JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burning Rubber

MF veteraan
7 sep 2006
12.880
227
Arnhem
full


Welkom in deel 9 van het grote Jawatopic!

voorgaande delen:
jawa mengsmering en meer gezelligheid.


Jawa Topic deel 2. En populairder dan ooit.


Jawa mengsmering & gezelligheid část třetí

Jawa mengsmering & gezelligheid Část čtvrtá

Jawa mengsmering & Pivo, část pět

Jawa mengsmering & Slivovic část šest

Jawa mengsmering & plzeňský prazdroj, část osm


Jawa mengsmering & becherovka část sedm


werkplaatshandboeken! (WPHB)
http://myweb.tiscali.co.uk/sadiez/ (Handleiding Jawa 634 t/m 640 (duits & engels))
Handleiding Jawa alleen 640 (engels)

Waarom Jawa? :?
Stel, je moet naar Vladivostok, wat opzich geen onrealistische gedachte is. Dit is immers een grote stad, waar veel te doen valt.
Nu kun je uiteraard je rijstkoker, waterbuffel, Milwaukee iron of beemer uit het vet trekken. Die dingen werken vaak, zijn (meestal) snel en comfortabel. Echter, als hij/zij stuk gaat (wat op 15k km slechte wegen niet onrealistisch is), is de kans 80% dat het onderdeel van plastic is, of elektronisch is. volgens mij is de Ural, of eigenlijk, alles ten oosten van Moskou, niet als optie beschikbaar voor de ANWB pechhulp.
Vrij vertaald, je bent het haasje!
Zit je daar, in de bagger, bovenop je brommert te schelden "KAK, had ik maar die Jawa gekocht!" -O-
Had je nu die Jawa gekocht, dan had je die ten eerste niet uit het vet hoeven trekken! Jawa zijn gebruiksmachines, geen showbrommerts. Oftewel, schone onderbroeken mee, en aantrappen die hap, richting het oosten! :]
(vergeet niet je toolrol, 2slag-olie, fietspomp, warmere/koudere bougies, bandenplak en de nodige spares!)
Goeie kans dat je Jawa gedurende de trip een keer of 10 stopt. Echter 9 van de 10x loopt het met een paar keer schoppen, schelden of wachten weer als nieuw. De 10e keer moet je je toolrol pakken om de ontsteking even af te stellen..
Als je arriveert in het verre oosten, wordt je uiteraard als een held binnengehaald! Niet vanwege de enorme trip, maar omdat je een respectabele, robuuste 2-slag motorfiets rijdt.
Iets wat al respect afdingt als je een kratje pils bij de supermarkt gaat halen! (wat je uiteraard gewoon achterop de Jawa knoopt, niet in de kofferbak van je koekblik!)

638reclame_zps49db5960.jpg


Samenvattend:
koop een Jawa en maak zo deel uit van de selecte groep liefhebbers van deze animaal klinkende, bruut krachtige en extreem betrouwbare machines! ;)

full

Jawarijder gespot tijdens zijn reis naar het oosten. Zoals in deze afbeelding zichtbaar is, kunnen Jawa's ook hellingen op rijden.

fotolijst van onze helden:
Sammie
full


Soojo
full


Sebas
full


pepijnwk
full


arjankleppe
full


Rudy Wouters
full


Coert65
full


rustige motorrijder
full


Tijmen22
9e6HGgv.png


Noel_TS
full


Kroezanne
id3qy1udemmes.jpg


Burning Rubber *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,ik ga ook lekker met jullie meedoen,morgen ben ik de gelukkige eigenaar van de 634 van Henk. :) Ik heb in ieder geval het WPHB al gedownload,waarvoor dank,en zal jullie op de hoogte houden,en vragen stellen over tips en tricks.Ik heb nu alleen de foto van dat ie bij Henk staat,maar je zult wel meer foto's van de werkzaamheden zien, :Y Groetjes,en zet me maar in de OP als je wilt,fijne avond,Coert.
full
 
Goed bezig Coert ! Ik hoop dat je er wat moois van maakt. En dat ik snel vzv van een andere Jawa waar ik een keer niet aan hoef te sleutelen behoudens onderhoud 😄
 
Ik ben d'r ook weer bij. De laatste tijd ben ik niet zo actief in het topic, dit a.g.v. gebrek aan internet verbinding. Maar ik maak wel veel kilometers met de Jawa!:)

Deze week brak me de remhendel af, tijdens een rit, dat was wel even schrikken. Gelukkig had ik nog een 2e exemplaar op de plank liggen, zodat ik een dag later weer zonder problemen kon rijden. :)
De ketting gespannen en een oliewissel uitgevoerd, verder doet de Jawa het werkelijk perfect!

Wel blijft de topsnelheid een probleem! Met een bakkenist en tegenwind is 75 echt de top! :( Zonder tegenwind lukt 90 km/h nog wel, en zonder bakkenist soms zelfs 100.

Ik zal binnenkort eens een nieuwe foto voor de OP maken, er is nl. toch echt het e.e.a. anders geworden aan de Jawa en het bakje.
 
Deze week brak me de remhendel af, tijdens een rit, dat was wel even schrikken. Gelukkig had ik nog een 2e exemplaar op de plank liggen, zodat ik een dag later weer zonder problemen kon rijden. :)
Dat had ik ook een keer tijdens een rit. Rijdt niet lekker. Gelukkig was er iemand bij met een 6-daagse, en zo´n 6-daagse heeft van alles dubbel, ook een remhandle. Afknappen kwam bij de mijne door een extra doorboring voor een tweede kabel, die het remlicht bedient. Zwak punt.
 
Wow dat is tamelijk vervelend en gevaarlijk ook zeg!

Ik had een aantal jaar terug een Yamaha xtz 750. Voordat ik een ritje wilde maken stond ik naast de motor mn handschoenen aan te doen en ik hoorde KLOINK. Een beetje verbaasd denk ik "wat was dat nou?" en een seconde later lag ik onder de motor. Zijstandaard in het midden afgebroken. _O- Je verzint het niet. :')
 
Present :W
Zo van de week bij het blokje geweest.en wat bleek.het was bij jaap hamstra zn huis...zijn zoon is de boel aan het opruimen.ondanks ik de man niet heb gekent.voelde het wel raar daar rond te lopen..en wat een spullen zeg :o
Verder voelde het blokje goed aan.gelijke compressie en de bak schakelde goed.zuigers zagen er door de uitlaatpoort goed uit.dus de gok maar genomen.inmiddels hangt het blokje er al onder.met een beetje deo al heel even gelopen.van de week maar even olie en brandstof halen.maakt het nog veel uit wat voor olie?hier in de buurt kan ik vol syntheet van bell ray halen.had ik ook in mn 125cc.en wat is eigelijk de mengverhouding?
De tank is aardig verroest van binnen.dir staat nu te weken met een ontroester(rustyco)en ben al wat onderdelen aan het spuiten.het is toch geen legergroen geworden :P
Maar zal eerdaags wel proberen fotos te plaatsen(kan dat trouwens via mobiele tel?)
 
Laatst bewerkt:
Oeh, mijn schapen hebben een nieuw deel gestart!(wat ben ik toch een slechte herder.. :$ )

Maar eh, remhandle afknappen? Da's wel tamlijk bizar..e n idd. gevaarlijk..

@crash, ik mik de 15w40 van de action in het carter en mik halfsynthetische mengolie 1 op 40..(1 op 50 bij de 638)Volsyntheet komt de uitlaat zo weer uit druppelen, de jawa wordt niet heet genoeg dat te verbranden..
 
Laatst bewerkt:
Gaaf *D .nauw het blokje loopt *O* wel erg veel rook O-) en een klein beetje onregelmatig.maar geen tikken in t blok ofzo
 
Zeg mensen, onder de buddy van de jawa zit zo'n hand-bandenpompje..
Ik wil deze/zo iets ook onderweg mee op vakantie(samen met res. binnenband en set bandenlichters) maar de aansluiting op het ventiel doet het niet(meer).
Weet iemand hoe/waar dit te vervangen is of er een alternatief compleet pompje is?
 
Misschien een hele domme vraag, ik was kijken bij die 634 uit Herkingen. Die schakelde omgekeerd 1 omhoog rest naar beneden. Nu zie ik op youtube filmpjes met de "normale" schakelmethode ... hoe zit dat ?
 
Pompje kun je compleet kopen, had ik via zo'n webshop besteld.

Schakelen kan op zn kop en normaal. Mijn 1ste 634 was op zn kop, de huidige is normaal. Ik denk dat je in de versnellingsbak een onderdeel kunt omdraaien, waarmee je dit aanpast.
 
Misschien een hele domme vraag, ik was kijken bij die 634 uit Herkingen. Die schakelde omgekeerd 1 omhoog rest naar beneden. Nu zie ik op youtube filmpjes met de "normale" schakelmethode ... hoe zit dat ?
Dat kan inderdaad. Ik heb er ook eentje gehad van 1976 met ongekeerde schakeling.
 
Pompje kun je compleet kopen, had ik via zo'n webshop besteld.

Schakelen kan op zn kop en normaal. Mijn 1ste 634 was op zn kop, de huidige is normaal. Ik denk dat je in de versnellingsbak een onderdeel kunt omdraaien, waarmee je dit aanpast.

Klopt, dat is de schakelvlinder.. :Y
 
Zeg mensen, onder de buddy van de jawa zit zo'n hand-bandenpompje..
Ik wil deze/zo iets ook onderweg mee op vakantie(samen met res. binnenband en set bandenlichters) maar de aansluiting op het ventiel doet het niet(meer).
Weet iemand hoe/waar dit te vervangen is of er een alternatief compleet pompje is?
Jawa markt of jawa shop heeft een pompje nieuw.
 
Hoi,vandaag heb ik de 634 van Henk overgenomen,tot volle tevredenheid.Ik heb na het eten een uurtje me beziggehouden om hem weer in elkaar te zetten,want ik weet vrij weinig van de Jawa,en
zoals jullie weten lag ie wel ietwat in onderdelen, :) Maar het is gelukt,wat een makkelijke fiets zeg, *O* Ik heb wel gelijk een vraagje,1 van mijn uitlaatdempers zat een gat in,in de andere niet,daar stak een draadeindje uit,om hem te monteren.die zit aan een stukje metaal wat gepuntlast zit in de demper,maar bij mij zat ie los,viel er uit met wat schudden,wat is wijsheid,pielen tot ik hem er weer in heb,of het gat wat groter maken en het plaatje gewoon aan de buitenzijde vastlassen?Verder heb ik een dingetje nodig wat op de cockpit zit,waar dat groene lampje mee vast zit.Voeg wat foto's bij,ook van het overzicht van mijn hoenderhok.Morgen ga ik weer lekker verder,ga ik me met de bedrading bezig houden, :)
full

full

full

full

Fijne avond,en nog bedankt Henk,het was gezellig en ik ben er blij mee! :W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan