Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Ik heb een wonderlijk machientje van de Honda CUB reeks waarvan er wereldwijd meer dan 70 miljoen van zijn gebouwd. Ik heb um nog niet zo lang maar tot nu toe verbruikt deze zeer weinig: [~[url="http://images.spritmonitor.de/762224_31.png"]afbeelding~] [/url]. Dat ik er langer over doe als met een grote toermotor spreekt voor zich...

[afbeelding]

Doen!!
Het lijkt me een verschrikkelijk leuk ding om serieus op te reizen!
Ik hoop dat je er een fotoverslsagje voor hier van gaat maken...
 
Een paar maanden terug heb ik het hier al eens geroepen, ik heb een snelheidsboete in Noorwegen gekregen. Nu, ruim 4 maanden later, hebben ze me helaas toch weten te vinden en kreeg ik post uit Noorwegen. 2900NOK, ongeveer 320 euro voor 14km te hard.

Nu zit ik een beetje met het dilemma betalen of niet. Ik ben fout geweest (hoewel ik de boete ten opzichte van het feit totaal niet proportioneel vind) in zoverre moet ik natuurlijk gewoon betalen. Maar je leest vaak genoeg dat iemand een buitenlandse boete niet betaald en er nooit meer iets van hoort. Voor een paar tientjes zou ik niet moeilijk gedaan hebben, maar er zijn dagen dat ik even geen 320 euro over heb... Natuurlijk wordt je geregistreerd als je niet betaald, maar ik zou niet weten hoe lang dat blijft staan. Iemand ervaring met boetes uit Noorwegen? Betalen of niet betalen?

Overigens was de uiterste betaaldatum al bereikt voor ik de brief kreeg, dus wat dat betreft ben ik sowieso al te laat.
 
Een paar maanden terug heb ik het hier al eens geroepen, ik heb een snelheidsboete in Noorwegen gekregen. Nu, ruim 4 maanden later, hebben ze me helaas toch weten te vinden en kreeg ik post uit Noorwegen. 2900NOK, ongeveer 320 euro voor 14km te hard.

Nu zit ik een beetje met het dilemma betalen of niet. Ik ben fout geweest (hoewel ik de boete ten opzichte van het feit totaal niet proportioneel vind) in zoverre moet ik natuurlijk gewoon betalen. Maar je leest vaak genoeg dat iemand een buitenlandse boete niet betaald en er nooit meer iets van hoort. Voor een paar tientjes zou ik niet moeilijk gedaan hebben, maar er zijn dagen dat ik even geen 320 euro over heb... Natuurlijk wordt je geregistreerd als je niet betaald, maar ik zou niet weten hoe lang dat blijft staan. Iemand ervaring met boetes uit Noorwegen? Betalen of niet betalen?

Overigens was de uiterste betaaldatum al bereikt voor ik de brief kreeg, dus wat dat betreft ben ik sowieso al te laat.


gewoon dokken ;(
 
Paar weekenden terug in Noorwegen geweest, omgeving etne (tussen stavanger en bergen). Nog nooit eerder geweest, maar gezien er familie woont sinds een jaar eens heen geweest. Ik zal binnenkort foto's plaatsen, maar ik kan wel zeggen dat het een fantastisch mooi land is. (en vooral een land om met een motor als een triumph bonneville te rijden en niet op mijn ktm....boetes....zucht)
 
De foto's:

Uitzicht vanaf ons verblijf in de buurt van Etne
DSC_0134.JPG


Vanaf 300 meter hoog uitzicht op Akrafjorden
DSC_0150.JPG


Wideview van het Akrafjorden
IMG-20161017-WA0004.jpg


Langfossen-waterval die eindigt in Akrafjorden
DSC_0158.JPG


Krab en kreeft gevangen tijdens vissen
DSC_0213.JPG


Booreiland (Scarabeo 8) waar hij werkt ligt ter 5-jaarlijks onderhoud in een fjord
DSC_0218.JPG
 
Noorwegen, dit jaar voor het eerst geweest, inderdaad fantastisch !
Volgende week vergadering om de trip voor volgend jaar te gaan organiseren !
Heb er nu al zin in !
 
Ik zit ook voor een tripje te kijken, vanaf wanneer is de Noordkaap een beetje normaal bereikbaar voor motors?
 
Wij gingen eind mei onderweg, goed bereikbaar maar wel beetje fris. Voordeel is dat je op de campings een hutje kunt krijgen voor ca 400 kronen, hoef je je tentje niet op te zetten. Tent is 150 kronen, hutje si voor 2 personen en heeft matras, kookgelegenheid en verwarming. Alleen slaapzak mee, en je kunt je kleding binnen drogen. Wij vonden dit ideaal.
Onze trip duurde 8 dagen uit en thuis, we hebben wel doorgereden !




Ik zit ook voor een tripje te kijken, vanaf wanneer is de Noordkaap een beetje normaal bereikbaar voor motors?
 
Fris maakt me niet uit, rij in Nederland ook in de winter door. Zolang je het af kan zonder spikes vind ik het prima.
 
Fris maakt me niet uit, rij in Nederland ook in de winter door. Zolang je het af kan zonder spikes vind ik het prima.

De Nederlandse winters zijn niet helemaal vergelijkbaar met de Noorse :+
Op zich valt het klimaat op de Noordkaap zelf nog mee, door de zeestroming wordt het daar vergeleken bij het binnenland niet extreem koud. De regio Finnmark is het koudste deel van Noorwegen, en dat moet je wel doorkruisen wil je op de Noordkaap uitkomen. Ik zou dus eerder het klimaat daar in de gaten houden. Ik was er dit jaar op 31 mei, en toen was er in de directe omgeving geen sneeuw meer te zien. Ik verwacht dat in april de wegen in het Noorden in ieder geval wel dusdanig zijn dat je er met de motor wel overheen kan. Sneeuw ligt er dan nog genoeg, maar de wegen zullen dan wel vrij zijn. Afhankelijk van het weer kan er dan natuurlijk nog wel gewoon een bui sneeuw vallen, maar ik heb zelfs half juni in Lapland nog wel eens sneeuw gehad.

Noordkaap met de motor in de winter staat nog wel op mijn lijstje, maar dan zal ik eerst iets met een bak moeten hebben.
 
Natuurlijk lees ik op het 2e deel van het topic ook weer mee.

Regelmatig ben ik driftig in de weer geweest met basecamp. Het maken van een route is voor mij iets wat ik heel vaak tussendoor weer even oppak, en probeer op die manier iets in elkaar te sleutelen wat mij mooi lijkt om te rijden. Een hobby waar ik overigens wel vaker over lees hier op het MF, er zijn er een aantal onder ons die hetzelfde doen geloof ik ;-)

Noorwegen blijft kriebelen, dus deze route was ik al eens aan begonnen omdat vrouwlief en ik ons hadden voorgenomen misschien toch weer eens te gaan. Vrouwlief is vooral gecharmeerd van de Lofoten en de Vesteralen, de vergezichten en het gevoel van 'in een ansichtkaart staan' ervaar je daar maximaal.
Ikzelf wil toch wel eens doorrijden 'naar boven'. Vaker zijn we in Noorwegen geweest, de Lofoten gezien, doorgereden naar de Vesteralen. Daar een walvissafari gedaan in Andenes, getwijfeld om door te rijden, maar niet gedaan.
Uiteindelijk deze route destijds niet afgemaakt, omdat de voorkeur ging naar warmer weer. Het kunnen zitten in je korte broek/zwembroek en bikini (die is voor vrouwlief natuurlijk, en nee daar zijn geen foto's van die ik hier delen ga ;-) )
De rit is destijds naar Frankrijk gegaan (RDGA tot aan Menton). Was ook heel mooi, maar ironisch, het weer in Frankrijk was in dat jaar niet bijster goed, de weerberichten in Noorwegen daarentegen des te beter. Hmmm... we hadden dus best kunnen gaan achteraf.

Net als jullie lees ik graag de reisverslagen van een ander. Over de Noordkaap is men verdeeld, het is niet zo heel bijzonder, het landschap is kaal en eentonig, lees ik dan. Een ander is juist weer heel positief en vind het hebben van een einddoel heel prettig. Toch grappig en interessant om te lezen hoe andere mensen dit ervaren.
Toch de rit naar de Noordkaap toe lijkt me wel wat. Op een reisverslag van ook een MF-er eens gelezen over de grensovergang bij Grense Jacobselv (grensovergang naar Rusland) en de rit er naartoe. Omgeving was daar juist erg mooi, maar wel verlaten.

Doel deze keer is/was om een rit te maken naar de Noordkaap, maar 'on the way' toch een hoop highlights van Noorwegen mee te nemen.

De voorlopige opzet is klaar. Het is een beste rit geworden. Sommige etappes zijn best lang, andere weer minder. Voordeel van Noorwegen is dat je altijd een stuk van de route van de volgende dag kunt pakken als je nog even doorrijden wilt. Campings en hyttes zijn er best veel.
Wat zit erin?
Oslo naar Beseggen, voor de wandeling over de bergrug (geweldig uitzicht). Van daaruit over de Dovrefjell richting Trondheim.
Via de E6 naar boven. Bij Narvik richting Zweden, stukje Finland en richting Grense Jacobselv en de Barentzzee.
Van daaruit naar de Noordkaap. Noordkaap richting Vesteralen en Lofoten.
Dan via de toeristische 17 richting zuiden.
Via de Atlantic Highway naar de Trollstigen, de Geiranger en de Koniginneweg (de 55). Via de Tindevegen (tolweg) verder naar het zuiden.

Omdat ik benieuwd ben naar reacties van jullie, wil ik de route graag delen.
Ik ben er niet zo handig mee, maar heb geprobeerd deze in google maps te zetten.
De originele gpx route wil ik ook wel delen met jullie, maar zou iemand deze dan voor mij willen posten, ik krijg deze niet meegestuurd.

Noorwegen-Noordkaap - Google My Maps

Project Scandinavie 2017 6858 km.gpx toch gelukt?
 
Laatst bewerkt:
De Nederlandse winters zijn niet helemaal vergelijkbaar met de Noorse :+
Op zich valt het klimaat op de Noordkaap zelf nog mee, door de zeestroming wordt het daar vergeleken bij het binnenland niet extreem koud. De regio Finnmark is het koudste deel van Noorwegen, en dat moet je wel doorkruisen wil je op de Noordkaap uitkomen. Ik zou dus eerder het klimaat daar in de gaten houden. Ik was er dit jaar op 31 mei, en toen was er in de directe omgeving geen sneeuw meer te zien. Ik verwacht dat in april de wegen in het Noorden in ieder geval wel dusdanig zijn dat je er met de motor wel overheen kan. Sneeuw ligt er dan nog genoeg, maar de wegen zullen dan wel vrij zijn. Afhankelijk van het weer kan er dan natuurlijk nog wel gewoon een bui sneeuw vallen, maar ik heb zelfs half juni in Lapland nog wel eens sneeuw gehad.

Noordkaap met de motor in de winter staat nog wel op mijn lijstje, maar dan zal ik eerst iets met een bak moeten hebben.
Ok, op zich is een sneeuwbui hier en daar niet zo erg hoor, zolang je maar niet constant door 20cm hoeft te baggeren met de motor.

Een groot gedeelte van mijn trip zal trouwens door Zweden gaan, Noorwegen is vrij duur voor mij. Ben nu een route aan het plannen van laadpaal naar laadpaal.
 
Omdat ik het leuk vind om de route te delen en benieuwd ben naar reacties van jullie, wil ik de route graag delen.
Mooie route Rob, zitten mooie parels tussen. Er zijn overigens weinig "slechte" routes. Ik kan er maar 1 bedenken die mijn minste voorkeur zou hebben en dat is de hoofdverkeersader E6 helemaal rijden. Zelf kies ik er liever voor om óf de heen óf te terugweg via Zweden/Finland te rijden. Dat heeft een tweetal redenen. Vaak ontbreekt me de tijd die een retourtje door Noorwegen kost (2 weken trek ik hiervoor uit) en tevens om budgettaire redenen. Hoewel de koers van de NOK gezakt is door de lage olieprijs, blijft het een prijzige bestemming. Bijkomend voordeel is dat als je bij de start gunstig weer in Noorwegen hebt daar ook gelijk mee begint (die heb je dan alvast in de pocket) en bij slecht Noors weer via Zweden omhoog gaat (Noors slecht weer is meestal beter Zweeds weer)onderweg hopen op een weersverbetering als je dan weer afdaalt via Noorwegen...
Kijkende naar de route die je heb gemaakt is dat voor jou waarschijnlijk geen optie omdat daar de veerdienst Kiel-Oslo in zit en die moet je wel tijdig reserveren lijkt mij zo.
 
Ben nu een route aan het plannen van laadpaal naar laadpaal.
Kennelijk heb je een elektrische motorfiets. Is dat een Zero? In Noorwegen wordt elektrisch rijden gestimuleerd dus de laadpaaldichtheid is relatief groot neem ik aan. Je ziet daar relatief veel Tesla's en Nissan Leafs rondrijden. Lijkt me, hoe noordelijker je komt, toch wel avontuurlijk, maar dat is wat de meeste mensen zoeken ;)
 
Jup heb een Zero, de laadpaaldichtheid is in beide landen al goed en als het moet kan ik ook met campingstekker vrij snel laden.
M'n einddoel is om de Noordkaap te bereiken. Maar het vergt wel wat planning ja, ik hoop eigenlijk niet een tentje mee te slepen en het met stuga's en AirBnB's te redden.
 
Dat heeft een tweetal redenen. Vaak ontbreekt me de tijd die een retourtje door Noorwegen kost (2 weken trek ik hiervoor uit) en tevens om budgettaire redenen. Hoewel de koers van de NOK gezakt is door de lage olieprijs, blijft het een prijzige bestemming. Bijkomend voordeel is dat als je bij de start gunstig weer in Noorwegen hebt daar ook gelijk mee begint (die heb je dan alvast in de pocket) en bij slecht Noors weer via Zweden omhoog gaat (Noors slecht weer is meestal beter Zweeds weer)onderweg hopen op een weersverbetering als je dan weer afdaalt via Noorwegen...
Kijkende naar de route die je heb gemaakt is dat voor jou waarschijnlijk geen optie omdat daar de veerdienst Kiel-Oslo in zit en die moet je wel tijdig reserveren lijkt mij zo.

Hoe zou jij heenrijden? Niet via Kiel-Oslo, omdat je de keuze wilt hebben om evt. via Zweden omhoog te rijden? Als je via Zweden omhoog rijdt, wat is dan een mooie route?
Hoeveel goedkoper is Zweden eigenlijk? Ook met overnachtingen veel goedkoper?
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik alleen het eten in Noorwegen erg duur vind. Hyttes en kamperen valllen mij altijd wel mee. Benzine let ik eigenlijk niet zo op.
 
Hoe zou jij heenrijden? Niet via Kiel-Oslo, omdat je de keuze wilt hebben om evt. via Zweden omhoog te rijden? Als je via Zweden omhoog rijdt, wat is dan een mooie route?
Hoeveel goedkoper is Zweden eigenlijk? Ook met overnachtingen veel goedkoper?
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik alleen het eten in Noorwegen erg duur vind. Hyttes en kamperen vallen mij altijd wel mee. Benzine let ik eigenlijk niet zo op.
Als ik via Zweden ga: ferry Puttgarden(D)- Rodby(DK), brug Kopenhagen-Malmö, 1e overnachting in Örkelljunga(S) op de Helmsjö camping in een 4 persoonshut voor SEK 320 of een 2 persoons voor SEK 220 (beetje krap hok). Ik zie Zweden meer als een transitland om meters te kunnen maken en fiets meestal via de grote wegen vanaf die camping in 4 dagen naar de Noordkaap via Jönköping(S)-Lindesberg(S)-Gävle(S)-E4 kustweg-Överkalix(S)- S/FIN grens omhoog. Dit is naar mijn mening de snelste weg waarbij het tot de Poolcirkel misschien wel een beetje saai is (je hebt op een gegeven moment wel een beetje genoeg van die berken en dennen) maar dan wordt het landschap wat ruiger. Vaak mag je op de grote secundaire weg wat sneller (110km/u) rijden.
Onlangs is er nog een lijstje verschenen met gemiddelde campingprijzen in Europa, daarin staat Zweden bovenaan (heeft niet betrekking op hutten). Helaas staat Noorwegen niet in het rijtje maar is wel duurder.
Brandstof scheelt zeker €0,35 op het moment van schrijven. Wil je wat meer genieten in Zweden dan zou ik de E45 pakken (loopt midden door Zweden omhoog) die wel wat meer tijd kost dan de net genoemde E4.
Via Noorwegen omhoog overnachten in het Sømandshjem hotel Hirtshals (DK) is wel erg basic en is wat goedkoper als op de site vermeld omdat ze geen ontbijt meer serveren. de volgende dag uitgerust de Fjordline ferry naar Langesund(N) met een vanaf prijs van € 44 met de gewone ferry (4u30) en vanaf € 50 voor de fastferry (2u15) die naar Kristiansand gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan