JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.
De 638 achterbruglagering(zelfde als 634?) word nogal eens op gemopperd.. Ik vraag me af of het om te bouwen is- met die teflon bussen?- naar iets beters...
Soojoo had aan deze jawa misschien een zijspan gezeten dat de achterbrug speling had?

YESSS, YESSS.... Het spul is er eindelijk uit. Restanten van de as

full

en zo'n matje uit de swingarm. Je ziet het metalen vlechtwerk een beetje glimmen.

full

En nee Sammie. Bij mijn weten heeft er geen span aan gehangen. Maar ik heb hem overgenomen van Tymen.
Ik denk dat het niet verkeerd is om er in elk geval een smeernippel op te zetten.
 
Toch wel tegenstrijdig dat iets wat speling heeft toch zo vast kan zitten..
Er zat geen enkele speling in. Nog geen micrometer. Die speling heb ik gemaakt met wat de Engelsen noemen "elleboogvet" en voornamelijk de zware bankschroef van mijn vader zaliger.
 
volgens mij is het geluk!!
op koper gebied had alleen een klein koperen hamertje van nog geen 100 gram.
Maar heb het hoogste punt gemeten, koperen hamertje op dat punt gezet en daarop met een 250 grams vuist een flinke tik op gegeten.
Na elke tik de (kruk)astap weer op nieuw uitgeklokt.
Aan het begin slingerde de astap op het uiterste punt 0,54 mm en tegen het carter 0,46 mm en na een paar flinke tikken was dit 0,03 en 0,02.
Ontsteking gemonteerd, vliegwiel gemonteerd en toen een paar keer flink met de kickstarter in de weer en toen nogmaals gemeten en dan op omtrek van het vliegwiel.
De maten waren toen verste punt van het carter 0,04 en dicht tegen het carter 0,02.
En daar kan ik wel mee leven, en ik hoop dat m'n 634 dat ook kan.

Gisteravond claxon en alle lampjes vervangen, alleen het lampje voor de koplamp moet ik nog ergens in 12V opduikelen en dan alles nog aansluiten
 
Er zat geen enkele speling in. Nog geen micrometer. Die speling heb ik gemaakt met wat de Engelsen noemen "elleboogvet" en voornamelijk de zware bankschroef van mijn vader zaliger.
Maar.. dan heb ik gemist waarom hij er uit moest?
 
Maar.. dan heb ik gemist waarom hij er uit moest?
Dan moet ik je dus even bijpraten:

Aan de swingarm zit een holle pijp (laten we die nummer 1 noemen). In die holle pijp zitten 3 bussen, twee korte dikke aan weerszijden en een lange dunne in het midden (laten we die drie samen nummer 2 noemen). In die 3 bussen zit een holle as (nummer 3), die met grote geborgde moeren vastgezet wordt in het frame. Die as is hol, omdat daardoorheen weer een as gaat van de rempedaal. Die zit namelijk rechts, terwijl de achterrem links zit.
De holle assen en bussen, van nummer 1 t/m nummer 3 zaten muurvast aan elkaar en dat geheel draaide in de schetsplaten van het frame.
Normaal kun je de moeren, die aan weerszijden van nummer 3 zitten, losdraaien, nadat je de borging verwijderd hebt, en kun je die as eruit trekken naar opzij. Dat lukte dus niet, zelfs niet met een ijzeren vuist met een roodkoperen hamer ertussen. De borging van de moeren aan weerszijden van deze as was dus kapot gegaan.
Ik durfde niet teveel geweld te gebruiken, om het frame niet te ontzetten. Dus moest ik uiteindelijk bus nummer 3 aan weerszijden tussen schetsplaten en holle pijp nummer 1 doorzagen, om de swingarm uit het frame te halen.
Ik zal zo even een tekening uit het parts-manual plaatsen.
 
full

Hier is de tekening. De bussen (op de tekening genummerd 5 en 6) zitten strak tussen de schetsplaten van het frame met de moeren op de holle as (in de tekening genummerd 3).
Die dwarsverbinding zorgt voor de integriteit en de stevigheid van het frame. Om de korte dikke bussen 6 zitten de matjes (genummerd 7), waarop de holle buis van de swingarm draait. Tussen die bussen 6 zit een langere, maar dunnere bus genummerd 5. Op die plek is de binnendiameter van de dwarsbuis van swingarm ook iets kleiner.
De bussen 6 zaten muurvast in de buis van de swingarm, en pijp 3 was aan weerszijden tussen schetsplaten en de dwarsbuis van de swingarm door mij afgezaagd. Dat geheel zat muurvast in de dwarsbuis van de swingarm.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
Op zich heeft het weinig nodig.. De achterrem van mijn 638- die het maar matig doet, ik moet er weer eens naar kijken- kwam vrij slecht terug. Ik heb de as er uit gehaald en dat ging niet super makkelijk.. het draaide ook al wat zwaar. Aan de uiteinden zat wat aangekoekt vet/roest/oxidatie- aanslag. Dit heb ik met een schuurpapiertje schoongemaakt en de as weer opnieuw ingevet en gemonteerd.
Misschien is dit een tip voor de andere jawa rijders hier om dit van tijd tot tijd te controleren/fixen..
 
de smeer nippel aan de onderkant zal in de meeste gevallen wel nooit gebruikt zijn
ik had deze vervangen destijds door een haakse nippel dan kan er gemakkelijker
in gevet worden ,ik denk dat dit ook het vaak vergeten punt is
 
de smeer nippel aan de onderkant zal in de meeste gevallen wel nooit gebruikt zijn
ik had deze vervangen destijds door een haakse nippel dan kan er gemakkelijker
in gevet worden ,ik denk dat dit ook het vaak vergeten punt is
Bij de 634 zit er geen smeernippel, althans, niet bij de versies die ik ken.
 
Mooi gedaan Jo, de aanhouder wint! Stilstand kan het ook best geweest zijn hoor, ding heeft lang in Langerak zitten niksen, en gezien de vreemde eenzijdige roest lijkt het mij niet gek als het apparaat ergens lang op zijn zij heeft gelegen.

Naja, hij is nu in goede handen, gered van de ondergang ;)
 
volgens mij is het geluk!!
op koper gebied had alleen een klein koperen hamertje van nog geen 100 gram.
Maar heb het hoogste punt gemeten, koperen hamertje op dat punt gezet en daarop met een 250 grams vuist een flinke tik op gegeten.
Na elke tik de (kruk)astap weer op nieuw uitgeklokt.
Aan het begin slingerde de astap op het uiterste punt 0,54 mm en tegen het carter 0,46 mm en na een paar flinke tikken was dit 0,03 en 0,02.
Ontsteking gemonteerd, vliegwiel gemonteerd en toen een paar keer flink met de kickstarter in de weer en toen nogmaals gemeten en dan op omtrek van het vliegwiel.
De maten waren toen verste punt van het carter 0,04 en dicht tegen het carter 0,02.
En daar kan ik wel mee leven, en ik hoop dat m'n 634 dat ook kan.

Gisteravond claxon en alle lampjes vervangen, alleen het lampje voor de koplamp moet ik nog ergens in 12V opduikelen en dan alles nog aansluiten
Mooi dat het gelukt is
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan