten verstuurd. Ik moet nog een keer Noorwegen bezoeken omdat ik niet alles heb kunnen zien i.v.m. het tijdsbestek van de ene helft van mijn reisgezelschap. Dan kan ik er de tijd voor nemen, meer gravel berijden en de Lofoten aandoen.

Maar die van jullie ga ik zeker met interesse bijhouden om te zien wat ik gemist heb en wat ik de volgende trip naar Noorwegen zekers moet meenemen ;)

Ik kreeg onderweg nog een tip van een Duitse motorrijder voor diegene die de Noordkaap willen bezoeken. Als je €19,- of €28,- wilt besparen aan parkeer- en bezoekerskosten, kan je het beste 's ochtends vroeg voor 11:00 er naartoe gaan of na 01:00 's nachts. Tijdens openingstijden zal je moeten betalen om daar te mogen parkeren, bezoekerscentrum in te gaan en het monument te voet te bezichtigen. Wij hebben het parkeren en bezoekerscentrum daarom maar overgeslagen en waren wij daar om 02:00 's nachts om de motoren voor het monument te kunnen zetten voor het fotomoment en zonder overig toeristisch volk.

Cool! De Noordkaap komt op mijn lijstje voor de toekomst, daar ga ik niet aan toekomen.
Het was dus wat gedoe, maar wel vette foto!
 
Cool! De Noordkaap komt op mijn lijstje voor de toekomst, daar ga ik niet aan toekomen.
Het was dus wat gedoe, maar wel vette foto!

Qua gedoe viel het nog wel mee. We moesten er alleen 's nachts voor op pad maar we hadden licht genoeg. De Preikestolen bereiken (beklimmen) is dan weer zo'n punt die bij mij nog op het lijstje blijft staan om dat dat voor ons weer een gedoe was i.v.m. het tijdsbestek.

Een goeie reis verder! Ik ga het volgen. Je zult in Noorwegen nog wel meer overvallen worden door
"jaw-dropping sights" en geweldige panorama's. Mij heeft het niet teleur gesteld... op de muggen na.
 
Qua gedoe viel het nog wel mee. We moesten er alleen 's nachts voor op pad maar we hadden licht genoeg. De Preikestolen bereiken (beklimmen) is dan weer zo'n punt die bij mij nog op het lijstje blijft staan om dat dat voor ons weer een gedoe was i.v.m. het tijdsbestek.

Een goeie reis verder! Ik ga het volgen. Je zult in Noorwegen nog wel meer overvallen worden door
"jaw-dropping sights" en geweldige panorama's. Mij heeft het niet teleur gesteld... op de muggen na.

Ik heb Preikestolen dit jaar geskipt. Eerder al op MF advies gekregen om het over te slaan (te druk) en op de ferry richting Hirtshals vertelde een duitser me al "Als je gaat, ga dan extreem vroeg, want na 10:00 loopt er zo 1000 man die berg op".

Uiteindelijk wegens zeer slecht weer en het bovenstaande doorgereden naar Stavanger.

Noordkaap kan 's nachts prima in de zomer, het is dan 24x7 daar.
 
De Noordkaap waar hierboven over geschreven wordt is de toeristische Noordkaap, waar je nog met campers en toerbussen kunt komen. De echte Noordkaap steekt een kilometer verder uit en kun je zien liggen vanaf de toeristische Noordkaap.
Het is de Knivskjellodden https://en.wikipedia.org/wiki/Knivskjellodden
Je kunt er naar toe hiken vanaf een parkeerplaats op de weg naar de toeristische Noordkaap.
Als je daar aankomt kun je een register tekenen (ligt in een kastje met een pen er bij, vlak naast het monumentje). De MF-er die mijn naam en datum in het register vindt krijgt bier.
 
Ik heb Preikestolen dit jaar geskipt. Eerder al op MF advies gekregen om het over te slaan (te druk) en op de ferry richting Hirtshals vertelde een duitser me al "Als je gaat, ga dan extreem vroeg, want na 10:00 loopt er zo 1000 man die berg op".

Uiteindelijk wegens zeer slecht weer en het bovenstaande doorgereden naar Stavanger.

Noordkaap kan 's nachts prima in de zomer, het is dan 24x7 daar.

Klopt inderdaad, Preikestolen is zelfs buiten het hoogseizoen al druk, laat staan tijdens het hoogseizoen. Of heel vroeg gaan, of juist laat. In de zomer wordt het toch niet donker, dus je kan ook makkelijk in de avond gaan. Als je daar in de buurt bent (aan het einde van het fjord bij Lysebotn) zou ik persoonlijk eerder de wandeling naar de Kjeragbolten maken. Die vind ik zelf mooier en het is rustiger (kan in hoogseizoen ook wel druk zijn, maar stukken minder dan Preikestolen). Het is wel wat pittiger, reken op een flinke klim en ongeveer 5 uur lopen voor een retourtje. Stevig schoeisel is wel een must en bij regenachtig weer kan het vrij glad zijn. Maar dan heb je wel een spectaculair uitzicht en kunnen de echte die-hards natuurlijk even op de steen klimmen en vanaf daar zo'n 1000 meter de diepte in kijken. En als je toch in Lysebotn bent, kan je gelijk de FV500/Lysebotnvegen rijden.

Ik kreeg onderweg nog een tip van een Duitse motorrijder voor diegene die de Noordkaap willen bezoeken. Als je €19,- of €28,- wilt besparen aan parkeer- en bezoekerskosten, kan je het beste 's ochtends vroeg voor 11:00 er naartoe gaan of na 01:00 's nachts. Tijdens openingstijden zal je moeten betalen om daar te mogen parkeren, bezoekerscentrum in te gaan en het monument te voet te bezichtigen. Wij hebben het parkeren en bezoekerscentrum daarom maar overgeslagen en waren wij daar om 02:00 's nachts om de motoren voor het monument te kunnen zetten voor het fotomoment en zonder overig toeristisch volk.

Klopt inderdaad, scheelt een hoop geld. Wist ik destijds helaas niet en heb dus de volle mep betaald. Pure geldklopperij natuurlijk, maar als je er 3000km voor gereden hebt keer je natuurlijk ook niet om. En ze houden zich ook wel aan de tijden, want zelfs met dichte mist en stromende regen zaten ze tot 01:00 uur nog keurig in het hokje... En mocht je dan toch een kaartje gekocht hebben, hij is wel 24 uur geldig dus je kan er later weer mee naar binnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Preikestolen dit jaar geskipt. Eerder al op MF advies gekregen om het over te slaan (te druk) en op de ferry richting Hirtshals vertelde een duitser me al "Als je gaat, ga dan extreem vroeg, want na 10:00 loopt er zo 1000 man die berg op".

Uiteindelijk wegens zeer slecht weer en het bovenstaande doorgereden naar Stavanger.

Noordkaap kan 's nachts prima in de zomer, het is dan 24x7 daar.

Ja dat klopt indd, ik was om 8 uur gestart, dat was prima. Er liepen wel wat mensen ook omhoog maar er waren ook stukken waar ik voor en achter me niemand zag.
Rond 10 uur ging ik weer naar beneden en dat was echt niet grappig wat er omhoog kwam... Dubbeldik en file-lopen...
Ik was dus precies op tijd, had ook maar 2 andere mensen voor me om *de* foto te maken. Toen ik m'n broodje op had stonden er opeens een man of 20 in de rij...
 
Ik kreeg onderweg nog een tip van een Duitse motorrijder voor diegene die de Noordkaap willen bezoeken. Als je €19,- of €28,- wilt besparen aan parkeer- en bezoekerskosten, kan je het beste 's ochtends vroeg voor 11:00 er naartoe gaan of na 01:00 's nachts. Tijdens openingstijden zal je moeten betalen om daar te mogen parkeren, bezoekerscentrum in te gaan en het monument te voet te bezichtigen. Wij hebben het parkeren en bezoekerscentrum daarom maar overgeslagen en waren wij daar om 02:00 's nachts om de motoren voor het monument te kunnen zetten voor het fotomoment en zonder overig toeristisch volk.


Die tip kende ik ook al vorig jaar, maar dan mis je wel de beleving in het bezoekerscentrum.
Ik heb daar alleszins toch ruim 2uur rondgehangen en gekeken, postkaartjes verstuurd ;-) iets warms gedronken en gegeten, en dan s'nachts even terug gereden voor mijn foto moment aan het monument.

Kijk maar even naar m'n blog voor de foto's :)
 
heerlijk rustig die Preikestolen :N
Dat is de rekening die we krijgen dat tegenwoordig miljoenen mensen de gelegenheid hebben om over de hele wereld te trekken. OKE, ik maak me er zelf ook schuldig aan!

Kunstschatten op meerdere plaatsen in de wereld kan je niet meer fotograferen omdat er altijd mensen voor staan. Het ergste zijn nog de selfie-makers. Op jouw foto staat dan iemand die met zo'n stok een eigen fotootje te maken. Brrrrrr..........

De laatste jaren ook steeds meer Chinezen en Japanners op reis. Bijv. bij Petra in Jordanië is het niet erg om een kameel of een Bedoeïenen op het plaatje te hebben. Een Chinees ervoor is minder gewenst. Moet er steeds meer moeite voor doen om niet toch een Aziaat op de foto te krijgen.

Volgend jaar wil ik naar China. Nee, niks tegen Aziaten..............
Daar wil ik ook niet een foto van een Lederhose bij de Chinese Muur.
 
Laatst bewerkt:
Preikestolen ben ik niet geweest. Mijn knie liet de lange wandeling toen niet toe. Een aantal bij ons in de groep (ik was met een groepsreis) zijn wel geweest, in de regen. Dit was begin juni en gezien de foto's was het toen ook zeker niet druk. Ze waren om 8:30 uur met een taxi vanuit Jorpeland naar de Preikestolen vertrokken.

De FV500 is een mooie weg. Let goed op de bocht in de tunnel als je bijna beneden bent bij de Lysebotn. Vergeet ook niet reserveren. Er was voor ons niet gereserveerd omdat het toen niet nodig zou zijn. Nou. We kwamen de boot niet op omdat de kapitein er anders over dacht.
 
28 juni dit jaar de Preikestolen hike gedaan. :} Om half 7 s'ochtends begonnen en het was heerlijk rustig! (Wilden eigenlijk om 6 uur al gaan beginnen. Het is toch de hele nacht licht daar)

Hier en daar wat mensen voor en achter ons maar op genoeg afstand dus geen last van.
Kwart voor 9 waren we boven samen met denk ik max 10 anderen. Daar een uurtje zitten chillen en mooie foto's gemaakt. *O*
19554771_1365701620144258_4464479240840591496_n.jpg

(mijn vriend op de rand)

Toen we weer naar beneden gingen was het uiteraard drukker maar ook dit was prima te doen.

Kan het iedereen aanraden om vroeg te beginnen. Het is echt zo de moeite waard. Denk dat ik nu spijt als haren op mijn hoofd had gehad als we hem niet gedaan hadden. :/

19437246_1365701666810920_4520980424314578556_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik bekijk de Preikestolen wel van onderen. Ik heb een hekel aan vroeg opstaan en aan drukte, aangezien één en één twee is heb ik dat alvast besloten. Dank voor de waarschuwing voor de bocht in de tunnel, die weg ga ik in elk geval wél rijden!

Iemand nog tips (voorzorgmaatregelen) met betrekking tot eventueel aanwezige muggen??
 
Ik bekijk de Preikestolen wel van onderen. Ik heb een hekel aan vroeg opstaan en aan drukte, aangezien één en één twee is heb ik dat alvast besloten. Dank voor de waarschuwing voor de bocht in de tunnel, die weg ga ik in elk geval wél rijden!

Iemand nog tips (voorzorgmaatregelen) met betrekking tot eventueel aanwezige muggen??


Zonde! Van onderen ook gezien en vond hem op die manier niet bijzonder :N
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die richting Geiranger gaan. Je kunt daar 1500 meter omhoog naar Dalsnibba. Is een tolweg (weet even niet meer hoeveel) en als je eenmaal boven bent heb je een heel gaaf uitzicht over het Geiranger fjord.

19260556_1363225683725185_2630499861617132803_n.jpg


Wel gaan als het een beetje helder weer is anders zie je geen reet net zoals bij Preikestolen. Die foto's hierboven waar het zo druk was en dan van dat klote weer. Wij hadden 22 graden en zon en max. 10 mensen bovenop het plateau.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb, is de tol iets van 50 kronen en dat voor een amper een kilometer weg. Uitzicht is inderdaad wel erg fraai. Met een beetje geluk kom je een bus vol Aziaten tegen. Zij willen graag met jou op de foto. Ook willen ze graag met 10 man op jouw motor zitten en dan foto's maken.
Toen wij er waren wilde die Aziaten dat ook bij een hagelnieuwe R1. De eigenaar heeft dat geweten. Voordat hij het wist lag de motor plat op straat en die Aziaten waren ineens verdwenen. Overigens is de weg naar/langs het tolpoortje van de Dalsnibba ook erg mooi.

Wij zijn vanuit Loen daar naartoe gereden.
In Loen kan je sinds kort ook met een kabelbaan naar boven. Daarboven hebben ze 70 kilometer aan wandelpaden uitgezet. Retourtje is niet goedkoop. Het zou de steilste kabelbaan van Europa moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb, is de tol iets van 50 kronen en dat voor een amper een kilometer weg. Uitzicht is inderdaad wel erg fraai. Met een beetje geluk kom je een bus vol Aziaten tegen. Zij willen graag met jou op de foto. Ook willen ze graag met 10 man op jouw motor zitten en dan foto's maken.
Toen wij er waren wilde die Aziaten dat ook bij een hagelnieuwe R1. De eigenaar heeft dat geweten. Voordat hij het wist lag de motor plat op straat en die Aziaten waren ineens verdwenen. Overigens is de weg naar/langs het tolpoortje van de Dalsnibba ook erg mooi.

Heb het even opgezocht, 130 kronen zelfs!! (en 4,5 km weg)
Dus erg duur per persoon als je met de motor bent. Wij waren met de auto *schaam* :$ geen last van Chinezen gehad haha maar idd motoren en rijders met bagagen en in motorpak vinden ze erg interessant.
 
Laatst bewerkt:
Die tip kende ik ook al vorig jaar, maar dan mis je wel de beleving in het bezoekerscentrum.
Ik heb daar alleszins toch ruim 2uur rondgehangen en gekeken, postkaartjes verstuurd ;-) iets warms gedronken en gegeten, en dan s'nachts even terug gereden voor mijn foto moment aan het monument.

Kijk maar even naar m'n blog voor de foto's :)

Ze vermelden het niet op de openingstijden, maar toen ik om 9 uur in de ochtend aankwam zat er niemand in het tolpoortje maar het bezoekerscentrum was gewoon open.

Voor de mensen die richting Geiranger gaan. Je kunt daar 1500 meter omhoog naar Dalsnibba. Is een tolweg (weet even niet meer hoeveel) en als je eenmaal boven bent heb je een heel gaaf uitzicht over het Geiranger fjord.

Uitzicht is inderdaad schitterend, maar dan heb je letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het Geirangerfjord wel gehad. Verder is het veel te toeristisch, bussen met Aziaten en Amerikanen rijden de hele dag af om iedereen naar de veel te grote aantallen cruiseschepen te brengen, je kan geen stap zetten of er staat een Chinees voor je en je hebt een selfiestick in je oog.
 
Ze vermelden het niet op de openingstijden, maar toen ik om 9 uur in de ochtend aankwam zat er niemand in het tolpoortje maar het bezoekerscentrum was gewoon open.Uitzicht is inderdaad schitterend, maar dan heb je letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het Geirangerfjord wel gehad. Verder is het veel te toeristisch, bussen met Aziaten en Amerikanen rijden de hele dag af om iedereen naar de veel te grote aantallen cruiseschepen te brengen, je kan geen stap zetten of er staat een Chinees voor je en je hebt een selfiestick in je oog.

Wij hebben 2 nachtjes wat verder op de berg in Geiranger gekampeerd en dat was prima te doen. Het was eindelijk mooi weer en het was een mooie camping, nog niet zo druk. 1x even beneden bij de bootjes wezen kijken en wat boodschappen gehaald, maar verder gelukkig weinig last gehad van irritant cruisevolk.
 
Ik was in Italië (gelukkig heel vroeg) in Pompeï waar een paar cruise-schepen leeg stroomden............
Sindsdien voor mij cruise-schepen en Japannertjes met selfie-sticks: Grrrrrrrrrr!!! :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan