Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Wij gingen eind mei onderweg, goed bereikbaar maar wel beetje fris. Voordeel is dat je op de campings een hutje kunt krijgen voor ca 400 kronen, hoef je je tentje niet op te zetten. Tent is 150 kronen, hutje si voor 2 personen en heeft matras, kookgelegenheid en verwarming. Alleen slaapzak mee, en je kunt je kleding binnen drogen. Wij vonden dit ideaal.
Onze trip duurde 8 dagen uit en thuis, we hebben wel doorgereden !

ja ideaal; wij hebben op de noordkaap trip maar 2 keer een tent opgezet.we hadden een paar keer met regen te maken, fijn dat je dan in een hutje kunt bivakkeren.
 
Mocht er iemand volgend jaar nog een gratis kampeerplekje zoeken.... Halverwege in Noorwegen, Velfjord, heb ik water, plaats, motorwerkplaats etc... en koffie! Vorig jaar stiekem aardig wat mensen op 'bezoek' gehad. Ook een enkeling via motor-forum :)
 
Laatst bewerkt:
Mocht er iemand volgend jaar nog een gratis kampeerplekje zoeken.... Halverwege in Noorwegen, Velfjord, heb ik water, plaats, motorwerkplaats etc... en koffie! Vorig jaar stiekem aardig wat mensen op 'bezoek' gehad. Ook een enkeling via motor-forum :)
Bedankt voor de uitnodiging! *O*
 
Mocht er iemand volgend jaar nog een gratis kampeerplekje zoeken.... Halverwege in Noorwegen, Velfjord, heb ik water, plaats, motorwerkplaats etc... en koffie! Vorig jaar stiekem aardig wat mensen op 'bezoek' gehad. Ook een enkeling via motor-forum :)
klasse :)
 
Ben van plan om in 2017 met de motor een rondje Zuid-west Noorwegen te doen. Er moeten naast de boot van Hirtshals naar Kristiansand nog vaker een ferry genomen worden.
Is het verstandig om zelf nog wat spanbanden mee te nemen om de motor vast te kunnen zetten?
 
Ben van plan om in 2017 met de motor een rondje Zuid-west Noorwegen te doen. Er moeten naast de boot van Hirtshals naar Kristiansand nog vaker een ferry genomen worden.
Is het verstandig om zelf nog wat spanbanden mee te nemen om de motor vast te kunnen zetten?
Spanbandjes altijd handig voor voorkomende vastbindtaakjes, maar bij Ferry's overzee hebben ze van die hele grote stevige, en voor ferries over fjorden heb ik nooit een spanband gebruikt. Dat zijn voor zover ik meegemaakt heb smooth rides. En dichter bij huis, de ferry naar Texel wordt ook spanbandloos genomen.
 
Spanbandjes altijd handig voor voorkomende vastbindtaakjes, maar bij Ferry's overzee hebben ze van die hele grote stevige, en voor ferries over fjorden heb ik nooit een spanband gebruikt. Dat zijn voor zover ik meegemaakt heb smooth rides. En dichter bij huis, de ferry naar Texel wordt ook spanbandloos genomen.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe ruw de zee is. Van Palermo naar Genua (800km) werden de motoren niet vastgezet. Onderweg idd nauwelijks golven.
 
Ben van plan om in 2017 met de motor een rondje Zuid-west Noorwegen te doen. Er moeten naast de boot van Hirtshals naar Kristiansand nog vaker een ferry genomen worden.
Is het verstandig om zelf nog wat spanbanden mee te nemen om de motor vast te kunnen zetten?

Ik zou ze voor de zekerheid gewoon meenemen. Zoals al eerder gezegd zijn ze op de grote overtochten wel aanwezig, maar op de kleinere veerponten doorgaans niet. Ik heb met mijn motor het probleem dat deze op de jiffy behoorlijk rechtop staat, dus er is niet zoveel voor nodig om hem uit balans te krijgen. Meestal gaat het er op die veerponten vrij rustig aan toe wat golven betreft, maar ik deed het meer voor mijn gemoedsrust.

Edit: Wat ook nog wel een aanrader is om een klein riempje of elastiek mee te nemen om je voorrem mee in te trekken. Sommige veerponten hebben een extra dek waar je via een schuine helling op moet rijden. Ik heb het 2 keer gehad dat ik precies op die schuine helling kwam te staan. Dan is het wel lekker dat je even je rem vast kan zetten.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zomer ben ik naar Engeland geweest met de boot. Het viel me toen op dat er in het gedeelte voor de motoren overal voorzieningen op de vloer waren. Ook lag er iedere paar meter een spanband bij. Dat heb ik op de boot vanaf Sicilië eigenlijk niet gezien. (of ik heb toen mss niet goed opgelet)

Wat nog wel handig is om mee te nemen is een oude lap, of een oud T-shirt om tussen je zadel en de spanband te stoppen. Dat is ivm het jutteren van de motor op de ferry waardoor je buddy-seat kan beschadigen. Op de boot naar Engeland had iedere motorrijder wel iets daarvoor bij zich. Ikzelf had nog een oude poetslap bij me, dus dat kwam goed!
 
Wat nog wel handig is om mee te nemen is een oude lap, of een oud T-shirt om tussen je zadel en de spanband te stoppen. Dat is ivm het jutteren van de motor op de ferry waardoor je buddy-seat kan beschadigen. Op de boot naar Engeland had iedere motorrijder wel iets daarvoor bij zich. Ikzelf had nog een oude poetslap bij me, dus dat kwam goed!

Ik probeer deze manier van vastzetten altijd zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms kan het helaas niet anders. In dat geval leg ik mijn handschoenen ertussen, die heb ik toch altijd bij me.
 
Laatst bewerkt:
Veelgestelde vragen: Hoe worden motoren aan boord vastgezet?
ik zet 'm zo niet graag vast (je blijft aantrekken ) van de zomer naar zweden
een trok 'm zo hard aan dat de zadel omhoog kwam :X
ik gebruik liever 't frame of valbeugel

Is inderdaad geen ideale manier. Ik probeer het meestal ook gewoon met spanbanden aan het frame te doen, gelukkig heeft mijn motor daar goede mogelijkheden voor. Meestal hangen er op die schepen toch spanbanden zat, dus gebruik ik er gewoon aan iedere kant een.

Extra tip, kijk thuis al eens of je motor goede bevestigingspunten heeft. Op die schepen is het zeker bij het aan boord gaan vaak dringen, veel motoren op zo weinig mogelijk ruimte, iedereen moet de boel vast sjorren, meestal ook niet al te goed verlicht. Als je thuis al eens hebt gekeken wat handige bevestigingspunten aan je frame zijn, dan hoef je op de boot niet meer te zoeken.

Ook handig bij een lange overtocht met overnachting, hou een klein tasje met spul voor aan boord op een makkelijke en snel bereikbare plek, dan hoef je niet al je bagage mee naar boven te nemen.
 
Ik zat zelf te denken om de spanbanden aan de steunen van de achterstepjes of aan de onderste kroonplaat vast te maken.

Muggenzalf/spray.
Ik begreep dat typische muggendingen vanuit Nederland niets doen in Noorwegen. Je zou het beste daar wat kunnen kopen, maar welke?

Ook handig bij een lange overtocht met overnachting, hou een klein tasje met spul voor aan boord op een makkelijke en snel bereikbare plek, dan hoef je niet al je bagage mee naar boven te nemen.
Mijn vrouw gaat mee (rijd zelf overigens) en welke vrouw gaat nu zonder handtas op stap? Dat is dus al geregeld.

Eerste keer naar Noorwegen maar nu al zin in.
 
Laatst bewerkt:
Muggenzalf/spray.
Ik begreep dat typische muggendingen vanuit Nederland niets doen in Noorwegen. Je zou het beste daar wat kunnen kopen, maar welke?

je moet voor de muggen en midgets deet hebben of in de supermarkt OFF schijnt ook te werken

Kijk het eerst aan want ik heb er nog niet veel last van gehad en DEET schijnt niet echt gezond voor je te zijn :?
 
Het hangt er nogal vanaf in welke periode je gaat. De 2e helft van juli en augustus zijn meestal het ergst. Langs de kust en in de bergen heb je er veel minder last van. Ik vind het in Noorwegen erg meevallen, Zweden en Finland zijn veel erger.
 
De Engelse/schotse mariniers die regelmatig in de hooglanden trainen zweren bij een vocht inbrengende creme die skin so soft heet de bijwerking van dat goedje is dat de midges op de vlucht slaan van dat spul
 
Muggenzalf/spray.
Ik begreep dat typische muggendingen vanuit Nederland niets doen in Noorwegen. Je zou het beste daar wat kunnen kopen, maar welke?
Dit spul werkt prima. Waar je op moet letten is dat er voldoende (minimaal 40%) DEET in zit.
32902-psh1-care-plus-deet-50-lotion-50ml-201603_1.0.jpg
In Zweden zie je onderstaand product in de schappen staan (edit: die overerigens maar een DEET gehalte van 20% hebben):
image_view.php

On the other hand, muggebulten zijn gratis, hoort er een beetje bij in Scandinavië ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan