Onvoldoende remkracht Honda CB750 F2

11 jun 2016
31
1
Eindhoven
Hallo mfers,

Na een tijdje zoeken heb ik de motor die ik zo graag wou, namelijk een Honda CB750 (F2 uit 78).
En aan de voorkant dus dubbele remschijf. Nu deed de voorrem het voor 0% aan de voorkant, dus heb ik de remvloeistof ververst en het systeem ontlucht. Toen bleek echter dat 1 van de 2 remklauwen lek was (deze lekte vloeistof en lucht via de ontluchtingsnippel, langs de schroefdraad).

Na wat beunen toch maar besloten een nieuwe remklauw te monteren. Deze remklauw lekt niet, dus ik heb alles weer gemonteerd en gevuld met vloeistof en ontlucht. Nu remt ie echter nog steeds niet naar behoren. De achterrem heeft meer remvermogen dan de voorrem :(

Ik gok dat er nog wel wat kleine luchtbelletjes in het systeem kunnen zitten, maar de remhendel staat gewoon goed op spanning. Als ik de remhendel in knijp zie ik ook aan beide kanten de blokjes en de remschijf bewegen!

Echter remt ie nu misschien voor 40% van de normale remkracht. De achterrem remt nog steeds beter...

Ik ga nu de remblokjes en de remschijf goed reinigen, want het zou kunnen dus er wat vettigheid op zit van de remvloeistof maar ik denk eigenlijk niet dat dat de oplossing is?

Na dat ik dit goed gereinigd heb zet ik de remhendel een nacht met een tie-rip (kabelbinder) vast (zoals hier eerder gelezen).

Ik verwacht echter dat dit niet gaat helpen om de remmen weer 100% te krijgen, want ze remmen echt dramatisch... Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ben redelijk ten einde raad na al 4 x ontluchten en de aanschaf van een nieuwe remklauw :( :(
 
Laatst bewerkt:
Janbros in de techniek is je gevoel een hele slechte raadgever

dus jij denkt echt dat je met een oneindig klein raakvlak en oneindig grote druk even hard kunt remmen ?
zelfs al halveer je het oppervlak, ga je serieus wat aan remkracht verliezen door de veel grotere plaatselijke warmtontwikkeling.

motortechniek puur wiskundig bezien is een nog veel slechtere raadgever ! iedereen die dat geprobeerd heeft is met zijn kop tegen de lamp gelopen.
 
In de natuurkundige theorie klopt t. We hebben de discussie een jaar terug ook al gehad. Remkracht staat dan in beginsel los van het oppervlakte.

Toch spelen er in de praktijk nog meer dingen mee. Hitte, bediening, slijtage, duurzaamheid, hefboom....

Ik denk maar simpel, er zal wel een reden zijn dat er GEEN standaard 2 bij 2 cm blokjes zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de natuurkundige theorie klopt t. We hebben de discussie een jaar terug ook al gehad. Remkracht staat dan in beginsel los van het oppervlakte.

Toch spelen er in de praktijk nog meer dingen mee. Hitte, bediening, slijtage, duurzaamheid, hefboom....

Ik denk maar simpel, er zal wel een reden zijn dat er GEEN standaard 2 bij 2 cm blokjes zijn.
Klopt: slijtage.
 
Klopt: slijtage.
Ook dat is relatief.

Er zijn blokken die onderling verschillen in oppervlakte. Wellicht in factor 1:3.
Toch hoeft de verhouding in slijtage niet dezelfde verhouding te zijn ( of omgekeerd ;))

Bij motoren waar men verwacht dat er regelmatig hard geremd wordt, sportmodellen, verwacht ik wel weer blokken met meer oppervlakte, vanuit deze redenatie. Of minder oppervlakte en meer voering (dikte).

En dat laatste is ook weer wat. Scheelt ook nogal.
 
De schijven bevatten minstens net zo veel groeven als een langspeelplaat. De blokken zijn behoorlijk nieuw en zo te zien nauwelijks gegroefd. Resultaat, nauwelijks contactoppervlak tussen blokken en schijf. Mettertijd zou het op elkaar in kunnen lopen. Dan wordt het remmen waarschijnlijk beter. Alternatieven zijn nieuwe schijven, of afdraaien. Maar veel metaal is er zo te zien niet meer over.
Nieuwe schijven zijn peperduur volgens mij, of niet?
Wat zou dat afdraaien kosten? En iemand hier ervaring mee?
 
Nieuwe schijven zijn peperduur volgens mij, of niet?
Wat zou dat afdraaien kosten? En iemand hier ervaring mee?
Afdraaien is iets voor dikke autoschijven. Jouw schijven zitten misschien al onder de minimum dikte, die staat op de schijven. Dan heeft afdraaien ook geen zin.
Bij zo'n oude motor zijn er vast wel meer onderdelen die vervangen moeten worden. Het is maar net hoeveel geld je bereid bent er in te steken.
 
Afdraaien is iets voor dikke autoschijven. Jouw schijven zitten misschien al onder de minimum dikte, die staat op de schijven. Dan heeft afdraaien ook geen zin.
Bij zo'n oude motor zijn er vast wel meer onderdelen die vervangen moeten worden. Het is maar net hoeveel geld je bereid bent er in te steken.
Nou ik ben bereid er zoveel geld in te steken om um technisch in goede/perfecte staat te krijgen. En op het optische kan ik wat meer besparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan