JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik dacht dat ik de enige was die hiermee aan de slag wilde, rijd jij er al gewoon mee rond ;)
Ik heb 'm zelf gemaakt voor de 559 (ander carter dan 634?)
Heb je een plaatje/linkje van de adaptor voor de 634? (en past het deksel er dan nog wel op?)
Als je 638-dynamo hebt liggen zou'k dat gebruiken en absoluut geen geld aftikken voor een complete 12V vape kit..
 
Vanavond weer wat dingen gecontroleerd, helaas nog geen laadspanning :(

werking laadstroom controle lampje = ok
zodra ik spanning op gele draad op relais zet gaat lampje uit

andere spanningsregelaar geprobeerd, gaf geen resultaat
spanningsregelaar geeft wel spanning door naar DF+ op dynamo

koolborstelhouder gecontroleerd, 1 borstel is gescheurd op aansluiting maar in gemonteerde
toestand beide borstels nul ohm weerstand naar connector

weerstand dynamo rotor over sleepringen is ongeveer 43 ohm
stroom door rotor bij ingeschakeld contact is ongeveer 1,5 ampere

morgen stator maar eens doormeten, wat geeft deze normaal aan wisselspanning af?
 
D- verbinding goed, verbinding gelijkrichter-accu in orde?
Ik heb het idee dat het wat eenvoudigs is..maarre, was je regelaar niet lens?/
Wat voor andere heb je gemonteerd?
 
Laatst bewerkt:
massa tussen regelaar, gelijkrichter, D- en accu is goed

automaterialenzaak kon geen hella leveren maar had vervangende 2 draads regelaar

ik vind net op een tjechisch forum een rotorweerstand van 6 ohm, zou de koolborstelhouder
het dan toch verpesten?
morgen maar eens direct op sleepringen proberen te meten.

waar haal ik op korte termijn een koolborstelhouder?
 
Ik heb 'm zelf gemaakt voor de 559 (ander carter dan 634?)
Heb je een plaatje/linkje van de adaptor voor de 634? (en past het deksel er dan nog wel op?)
Als je 638-dynamo hebt liggen zou'k dat gebruiken en absoluut geen geld aftikken voor een complete 12V vape kit..

Ik zou qua maatvoering even moeten meten hoe ver de 638 dynamo+ontsteking uit zou steken.
De adapter lijkt erg op jouwe.
images
 

Hi Seba$,

Die had ik ook gezien. Maar het is mij niet duidelijk of die ook dezelfde witte achtergrond hebben, of alleen de rode streep met 350 erin.



@ soojo ga er maar van uit dat het dezelfde witte achtergrond betreft. de stickers die ik bij jawaparts had besteld hebben allemaal een witte achtergrond. heb hier nog wel een complete rode stickerset voor een 638 liggen. deze : Parts JAWA 350 type 634-640 | Set of stickers - JAWA 350 638-639 TS | JAWAPARTS.COM - parts for JAWA, ČZ, JAWA-ČZ, Stadion, Babetta, Simson,...

verder is jawaparts imo een geweldige site. hebben bijna alles en binnen een paar dagen binnen met gls. al 20x ofzo hier besteld.
 
Ik vraag me af of een 2 draads wel werkt..

Ik zie D+ en Df als aansluiting en massa aan het huis, zou niet anders zijn als de originele toch?
Er komt ook spanning op Df aansluiting van de dynamo en er loopt een stroom door.
Ik heb toch het idee dat het veld dan bekrachtigd moet worden?
Al vertrouw ik weerstand door rotor gemeten op koolborstelhouder niet helemaal.
Rotor is met vrij dikke draad gewikkeld dus verwacht ik eigenlijk lagere weerstand.
zeker omdat Tjechische site (met google translate) 6 ohm aangaf
 
Laatst bewerkt:
Mijn 634 had meen ik een generator, waarbij de stator actief bekrachtigd moet worden.

Nu heb ik een vape dynamo, met permanente magneten.
 
Ik zie D+ en Df als aansluiting en massa aan het huis, zou niet anders zijn als de originele toch?
Er komt ook spanning op Df aansluiting van de dynamo en er loopt een stroom door.
Ik heb toch het idee dat het veld dan bekrachtigd moet worden?
Al vertrouw ik weerstand door rotor gemeten op koolborstelhouder niet helemaal.
Rotor is met vrij dikke draad gewikkeld dus verwacht ik eigenlijk lagere weerstand.
zeker omdat Tjechische site (met google translate) 6 ohm aangaf
zo uit mijn hoofd, de originele heeft 4 aansluitingenincl massa
de hella/cargo heeft er 3.
..geen massa nodig
wel de andere...nu heb je een regelaar met 2? wat doe je met de overige?
Kijk nog eens naar het schema, en meet de laadspanning met een multimeter...?
 
Laatst bewerkt:
full

full



bij de originele zijn van de 4 aansluitingen er ook maar 3 gebruikt
ik ging (er wellicht onterecht?) vanuit dat B van de oude gelijk is aan D- van de nieuwe?

ik meet vanavond op de koolborstelhouder 9 ohm weerstand over de sleepringen van de rotor dus dat lijkt me toch in orde?
Ook komt er spanning op en loopt er stroom door dus zou rotor bekrachtigd moeten worden?

statorwindingen meten alle 3 dezelfde waardes dus dat lijkt me in orde?

gelijkrichter diodes meten alle 3 dezelfde waardes in een richting en sperren in de andere richting dus lijken me in orde?

ik meet met draaiende motor een wisselspanning rond de 50 volt op de ingang dus lijkt in orde,
maar morgen eens met goede multimeter nameten

het lijkt zo'n simpel systeem..........maar ergens mis ik iets........
 
B lijkt massa.
als het goed is wordt de stator via een stuurstroom aangestuurd.
meestal via het laadlampje.
gaat via de spanningsregelaar.

kan zijn dat ik het ook niet goed heb.................

contactslot goed aangesloten?
 
Dat soort regelaars met 3 aansluitingen is goed te controleren op een juiste werking. Alleen heb je een regelbare gelijkstroomvoeding nodig. Ik ga even uit van een 6 V installatie. Bij een 12 V installatie alle waarden met 2 vermenigvuldigen.

De voeding aansluiten op D+ en B, een gloeilamp 6 V 10 W aansluiten op DF en B

De regelbare voeding langzaam opvoeren van 0 V. De gloeilamp moet zal bij het stijgen van de spanning mee oplichten. In de buurt van de 6,8 V (mag 0,2 tot 0,3 V afwijken) moet de gloeilamp ineens uitgaan.

De stroom door de gloeilamp is in de normale situatie de stroom door het anker loopt wat dus het magnetisme opwekt.
 
Laatst bewerkt:
Voor de 634-644 zijspanrijders, ik heb nog 2 15T -meen ik- versn. bak sec. drive voortandwielen gevonden.
Ies graties voor mensen hier...
 
Dit weekend nog wat bedrading van de dynamo en spanningsregelaar doorgemeten.
Het vreemde is dat de Jawa dus af en toe wel bij laadt en het lampje dus ook uit gaat.
Ik verdenk dan ook de koolborstel houder, omdat hier een scheur in zit of ergens een draadbreuk oud.
Voor de zekerheid vandaag een 3 draads regelaar geprobeerd (via bevriend dynamo revisiebedrijf blijken die 3€ inkoop te zijn 😂), maar helaas geen resultaat.
Nu maar even wachten op de koolborstelhouder van jawapart.com die onderweg is.
Wordt vervolgd.......
full
 
Andere vraag Is het nodig om de trekker te gebruiken die in het handboek Jawa 640 afgebeeld is om het tandwiel van de primaire ketting te verwijderen van de as. In datzelfde boek staat : deze ketting bij 50000km vernieuwen Klopt dat ?
 
Andere vraag Is het nodig om de trekker te gebruiken die in het handboek Jawa 640 afgebeeld is om het tandwiel van de primaire ketting te verwijderen van de as. In datzelfde boek staat : deze ketting bij 50000km vernieuwen Klopt dat ?
Poelietrekker gebruiken.
tandwielen verslijten ook, deze op slijtage controleren
Kijk gelijk of er ook speling op de as van het koppelingshuis zit.
 
Andere vraag Is het nodig om de trekker te gebruiken die in het handboek Jawa 640 afgebeeld is om het tandwiel van de primaire ketting te verwijderen van de as. In datzelfde boek staat : deze ketting bij 50000km vernieuwen Klopt dat ?

Die heb je wel nodig ja. Kun je lenen (van mij bijvoorbeeld), of kopen, of zelf maken. Je kunt veel nuttige info vinden tussen de YouTube video's van Terry Hynes. Veel Jawa CZ en MZ instructievideo's. Hier over een zelf te fabriceren trekker voor het primaire kettingwiel:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan